Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2013 Leaf som har gått 150 000 km - kjøpe?

Startet av Simhav, mandag 25. februar 2019, klokken 19:48

« forrige - neste »

Simhav

Hei,
Jar fått tilbud om å kjøpe en norsk nissan leaf 2013 tekna modell som har gått 150 000 km.  Er interessert i kjøpe en billigst mulig bil med god plass. Spørsmålet er om det er lurt å kjøpe bil som har gått så langt?
Selger opplyser at han kjører fra Norheimsund og over kvamskogen hver dag og bilen klarer 10 mil vinterstid. Han har alltid fulladet bilen på vanlig lading. Etter lading på jobb og kjørt hjem igjen så har han 25 % igjen på batteriet vinterstid og 50 % igjen om sommeren.Batteriet har alle 12 baret.

Kan jeg kjøpe denne bilen uten å være redd for batteriet og evt hvor mye bør jeg By?
Bilen skal brukes hver dag fra i rushtiden til og fra Bergen sentrum, ca 2 mil.

Takk for svar.

Trekkoppbil

Rådet mitt er å lade batteriet fullt, og lese av antallet kwt med Leaf Spy. Det er antallet kwt som betyr noe.

Har den 12 barer?

Simhav


jj44nn

Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

Simhav


PGH

Har lagt "evig" lenge til salgs den bilen så hadde nå prøvd å fått litt avslag på prisen. Karosseriskadene på den er nå en del 1000 lapper om du skal fikse de.

sylwester

Er dette en 1gen-bil slik som min 2012, dvs. at rammenummeret starter på JN?

Kilometerstand pleide å være standarden for slitase, men for elbiler har det litt mindre å si. Hvis batteriet viser gode tall så er det ikke noe å bry seg om.

Det er dog noen ting som kan feil i en leaf:

       
  • Varmekolba
  • Elektrisk parkeringsbrems (hvis den har)
  • Vindusheis (gen1, de fikser med en som er bedre som gen2 har tror jeg)
  • foringene på stabilisatorstaget knirker (bare irriterende, kunne vært byttet på garanti)
Min har ikke hatt noe problemer med dette selv bortsett fra foringene som gir knirk. Jeg bruker vindusheisene lite på vinteren og parkeringsbremsen bruker jeg kun en gang om dagen. Varmekobla ryker når den ryker og da koster det 15'+ å fikse.

Ang rekkevidden. Du skal vite at selv om du bor et sted der man kjører 60km/t i snitt og det er varmt i været så er nok 100km mer en antagelse på vinteren. Hvis vedkommende har brukt fra 100% ned til 25% etter 75km så betyr det IKKE at man klarer 100km siden bilen begynner å klage når det er 4kWh igjen (LBW) og 2kWh (VLBW). Ved VLBW er det veldig ubehagelig å kjøre siden bilen blinker og hyler og fjerner all info om hvor mye du har igjen. Med LeafSpy klarer  du å kjøre ned til 1kWh hvis du er tøff og da klarer du sikkert 95km, men hvis du vil ha marginer så bør du nok belage deg på noe mindre.  Der jeg bor har jeg såvidt 100km på sommeren med min.

En annen ting er at 1% i topp har 25% mer energi enn 1% i bunn. Det er ikke linjert siden det er Ah som måles og spenningen når batteriet er fullada er 400V og 300V når det er nær tomt. Samme effekt krever dermed mindre strøm når batteriet er fullt.

Uansett.. 85.000 er bra pris om det er gen2, nah hvis det er gen1 slik som min 2012. Selv om den har alle 12 barene så minster den første når den er nede i 15% tap i kapasiteten som den helt sikkert er godt igang med. Jeg mistet min første bar ifjor, men har sett at det går sakte men sikkert nedover i kapasiteten og rekkevidden hvert kvartal. Det finnes noen "superbiler" med serdeles godt batteri, men du trenger LeafSpy for å se det.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA