Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler på modell 3

Startet av hELgenen, søndag 24. februar 2019, klokken 22:49

« forrige - neste »

geirci2

Jeg refererer bare til det jeg har skrevet før om at

"Iflg. forbrukerkjøpsloven skal en fabrikkny bil være feilfri."
og
"feilfri (adjektiv): som er uten en feil, perfekt, lytefri"
"flawless (engelsk): being entirely without flaw or imperfection"

Den engelske definisjonen beskriver "feilfri" meget grundig - og uten nyanser/vurdering.

Og om bilen har en kostnad på 100.000 eller 15 million spiller ingen rolle.

Rest my case.
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.3
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

alfaalfa

Sitat fra: geirci2 på søndag 24. mars 2019, klokken 20:40
Jeg refererer bare til det jeg har skrevet før om at

"Iflg. forbrukerkjøpsloven skal en fabrikkny bil være feilfri."
og
"feilfri (adjektiv): som er uten en feil, perfekt, lytefri"
"flawless (engelsk): being entirely without flaw or imperfection"

Den engelske definisjonen beskriver "feilfri" meget grundig - og uten nyanser/vurdering.

Og om bilen har en kostnad på 100.000 eller 15 million spiller ingen rolle.

Rest my case.
Det er altså ikke Norsk-Engelsk-ordboken din som avgjør hvilke rettigheter du har som forbruker i Norge. I første omgang så er det Forbrukerrådet som vil avgjør om en swirl, et støvkorn under lakken eller et skjevt montert glasstak er å regne som en mangel - ikke hva du personlig mener er en feilfri bil.

Opplagt vil vi alle ha en bil som er nærmest mulig perfekt - men det betyr ikke at du har retten på din side hvis du finner noe du ikke liker - det må bli definert som en mangel i lovens forstand.

Det hadde vært mer interessant hvis du kunne vise til tilsvarende, tidligere saker avgjort av Forbrukerrådet eller i domstolene og sett hva som har blitt definert som mangel/ikke mangel i andre saker.

Løytnanten

#287
Man er nok både ung og litt naiv om man forventer bayersk kvalitet av et amerikansk bil-produkt.

GOS

#288
@Geirci2 (og Løve)

Om dere skal dra inn lovverket, f.eks, Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven) som det stadig referes til når dere sier en bil skal være 'feilfri', så er det jo en fordel om dere leser de lovene dere referere til, og at dere gjengir det som står der og ikke noe dere gjerne skulle ønske står der.

§ 15.Tingens egenskaper
Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.
Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen
a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til
b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper
c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering
d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell
e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen
f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning
g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet.

§ 16.Mangel
Tingen har en mangel dersom
a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15
b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet
c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet
d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.
Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd.
Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.
Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem.


Ser du "feilfri" her og eventuelt en definisjon hva det er for en bil?

Hvilke punkt er det dere mener at Tesla bryter på stort sett alle leverte Model 3? Uten at jeg har sett bilen som de prøvde å levere ut til BNO og 2-3 andre så er det vel kun disse hvor det kan virke som om det kan være brudd på det over!? Og når de ikke tok ut bilen og fikk pengene tilbake, så er det heller ikke brudd.

Fint om dere gir riktige referanser og ikke driver med oppspinn.

Til de som har fått, eller forsøkt overlevert, en Model 3 som ikke er slik den skal værr har min fulle sympati og støtte til å virkelig klage på Tesls slik at de lærer enda mer. Men de trollene som her bare driver å fyrer opp med tull bør ingen lytte til, de er og blir troll, noe de har vist gjennom noen år. Ikke har de peiling heller viser det seg.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Handyman

Sitat fra: alfaalfa på søndag 24. mars 2019, klokken 20:03
Bare for å mate litt her (og sikkert ekstra lett for meg å si som har et perfekt plassert glasstak): Men om glasstaket deres står en halv cm for mye til den ene siden.. SO WHAT? Ta med dere skyvelær og gå til en hvilken som helst annen bilforretning så vil dere se at ikke alle fossilbiler i hele verden er helt symmetriske ned til minste millimeter heller.

Og hvis du har kjøpt en bil til en halv million - SO WHAT? Det er en helt vanlig pris på en helt vanlig bil i Norge. Virker som folk tror de har kjøpt en Rolls Royce siden de har betalt en halv million for bilen sin..

En bil hvor glasstaket ikke sitter 100% sentrert ned på milimeteren og med swirls i lakken er vel vitterlig hverken reparasjonsobjekt eller bruktbil. Skjerp dere gutter!
Hvis du ikke skal ha takstativ så er et skjevt glasstak mest et kosmetisk irritasjonsmoment, men skal man montere takstativ blir saken sannsynligvis en annen.
Krokene som skal ned i spalten mellom takbjelke og glass har en viss tykkelse og med en for smal spalte er det stor risiko for at bolten i kroken vil presse mot kanten av glasset med stor risiko for at det sprekker.
En slik skade tror jeg Tesla kan begynne å krangle om hvem som er ansvarlig for.
Jeg ville derfor bedt om utbedring av skjevt glasstak om man skal bruke takstativ.
Bør være lettere å rette et skjevt glasstak enn det er å bytte frontruter.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

emmern

Burde de ikke rette glasstak uavhengig om man skal bruke takstativ eller ei? :P
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

geirci2

Ikke ifølge flere av de som har svart meg i mine innlegg ovenfor - det er jo bare småfeil som du som kunde/kjøper ikke skal bry deg om :-)
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.3
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

hELgenen

Hva som er kosmetisk mhp glasstak for deg kan bli et salg/ikke salg når bilen en gang skal selges.

Man skal ikke så inderlig vel tåle en feil som ikke rammer en selv.....for før eller siden så kommer karma...

cjs

#293
Synes de som ikke har feil på bilen sin som feks 8mm avvik på glasstak kanten kan lage sin egen tråd.
Veldig feil å skrive her hvis en ikke opplever feil!
Foreslår en egen tråd for dere
Så kan moderator slette alle usaklige innlegg på denne tråden så blir det lettere å telle hvor mange som faktisk opplever feil og mangler og til slutt synes jeg Tesla får svare på om dette er som forventet utenfor eller innenfor.
Glad jeg har kjøpt bil i Norge hvor vi har sterke forbrukerbeskyttelser.



Handyman

Sitat fra: geirci2 på søndag 24. mars 2019, klokken 22:01
Ikke ifølge flere av de som har svart meg i mine innlegg ovenfor - det er jo bare småfeil som du som kunde/kjøper ikke skal bry deg om :-)
Jeg mener ikke at man ikke skal forlange retting av skjevt glasstak.
Et kosmetisk irritasjonsmoment bør være grunn nok for å rette opp feilen, i tillegg kan det være at takstativ skal brukes senere, enten av nåværende, eller neste eier.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ladov

Sitat fra: Handyman på søndag 24. mars 2019, klokken 22:59
...
Jeg mener ikke at man ikke skal forlange retting av skjevt glasstak.
Et kosmetisk irritasjonsmoment bør være grunn nok for å rette opp feilen, i tillegg kan det være at takstativ skal brukes senere, enten av nåværende, eller neste eier.
Hvis glasstaket er så skjevt at du får problemer med takstativet er det en funksjonell feil i tillegg til en kosmetisk feil.

Lurer for øvrig på om noen har latt seg lure av at glasstaket er noen mm smalere enn for/bakrute nettopp for å gjøre plass til takstativfestene. Har ikke tatt frem skyvelæret men på min bil ser det ut som taket er perfekt sentrert (om det ikke er det så er det mindre enn øyemålet mitt registrerer, under 1 mm?)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

cjs

Hadde det vært senttert hadde jeg heller ikke brydd meg
Det er jo nettopp det det ikke er
Avvik på 8mm sammenlignet med motsatt side!

ganton

Sitat fra: cjs på søndag 24. mars 2019, klokken 22:51
Synes de som ikke har feil på bilen sin som feks 8mm avvik på glasstak kanten kan lage sin egen tråd.
Veldig feil å skrive her hvis en ikke opplever feil!
Foreslår en egen tråd for dere
Så kan moderator slette alle usaklige innlegg på denne tråden så blir det lettere å telle hvor mange som faktisk opplever feil og mangler og til slutt synes jeg Tesla får svare på om dette er som forventet utenfor eller innenfor.
Glad jeg har kjøpt bil i Norge hvor vi har sterke forbrukerbeskyttelser.
Enig. Tråden er ment for å i hovedsak få  listet opp feil eiere OPPLEVER på bilene sine.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Handyman

Sitat fra: ladov på søndag 24. mars 2019, klokken 23:08
Sitat fra: Handyman på søndag 24. mars 2019, klokken 22:59
...
Jeg mener ikke at man ikke skal forlange retting av skjevt glasstak.
Et kosmetisk irritasjonsmoment bør være grunn nok for å rette opp feilen, i tillegg kan det være at takstativ skal brukes senere, enten av nåværende, eller neste eier.
Hvis glasstaket er så skjevt at du får problemer med takstativet er det en funksjonell feil i tillegg til en kosmetisk feil.

Lurer for øvrig på om noen har latt seg lure av at glasstaket er noen mm smalere enn for/bakrute nettopp for å gjøre plass til takstativfestene. Har ikke tatt frem skyvelæret men på min bil ser det ut som taket er perfekt sentrert (om det ikke er det så er det mindre enn øyemålet mitt registrerer, under 1 mm?)
Mitt glass er sentrert, og det er også smaler enn frontruta, nettopp for å få plass til krokene til takstativet.
Godt mulig at det er enkelte som ikke tenker over dette og ser på det som en feil, noe det ikke er.
Dersom det ikke er sentrert, er det en feil.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

cjs


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA