Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler på modell 3

Startet av hELgenen, søndag 24. februar 2019, klokken 22:49

« forrige - neste »

lars667

Dere som har defekter ved uthenting: Kan være kjekt å vite hvor dere henta ut og disse famøse 3 sifferne i VIN etter "MF" :-) Kan jo være interessant til senere om de er litt raskere med klargjøringa noen steder enn andre.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Zoltan

Sitat fra: lars667 på fredag 04. desember 2020, klokken 10:37
Dere som har defekter ved uthenting: Kan være kjekt å vite hvor dere henta ut og disse famøse 3 sifferne i VIN etter "MF" :-) Kan jo være interessant til senere om de er litt raskere med klargjøringa noen steder enn andre.
Drammen MF819xxx

C_B_

#1157
Leverte nylig bilen til service etter at den har gått 46 000 km. Litt uvant opplevelse, fordi de spurte
meg hva jeg ville ha på servicen. Som tillegg ville jeg ha kontroll av hjulstillingen, fordi sommerdekk var litt skjevslitt ett par plasser. De begynte å forsvare en evt. feil spissing med at den var bredere enn mange andre biler. Han påsto den fikk hardere trykk på hjulene p.g.a. veiene hadde formet seg til de bileiene med smalere hjulavstand!?! Jeg sa jeg hadde hatt div. eldre og billigere biler og de fikk ikke slike skader. Må betale for både sjekk og evt. retting av hjulstillingen. Han sa det var et kjent problem. Hva synes dere? Skal ikke en bil tåle å kjøre på veiene uten noen korrigering av hjulstillingen på en 1 1/2 år gammel bil? Betale for at den ikke tåler veiene!? Synes det høres rart ut, men er ingen ekspert.
Spesielt 2 dekk på samme aksel har noen mm mer slitasje på bare den ene siden.
(-sjekker jevnlig at lufttrykket er rett med en trykkmåler i en elektrisk pumpe). 

Kim-

Vet tesla anbefaler kontroll hver 12 mnd. Mine var ute av stilling foran etter 12 mnd og måtte stilles. Tesla påstod ytre påkjenninger. Edit: dette var på min gamle X
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

felix

Jeg hadde hjulstilling kontroll på både S og X, og blir nok på 3 og etter noen år. Tesla har jo et poeng at veiene sporer mye, så ikke dumt og bruke litt penger på det. Hadde en Nissan Leaf jeg og hadde hjulstillingskontroll på. Tror dekka varer lengre om du passer litt på hjulstillingen.

Zara

Sitat fra: felix på fredag 04. desember 2020, klokken 20:36
Jeg hadde hjulstilling kontroll på både S og X, og blir nok på 3 og etter noen år. Tesla har jo et poeng at veiene sporer mye, så ikke dumt og bruke litt penger på det. Hadde en Nissan Leaf jeg og hadde hjulstillingskontroll på. Tror dekka varer lengre om du passer litt på hjulstillingen.

Kan slitasje på ytterkantene av alle dekkene (både inn- og utsiden), og bra mønster i midten ha med hjulstillingen å gjøre?

RJK

Høres mest ut som feil lufttrykk i dekkene, når det er så konsistent.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Zara

Sitat fra: RJK på lørdag 05. desember 2020, klokken 10:39
Høres mest ut som feil lufttrykk i dekkene, når det er så konsistent.


Takk skal du ha!

Ja, ut ifra tegningene ser det slik ut.

Nå er det jo dekktrykksensor i bilen, men kanskje det er en fare for at man stoler litt for mye på dette?

sjokomelk

En dekktrykksensor sier bare hva trykket er. Den forteller deg ikke om trykket er riktig i forhold til belastningen.
Tenk på en dekktrykksensor som ei klokke. Den forteller deg bare hva klokka er, men den sier ingenting om du er for sent ute til møtet ditt. Det må du selv finne ut av med å sammenligne hva klokka sier og din egen timeplan om hvor du skal være til hvilket klokkeslett.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Zara

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 05. desember 2020, klokken 11:38
En dekktrykksensor sier bare hva trykket er. Den forteller deg ikke om trykket er riktig i forhold til belastningen.
Tenk på en dekktrykksensor som ei klokke. Den forteller deg bare hva klokka er, men den sier ingenting om du er for sent ute til møtet ditt. Det må du selv finne ut av med å sammenligne hva klokka sier og din egen timeplan om hvor du skal være til hvilket klokkeslett.

Siden det står om TPMS at "Systemets oppgave er først og fremst å bidra til økt sikkerhet ved at du får tidlig varsel om feil lufttrykk i ett eller flere dekk."

Trodde derfor det var som ei vekkerklokke, ikke ei klokke uten alarm.

Huff, enda en ting å passe på.....

RJK

Fikk varsel på mine sommerdekk da det begynte å bli kaldt. Tror ikke jeg har kjørt lenge med lavt dekktrykk, så tror det nok hadde mere med å gjøre at det raskt begynte å bli kaldt om morgenen og seint på kvelden, og jeg mest har kjørt i tider da lufta var varmere. Dette skjedde forøvrig rett før det var på tide å skifte til vinterdekk.


Forsterket i troen på det, siden den begynte å varsle om først det ene dekket, så det neste veldig kort tid etter, til alle 4 var lavt nede. Skjedde samme dag, og samme turen, og med knappe minutters forskjell.


Pumpet opp igjen ved første anledning, og byttet dessuten til vinterdekk en uke senere eller så, og da ble det vel kalibrert av Hyundai-verkstedet.


Men det er vel en god ting å sjekke innimellom når man har det i menyen. Bare bite seg i merke hva de skal ha, og så gjerne fylle på om det siger ut, selv om det ikke er så mye som skal til før de piper, så kan man jo fort kjøre langt med feil trykk. Og husk å gjør det mens dekka er kalde.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

mr_frodo

Sitat fra: Zara på lørdag 05. desember 2020, klokken 11:57
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 05. desember 2020, klokken 11:38
En dekktrykksensor sier bare hva trykket er. Den forteller deg ikke om trykket er riktig i forhold til belastningen.
Tenk på en dekktrykksensor som ei klokke. Den forteller deg bare hva klokka er, men den sier ingenting om du er for sent ute til møtet ditt. Det må du selv finne ut av med å sammenligne hva klokka sier og din egen timeplan om hvor du skal være til hvilket klokkeslett.

Siden det står om TPMS at "Systemets oppgave er først og fremst å bidra til økt sikkerhet ved at du får tidlig varsel om feil lufttrykk i ett eller flere dekk."

Trodde derfor det var som ei vekkerklokke, ikke ei klokke uten alarm.

Huff, enda en ting å passe på.....

Har ikke kjørt Tesla før, men mye Audi og det er jo samme der; dekktrykk varsler jo ikke om du har feil trykk i forhold til belastning, men om trykket avviker fra det som er stilt inn som feks. ved en punktering?

Autowinder

Jeg fylte 47psi i +10ºC og kort etter var jeg på fjellet i -5ºC, da viste TPMS 44psi så det kan fort lønne seg å ha litt å gå på.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

ladov

I går på vei hjem viste kartet plutselig feil, ga en posisjon et stykke unna. Nå som bilen står parkert utenfor sier den at den befinner seg en snau kilometer herfra. Har restartet computeren med bremsepedal+ratthjulene uten effekt. Har ikke kjørt i dag så jeg er litt spent på om den vil fortsette å være midlertidig feilplassert i morgen..

Noen som har sett noe liknende?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

jlan

Sitat fra: ladov på søndag 06. desember 2020, klokken 21:45
Noen som har sett noe liknende?
Jeg ser jo at posisjonen drifter ut i tunneler. Det kan jo tenkes at det er noe feil med GPS antennen din, slik at bilen tror at du bor i en tunnel.  Så mye rart kan hende ...
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA