Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler på modell 3

Startet av hELgenen, søndag 24. februar 2019, klokken 22:49

« forrige - neste »

ganton

Vinduet på passasjersiden åpnet seg "umotivert", ikke under fart men idet jeg skulle kjøre. Var forøvrig alene i bilen.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Handyman

Sitat fra: chargedup på torsdag 09. mai 2019, klokken 13:45
Sitat fra: hawK på torsdag 09. mai 2019, klokken 11:56
Sitat fra: chargedup på onsdag 08. mai 2019, klokken 14:37
OsloNorth_Service@tesla.com
Lykke til med å få svar derfra ;)

Fikk svar  :) og time om en måneds tid :+1:

Tydelig at de behandler feil som var på bilen ved levering (lakk/karosseri) annerledes enn feil som har oppstått etter salg. Sendte de mail for over to måneder siden (og fylt ut skjema på nett) og har fortsatt ikke hørt noe...
Lakkarbeid utføres ikke av Tesla selv men av samarbeidspartnere. Det er nok forklaringen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hawK

Sitat fra: chargedup på torsdag 09. mai 2019, klokken 14:45
Sitat fra: hawK på torsdag 09. mai 2019, klokken 13:55
Sitat fra: chargedup på torsdag 09. mai 2019, klokken 13:45
Sitat fra: hawK på torsdag 09. mai 2019, klokken 11:56
Sitat fra: chargedup på onsdag 08. mai 2019, klokken 14:37
Forøvrig sitter jeg nå med en mistanke om at ladeluka er brukerfeil fra min side. Tror bilen har låst seg litt kjapt før jeg rekker å åpne luka, og selv med mobilen i lomma vil den ikke åpne seg.
Et tips er å skru på tutelyd i bilen når den låser seg, finnes i innstillingene i bilen. Da vet du om bilen faktisk er låst eller ikke. Bilen kan låse seg mens man åpner frunk, mens andre ganger må du gå 15m unna bilen. Med tutelyd på vet man om den har låst seg eller ikke.

Ja, det er nok problemet mitt. Oppbevarer ladekabler i frunk, så rutinen er åpning av frunk+ladeport før jeg forlater bilen, så lukker jeg førerdør. Da er det ikke alltid jeg rekker å sette i kabel før porter har lukket seg igjen.

Men takk for tips, så lenge jeg vet det så skal det ikke være noe problem.

Handyman

Sitat fra: chargedup på torsdag 09. mai 2019, klokken 14:45
Et tips er å skru på tutelyd i bilen når den låser seg, finnes i innstillingene i bilen. Da vet du om bilen faktisk er låst eller ikke. Bilen kan låse seg mens man åpner frunk, mens andre ganger må du gå 15m unna bilen. Med tutelyd på vet man om den har låst seg eller ikke.
Jeg bruker auto-folding mirrors. Speilene svinger inn når bilen låses, og du slipper da tutingen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

zaltoz

Andre som opplever at midtarmlenet tar borti passasjersetet når man løfter den opp? Ser for meg at det blir slitasje på dette over tid..
Tesla Model 3 LR m/AP

znkr

Sitat fra: zaltoz på søndag 12. mai 2019, klokken 21:47
Andre som opplever at midtarmlenet tar borti passasjersetet når man løfter den opp? Ser for meg at det blir slitasje på dette over tid..
Joda tar borti begge setene, men såpass må det vel tåle? :)
Model Y LR 2022

hawK

#576
Sitat fra: vhw på mandag 13. mai 2019, klokken 12:09
Sitat fra: zaltoz på søndag 12. mai 2019, klokken 21:47
Andre som opplever at midtarmlenet tar borti passasjersetet når man løfter den opp? Ser for meg at det blir slitasje på dette over tid..
Joda tar borti begge setene, men såpass må det vel tåle? :)

Hos meg er det kun passasjersetet det tar borti. Men det er så minimalt og bruker den lite selv.
Svært sjelden jeg tar den helt opp.

EDIT: Sjekket igjen i går kveld, da tok den plutselig ikke inn i passasjersetet, men i førersetet... Mulig jeg er helt fjern.

MadAss

TM3P. Hentet 30.mars og kjørt ca 7000km. Vært lite å sette fingeren på. En liten lakkskade på størrelse med en liten steinsprut under høyre baklykt. Litt tynt med lakk på et par "bortgjemte" steder, som i realiteten ikke synes. Skjermen hadde en del "blackouts" i starten, men restarted og alt fungerte som normalt igjen. Dette ble bedre etter siste oppdatering og har vel ikke skjedd siden. Den restartet ofte ved bruk av Spotify av en eller annen grunn.
Eneste vedvarende jeg har notert er at når du endrer "bruker" og førersetet automatisk skal stille seg inn, så justeres ikke avstanden til beina, kun rygg, høyde og ratt. Faktisk ikke helt sikker på om den noen gang har gjort det, eller skal gjøre det, men det vil være litt rart hvis det ikke er med i justeringen.
Ved superlading eller annen hurtiglading (+50kW) så kommer det ofte en del lyder som høres ut som "popping" av plater. At noe utvider seg, som en takplate i solen f.eks. Skjønner jo at det utvikles en del varme under raskere lading, men usikker på om det er normalt eller om det er noe som må repareres. Var innom Tesla på Grorud og det hørtes ut som det var flere som hadde rapportert om det samme. Reiser innom på en drop-in så fort jeg får tid.

All-in-all veldig fornøyd og trives svært godt i bilen. Den er rask (satans rask!), kjører bra og kidsa er strålende fornøyd med prompelyder og julemusikk ;)

Er det en ting jeg ønsker å utpeke som et klart forbedringspotensiale (men som egentlig ikke er noe stort problem, for min del), så er det superlading og hurtiglading generelt. Det er alltid prat om makseffekten, 50kW-120kW-175kW osv, men den er i realiteten kun tilgjengelig i et veldig kort øyeblikk. Fra noen sekunder til noen få minutter før effekten faller mye.
Ladet f.eks på en 150kW lader på Circle K, eneste som var tilkoblet lading, 45%SOC og fikk "elleville" 45kW. På Tesla sine har jeg fått opp mot 118kW i et par minutter før den faller raskt ned på 80-90kW opp til kanskje 70% SOC før den faller ytterligere.

Det vil være et kvantesprang for elbil-revolusjonen dersom man fikk teknologi som kunne sørge for 80-90% opplading på en 10-15 min. Uavhengig av batteri-str.
Nå skal vel Tesla komme med "Hypercharge", men jeg velger foreløpig å kalle den "SuperHype". (Nå hørtes jeg kritisk og fordomsfull ut. Må ha vært den gamle fossilbillisten i meg som kom frem et øyeblikk.... :P)

pekle

"popping" ved superlading (eller under/etter belastende kjøring) er normal termisk ekspansjon. Ikke noe å bekymre seg over.

Counterpointer

Sitat fra: pekle på søndag 19. mai 2019, klokken 10:25
"popping" ved superlading (eller under/etter belastende kjøring) er normal termisk ekspansjon. Ikke noe å bekymre seg over.
Hvis en setter seg i baksetet og presser ned bena mot gulvet så merker en at gulvflaten er fleksibel. Det er denne som lager lyden ved varme/kuldepåvirkning. Er ikke farlig som du sier, men en litt dårlig/billig konstruksjon.

denlengste

Spm fra en gjerdesitter:

Har noen en idé om feil-hyppigheten på TM3 går nedover?
Jeg vil anta at rutiner og prosesser i produksjonen blir bedre ettersom tiden går og de får laget flere..?

Fush

Sitat fra: denlengste på onsdag 29. mai 2019, klokken 09:09
Spm fra en gjerdesitter:

Har noen en idé om feil-hyppigheten på TM3 går nedover?
Jeg vil anta at rutiner og prosesser i produksjonen blir bedre ettersom tiden går og de får laget flere..?

Enkelte ting er litt bingo, og har alltid vært (panel gaps f.eks), men erfaringsmessig er Tesla ekstremt smidige i å luke ut og forbedre både steg i produksjonen og også delene på bilene fortløpende.

Fire konkrete eksempler jeg har på forbedringer siden de første bilene rullet ut:
Nye biler nå produseres med v3 av autopilot hardware
Nye biler nå får klar folie ved kanalen foran bakhjulene (har vært mye lakkskader her)
Nye biler nå har andre/bedre seter både foran og bak enn tidlige modeller
Nye biler nå har litt anderledes løsning på pakningen ved front sidevinduene og det bittelille glasstriangelet foran (mange som har hatt problemer med løs pakning / vindsus her)
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

emurof

Sitat fra: Fush på onsdag 29. mai 2019, klokken 09:33Nye biler nå får klar folie ved kanalen foran bakhjulene (har vært mye lakkskader her)
Nye biler nå har andre/bedre seter både foran og bak enn tidlige modeller
Nye biler nå har litt anderledes løsning på pakningen ved front sidevinduene og det bittelille glasstriangelet foran (mange som har hatt problemer med løs pakning / vindsus her)

Har du en kilde på disse? Særlig det med folie.

Setene er vel ikke forandret siden de ble forbedret for en del måneder siden?

Fush

Sitat fra: emurof på onsdag 29. mai 2019, klokken 10:34
Har du en kilde på disse? Særlig det med folie.

Setene er vel ikke forandret siden de ble forbedret for en del måneder siden?

Det var bare eksempler, så ja, refererer til seteoppgradering for noen måneder siden.

Kompis hentet ut en M3 forrige uke i Drammen, (grå metallic) den hadde klar folie på kanalen bak foran hjulbuene på begge sider. Har sett kommentarer på forumet her om det samme også. Om det er gjengs prosedyre for klargjøring eller Tesla-bingo vet jeg ikke.

Naboen hadde "floppy" front triangel og masse vindstøy, (særlig passasjerside) mens på bilen til kompisen ser pakningen ut til å være festet på en annen måte, og det er ikke noe vingling når du dytter på det (som på naboens februarutleverte). Har ikke selv sjekket om det er mindre vindstøy, men logikk tilsier jo det da...
Ingen kilde på den utover at det for meg var tydelig forskjell på de to bilene.
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

RuneW

Sitat fra: Fush på onsdag 29. mai 2019, klokken 09:33
Sitat fra: denlengste på onsdag 29. mai 2019, klokken 09:09
Spm fra en gjerdesitter:

Har noen en idé om feil-hyppigheten på TM3 går nedover?
Jeg vil anta at rutiner og prosesser i produksjonen blir bedre ettersom tiden går og de får laget flere..?
Nye biler nå har litt anderledes løsning på pakningen ved front sidevinduene og det bittelille glasstriangelet foran (mange som har hatt problemer med løs pakning / vindsus her)

Hvilket bittelille glasstriangel er det du mener?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA