Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mobiltelefon som nøkkel - Erfaringer

Startet av noGas, mandag 25. februar 2019, klokken 07:32

« forrige - neste »

noGas

Jeg har en Honor 10 (Huawei) og opplever nesten alltid at jeg ikke kommer inn i bilen selv om appn er åpnet på telefonen.

Jeg må låse opp telefonen, trykke meg inn på appn på nytt, da kommer jeg inn. Så jeg har allerede hatt endel morsomme episoder hvor jeg går bort til bilen og drar i dørhåndtaket uten ønsket resultat.

Noen som har noen gode triks? Unntatt å kjøpe meg en Iphone selvsagt.

Tom


noGas

Takker!

Da prøver vi igjen:)

Btw ekstremt fornøyd med bilen!

mack_

Sitat fra: noGas på mandag 25. februar 2019, klokken 07:32
Jeg har en Honor 10 (Huawei) og opplever nesten alltid at jeg ikke kommer inn i bilen selv om appn er åpnet på telefonen.

Jeg må låse opp telefonen, trykke meg inn på appn på nytt, da kommer jeg inn. Så jeg har allerede hatt endel morsomme episoder hvor jeg går bort til bilen og drar i dørhåndtaket uten ønsket resultat.

Noen som har noen gode triks? Unntatt å kjøpe meg en Iphone selvsagt.
Har akkurat samme problem som deg! Og samme merke på mobilen.

Er det ikke også slik at man ikke skal trenge å legge nøkkelkortet på midtkonsollen hvis man har åpnet for nøkkelløs kjøring og mobilen er konfigurert som nøkkel? Har hatt problemer med dette flere ganger nå.

emurof

Sitat fra: Tom på mandag 25. februar 2019, klokken 07:43
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/9ee2sa/android_users_for_better_phone_key_operation/

Og skru av battery optimisation for the Tesla app

Jeg kan ikke helt se hvordan en innstilling som ikke brukes av Tesla-appen skulle være relevant? Hvis Tesla-appen hadde hatt behov for/prøvd å endre systeminnstillinger så hadde man jo fått en forespørsel om det.

autostadt

Prøv dette: innstillinger-batteri-app oppstart-slå av automatisk administrasjon og tillat "kjør i bakgrunnen"

OlaM

Sitat fra: emurof på mandag 25. februar 2019, klokken 12:09
Sitat fra: Tom på mandag 25. februar 2019, klokken 07:43
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/9ee2sa/android_users_for_better_phone_key_operation/

Og skru av battery optimisation for the Tesla app

Jeg kan ikke helt se hvordan en innstilling som ikke brukes av Tesla-appen skulle være relevant? Hvis Tesla-appen hadde hatt behov for/prøvd å endre systeminnstillinger så hadde man jo fått en forespørsel om det.

Det skjermbildet gir ikke helt riktig inntrykk. Her er en detaljert instruks: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/android-users-phone-as-key-fix.115151/

Når appen er "battery optimized" så kjører den sjeldnere, dermed kan du ende opp med at appen "sover" i det du vil inn.

Min erfaring generelt med Bluetooth er at man bruker en kjede av forskjellige programvarekomponenter laget av forskjellige leverandører. Dermed er det litt tilfeldig hvordan ting funker. Noen kombinasjoner av headset og mobiltelefon kan være helt umulige. De fleste er helt ok, men kan på uforklarlig vis ha en "dårlig dag" der de nekter å koble seg til. Sånne irriterende ting er vel ikke nok til å si at de aldri burde basert opplåsing på Bluetooth, men man kan definitivt ikke vente seg helt problemfri bruk. Jeg hadde kostet på meg en fob.
'21 3LR

SabreMan

Jeg hørte på Plug your ride at det hjelper å ha telefonen i en lomme foran på buksen i stedet for i baklommen. Han hadde iPhone, men jeg regner med at det samme gjelder for Android.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

noGas

Sitat fra: mack_ på mandag 25. februar 2019, klokken 11:12
Sitat fra: noGas på mandag 25. februar 2019, klokken 07:32
Jeg har en Honor 10 (Huawei) og opplever nesten alltid at jeg ikke kommer inn i bilen selv om appn er åpnet på telefonen.

Jeg må låse opp telefonen, trykke meg inn på appn på nytt, da kommer jeg inn. Så jeg har allerede hatt endel morsomme episoder hvor jeg går bort til bilen og drar i dørhåndtaket uten ønsket resultat.

Noen som har noen gode triks? Unntatt å kjøpe meg en Iphone selvsagt.
Har akkurat samme problem som deg! Og samme merke på mobilen.

Er det ikke også slik at man ikke skal trenge å legge nøkkelkortet på midtkonsollen hvis man har åpnet for nøkkelløs kjøring og mobilen er konfigurert som nøkkel? Har hatt problemer med dette flere ganger nå.

Trodde jeg var den eneste som hadde Honor i Norge, men ok:D

Når du har låst opp med mobilen, skal du kjøre med den også. I utgpkt skal du ikke trenge nøkkelkortet i det hele tatt.

atta

Kan bare si at på Samsung S8 Pluss så har dette fungert 100% hver gang, selv om jeg har senket prioritet på appen for å unngå at Tesla-ikonet viser i statusbar hele tiden (viser bare når jeg trekker ned notifikasjoner).

For å kjøre uten bruk at nøkkelkort må man vel slå på et valg på skjermen om jeg ikke husker feil ("Keyless driving" eller noe slik?). Samme med automatisk låsing når man forlater bilen.

Klykken

Sjekk at ikke innstillingene dere gjør på telefonen sørger for at appen opprettholder kontakt med bilen, selv når dere ikke kjører, og derfor hindrer bilen til "deep sleep". Kan sikkert bli en fin vampire drain av slikt. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

OhmPaPa

Huawei er kjent for å være i overkant ivrige etter å stoppe apper fra å kjøre i bakgrunnen.

Og for å få en app til å kjøre som man vil må den bli "whitelisted" flere steder. Holder ikke bare ett sted. Har hatt en Honor selv. Men ikke nå lengre så husker ikke nøyaktig hvor jeg leste dette.

Her en en side med litt info:

https://9to5google.com/2016/09/14/how-to-use-honor-8-protected-apps-keep-apps-in-background/

Hos XDA kan du spørre om hvordan du unngår at appene stoppes - hvis ikke litt lesing fører frem:

https://forum.xda-developers.com/honor-view-10

Toalmar

#12
Hva med oss som har iPhone, bør vi tenke på at vi også får sånne problemer?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Counterpointer

Sitat fra: Toalmar på mandag 25. februar 2019, klokken 16:54
Hav med oss som har iPhone, bør vi tenke på at vi får sånne problemer?
iPhone er den som fungerer best.

ladov

Sitat fra: Toalmar på mandag 25. februar 2019, klokken 16:54
Hav med oss som har iPhone, bør vi tenke på at vi får sånne problemer?
Vet ikke om du leste den reddit-tråden men koblingen mellom bil og mobil er basert på blåtann som dempes veldig godt i kroppsvev, så uansett hvilken mobil du har lønner det seg å plassere den sånn at kroppen din ikke er mellom mobilen og bilen.

Merker for så vidt det samme med Zoen i dag, har jeg mobilen i venstre lomme sklir den gjerne ned på utsiden av låret og med to stykk lår mellom mobilen og bilens blåtannantenne kan det ta veldig lang tid før bilen og mobilen kobles sammen Har jeg mobilen i høyre lomme eller en brystlomme er det ingen problemer(mistenker at bilens blåtannantenne sitter i midtkonsollen)

Nå går det ofte bra å ha mobilen i baklomma, det betyr bare at blåtannsignalene har tatt en indirekte vei ved å reflekteres mot noe..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA