Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen drar kraftig til venstre når jeg gasser, og merkelig oppførsel generelt.

Startet av magenuss, onsdag 20. februar 2019, klokken 14:53

« forrige - neste »

magenuss

Hei

Min elskverdige lille 2012 leaf har begynt å oppføre seg forferdelig.

Problem 1:
Dersom jeg holder helt rett og har jevn gass, går bilen rett fram. Med samme ratt-posisjon, og fullt gasspådrag, går bilen kraftig til venstre, ut for å møte møtende trafikk. Jeg må svinge til høyre akkurat i det øyeblikket jeg gasser, og ta rattet tilbake igjen da aksellerasjonen er over og gassposisjonen går tilbake til jevn gass - for at bilen skal holde seg helt rett. Slipper jeg gassen brått går den til høyre.

Jeg kan mao. svinge til venstre med gassen, og slipper jeg gassen går den til høyre. Samme lufttrykk i dekk, har ingen forskjell.

Jeg prater ikke om situasjoner hvor det er dype spor i veien. Dette skjer selv om det er perfekt flat asfalt.



Problem 2:
Ved kraftige aksellerasjoner (og NEI, dette er ikke når hjulene spinner pga for mye moment) rett fram eller i det hele tatt, så plutselig kikker ABS'n inn og det kommer ABS bråk fra høyre fremre hjul og lampen for antiskrens/abs lyser, og motoren bremses. Dette skjer også ofte.

Kan dette være at tachometeret er slitt og leser feil rotasjon? Og dette kødder til abs'n?
Eks: 97 RS125; 98 CB600F; 92 MX5; 07 A4 Cab S-line 1.8T; 02 R1150RT; 12 Leaf
Nå: 19 Tesla Model 3 LR AWD+, blå/hvit <3, hengerfeste, HW 3.0, Acceleration boost 504,3 hk / 564 Nm.

Citroel

2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Limodriver

Eneste jeg kan se skal ha en effekt som problem 1 må være en alvorlig feil på differensialen.

Imidlertid synes jeg dette høres merkelig ut, med tanke på problem 2 tenker jeg mer i retning antispinn/antiskrens elektronikk som ikke spiller på lag.

Utfordringen blir selvfølgelig feilsøkingen uten å måtte begynne utskiftingen rettt bak frontfangeren og fortsette bakover til du forhåpentligvis finner feilen.

Rav4_EV

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

magenuss

Sitat fra: Citroel på onsdag 20. februar 2019, klokken 16:25
Hva med å forsøke å koble ut antispinn?
God ide, skal prøve!

Sitat fra: leafnor på onsdag 20. februar 2019, klokken 17:08
Satt på nye myke vinterdekk?
De gode gamle. Ikke vært sånn før. Kan selvsagt vente å se til jeg får sommerdekka på igjen.


Sitat fra: Limodriver på torsdag 21. februar 2019, klokken 09:47
Eneste jeg kan se skal ha en effekt som problem 1 må være en alvorlig feil på differensialen.
Imidlertid synes jeg dette høres merkelig ut, med tanke på problem 2 tenker jeg mer i retning antispinn/antiskrens elektronikk som ikke spiller på lag.
Utfordringen blir selvfølgelig feilsøkingen uten å måtte begynne utskiftingen rettt bak frontfangeren og fortsette bakover til du forhåpentligvis finner feilen.
Kan 2 ha noe med 1 å gjøre? Jeg har tenkt tanken selv...

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 21. februar 2019, klokken 09:58
Sjekk om bremseskivene foran er like varme etter en kjøretur.
De er like varme. Har akkurat byttet alle klossene, samt skivene bak.
Eks: 97 RS125; 98 CB600F; 92 MX5; 07 A4 Cab S-line 1.8T; 02 R1150RT; 12 Leaf
Nå: 19 Tesla Model 3 LR AWD+, blå/hvit <3, hengerfeste, HW 3.0, Acceleration boost 504,3 hk / 564 Nm.

kaiat

Du kunne kanskje tatt en hjulstillingskontroll? Et eller annet i forstillingen som er slitt kanskje. Jeg har dessuten opplevd lignende med feil lufttrykk i dekkene, spesielt dersom det ene dekket har litt lite luft.

tomrh

En mulighet er at dekkene ikke er satt på i samme posisjon som før. Framdekk blir mer slitt enn bakdekk, og hvis ett slitt framdekk og ett mindre slitt bakdekk havner på samme aksling er det ulik rulleomkrets og bilen drar mot siden.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

vamael

Kan være foringen i nedre bærebro

Sent fra min moto g(6) plus via Tapatalk

2013 Rød Euroleaf

magenuss

Byttet til nye sommersko på leafen min, og nå oppfører hun seg fint! Så utrolig deilig det er å kjøre med sommerdekk! Stille og rask. Deilig!
Skal undersøke videre om jeg klarer å oppdage at ABS'n kicker inn ved høy aks med disse nye dekkene.

Da var det noe galt med vinterdekkene mine da!
Hva slags vinterdekk bør jeg kjøpe? Piggdekkene mine spinner og bråker. Er piggfrie noe tess?
Eks: 97 RS125; 98 CB600F; 92 MX5; 07 A4 Cab S-line 1.8T; 02 R1150RT; 12 Leaf
Nå: 19 Tesla Model 3 LR AWD+, blå/hvit <3, hengerfeste, HW 3.0, Acceleration boost 504,3 hk / 564 Nm.

Electrix

Jeg har kjørt piggfritt i rundt 17 år nå og er veldig fornøyd med det. Kommer fram så og si overalt hvor jeg ønsker å komme fram, og en stor fordel er at bilen oftere er riktig skodd fordi man ikke er like avhengig av å bytte dekk på riktig dato. Man kan bytte litt mer når det passer.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

tomrh

Pigg vs piggfri er en evig diskusjon. Har gått fra pigg til piggfritt og er tilbake på pigg igjen. For bor man litt grisgrendt utenfor by der temperaturen svinger rundt null og det ofte er hålke og strøing er et fremmedord, så duger ikke piggfritt rett og slett. Betaler sur piggdekkavgift, tross alt bedre enn å seile ukontrollert ned bakker og håpe det ikke kommer noen i mot..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA