Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler på modell 3

Startet av hELgenen, søndag 24. februar 2019, klokken 22:49

« forrige - neste »

CorsoDante

#1005
Sitat fra: z4rd på mandag 17. februar 2020, klokken 08:36
Er de virkelig dårligere på akkurat dette nå? 2020.4.1. Synes jeg ser slike påstander blir slengt ut i tide og utide.

Du snakker her om automatiske vindusviskere?

Dette er stadig en katastrofe, især på dugg-fronten (ja, 2020.4.1).

Hadde en Model S P85 lånebil en lang periode (en eller annen feil med 12V-batteriet, tok 3 uker å fikse), og den var underlegen 3P på alle områder, med to unntak; automatiske vindusviskere og bagasjerommet (herunder automatisk luke). Samt noe mer komfortabel (luftfjæring). Tipper regn/dugg-sensoren på S'en er fra en ekstern leverandør. Men alt-i-alt; Du verden så befriende det var å komme tilbake til 3P, P85 slår meg som direkte arkaisk.
TM3P "FSD"

z4rd

#1006
Sitat fra: C_B_ på mandag 17. februar 2020, klokken 09:22
Men f.eks. i de 2 tilfellene jeg nevner øverst skulle de antakelig prøvd å kopiere velprøvde innovative løsninger fra andre bilmerker.

Ikke for å kun drive ordgymnastikk her, men det er faktisk Tesla som er innovative da de bruker neural net med maskinlæring og kameraer som sensor - kontra de som benytter tradisjonelle single-purpose regnsensorer :)

De gjør nemlig noe som ikke er blitt gjort før. Hvis man føler at dette blir feil og ikke funker ift sine forventninger og bruk, så mener jeg iaff at det er greit at man forstår hvorfor ting er som de er.

Poenget er at de blir bedre med tiden, noe jeg mener er vesentlig at selgere er tydelige på ifm kjøpere som ikke har den innsikten. Reklameres det for eller står det i det hele tatt noe sted at bilen leveres med autowipers/regnsensor? Ikke som jeg har registrert.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

C_B_

#1007
Skal kanskje ikke være så hard i kritikken her, fordi elbilsatsningen har vel fått alt for mye bl.a. useriøs kritikk de siste årene. T.o.m. dømt nord og ned av de som nå har startet produksjon av elbil med ca. samme konsept.

Mange +'er med Telsa også og jeg synes de har det beste konseptet for elbil nå. Mulig div. blir bedre etterhvert ved bruk av HW3/forbedringer. Men litt synd at enkelte nye løsninger virker noe uferdige når de settes i produksjon og at kunden må lide.

Klykken

SitatMen litt synd at enkelte nye løsninger virker noe uferdige når de settes i produksjon og at kunden må lide.
Slik har det jo vært fra dag én omtrent. Men det er jo ikke "livsviktige" funksjoner som er delvis fungerende. Det er stort sett kuriositeter, men selvsagt surt når det koster såpass med penger.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

CorsoDante

Sitat fra: z4rd på mandag 17. februar 2020, klokken 10:48
Sitat fra: C_B_ på mandag 17. februar 2020, klokken 09:22
Men f.eks. i de 2 tilfellene jeg nevner øverst skulle de antakelig prøvd å kopiere velprøvde innovative løsninger fra andre bilmerker.

Ikke for å kun drive ordgymnastikk her, men det er faktisk Tesla som er innovative da de bruker neural net med maskinlæring og kameraer som sensor - kontra de som benytter tradisjonelle single-purpose regnsensorer :)

De gjør nemlig noe som ikke er blitt gjort før. Hvis man føler at dette blir feil og ikke funker ift sine forventninger og bruk, så mener jeg iaff at det er greit at man forstår hvorfor ting er som de er.

Poenget er at de blir bedre med tiden, noe jeg mener er vesentlig at selgere er tydelige på ifm kjøpere som ikke har den innsikten. Reklameres det for eller står det i det hele tatt noe sted at bilen leveres med autowipers/regnsensor? Ikke som jeg har registrert.

Jeg tilhører de som synes det er interessant at man faktisk kan bevitne hvordan systemet blir bedre via maskinlæring. I mellomtiden er jeg gjerne triggerhappy når jeg vet at dugg er rundt hjørnet (veldig forutsigbar hendelse).

Men å påstå at dette nå fungerer greit, især på duggfronten, blir veldig merkelig.
TM3P "FSD"

Autowinder

#1010
Jeg har kjørt mange mil etter at den påståtte oppgraderingen av vindusviskerintervallene nådde min bil med neural/AI/"andre oppfinnsomme" navn på hva man sier er gjort her. For meg er den enkle konklusjonen at det ikke har hjulpet noe. I stedet for fancy koding og programmering hadde det vært mye enklere å la oss programmere intervallviskingen med et dobbeltrykk på viskerknappen og et nytt dobbelttrykk igjen etter en passe tid, som gjorde at det ble lagret som brukerdefinert intervall. Alternativt er en manuell "slider" på skjermen med flere valg på ulike hastigheter enn det "magiske-lære-opp-bilen" konseptet som ikke er verd å bruke tid på.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

emurof

Før var automatiske vindusviskere nærmest en katastrofe, men nå kjører jeg stort sett på auto og har hatt lite problemer egentlig. Og det blir vel bare bedre og bedre over tid også.

DagfinnN

Rart at det er så variable opplevelser. Jeg kjørte 70 mil i forrige uke i mer eller mindre regn. Autowiper fungerer ikke perfekt, men trykker svært sjelden på knappen for å viske manuelt nå.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Boge

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 18. februar 2020, klokken 15:17
Rart at det er så variable opplevelser. Jeg kjørte 70 mil i forrige uke i mer eller mindre regn. Autowiper fungerer ikke perfekt, men trykker svært sjelden på knappen for å viske manuelt nå.

Jeg tror at folk har forskjellig oppfattelse på hvor mye vann de vil ha på vinduet før de ønsker at viskeren går. Det hadde vært greit med en innstilling hvor følsom autofunkjon skal være. Jeg personlig synes det er perfekt nå.
Hvit M3 LR AWD 2019 mod. Levert Fredag 13 sept. 2019.

E_S

Sitat fra: Boge på tirsdag 18. februar 2020, klokken 15:36

Jeg tror at folk har forskjellig oppfattelse på hvor mye vann de vil ha på vinduet før de ønsker at viskeren går. Det hadde vært greit med en innstilling hvor følsom autofunkjon skal være. Jeg personlig synes det er perfekt nå.

Da jeg hadde Model S (pre-AP, med regnsensor) var autofunksjonen helt ubrukelig. Bare det kom et par små dråper på ruten var det manisk visking. Samme er erfaringen med autoviskerne på Model 3, de er alt for ivrige på å pusse. Er det ti små dråper på ruten er jeg ikke interessert i å bruke viskerne i det hele tatt, da jeg *hater* viskere på tørr rute.
:)

Snesopp

#1015
Rotet til og postet uten bilde. Kommer  :laugh:

Noen som har opplevd lignende skade? Dette er nederst få førerdøra. Greier ikke helt å se at jeg skal ha forårsaket dette selv da jeg ikke har sko på meg som kan lage slike merker, ikke sparker i døra når jeg åpner den og ikke hatt noe i klem.

Selv om jeg absolutt tenkte skomerker til å begynne med.

RuneW

Min første tanke er at det der er umulig noe som kan komme av seg selv. Hvis det ikke har vært der hele tiden så må det jo ha kommet noe i klem en eller annen gang?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Snesopp

Aldri vært noe i klem og skal mye makt til med spesielle sko for å lage de merkene. Og tre store merker jevnt etter hverandre trenger litt "flaks". Men føler liksom ikke jeg har noe bevis til å kunne klage.

RuneW

Sitat fra: Snesopp på fredag 21. februar 2020, klokken 03:33
Aldri vært noe i klem og skal mye makt til med spesielle sko for å lage de merkene. Og tre store merker jevnt etter hverandre trenger litt "flaks". Men føler liksom ikke jeg har noe bevis til å kunne klage.

Her er det fristende å bruke Occams Razor...

Hva er mest sannsynlig? At merkene har oppstått spontant av seg selv eller at noe har laget merkene uten du har merket det?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

RuneW

Fikk i dag morges disse gladmeldingene:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Prøvde først å boote (brems-knapp-knapp), men det hjalp ikke. Men det viste seg at det eneste som skulle til var å gå ut av bilen, lukke igjen døra og lukke den opp igjen (det er kanskje det de mener med å "skru av og på bilen igjen...).

Merket at vinduet var litt "seigt" til å gå opp første gang jeg gikk inn i bilen. En av meldingene går på 12V-batteriet. Mulig det er på vei til å stryke med...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA