Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TeslaFi, LinkMyTesla, ScanMyTesla og tilsvarende monitoreringsapper/nettsider

Startet av GOS, lørdag 23. februar 2019, klokken 23:39

« forrige - neste »

GOS

Hei

Da har jeg byttet ut min veteran Tesla med en nymotens Model 3 og har da fått 2 nerdeutfordringer:
-Har ikke sett / lest noe km hvordan koble CanBus måler til model 3. Har lest at det ikke finnes slike muligheter på Model 3. Andre som vet noe annet?

-LinkMyTesla.dk fungerer tydeligvis ikke med ny MCU som er i Tesla Model 3 på lik linje med nyeste Model S og X, så da må jeg finne en annen løsning for å logge turene.


-TeslaFi er jo en mulighet og den gir masse god data, men klarer ikke å få Model 3 til å sove, så den bruker vel 1 tkm per time, ig det gidder jeg ikke. Noen av dere med nyere Model S eller X (MCU2) som har klart å å vekk den stire VampireDrain ved bruk av TeslaFi?


-TeslaFi ser ut for å mangle muligheten for å eksportere alle dataene til f.eks csv fil, kun muligheter for å eksportere enkeltturer/ladinger etc. Er det noe jeg har oversett?

-Finnes det andre systemer å bruke enn TeslaFi?

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Motorwatt

Teslafi sover som bare det, men innstillingene er viktig:

Ikke huk av noen under: Try To Sleep Requirements. 15 og 30 på de to over. Model 3 har også suksess med 20 istedenfor 15.

ps. Har ikke brukt min bil siden i går natt, og nå har den "sovet" i 18 timer.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

GOS

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 23. februar 2019, klokken 23:43
Teslafi sover som bare det, men innstillingene er viktig:

Ikke huk av noen under: Try To Sleep Requirements. 15 og 30 på de to over. Model 3 har også suksess med 20 istedenfor 15.

ps. Har ikke brukt min bil siden i går natt, og nå har den "sovet" i 18 timer.

Jeg hadde den på 20 istedenfor 15 (Prøvd forskjellig)
Har nå tatt av alle hakene på Try to sleep så får vi se om det hjelper. Bilen har ikke sovet ett sekund siden jeg fikk den.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Motorwatt

Det blir ikke stor forskjell på drain med eller uten Teslafi. Har egentlig verken forstått eller akseptert at Teslafi medfører vampire-drain. Dersom man ikke gjør annet enn å åpne web-siden, så skjer det ingen ting. Men ved å foreta en eller annen forspørsel, så vil den starte kommunikasjonen og avbryte søvnen. Sjekk Raw Data.

Men man må ikke ha noen andre apper som bruker eller har tilgang til bilen. Da avbrytes "søvnen". Noen apper fungerer i bakgrunnen, så det hjelper ikke å bare lukke dem. Jeg hadde prøvd flere, og mistet litt oversikt. Da er det greiest å bare bytte passord på Tesla.

Det kan ta et minst et par timer før Teslafi virker første gang. Den trenger litt tålmodighet  :D 
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

bno

For meg som er ny med Tesla (bil utl. 12.3) var dette verdifull info. Takk GOS. Man reg. bilen slik at (x.vis i TeslaFi) får tilgang til bilen. Skal dykke ned i de nevnte SW. Er det en fee å betale da? Noe en bør tenke på når man tar det skrittet?

Motorwatt

Den er ikke gratis. Tror det er 25.- pr. mnd. Jeg som er interessert i statistikk, har stor glede av Teslafi. Den inneholder så mye at det er vanskelig å liste det opp, men man kan prøve den en måned gratis.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

GOS

Sitat fra: bno på torsdag 28. februar 2019, klokken 07:32
For meg som er ny med Tesla (bil utl. 12.3) var dette verdifull info. Takk GOS. Man reg. bilen slik at (x.vis i TeslaFi) får tilgang til bilen. Skal dykke ned i de nevnte SW. Er det en fee å betale da? Noe en bør tenke på når man tar det skrittet?

Det er 14 dagers prøveperiode på TeslFi og så koster det noen hundre kroner i året (50$/år). De andre som jeg brukte på S'en får jeg ike til å fungere med Model 3.
Jeg har nylig begynte å bruke TeslaFi selv, brukte LinkMyTesla og CanBus/TeslaScan på Model S'en. TeslaFi har utrolig mye informasjon tilgjengelig, ikke bare fra bilen, men den henter også værdata fra område slik at du får informasjon om temperatur (også snitt temperatur på hver kjøretur), vind og sol/skyet/regn etc. (Ideelt sett så skulle den også oppgitt vindretning, emn det gjør den dessverre ikke). Dette er nyttig når du lurer på hvorfor du en dag brukte så mye mer strøm enn en annen dag på samme strekning.

2 ting jeg kunne ønske fra TeslaFi
-Kunne eksportere hoveddataene fra hver lade og kjøreøkt (Ikke alle målinger hver minutt under kjøringen og ladingen slik vi nå kan få)
-Det er ikke alltid bilen "faller i søvn" når TeslaFi prøver å la den sove. Den skulle prøvd på nytt etter en studn om den ikke fikk den til å sover ved første forsøk,men det virker det ikke som den gjør. Dermed så holder TeslaFi den av og til våken og trekker da 1.2 typical km per time istedenfor nærmest ingenting dersom den fikk sove. Jeg leter etter en trend her, men har ikke funnet noe så langt. Prøver også å endre på innstillignene for å se om det hjelper.

Det er ikke noe å tenke på, med mindre du er overnervøs for at noen som står bak TeslaFi skal lekke info om bilen/bruker/passordet ditt til bilen (Token) da det sendes mellom deres server og Tesla's server. Om disse da er banditter, eller noe klarer å hacke dem, så kan noen få tak i passordet ditt til Tesla og dermed ta kontroll over bilen din. (Slik var det også med LinkMyTesla). Personlig tar jeg det med ganske så stor ro.


Tror gjerne GeirHM er den (en av de) på forumet som har mest erfaring med TeslaFi, både på sin tidligere S og nå sin X, så kanskje han kunne supplert med kunnskap etter hvert.


Lykke til med bilen når den kommer. Den er knall. For oss som har hatt S så er den også knall, på mange områder liker jeg nå 3'ern bedre enn S'en. Det er kun plassen og det at jeg hører mer støy i 3'eren som for meg gjør S bedre enn 3, men om en ikke trenger all den plassen så er det slik jeg ser det ingen grunn for å velge S fremfor 3. Så slikt sett så ble S'en en 5 år lang ventepølse for vår del, da det egentlig var E (som 3'ern den gang skulle het) vi skulle ha grunnet passelig størrelse.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

GOS

Sitat fra: GOS på torsdag 28. februar 2019, klokken 08:29
Sitat fra: bno på torsdag 28. februar 2019, klokken 07:32
For meg som er ny med Tesla (bil utl. 12.3) var dette verdifull info. Takk GOS. Man reg. bilen slik at (x.vis i TeslaFi) får tilgang til bilen. Skal dykke ned i de nevnte SW. Er det en fee å betale da? Noe en bør tenke på når man tar det skrittet?

Det er 14 dagers prøveperiode på TeslFi og så koster det noen hundre kroner i året (50$/år). De andre som jeg brukte på S'en får jeg ike til å fungere med Model 3.
Jeg har nylig begynte å bruke TeslaFi selv, brukte LinkMyTesla og CanBus/TeslaScan på Model S'en. TeslaFi har utrolig mye informasjon tilgjengelig, ikke bare fra bilen, men den henter også værdata fra område slik at du får informasjon om temperatur (også snitt temperatur på hver kjøretur), vind og sol/skyet/regn etc. (Ideelt sett så skulle den også oppgitt vindretning, emn det gjør den dessverre ikke). Dette er nyttig når du lurer på hvorfor du en dag brukte så mye mer strøm enn en annen dag på samme strekning.

2 ting jeg kunne ønske fra TeslaFi
-Kunne eksportere hoveddataene fra hver lade og kjøreøkt (Ikke alle målinger hver minutt under kjøringen og ladingen slik vi nå kan få)
-Det er ikke alltid bilen "faller i søvn" når TeslaFi prøver å la den sove. Den skulle prøvd på nytt etter en studn om den ikke fikk den til å sover ved første forsøk,men det virker det ikke som den gjør. Dermed så holder TeslaFi den av og til våken og trekker da 1.2 typical km per time istedenfor nærmest ingenting dersom den fikk sove. Jeg leter etter en trend her, men har ikke funnet noe så langt. Prøver også å endre på innstillignene for å se om det hjelper.

Det er ikke noe å tenke på, med mindre du er overnervøs for at noen som står bak TeslaFi skal lekke info om bilen/bruker/passordet ditt til bilen (Token) da det sendes mellom deres server og Tesla's server. Om disse da er banditter, eller noe klarer å hacke dem, så kan noen få tak i passordet ditt til Tesla og dermed ta kontroll over bilen din. (Slik var det også med LinkMyTesla). Personlig tar jeg det med ganske så stor ro.


Tror gjerne GeirHM er den (en av de) på forumet som har mest erfaring med TeslaFi, både på sin tidligere S og nå sin X, så kanskje han kunne supplert med kunnskap etter hvert.


Lykke til med bilen når den kommer. Den er knall. For oss som har hatt S så er den også knall, på mange områder liker jeg nå 3'ern bedre enn S'en. Det er kun plassen og det at jeg hører mer støy i 3'eren som for meg gjør S bedre enn 3, men om en ikke trenger all den plassen så er det slik jeg ser det ingen grunn for å velge S fremfor 3. Så slikt sett så ble S'en en 5 år lang ventepølse for vår del, da det egentlig var E (som 3'ern den gang skulle het) vi skulle ha grunnet passelig størrelse.

Edit:

En annen ting som er verdt å nevne Model 3 versus Model S (og X) er en teori jeg har. Model 3 har primært godt, men også litt vondt, mye mer energieffektive motorer, og dette vil da gi mindre spillvarme. Denne ekstra varmen som genereres fra de mindre effektive S og X motorene utnyttes av S og X til å varme batteriet. Jeg registrerer at det tar mye lengre kjøring til med Model 3 for att batteriet skal bli varmt og få full regen eller full lade-effekt på SuC. Jeg har så langt ikke klart å få frem noe symbol på appen at "batterivarmer" er på, så er litt usikker på dette. Skal dykke inn i TeslaFi rådatene og se om den sier at batterivarmer har vært på.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Sjaugen

Kombinasjonen med at min;

  • TeslaFi nektet bilen å sove i mer enn 1 time
  • Viste veldig tydelig hva vampire drain var
Gjorde at det ikke ble med mer enn prøveperioden
2017 S 75D

GOS

Sitat fra: Sjaugen på torsdag 28. februar 2019, klokken 10:04
Kombinasjonen med at min;

  • TeslaFi nektet bilen å sove i mer enn 1 time
  • Viste veldig tydelig hva vampire drain var
Gjorde at det ikke ble med mer enn prøveperioden
Prøvde du:
Try To Sleep Requirements:
No Outside Temperature Reading: Ikke huk av denne
No Inside Temperature Reading: Ikke huk av denne
No Shift State Reading: Huk av denne.

Ellers:
TeslaFi Sleep Mode
Enabled: Huk av for denne
Time To Try Sleeping: Legg inn 30 min her
Idle Time Before Trying To Sleep: Legg inn 15 min her

Reset Idle Timer When Offline: Huk av for denne


Da funker det stort sett hos meg.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Contango

Jeg testet forbruket på langtur i dag. Resatte trip'en ved start. Hadde 205 wh/km i trip'en i bilen men 240 wh/km i Teslafi. Meg som ikke skjønner fletta?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

GOS

Sitat fra: Contango på torsdag 28. februar 2019, klokken 19:54
Jeg testet forbruket på langtur i dag. Resatte trip'en ved start. Hadde 205 wh/km i trip'en i bilen men 240 wh/km i Teslafi. Meg som ikke skjønner fletta?

Kort tur?

Jeg registrere noen ganger forskjell på kort tur.

Edit:  Heheh, ser du skrev langtur
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Contango

På turen i går har Teslafi i dag justert forbruket til 211 wh/km. I går sto det 240 wh/km....
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

bno

@GOS
Takk for innholdsrikt og meget god info. Vi to har ventet på E i tre år. S ble for stor. Det er betryggende å høre din feedback på bilen. Var bestemt på Tesla tidlig. Ventepølsene ligger i profilen. Ser nå frem til våre plalagte Europa turer med forventning. Da går jeg nok for Teslafi.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA