Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler på modell 3

Startet av hELgenen, søndag 24. februar 2019, klokken 22:49

« forrige - neste »

Autowinder

Mobilappen er stabil, men litt sensitiv noen ganger når mobilen ikke er opplåst (iPhone 13PMax).
Men det har hendt endel ganger at vinduene står i luftestilling uten at jeg kan henføre det til noe spesielt.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Contango

Sitat fra: logopop på søndag 26. juni 2022, klokken 17:51
Noen.som vet noe om deletilgang av øvre bærekuler foran? Det er en
recall på dette pga vannintrengning og uttørking, knirker og piper noe alldeles forferdelig. Høres ut som et teletubbies-seminar på crack,  veldig dårlig reklame.  Registrerte service, men fikk beskjed om at det er delemangel.
Noen som vet noe? -K
De fikk en samling deler tidligere i juni og gjennomførte mange skift på Skøyen da - deriblant på vår.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Burger

Tilhengerfestet ville ikke låse seg ordentlig, fikk nytt på servicesenter på Trondheim når jeg passerte (drop in og spørre). Sleit med å få det på, trodde jeg hadde fått det til og så mista jeg hengeren i en bratt sving. Fikk det på til slutt med mye fikling, men fikk det ikke av. Servicesenteret fikk det av men ikke på igjen og fikk nytt på stede.

Av litt humoristiske remote oppdateringer som avslører at jeg ikke har lest manualen.
* Servicesenteret fortalte meg at det er kun ett ryggelys på Tesla M3, det andre er tåkelys.
* Servicesenteret fortalte meg at jeg kunne kalibrere rutene selv, en bakrute begynte å slippe inn mye støy. (kjør rute ned og hold i 10+ sekunder og så kjør opp og hold i 10+ sekunder)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

ladov

Sitat fra: Cato76 på mandag 23. mai 2022, klokken 11:53
Sitat fra: Handyman på tirsdag 26. april 2022, klokken 15:48
Sitat fra: Cato76 på tirsdag 26. april 2022, klokken 15:25
Opplever ofte at ryggekameraet lægger (som ungdommen sier). Bildet har også fryst et par ganger. F.eks etter å ha vært på butikken og kommer hjem, setter bilen i R og ser parkeringsplassen utenfor butikken på skjermen... (må si at jeg skvetter litt  :o) Både læggingen og frysingen av bildet er jo direkte farlig, for plutselig kan det komme folk bak bilen som jeg ikke får med meg.. Må si at jeg rygger mer og mer på gamlemåten, altså med speil. 

Skal inn med bilen for noen andre ting, men ønsker å høre om det er andre som har opplevd dette og fått det fikset?
Jeg har opplevd at slike problemer har vært knyttet til spesifikke SW-versjoner.

Da leverte jeg akkurat bilen på serviceverksted i Porsgrunn. Blir ganske frustrert over hva som er "Tesla-standard".. Han som tok inn bilen sier at ryggekamera-bilde som fryser er helt normalt på denne bilen. Jeg nevnte at jeg har hatt Tesla siden 2013 og det har ikke vært tilsvarende problemer på de tre forrige bilene, men han påpekte igjen at dette var normalt på Model 3 (skulle tro at utviklingen gikk fremover på 9 år..). Jeg har forresten oppdatert flere SW versjoner, men feilen er der fortsatt.

Jeg nevnte også at utvendig temperaturmåler viser feil på vinteren. Her kan for eksempel bilen vise 10 pluss grader imens det er noen minusgrader ute. Dette var visst også en vanlig feil på TM3 med varmepumpe. Grunnen var at temperatursensoren var satt bak spjeldene som åpner og lukker seg fremme. Dersom det la seg snø eller is på disse så kunne spjeldene stå fast og temperatursensoren fikk ikke riktig avlesning.

Begge disse feilene kan utgjøre en viss risiko. Bruker man ryggekamera og bildet fryser så kan det jo komme noen bak bilen uten at en ser dette, ja jeg kan bruke speil også men hensikten med et ryggekamera er jo at en skal kunne rygge etter dette.
Angående feil måling av utetemperatur, så gir jo dette en indikasjon av kjøreforhold. Feil avlesning slik som mitt tilfelle kan gjøre at en kjører etter forholdene som en får opp på skjermen, men nå kan jeg ikke stoler på dette heller....

Er det noen andre med samme erfaringer og eventuelt har fått andre svar fra Tesla?
At noe er 'normalt' er ikke det samme som at det skal være sånn..

Jeg er temmelig sikker på at dette er et programmeringsspørsmål. Jeg har merket at det lugget mindre etter at jeg formaterte minnebrikken, da tenker jeg at den cpu-tråden som viser bildet på skjermen av en eller annen grunn må vente på den tråden som lagrer bildene. Om ytelsen på lagring da ikke er helt top-notch vil det bli lugging på skjermbildet.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Bergh

Har problemer med setene framme. Ved aksellerasjon eller stopp kjennes det ut som at setet flytter på seg. Er åpen for at det kan være noe som er festet under setet som er løst som forårsaker dette.

Har også problemer med en voldsom klikkelyd fra klimaanlegg dersom bilen må kjøles ned eller varmes opp. Med andre ord, ved temperaturforskjell mellom ønsket innendørs temperatur og faktisk utendørs temperatur.

Har hatt bilen inne hos Tesla i to omganger. Begge gangene har jeg fått beskjed om at de ikke har funnet noe og at Tesla ikke fakturerer grunnet «Tesla goodwill». Mistenker mekanikerne er presset på tid og ikke har gjort tilstrekkelig test (sjekke sete er greit nok, men å ta seg en kjøretur hadde vært bedre...)

Sist vi hentet bilen ble vi truet med å måtte betale for verkstedtimer dersom vi booket ny time.

Selgeren hos Tesla her i byen har opptrådd veldig ryddig og hjelpsom. Servicesenteret er jeg mindre fornøyd med. Er også ekstra vanskelig å skulle gjøre seg skikkelig forstått når alt må foregå på engelsk.

Andre feil jeg har opplevd:
-Ladeluke var feil kalibrert. Kabelen kunne ikke låses opp. (Tesla fikset)
-Bakluke klarte ikke åpne. (Fikk beskjed av servicesenter at dette kom til å bli fikset med software oppdatering... fungerer tilsynelatende fint nå)

Kim-

Flytter sete når du beveger på det?

Er klikkelydene et problem i seg selv?

Jeg har noen ganger tatt video og vist på service center sånn de kan se/høre hva det gjelder
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Bergh

Setene flytter ikke på seg når jeg beveger på det, nei. Noe som får meg til å mistenke at det er noe elektronikk under seteputene som forårsaker en følelse av at setet er løst. Mekaniker hadde undersøkt setet og konkluderte med at det ikke var noe feil. Hadde han derimot kjørt seg en tur så hadde han kjapt kunnet gjenskape det jeg opplever.

Klikkelyden er et annet problem, ja. Tok video av lyden og forklarte når lyden oppstår samt hva jeg gjorde for å framprovosere lyden. Her er en video på youtube med samme tikkelyd: https://youtu.be/2CONGZr1jsM

Er ellers veldig fornøyd med bilen. Men slike feil på en helt ny bil hadde jeg ikke forventet.

Contango

Det er uavhengige verksteder i hvert fall i Oslo og Bergen som spesialiserer seg på elbiler. Hadde spandert en tur til en av de for å få deres vurdering.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Motorwatt

#1643
Eller, hvis mulig, bruke et annet Tesla-verksted. Jeg måtte innom 3 forskjellige SCer for en ulyd, og som alle stilte forskjellige diagnoser. Den siste var riktig.

Forøvrig er det ikke sjelden at det er flere feil på helt nye biler enn de som har fått kjørt litt. Når man har fått plukket av dem "medfødte" problemer, så har man som oftest tusener av problemfrie kilometer  foran seg. Slik er det med de fleste bilmerker jeg har erfaring fra.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

C_B_

#1644
Flere med problemer med at lakk flasser av bak forhjulene?
Først fikk jeg beskjed per tlf at det gikk på garantien det som Tesla service beskrev som rust etter at de fikk tilsendt bilder. De ville ha bilen inn for å se før de sendte videre for lakkering osv. MEN da de hadde fått sett det samme under timeavtale hos de fikk jeg i stedet beskjed at det ikke gikk under garantien som følge at jeg ikke hadde montert skvettlapper de tidligere har sendt. Jeg sa at jeg ikke hadde satt de på, fordi jeg hadde fått beskjed fra Tesla på tlf. og under tidligere servicetime at jeg ikke trengte sette de på og at rustgarantien stoppet ikke uansett. Jeg spurte de, fordi jeg leste på nettet at mange klagde på at skitt samlet seg bak de, de slo ned i bakken av og til og at de ikke var så fine. Tesla service virket som de skjønte min argumentasjon og en fra verkstedet sa at det godt kunne skjedd at jeg hadde fått slik beskjed, men de jeg snakket med i Tesla butikken ikke kunne ta dette gratis under garantien nå. Jeg dro direkte til et av de beste lakkfirmaene i Oslo, fordi jeg ville la de vurdere det som var rustet. De sa dette hadde de sett hos flere TM3 og at det var at lakken og galvanisering som var lagt på feil slik jeg skjønte de. De refererte til eldre kjente saker med Renault og Citroën mener jeg som i et par tilfeller hadde "tapt" saker p.g.a. samme feilen. Lakkfirmaet beskrev dette som at lakk falt av som følge av korrosjon mellom galvanisering og lakk. De sa at dette måtte gå under garantien og at det ikke var vanlig rust. De sa det ville bare bli større og større selv om jeg hadde skvettlapp eller ikke. Jeg dro tilbake til Tesla service for å vise rapporten fra lakkfirmaet, men de kunne ikke ta på garantien ihht. vurdering av leder på senteret der. Men personen i førstelinja der ga uttrykk for at jeg hadde nok rett men at han ikke kunne gjøre noe...  Han sa at jeg måtte ta det via forbrukerrådet.  Det ser ut som eneste veien å ta det via forbrukerrådet da, selv om de tidligere på dagen nevnte et skjema jeg kunne melde tilbake på via deres nettside. Men tipper at siden de er så avvisende her uansett må jeg ta det via forbrukerrådet. Men en litt uforståelig kommentar som en av de ga var at hvis det var gjennomrustet ville garantien gjelde, men jeg tror han bare rotet litt... Her kommer nok flere i samme situasjon dessverre enten de har har eller ikke har på skvettlapp er min mening. Skvettlappen kan kanskje muligens skjule feilen en viss tid, men det vil komme slik jeg skjønner det nå. Noen forslag på hva vi TM3 eiere bør gjøre her, kommentarer til hvordan vi/jeg kan løse dette best mulig, evt. flere slik at vi kan gå sammen å klage, andre kommentarer? Tesla var mye bedre å kommunisere med i perioden bilen var nyere og det virker som deres politikk nå er å unngå for alt i verden ekstrakostnader. De er en stor organisasjon og vanskelig å kjempe mot antakelig... Bilen min er nesten gått 100 000, mottatt mars 2019, kjørt mest på asfalt i/ved Oslo, vasket regelmessig og kjørt veldig lite på grusvei. Send gjerne direkte melding til meg for konstruktiv diskusjon osv.

alagerqv

Det er ikke uvanlig at det flasser av lakk både her og der, noen ganger får du det på garanti, andre ganger mener det det er brukerfeil.

Handyman

Glem garanti. Rustgarantien gjelder bare gjennomrusting fra innsiden.
Kjør en reklamasjonssak på produksjonsfeil. Reklamasjonsretten er lovfestet i forbrukerkjøpsloven. Garanti er kun en ekstraytelse som leverandøren selv setter betingelsene for.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

C_B_

Sitat fra: Handyman på mandag 15. august 2022, klokken 22:38
Glem garanti. Rustgarantien gjelder bare gjennomrusting fra innsiden.
Kjør en reklamasjonssak på produksjonsfeil. Reklamasjonsretten er lovfestet i forbrukerkjøpsloven. Garanti er kun en ekstraytelse som leverandøren selv setter betingelsene for.
Ja, det kan være beste veien å gå videre... Takk for info.

Kim-

Det har samlet seg opp masse grus på innsiden av skvettlappene. Ser nå at skvettlappene har gnagd vekk masse lakk slik at det bare er grunning igjen der. Skvettlappene ligger normalt over der, men en ser jo det godt nå når det har samlet seg masse drit mellom skvettlappene og skjermen..

Tipper flere har dette også. Noe å gjøre noe med?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Motorwatt

Hvis skvettlappene er originale levert av Tesla, må det vel være Teslas ansvar å reparere skadene.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA