Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fordyret installasjon av hjemmeladeboks.

Startet av ironduke, mandag 25. februar 2019, klokken 14:28

« forrige - neste »

Trond Mjøs

Er det hovudsikring oppe til venstre? (Kurs nr 1). Den ser ut til å vera på 40 A om eg greier å lesa rett. Kva med å kopla seg direkte etter denne utan eigen sikring? Bruke dobbeltisolert kabel PFXP som toler 40 A. (Kjem an på forlegningsmåte). Ja, eg veit at hovudsikring vil løysa ut ved overbelastning på denne avgangen, men med kun 40 A hovudsikring vil sannsynlegvis denne vera den begrensande faktor. På den måten treng ein gjerne berre eit koplingstykke i sikringsskapet. Ladestasjonen må då sjølvsagt ha type B jordfeilvern. Ikkje ein ideell løysing, men om det ikkje er langt til ladestasjonen er ikkje kabelkostnaden høg.

Rav4_EV

Å legge ut en kabel etter OV blir nok bare tull.

Om trådstarter legger ut kursfortegnelsen går det an å gi innspill på kurser som eventuelt kan slås sammen for å frigjøre en plass til ny kurs.

Selv hadde jeg utvilsomt kastet ut alt sammen og montert nytt. Det er tross alt 19 år gammelt.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Trond Mjøs

Er enig i at overgang til jordfeilautomatar er den beste løysinga. Kan elles nemna at det no er jordfeilautomat med type B vern i sal. Dette sparar plass i skapet. Elles er det jo ein grei løysing å nytta ladestasjon med innebygd B-vern.

jkirkebo

Sitat fra: Trond Mjøs på søndag 03. mars 2019, klokken 12:18
Er enig i at overgang til jordfeilautomatar er den beste løysinga. Kan elles nemna at det no er jordfeilautomat med type B vern i sal. Dette sparar plass i skapet.

Nja, gjør det det? Den jeg har sett er jo 5 moduler bred for en 2-polet jordfeilautomat type B. Finnes det smalere nå? For separate enheter gir også 5 modulers bredde (3 for jordfeilbryter type B 2-pol og 2 for 2-pol automatsikring).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars C. Krogenæs

http://www.abb.no/cawp/seitp202/aa22c724e034f286c1257ee00039d960.aspx

For meg virker det som om det er kombiautomat med typeB og 2 breddes modul. Som kommer for hhv. 16, 25, 40 og 63A 2 pol.- 2 moduler, 30 og 300 mA område. Sikkert svinedyre fordi betalingsvilligheten er høy med å få alt integrert.

Nå er ikke jeg trikker, så andre får avgjøre om jeg er på viddene her... :-)

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

ok67

Dette er nok kun jordfeilbrytar og ikkje kombiautomat, har sjølv 2 slike i sikringsskapet.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

jkirkebo

Sitat fra: ok67 på søndag 03. mars 2019, klokken 13:42
Dette er nok kun jordfeilbrytar og ikkje kombiautomat, har sjølv 2 slike i sikringsskapet.

Stemmer. Så da sparer man én modul med separate enheter fremfor kombiautomaten med 5 modulers bredde faktisk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.


jkirkebo

Sitat fra: Trond Mjøs på søndag 03. mars 2019, klokken 15:32
https://elby.no/jordfeilautomat-type-b-elbil-lader-32a-30ma-4mod-ga-1631004.html

Denne er på 4 modular. Finst i diverse størrelsar.

Ok, da er det nøyaktig ingen forskjell i behovet for skapplass da. Enten 4 moduler, eller 2+2.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars C. Krogenæs

Forøvrig er vel behovet for Type B jordfeilvern i ferd med å forsvinne ettersom de aller fleste ladestasjoner nå kommer med innebygget DC beskyttelse....
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

ok67

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 04. mars 2019, klokken 09:13
Forøvrig er vel behovet for Type B jordfeilvern i ferd med å forsvinne ettersom de aller fleste ladestasjoner nå kommer med innebygget DC beskyttelse....
Forutsatt at ladestasjonen er einaste forbrukar på kursen...

Type B jordfeilbrytar treng så langt eg har forstått 6 mA for å løyse ut, er DCfeilen mindre enn det vil den ikkje løyse ut, samtidig som dei 6 mA vil gjere at den framforkopla vanlege jordfeilbrytaren går i metning og heller ikkje vil løyse ut, hverken for AC eller DC feil. Noko som medfører at alt anna på kursen ubeskytta mot jordfeil.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Lars C. Krogenæs

Er vel omvent?

En DC-RCM modul i ladestasjoner slår ut <6mA DC.
En TypeB jordfeilbryter slår ut på <30mA DC.

Har man ladestasjon med innebygget DC-RCM vil den stoppe alt av DC lekasjer, lenge før den kan sette en vanlig jordfeilbryter ut av spill.

Korriger meg gjerne her...
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Skeptikeren

Sitat fra: ok67 på mandag 04. mars 2019, klokken 10:45
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 04. mars 2019, klokken 09:13
Forøvrig er vel behovet for Type B jordfeilvern i ferd med å forsvinne ettersom de aller fleste ladestasjoner nå kommer med innebygget DC beskyttelse....
Forutsatt at ladestasjonen er einaste forbrukar på kursen...

Type B jordfeilbrytar treng så langt eg har forstått 6 mA for å løyse ut, er DCfeilen mindre enn det vil den ikkje løyse ut, samtidig som dei 6 mA vil gjere at den framforkopla vanlege jordfeilbrytaren går i metning og heller ikkje vil løyse ut, hverken for AC eller DC feil. Noko som medfører at alt anna på kursen ubeskytta mot jordfeil.

Har ikke hørt om at det er en problemstilling, men det kan helt sikkert skje. Ladestasjoner med innebygget filter er jo laget for å kunne installeres på eksisterende kurser med jordfeilmelder type A, så hvis man da har en stående jordfeil på 5mA DC som ikke gjør at ladestasjonen oppdager det, tror jeg neppe jordfeilmelderen på kursen vil gå i metning.

ok67

I ein lang føljetong på trainor sine sider finn du bl.a.
Det er ikke anbefalt å benytte strømstyrt jordfeilvern Type A og Type B i serie. Selv om Type B skal beskytte mot DC feilstrømmer, vile Type B tillate noe DC strømmer som kan midlertidig blinde Type  A vernet og midlertidig sette funksjonaliteten til Type A vernet ut av drift.
For ordens skyld, NEK 400.7.722:2014, avsnitt 722.533 krever også at hvert tilkoblingspunkt er beskyttet av et eget overstrømsvern.


Kilde: https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-DSB/Jordfeilbryter-type-A-eller-B-ved-ladere-for-elbiler
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Oddaa

Mulig at jeg misforstår en eller flere av dere her, men DC-RCM <6mA er fullt tillatt etter et type A vern og kombinasjonen gir minst samme sikkerhet som et type B vern. Løsningen er fin om en f eks har en underfordeling i garasjen og type A vern på kursen til underfordelingen. 

(Målinger gjort i et studentarbeid ved NTNU tyder på at metning uansett ikke er noe problem ved DC-jordfeilstrøm mindre enn ca 60 mA, men kun et begrenset antall vern er testet.)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA