Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler på modell 3

Startet av hELgenen, søndag 24. februar 2019, klokken 22:49

« forrige - neste »

Daniel_0007

Er det fler enn meg som sliter med at gummien i dørene løsner?
Har alt byttet engang for 2 år siden men ser det har begynt igjen, har det blitt no bedre på de nye modellene?

Model 3 2019 LR Rwd

Cato76

Opplever ofte at ryggekameraet lægger (som ungdommen sier). Bildet har også fryst et par ganger. F.eks etter å ha vært på butikken og kommer hjem, setter bilen i R og ser parkeringsplassen utenfor butikken på skjermen... (må si at jeg skvetter litt  :o) Både læggingen og frysingen av bildet er jo direkte farlig, for plutselig kan det komme folk bak bilen som jeg ikke får med meg.. Må si at jeg rygger mer og mer på gamlemåten, altså med speil. 

Skal inn med bilen for noen andre ting, men ønsker å høre om det er andre som har opplevd dette og fått det fikset?
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Handyman

Sitat fra: Cato76 på tirsdag 26. april 2022, klokken 15:25
Opplever ofte at ryggekameraet lægger (som ungdommen sier). Bildet har også fryst et par ganger. F.eks etter å ha vært på butikken og kommer hjem, setter bilen i R og ser parkeringsplassen utenfor butikken på skjermen... (må si at jeg skvetter litt  :o) Både læggingen og frysingen av bildet er jo direkte farlig, for plutselig kan det komme folk bak bilen som jeg ikke får med meg.. Må si at jeg rygger mer og mer på gamlemåten, altså med speil. 

Skal inn med bilen for noen andre ting, men ønsker å høre om det er andre som har opplevd dette og fått det fikset?
Jeg har opplevd at slike problemer har vært knyttet til spesifikke SW-versjoner.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Helge

Sitat fra: Handyman på søndag 10. april 2022, klokken 22:29
Sitat fra: OlaM på søndag 10. april 2022, klokken 18:47
Sitat fra: Handyman på søndag 10. april 2022, klokken 17:59
Sitat fra: ViktorS på søndag 10. april 2022, klokken 17:40
Er det ikke mulig altså, å sette CC manuelt til den farta man holder altså? Det er snodige greier 😂
Jo det er mulig, men det må endres i menyen. Husker ikke hva valget heter, men det finner du nok ut.
Det er altså ikke en feil eller mangel, og derfor hører denne ikke hjemme i denne tråden, men under "SW og AP".

Nei, du tenker på å sette ACC til aktuell fart i stedet for aktuell fartsgrense. Det fikser man i menyen. Men "dum" cruisekontroll som bare holder konstant fart uten å tilpasse til trafikk finnes ikke på Model 3.
Ja det har du rett i. Jeg antok at spørsmålet kun gjaldt å sette den til aktuell hastighet, og tenkte ikke at det også kunne være spørsmål om "dum" cc. Det har ikke Tesla.

"Dum" cc kan oppleves som "SMART" det  :D  ...når Tesla sin adaptive cc settes helt ut av funksjon pga fuktig snø som pakker seg på foran sensorene. Med "dum" eller kall det gjerne "gammeldags" cc har man jo tross alt fortsatt cc selv om ikke den passer på avstanden til bilen foran.

På spørsmål fra ViktorS på om man ikke kunne sette "gammeldags" cc svarte jeg: "Har hatt cruisecontrol på de fleste av våre biler (inkludert fossilbiler) og det irriterer meg at jeg ikke har funnet noen funksjon i Teslaen på nettopp å "velge å ta ansvar" ved å sette fast hastighet (uten adaptiv) når radarsensor er ute av spill på grunn av snø på fronten."
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Cato76

#1624
Sitat fra: Handyman på tirsdag 26. april 2022, klokken 15:48
Sitat fra: Cato76 på tirsdag 26. april 2022, klokken 15:25
Opplever ofte at ryggekameraet lægger (som ungdommen sier). Bildet har også fryst et par ganger. F.eks etter å ha vært på butikken og kommer hjem, setter bilen i R og ser parkeringsplassen utenfor butikken på skjermen... (må si at jeg skvetter litt  :o) Både læggingen og frysingen av bildet er jo direkte farlig, for plutselig kan det komme folk bak bilen som jeg ikke får med meg.. Må si at jeg rygger mer og mer på gamlemåten, altså med speil. 

Skal inn med bilen for noen andre ting, men ønsker å høre om det er andre som har opplevd dette og fått det fikset?
Jeg har opplevd at slike problemer har vært knyttet til spesifikke SW-versjoner.

Da leverte jeg akkurat bilen på serviceverksted i Porsgrunn. Blir ganske frustrert over hva som er "Tesla-standard".. Han som tok inn bilen sier at ryggekamera-bilde som fryser er helt normalt på denne bilen. Jeg nevnte at jeg har hatt Tesla siden 2013 og det har ikke vært tilsvarende problemer på de tre forrige bilene, men han påpekte igjen at dette var normalt på Model 3 (skulle tro at utviklingen gikk fremover på 9 år..). Jeg har forresten oppdatert flere SW versjoner, men feilen er der fortsatt.

Jeg nevnte også at utvendig temperaturmåler viser feil på vinteren. Her kan for eksempel bilen vise 10 pluss grader imens det er noen minusgrader ute. Dette var visst også en vanlig feil på TM3 med varmepumpe. Grunnen var at temperatursensoren var satt bak spjeldene som åpner og lukker seg fremme. Dersom det la seg snø eller is på disse så kunne spjeldene stå fast og temperatursensoren fikk ikke riktig avlesning.

Begge disse feilene kan utgjøre en viss risiko. Bruker man ryggekamera og bildet fryser så kan det jo komme noen bak bilen uten at en ser dette, ja jeg kan bruke speil også men hensikten med et ryggekamera er jo at en skal kunne rygge etter dette.
Angående feil måling av utetemperatur, så gir jo dette en indikasjon av kjøreforhold. Feil avlesning slik som mitt tilfelle kan gjøre at en kjører etter forholdene som en får opp på skjermen, men nå kan jeg ikke stoler på dette heller....

Er det noen andre med samme erfaringer og eventuelt har fått andre svar fra Tesla? 
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

srheim

SR+ 2021 modell. Fungert fint, men fikk en høyfrekvent lyd fra mototen for ca 4-5 mnd siden. Høres godt fra 40-60 km/t. Tesla skal bytte drive unit.

Contango

Upper control arm ball joint er en svakhet på bilene og en feil mange har eller vil få. Deriblant vår 2019.
Ikke farlig å kjøre med inntil de blir byttet.
https://youtu.be/sWA96Tecokg
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

HK

Antar at det er samme feil som i denne videoen fra den kjente tyske Tesla-mekanikeren, AT Zimmermann. Vanninntrenging i overgang mellom plast og stål. Tesla har i Tyskland en såkalt "stille tilbakekalling" på model X pga dette. Og på toppen av det hele så slurves det enormt med arbeidet. Vanninntrengningen skaper rust i kula deretter knirkelyder.

https://www.youtube.com/watch?v=q2vJS0DRtq4

Contango

Jeg vet ikke om det er det samme på S/X. Har ikke hørt om det før, og de bilene er jo eldre. Men det er i alle fall på treerne. De jobbet nå i dag (lørdag) på Skøyen og tok sikkert unna et titalls biler for bare denne feilen. Nye (og forhåpentlig bedre) assemblies på begge sider på alle.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Ampera

Husk også å sjekke bilen etter service.. overaskelsen var stor da jeg åpnet panser 1 uke etter service....
Tesla Oslo Nord, fikk aldri noe svar på epost.

alagerqv

Du skal ikke se bort i fra at dette er i henhold til Tesla sine spesifikasjoner...

andrvas

Andre som sliter med at bilen ikke gjenkjenner mobilen som nøkkel? Skjer irriterende ofte, spesielt etter siste oppdatering. Ber meg om å bruke nøkkelkortet nesten hver gang nå, likt for den andre som kjører bilen.

alagerqv

Ja, det har skjedd meg mange ganger i det siste. Så må slette og legge den til om og om igjen. Tør derfor ikke gjøre annet enn å ha kortet med meg....

FOB synes ikke å være berørt.

Tom

2019 og ingen problemer her
2022.12.3.2

Handyman

Ingen problemer siden jeg fikk Tesla i mars -19. Har "aldri" med meg kortet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA