Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler på modell 3

Startet av hELgenen, søndag 24. februar 2019, klokken 22:49

« forrige - neste »

ladov

Sitat fra: Autowinder på søndag 15. november 2020, klokken 09:52
Sitat fra: Autowinder på lørdag 31. oktober 2020, klokken 21:59
Det jeg undres over er om dette være avhengig av HW i bilen?

Etter CPU-bytte er vinduspussingen faktisk blitt litt bedre enn det var. Men på enkelte turer bruker den første gang 20-30 sekunder under kjøring før den starter arbeidet.
Starter du kjøring med våt rute? Jeg har merket på andre biler at regnsensoren ikke uten videre reagerer når det er sammenhengende vannfilm på ruta, det må være dråper..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Zara

Sitat fra: ladov på søndag 15. november 2020, klokken 11:54
Sitat fra: Autowinder på søndag 15. november 2020, klokken 09:52
Sitat fra: Autowinder på lørdag 31. oktober 2020, klokken 21:59
Det jeg undres over er om dette være avhengig av HW i bilen?

Etter CPU-bytte er vinduspussingen faktisk blitt litt bedre enn det var. Men på enkelte turer bruker den første gang 20-30 sekunder under kjøring før den starter arbeidet.
Starter du kjøring med våt rute? Jeg har merket på andre biler at regnsensoren ikke uten videre reagerer når det er sammenhengende vannfilm på ruta, det må være dråper..

Opplever det samme i vår Nissan Leaf når vinduet er dekket av vann. Da må jeg starte viskingen manuelt, deretter tar den over og alt virker som forventet.

Angående regnsensor: Hvor er den (de) plassert, og hvordan virker den (de)?

Handyman

Sitat fra: Zara på søndag 15. november 2020, klokken 12:52
Sitat fra: ladov på søndag 15. november 2020, klokken 11:54
Sitat fra: Autowinder på søndag 15. november 2020, klokken 09:52
Sitat fra: Autowinder på lørdag 31. oktober 2020, klokken 21:59
Det jeg undres over er om dette være avhengig av HW i bilen?

Etter CPU-bytte er vinduspussingen faktisk blitt litt bedre enn det var. Men på enkelte turer bruker den første gang 20-30 sekunder under kjøring før den starter arbeidet.
Starter du kjøring med våt rute? Jeg har merket på andre biler at regnsensoren ikke uten videre reagerer når det er sammenhengende vannfilm på ruta, det må være dråper..
Angående regnsensor: Hvor er den (de) plassert, og hvordan virker den (de)?
På TM3? Den har ikke regnsensor, men bruker kameraene i frontruta til å detektere regn. Tesla kaller det "Automatiske viskere". De har bevist unngått regnsensor.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Zara

Sitat fra: Handyman på søndag 15. november 2020, klokken 13:38
Sitat fra: Zara på søndag 15. november 2020, klokken 12:52
Sitat fra: ladov på søndag 15. november 2020, klokken 11:54
Sitat fra: Autowinder på søndag 15. november 2020, klokken 09:52
Sitat fra: Autowinder på lørdag 31. oktober 2020, klokken 21:59
Det jeg undres over er om dette være avhengig av HW i bilen?

Etter CPU-bytte er vinduspussingen faktisk blitt litt bedre enn det var. Men på enkelte turer bruker den første gang 20-30 sekunder under kjøring før den starter arbeidet.
Starter du kjøring med våt rute? Jeg har merket på andre biler at regnsensoren ikke uten videre reagerer når det er sammenhengende vannfilm på ruta, det må være dråper..
Angående regnsensor: Hvor er den (de) plassert, og hvordan virker den (de)?
På TM3? Den har ikke regnsensor, men bruker kameraene i frontruta til å detektere regn. Tesla kaller det "Automatiske viskere". De har bevist unngått regnsensor.

Ja, den løsninger er kanskje mer til å stole på enn sensorer?

Blir spennende å se om det oppleves forskjellig fra hvordan det er på Leafen vår.

RJK

Sitat fra: Zara på søndag 15. november 2020, klokken 12:52
Sitat fra: ladov på søndag 15. november 2020, klokken 11:54
Sitat fra: Autowinder på søndag 15. november 2020, klokken 09:52
Sitat fra: Autowinder på lørdag 31. oktober 2020, klokken 21:59
Det jeg undres over er om dette være avhengig av HW i bilen?

Etter CPU-bytte er vinduspussingen faktisk blitt litt bedre enn det var. Men på enkelte turer bruker den første gang 20-30 sekunder under kjøring før den starter arbeidet.
Starter du kjøring med våt rute? Jeg har merket på andre biler at regnsensoren ikke uten videre reagerer når det er sammenhengende vannfilm på ruta, det må være dråper..

Opplever det samme i vår Nissan Leaf når vinduet er dekket av vann. Da må jeg starte viskingen manuelt, deretter tar den over og alt virker som forventet.

Angående regnsensor: Hvor er den (de) plassert, og hvordan virker den (de)?


Føler at Kona mi er lat, og ikke vil viske før jeg er ope i en viss fart. Står bilen stille, eller jeg setter den i "D", så starter den ikke automatisk opp vindusviskeren, selv om den burde se at det er et behov. Egentlig irriterende, for det er gjerne i lavfart-områder at mennesker og bil er nærmest hverandre, og tildels oppå hverandre.


Må derfor sette på manuelt før jeg kjører, da det fort kan ta 100 meter før den visker (testet når jeg viste det var klart rundt meg). Det er IKKE bra i det hele tatt. Dette skjer uansett om det er dråper eller vannhinne over hele ruta. Virker som den reagerer raskere om jeg gir litt mere fart enn jeg liker i gata der jeg bor, hvor det ikke er plass til at to biler møtes, eller det er gående med barnevogn eller 2 i bredden. Har parkeringsplasser på ene siden av veien (til venstre for sjåfør når jeg skal kjøre vekk), og inngangene til rekkehuset på andre siden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ladov

Sitat fra: Zara på søndag 15. november 2020, klokken 13:52
Sitat fra: Handyman på søndag 15. november 2020, klokken 13:38


På TM3? Den har ikke regnsensor, men bruker kameraene i frontruta til å detektere regn. Tesla kaller det "Automatiske viskere". De har bevist unngått regnsensor.

Ja, den løsninger er kanskje mer til å stole på enn sensorer?

Blir spennende å se om det oppleves forskjellig fra hvordan det er på Leafen vår.
Da jeg fikk bilen (mars-19) hadde den vel ikke regnsensor funksjonalitet i det hele tatt. Så har den blitt bedre for hver ny versjon av software til bilen. Den sliter fortsatt litt når det er mørkt, dessuten er det greit å starte turen med et enkelt-trykk på viskeren så den får litt synlige dråper å jobbe med. Bortsett fra det synes jeg den har blitt veldig bra.

Den tilnærmingen med å bruke kamera i stedet for regnsensor er vel noe Tesla er alene om. Det var ikke særlig bra i starten men nå har det kommet seg og vi kan vel bare vente at det fortsetter å bli bedre. Kontinuerlig forbedring kan man vel bare glemme med tradisjonelle regnsensorer, uten å kjøpe ny bil.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Zara

#1116
Sitat fra: ladov på søndag 15. november 2020, klokken 15:15
Sitat fra: Zara på søndag 15. november 2020, klokken 13:52
Sitat fra: Handyman på søndag 15. november 2020, klokken 13:38


På TM3? Den har ikke regnsensor, men bruker kameraene i frontruta til å detektere regn. Tesla kaller det "Automatiske viskere". De har bevist unngått regnsensor.

Ja, den løsninger er kanskje mer til å stole på enn sensorer?

Blir spennende å se om det oppleves forskjellig fra hvordan det er på Leafen vår.
Da jeg fikk bilen (mars-19) hadde den vel ikke regnsensor funksjonalitet i det hele tatt. Så har den blitt bedre for hver ny versjon av software til bilen. Den sliter fortsatt litt når det er mørkt, dessuten er det greit å starte turen med et enkelt-trykk på viskeren så den får litt synlige dråper å jobbe med. Bortsett fra det synes jeg den har blitt veldig bra.

Den tilnærmingen med å bruke kamera i stedet for regnsensor er vel noe Tesla er alene om. Det var ikke særlig bra i starten men nå har det kommet seg og vi kan vel bare vente at det fortsetter å bli bedre. Kontinuerlig forbedring kan man vel bare glemme med tradisjonelle regnsensorer, uten å kjøpe ny bil.

Det er noe av det som er så bra med Tesla; vi får "ny" bil, på nytt og på nytt :-D

Autowinder

Sitat fra: ladov på søndag 15. november 2020, klokken 11:54
Starter du kjøring med våt rute? Jeg har merket på andre biler at regnsensoren ikke uten videre reagerer når det er sammenhengende vannfilm på ruta, det må være dråper..
Nei jeg sveiper manuelt om det er en jevn vannfilm.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

helge89

"Regnkamera" trenes opp ved bruk. Dette kom i fjor rett før jul på min bil.

Hver gang du er misfornøyd med hyppigheten og trykker på vaske-knappen, vil Teslaen lagre et kamerabilde av ruta og sende det inn et kunstig intelligens nettverk, som forhåpentligvis vil gjøre at systemet lærer og at erfaringen sendes ut til alle andre Teslaer på veien.



Zara

Sitat fra: helge89 på søndag 15. november 2020, klokken 22:45
"Regnkamera" trenes opp ved bruk. Dette kom i fjor rett før jul på min bil.

Hver gang du er misfornøyd med hyppigheten og trykker på vaske-knappen, vil Teslaen lagre et kamerabilde av ruta og sende det inn et kunstig intelligens nettverk, som forhåpentligvis vil gjøre at systemet lærer og at erfaringen sendes ut til alle andre Teslaer på veien.



Hvor sitter kameraet som tar bilde av frontruta?

Det skal vel ikke være så vanskelig å detektere vanndråper på ruta?

helge89

#1120
Det er utelukkende frontkamera.

Edit: vet ikke om de øvrige kameraene brukes til å se regn og vanndråper ellers.

ToWalkOrDrive

Begynner å lure på om det er noe gale med selve kameraet mitt eller andre ting, for Automatisk regnsensor funker utrolig dårlig. Prøvde det igjen i går kveld (ja det var mørkt som det er halve året). For hvert visk som den automatiske gadd å utføre, ville jeg visket ca 3-4 ganger. Hele ruten ble dekket med vann mellom hver gang. Den trodde det var lett yr, mens det var vanlig regn. Jeg satte den på innstillingsnr 3, som var passende for regnet da. Har forøvrig prøvd mange ganger både når det er lyst og mørkt, uten at det har vært bra (men verst når det er mørkt).
Tesla Model Y                         2021-

Tom

Rain x eller tilsvarende på kamera hjelper en god del.. ikke ta hele vinduet,da hopper viskerene..

helge89

Kan være noe med graden av fokus frontkamera har på vinduet som tross alt er 2 cm foran.

helge89

Problemet er nok også at kameraene er i toppen av frontvindu, og at det som skjer der oppe ikke nødvendigvis gjenspeiler resten av forholdene på ruta. Spesielt i høy fart.

Pga aerodynamikken til fronten akkumuleres mesteparten av regnet som kommer oppover panseret, og ev. da fra front trafikk, opp mot midten av vindu akkurat omkring i den høyden vi ser ut av.

Derfra blir vannet dratt i lavere hastighet oppover ruta, før det da blir detektert av kamera. Resultatet blir at viskerne settes i gang for sent, hver gang.

Kan man jo selv se siktforskjellen fra normal høyde til øverst på vinduet, når det regner i de hastighetene er det ganske markant.

Det burde vært en bedre algoritme som gjenspeilte mere hastighet for at dette skulle bli bedre mener jeg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA