Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler på modell 3

Startet av hELgenen, søndag 24. februar 2019, klokken 22:49

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: model3pw på tirsdag 05. januar 2021, klokken 13:07
Ok da blir det vel SC på meg også for dette.

En annen irriterende ting: får relativt ofte beskjed om at noen av kamera ikke er tilgjengelig når kjører på autopilot. Ved stopp/start er varsel borte. Også en kjent sak? Bilen er ikke skitten.
Kjent sak i senere SW-versjoner. Har fått mer av dette selv i det siste på bilen fra mars -19. Hadde dette svære sjelden før.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

model3pw

#1291
Kan komme når som helst, også om kvelden på godt opplyst e18 uten snø på kveldstid. Og kamera/sensor rene. Og etter parkert kan man kjøre uten varsel igjen. Ikke funnet noen logikk bak det, så heller mot feil på noe i hw/sw. Vanskelig for SC å gjøre noe vil jeg tro ved slike sporadiske issues.

Testet kamera/dashcam når skjer og alle 4 video er tilgjengelig ihvertfall. Irriterende en ikke får detaljer på hva den klager på.

Handyman

Sitat fra: knegg på tirsdag 05. januar 2021, klokken 12:30
Sitat fra: model3pw på tirsdag 05. januar 2021, klokken 12:21
Igår fikk jeg samme feil som nevnt av en annen for en uke siden i tråden her...

Får ikke lenger åpnet ladeluke ved å trykke på den og har advarsel om det i bilen (feilkode cp_a051).

Den lille metall biten (
https://youtu.be/AnZcqVr7fuk) er ikke løsnet og sitter som den skal. Bilen er ren.

Noen ide om fix eller må jeg booke SC?

Ifølge han som fikset min så spurte jeg om den lille biten. Han sa det ikke går noen ledninger bort til det området på baksiden. Så den burde ikke ha noe å gjøre på våre sine. Merk at han i USA har en annen versjon av ladeporten.
Var sikker på at det lå en induktiv føler i innstøpt ladeporten som registrerer at metallbiten kommer nærmere når man trykker på lokket. Ledningene til giveren kan vel ligge inne i selve enheten uten å være synlige fra baksiden. Har ikke sjekket selv.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

model3pw

Ja våre ladeporter er vel ikke annerledes i åpne/lukke mekanismen fra US-modeller siden den metall biten sitter limt på våre også.

knegg

Ser faktisk ut som der er en kanal med plass til kabler for det område den metallbiten treffer.

2020 Model 3

Handyman

Sitat fra: knegg på tirsdag 05. januar 2021, klokken 14:26
Ser faktisk ut som der er en kanal med plass til kabler for det område den metallbiten treffer.


Takk for bildet, det svekker i alle fall ikke teorien min.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

model3pw

Sukk... min ladeport kom plutselig til live igjen mht åpne med å trykke på lokket. Er jo fint, men hater at ting er så ustabilt. Ikke gjort noe. Metallbiten sitter helt fast... håper ikke har noe med temperatur/fukt å gjøre, men kan jo lure...

hemi

ladeport melding kom alltid på min når bilen begynte bli skitten, slags "vask meg" melding

thebadger

Sitat fra: model3pw på tirsdag 05. januar 2021, klokken 16:08
Sukk... min ladeport kom plutselig til live igjen mht åpne med å trykke på lokket. Er jo fint, men hater at ting er så ustabilt. Ikke gjort noe. Metallbiten sitter helt fast... håper ikke har noe med temperatur/fukt å gjøre, men kan jo lure...
Kan være at luken ikke satt godt nok inntil, var problem på min første TM3.
Ser ut til å være problemet på denne også, siden luken stikker litt ut når den er lukket.

Bellatrix

Sitat fra: Handyman på mandag 04. januar 2021, klokken 17:03
Sitat fra: Bellatrix på mandag 04. januar 2021, klokken 16:58
Hva kan denne lyden komme av? Hører hvinelyden som normalt når bilen settes i D, men så kommer den knekkelyden ved igangsetting. Kommer hver gang når bilen har stått parkert i garasjen i noen timer. Ikke etter kjøring er startet ved start i lyskryss f.eks. 


https://m.youtube.com/watch?v=V03gAYq4KeI
Bremseklossene som limer til skviene (salt og fukt skaper belegg)? Prøv noen kraftige nedbremsinger fra høy fart med bilen i fri/Neutral og se om det forsvinner.


Takk for svar til begge. Kan se ut som noen harde bremsinger i N løste opp ja! Ingen sånn lyd i dag.

jasken

La merke til et par småting idag, har nå hatt bilen i litt over to uker.

1. Bilen har stått ute i minusgrader -1 til ca -10 i to døgn. Når jeg skulle forvarme bilen idag for å svippe kona et sted så fikk jeg beskjed i appen at bilens alarm hadde blitt utløst og appen klikket. Jeg hørte ingenting så tenkte ikke noe over det, men når jeg kom til bilen ca 10 min etterpå så så jeg i sentry mode lagringen at riktignok hadde alarmen gått og bilen har stått å blinket sikkert laget lyd også, hvorfor dette tror dere? Var ingen andre rundt bilen, var to biler parkert foran og bak, men thats it.

2. Samme dag som over, når jeg skulle kjøre så frøs skjermen der bilen vises med varsler om at man er nærme ting og det stå at dette løses ved neste kjøring. Speedometer osv fungerte heldigvis, men visualiseringen var låst, kart osv fungerte.

3. samme dag, når jeg åpnet bakdøre for å legge fra meg jakka, så rullet ikke vinduet helt ned når jeg åpnet døra, og rullet ikke helt opp når jeg lukket døra. Men det løste seg når jeg kom hjem og lukket / åpnet døra et par ganger. Dette skjer nok hos alle biler med vinduer som har samme mekanisme og rammeløse vinduer.

4. Ladeporten, denne må jeg alltid åpne via appen, kan den åpnes på en annen måte når jeg lader hjemme med blå lader? Skal jeg kunne bare trykke på den? er det noe jeg har gått glipp av?

Takker for svar om noen har litt mer info rundt slike ting.


sjokomelk

Sitat fra: jasken på onsdag 06. januar 2021, klokken 10:09
4. Ladeporten, denne må jeg alltid åpne via appen, kan den åpnes på en annen måte når jeg lader hjemme med blå lader? Skal jeg kunne bare trykke på den? er det noe jeg har gått glipp av?
Les i manualen på side 177 om lading av bilen og ladeporten: https://www.tesla.com/sites/default/files/model_3_owners_manual_europe_no.pdf
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

jasken

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 06. januar 2021, klokken 11:58
Sitat fra: jasken på onsdag 06. januar 2021, klokken 10:09
4. Ladeporten, denne må jeg alltid åpne via appen, kan den åpnes på en annen måte når jeg lader hjemme med blå lader? Skal jeg kunne bare trykke på den? er det noe jeg har gått glipp av?
Les i manualen på side 177 om lading av bilen og ladeporten: https://www.tesla.com/sites/default/files/model_3_owners_manual_europe_no.pdf

Takk for info og lenke!

Jeg har ingen knapp på den blå kablen min, og ingenting skjer når jeg trykker nederst på ladeporten :S

hemi

kjøp deg type 2 kabel med knapp, det er must.

felix

Angrer ikke på at jeg gikk for den billigste løsningen, TWC. Sparte penger, samt at jeg kan la ledningen ligge i bagasjerommet fast, men viktigst jeg har den gode knappen. Fin er den og.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA