Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler på modell 3

Startet av hELgenen, søndag 24. februar 2019, klokken 22:49

« forrige - neste »

knegg


Andre som har hatt en slik pipe/julelys under kjøring?
https://youtu.be/gYEt2NtzqCg
2020 Model 3

sjokomelk

Ligger stein mellom bremseskive og bremseskjold.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

ladov

Sitat fra: Tom på mandag 12. oktober 2020, klokken 03:11
Hadde klossene ute.. det var spor ned i  klossen,dette har nok "rusten" i skiva laget..
Jeg satte inner klossen ut og det ble spor i denne klossen og..
Det er ikke rust tror jeg.. det er mer svart enn rustfarget etter noen kraftige oppbremsinger..

Det er 2 ringer så ser det veldig lite sannsynlig at det er noe fremedlegeme så har laget disse
Jeg tror det er et fremmedlegeme som laget sporet i utgangspunktet. Kanskje en liten stein har blitt fanget mellom kloss og skive og dratt under klossen og laget et spor i den. Da får du et smalt felt på skiva hvor klossen ikke lenger berører skiva, der vil det samle seg dritt, rust osv.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Tom

#1083
Tror ikke det,dette har kommet gradvis. I starten kunne jeg bremse det vekk men det går ikke lenger.. jeg vil si det er en støpefeil i skiva.

ok67

Er det fram eller bak? Hos meg er det på det eine bakhjulet.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Tom

kun høyre fremme.. Di andre ser helt nye ut..

ok67

Akkurat ferdig med hjulskift og bremseservice. Trur nok at stripa som eg har i eine bremseskiva bak er forårsaka av ein liten stein som her lege mellom bremseklossen og skiva. Er spor ned i både skiva og klossen.

Ellers så var bremseservicen ganske så enkelt å få til. Titta litt på denne først: https://www.youtube.com/watch?v=TQu9LbQbZAk

Sleit litt med indre bremsekloss på høgre framhjul, sen han frykteleg i kantane så der brukte eg ein del tid og bannskap for å få den ut. Den var laus både frå skiva og stempela i kalipperen, men hang altså oppe og nede. Men med hjelp av mykje lirking og haling med fleire tenger så fekk eg den til slutt ut. Ikkje mykje rust på hverken klossar eller kaliper, så var litt rart at den hang såpass.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Tom

Sikker på at du har spor ned i skiva?
Tok min skive av og målte litt.. skiva er 0,03mm tykkere der stripene er..

https://photos.app.goo.gl/XrVfJKikVWmQaaKP7

ok67

Stripa på mi eg mykje smalare, ca 1 mm brei, og eg kjente med neglen at stripa går ned i skiva, ellers er skiva blank og fin.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

ladov

Sitat fra: Tom på mandag 19. oktober 2020, klokken 05:44
Sikker på at du har spor ned i skiva?
Tok min skive av og målte litt.. skiva er 0,03mm tykkere der stripene er..

https://photos.app.goo.gl/XrVfJKikVWmQaaKP7
Ser du har spor i klossen, da er vel klossen 0,03mm dypere.. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Tom

#1090
litt vanskelig å måle  :D men som jeg nevnte så byttet jeg om på klossene(innsiden av skiva er fin) uten at spora i skiva gikk vekk..

2ris

Hvordan er egentlig status på feil og mangler på bilene som leveres ut nå for tiden? Har vært superskeptisk siden dag 1 pga skrekkhistorier om kosmetiske feil, fantombremsing, manglende tilbakebetaling ved retur og ikke minst horribel support og oppfølging.

Så, har status på dette endret seg?

Viktigste momenter for meg er kundeservice, rustproblemer og dårlig service på verksted.

hemi

var med venn som fikk ut feilfri bil iaf, så er håp.

Kundeservice er variabelt, men bedre enn før føler jeg, kanskje unntatt refferal folka, fikk mail om model S felgene mine i dag, at de stadig ikke visste når model 3 felgene kom... sånn.. ehh what?  venta 2 år på refferal premie

rustproblem er mest om du sandblåser bilen som en dust på grusveier, jeg solgte min nå nylig og nådde vel nesten 25.000 på 2 mars 2019 bil, jeg hadde 0 rust, og alle hjulhusene mine var fine, bittelitt mattere noen få steder bak, men poleringen fiksa det før salg. 20" sommer og 20" vinter, 0 problem.

Var bare generelt lei elbil og liten bil som daily, bilen i seg selv var bra.


Autowinder

Sitat fra: emurof på tirsdag 18. februar 2020, klokken 14:30
Før var automatiske vindusviskere nærmest en katastrofe, men nå kjører jeg stort sett på auto og har hatt lite problemer egentlig. Og det blir vel bare bedre og bedre over tid også.
Jeg og andre brukere av bilen mener fortsatt dette er elendig. Enkelte ganger trenger bilen 20-30 sekunder på å finne ut riktig intervall, andre ganger går viskerne på full hastighet når det såvidt regner. Det skulle da være enkelt å tilpasse SW så et langt trykk på viskerknappen på venstre "arm" lagrer hastigheten som er i bruk akkurat i øyeblikket. Det er ikke særlig trygt å tukle med menyen for manuell endring i dårlig vær i mørket på svingete veier.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

RuneW

Sitat fra: Autowinder på torsdag 29. oktober 2020, klokken 11:02
Sitat fra: emurof på tirsdag 18. februar 2020, klokken 14:30
Før var automatiske vindusviskere nærmest en katastrofe, men nå kjører jeg stort sett på auto og har hatt lite problemer egentlig. Og det blir vel bare bedre og bedre over tid også.
Jeg og andre brukere av bilen mener fortsatt dette er elendig. Enkelte ganger trenger bilen 20-30 sekunder på å finne ut riktig intervall, andre ganger går viskerne på full hastighet når det såvidt regner. Det skulle da være enkelt å tilpasse SW så et langt trykk på viskerknappen på venstre "arm" lagrer hastigheten som er i bruk akkurat i øyeblikket. Det er ikke særlig trygt å tukle med menyen for manuell endring i dårlig vær i mørket på svingete veier.

Som selverklært fanboy må jeg dessverre si meg enig med siste taler her. Automatikken er ikke mye å skryte av. Synes den var grei for 2-3 mnd siden, men de siste versjonene har for min del vært lite brukbar. Selv når den har kommet i gang visker den omtrent halvparten så ofte som jeg foretrekker.

Skulle ønske det var et valg i menyene der man kunne øke frekvens/sensitivitet.

(Egentlig burde det ikke være noe vanskelig for Tesla å montere en av de bedre regnsensorene på markedet på en bil eller tre og bruke dette som læremester for NN. Kanskje det de gjør også for alt jeg vet.)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA