Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor bestiller så mange med reservehjul?

Startet av kodax, mandag 25. februar 2019, klokken 17:30

« forrige - neste »

kodax

Reservehjul blir jo noe ekstra vekt/rekkevidde, mindre lagringsplass, og sannsynligheten er vel temmelig liten for at man noen gang får bruk for det hvis man ikke driver med seriøs offroad.
Er det gammel vane som gjør at folk bestiller det, eller er det grunner jeg ikke har tenkt på?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Crown

Jeg kjøpte utenom til den jeg har nå, og punkterte langt i gokk på en grusvei (ikke mulig å reparere). Rimelig fornøyd med å ha reservehjul da og komme meg avgårde igjen etter 10 minutter. For meg er det tanken på å være selvhjulpen som gjør at jeg vil ha det. Er ikke det viktig for deg og du gjerne venter noen timer på Falken som kjører bilen til et verksted som ikke er åpent fordi det er søndag, og du ikke kommer deg videre evt må stresse med leiebil osv så kan du spare de få kiloene :-D Det er jo forsvinnende lite i forhold til den enorme vekten ellers. Og man trenger jo ikke å ha det med hele tiden heller, til hverdags.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Øyvind.h

Hadde nok tatt det ut om det fulgte med og var plassert i bagasjen. Når jeg punkterte sist for rundt 7 år siden ble jeg stående veldig klønete til. Saksejekken skled og bulket kanalen. Deretter fulgte det 6 timer lang tur på vinterføre med et smalt møkkareservedekk som førte til plutselig slipp i svinger.
Hadde det fulgt med reservehjul i bagasjerommet hadde jeg nok tatt det ut til fordel for plass.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Jeg har punktert selv noen ganger de siste 20 årene, og sikkert hjulpet andre like mange.
Har ikke hatt reservehjul i bilen på denne tiden. Sprayboks eller kompressor og plugg.

Vet at mange hater sprayboks, men det er redningen i nøden og er raskt og enkelt.
Plugg er reparasjon som holder dekkets levetid, men krever kunnskap og levelige arbeidsforhold.

arthur

Det var hverken raskt, eller enkelt, å bruke medbragte sprayboks og kompressor da jeg punkterte 1.nyttårsdag i fjor på E18. Dekket var "beyond repair". Ja faktisk ble det Falken og betalte meg tilbake til start siden å stå utenfor et stengt verksted på 1.nyttårsdag hadde lite for seg. Men allikevel har jeg valgt å ikke ha reservedekk i noen av bilene vi har for går jo 20 år mellom hver gang man trenger det.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

tkjoerlaug

Har aldri punktert på mine 20 år som bilist, så jeg vurderer behovet og risikoen som helt minimal.

hELgenen

Har du tenkt gjennom konsekvensen av å ikke ha reservehjul dersom uhellet er ute? Er det lett å få tak i hjelp der du ferdes f.eks?

Tulle

Sitat fra: tkjoerlaug på tirsdag 26. februar 2019, klokken 08:26
Har aldri punktert på mine 20 år som bilist, så jeg vurderer behovet og risikoen som helt minimal.
Da kommer nok din tur snart. Jeg har aldri punktert før jeg ble 60, men så punkterte jeg 2 ganger på etter år + min kone her i forrige uke (2 forskjellige biler). Så det skjer...

tkjoerlaug

#8
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 26. februar 2019, klokken 08:35
Har du tenkt gjennom konsekvensen av å ikke ha reservehjul dersom uhellet er ute? Er det lett å få tak i hjelp der du ferdes f.eks?

Jeg ser på 3500kr i reservehjul som på en forsikring. Enkelte forsikringer kjøper jeg (bil, hus, innbo, helse, liv osv) og enkelte står jeg over (typiske elkjøp-forsikringer) da jeg vurderer risikoen som liten og konsekvensen av å gå på en smell som fullt akseptabel. Reservehjul er for meg en forsikring jeg allerede har gjennom vanlig bilforsikring (veihjelp) og konsekvensen av å gå på en smell er noe jeg aksepterer. Kjører mest i by og kan enkelt hoppe på en buss eller taxi dersom uhellet er ut.

Worst case scenario er kanskje punktering i påskeferie over Valdresflya i dårlig vær med bilen full av familie. Da vurderer jeg også alternativet med å ringe Falken som bedre enn å tømme bilen for bagasje, bytte hjul med kalde fingre i snøføyka, sure unger og småredd kone i bilen, for så å ende opp med et punktert hovedhjul som ikke får plass i bagasjerommet (reservehjulet er vel normalt smalere og hovedhjulet går ikke ned i reservehjulsbrønnen?)

gigafactory

Du har litt optimistiske forventninger til hvor raskt Falken er på pletten. Det måles i timer, ikke minutter :D




Orbit

Ved å legge til reservehjul fosvinner rep-settet (tettemiddel) fra konfigurasjonen. Så dersom en vil ha reservehjul, er det greit å skaffe seg en boks på egen hånd for å ha i bilen.

Sitat fra: tkjoerlaug på tirsdag 26. februar 2019, klokken 10:21
(reservehjulet er vel normalt smalere og hovedhjulet går ikke ned i reservehjulsbrønnen?)
Det er et spesialdekk som folder seg sammen! Det har bare et par cm ekstra diameter i forhold til felgen (19") under lagring, men blåses opp før bruk (til 185/70-R19). Så et vanlig hjul går ikke ned i brønnen siden det hare mye større diameter. Med smalere reservedekk er nok også felgen rundt 6 tommer bred, som også gjør at selv minste standard 19" felg er for bred (høy) til å gå ned i brønnen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Jon65

Jeg har punktert ganske mange ganger i mitt liv men jeg har jeg aldri opplevd at hullet har vært så stort at skum og kompressor ikke har hjulpet meg. Så jeg tror det er større sjanse for at NAF må hjelpe meg av andre årsaker enn ødelagt dekk.

lr-80

Du trenger ikke reservehjul før du trenger det.
Om det er på fjellet på lite trafikkerte veier og manglende mobildekning, 22 minusgrader, så vil du nok angre deg uten.
Hvorvidt du gidder å drasse rundt på det kommer an på personlig preferanse og sannsynlighetsberegning.
Jeg brakk en tpms-ventil i slike forhold på I-Pace i vinter. Verksted på Ringebu ordnet opp og det ble bare et par timer forsinkelse en sen fredag kveld med bilen full av unger, samt at de selvfølgelig ikke hadde ny tpms-ventil - så jeg fikk gummiventil som erstatning og en ny halv arbeidsdag etter hjemkomst for å bytte til ny ventil med trykksensor.
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

olavxxx


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA