Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler på modell 3

Startet av hELgenen, søndag 24. februar 2019, klokken 22:49

« forrige - neste »

hELgenen

Nå som leveransene er godt i gang tenkte jeg det kunne være greit å samle alle utfordringer/mangler/feil i denne tråden.
Forhåpentligvis blir den kort,men ser at det har vært litt surmuling i Tyskland.

https://dailykanban.com/2019/02/in-europe-model-3-anticipation-turns-into-model-3-morosity/

SitatForum admin gjør denne tråden sticky, men godtar kun feil og mangler som man selv opplever på sin modell 3.

Det betyr at feil man har lest om, eller har på andre biler ikke er ønsket her, men henvises til andre tråder.

På den måten får vi frem reelle feil og mangler.

Lars
Forum admin

Elgulf

For egen del har jeg registrert følgende med min bil:

Navigasjon oppdaterer ikke. Kun sporadiske oppdateringer, med andre ord helt ubrukelig per nå.

Summon har fungert, men siste dagene sier appen jeg er utenfor rekkevidde når jeg står rett ved siden av bilen.

Bakdør venstre side bak krever en del kraft for å lukke kontra de andre dørene.

Setebelte feste på ene siden bak sitter betraktelig lengre ned i sete enn motsatt side.

I mine øyne uakseptabel panelglipe på bakluke.

Har ikke gått over bilen med lupe men det er det jeg sånn smått har kommet over til nå.
I mine øyne er det småfeil jeg regner med er lett å fikse.



Sent from my iPhone using Tapatalk

atta

Det jeg opplever som unormalt mye vindstøy, starter helt ned i 50-60 km/t og opp til 70-80. Over dette overtar dekkstøy

De jeg snakker med på handsfree hører ekko av seg selv

"Trekanten" over speilet på passasjersiden stikker litt langt ut og virker litt løst

Noen dører krever mer kraft for å få igjen. Inkl. førerdøren, som jeg opplever at har stått "åpen"/ikke ordentlig lukket flere ganger etter jeg har fått fra bilen. Mulig dette er bare nye dører og vil gå seg til..

RuneW

Sitat fra: Elgulf på mandag 25. februar 2019, klokken 13:03
Navigasjon oppdaterer ikke. Kun sporadiske oppdateringer, med andre ord helt ubrukelig per nå.

Hva legger du i dette? Er det skjermen som ikke oppdaterer seg? Kartdataene?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Elgulf

Sitat fra: RuneW på mandag 25. februar 2019, klokken 15:00
Sitat fra: Elgulf på mandag 25. februar 2019, klokken 13:03
Navigasjon oppdaterer ikke. Kun sporadiske oppdateringer, med andre ord helt ubrukelig per nå.

Hva legger du i dette? Er det skjermen som ikke oppdaterer seg? Kartdataene?
Bilens posisjon blir ikke oppdatert på kartet. Oppdaterer når den føler for, henger igjen plasser jeg har vært.


Sent from my iPhone using Tapatalk

RuneW

Sitat fra: Elgulf på mandag 25. februar 2019, klokken 15:18
Bilens posisjon blir ikke oppdatert på kartet. Oppdaterer når den føler for, henger igjen plasser jeg har vært.

Merkelig. Første gang jeg har hørt. Akkurat kartvisningen har fått mye skryt for å være smooth.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Lynkjapp

Sitat fra: Elgulf på mandag 25. februar 2019, klokken 15:18Bilens posisjon blir ikke oppdatert på kartet. Oppdaterer når den føler for, henger igjen plasser jeg har vært.
Denne tråden kanskje er relevant for deg?
https://model3ownersclub.com/threads/gps-location-stuck.6761/

bno

#7
Sitat fra: Berglund på mandag 25. februar 2019, klokken 12:58
Kjipt å pirke på en så kul bil. MEN, jeg fikk prøve en M3P i helgen, og på den så jeg at dørene ikke var fuget. Er det fordi det er aluminium eller burde man fuget plateskjøtene? Redd for at dette kan bli en liten rustfelle hvis man ikke gjør det.

Dørfestene hadde også blitt justert etter lakkering, så man kunne lett se hvor mye de hadde justert døra. Ikkje bra.

Flyttet dette innlegget hit. Synes det hører hjemme her.  :D

trykkertor

Sitat fra: atta på mandag 25. februar 2019, klokken 14:55
Noen dører krever mer kraft for å få igjen. Inkl. førerdøren, som jeg opplever at har stått "åpen"/ikke ordentlig lukket flere ganger etter jeg har fått fra bilen. Mulig dette er bare nye dører og vil gå seg til..
Av erfaring med tidligere biler er dette noe som må justeres og IKKE går seg til ved bruk.
Hadde en bil som ble 5 år gammel hvor passasjerdør foran trengte litt mer kraft enn de andre.
Den var likedan fra dagen jeg mottok bilen til dagen den ble solgt. (Og sikkert fortsatt slik).

Hadde en bakluke på vår Hyundai Kona som trengte ekstra kraft. En liten justering av verksted, og nå smekker den elegant igjen.

Trege dører må justeres.

Kianus

Angående GPS henger igjen.
Dette er noe jeg har oppdaget selv - men på min android og iPad i det siste.
bruker begge to med Waze alt etter hva som er praktisk.
Det kan være noe med GPS også, og ikke nødvendigvis feil.
Som pilot så vet jeg at GPS-signaler kan variere og at det ikke alltid er rett. Kan lese litt mer et system som monitorerer signalene her for de spesielt interesserte...

https://en.wikipedia.org/wiki/Receiver_autonomous_integrity_monitoring

bno

#10
Vedr. GPS og Waze etc. Bruker også garmin (backup). Har opplevd at gps signal ikke var sterkt nok til å gi fix. på mobilen. Garmin imidlertid fikk fix umiddelbart. Vise set at en måte velge vekk batterispare modus på Waze app og for GPS. Nå er det vel slik at for bilen så kan det være antennen eller signalet fra den. Strøm til antennen går via samme kabel som gps signalet...

Milo

Fikk bilen i går. Helt nydelig bil å kjøre, bare å glede seg.

Opplevde noen feil:

  • LTE kobler seg ikke opp. Så når jeg kjørte ut fra Tesla hvor Wifi var koblet opp hadde jeg ikke lenger nett. Har pratet med Tesla mekaniker som kunne se at jeg manglet en oppdatering. Denne har jeg ikke fått installert ennå da bilen er til foliering
  • Fikk feilmelding når jeg kjørte at det var feil på dekktrykk sensorene mine. Bilen ble levert med orginale vinterdekk fra Tesla. Mekaniker sa noe om at jeg kunne resette dette, men den muligheten finnes ikke lenger på nyerere software. Vet ikke hva som skal til for å fikse dette. 
  • Skiltene manglet klips som skal klipses på rammen nederst på skiltrammen. Jeg får kontakte Tesla for å få et par nye slike.

Counterpointer

Sitat fra: Milo på tirsdag 26. februar 2019, klokken 10:50

  • Fikk feilmelding når jeg kjørte at det var feil på dekktrykk sensorene mine. Bilen ble levert med orginale vinterdekk fra Tesla. Mekaniker sa noe om at jeg kunne resette dette, men den muligheten finnes ikke lenger på nyerere software. Vet ikke hva som skal til for å fikse dette.
Når jeg fikk byttet til vinterdekk på dekkverksted så kom det opp et valg på skjermen når jeg hadde kjørt et par kilometer om å resette Tpms . Tror denne bare kommer automatisk, har ikke sett den i menyen.

Svein Erik

Sitat fra: Milo på tirsdag 26. februar 2019, klokken 10:50
Fikk bilen i går. Helt nydelig bil å kjøre, bare å glede seg.

Opplevde noen feil:

  • LTE kobler seg ikke opp. Så når jeg kjørte ut fra Tesla hvor Wifi var koblet opp hadde jeg ikke lenger nett. Har pratet med Tesla mekaniker som kunne se at jeg manglet en oppdatering. Denne har jeg ikke fått installert ennå da bilen er til foliering
  • Fikk feilmelding når jeg kjørte at det var feil på dekktrykk sensorene mine. Bilen ble levert med orginale vinterdekk fra Tesla. Mekaniker sa noe om at jeg kunne resette dette, men den muligheten finnes ikke lenger på nyerere software. Vet ikke hva som skal til for å fikse dette. 
  • Skiltene manglet klips som skal klipses på rammen nederst på skiltrammen. Jeg får kontakte Tesla for å få et par nye slike.

Hadde samme feil på TPMS. Gikk over hjulene og sjekket lufttrykk. Ett hadde litt lite luft. På neste kjøretur kom den automatiske meldingen med reset av TPMS opp  :)

Balrog

Feilmelding på TPMS forsvant av seg selv. Litt annerledes funksjon enn på Model S, men har du originale vinterhjul fra Tesla er det ingen grunn til engstelse om det dukker opp varsel om "TPMS-feil kontakt servicesenter" på de første turene. Det kalibrerer seg selv etterhvert.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA