Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Typical km ved 80% batteri x75

Startet av Peppa gris, fredag 22. februar 2019, klokken 22:05

« forrige - neste »

Peppa gris

Det er jo godt å høre at dette varierer såpass mye. Forstår enda ikke helt hvorfor det er slik siden som flere sier er typical regnet ut av et fast kwh forbruk på ca. 210 wh/km

Tar man bruttokapasitet på 68,5kwh. så vil man vel få en typical på 327km og en 80% på 262km. Men bilen min var på 258 når den var ny, har aldri vært på 262km på 80%.

Hadde man hatt et utgangspunkt i dette, og mistet 2% de første 10.000km - 15.000km så er man på 255 som min er nå.

Men dette stemmer jo ikke med den forrige jeg hadde som holdt seg på 262km fra den var ny til 17.000km uten å variere. Da vil jo egentlig min nåværende bil vise riktig nå, og den forrige jeg hadde vært litt mer optimistisk.

Uansett var det greit å høre andres erfaringer med dette. Da slår jeg meg til ro med at bilen er like kul å kjøre, og at dette er naturlige variasjoner i et tall som kun gir en indikasjon.

Tenker uansett for vitenskapen skyld at jeg skal høre om de kan måle batteriet når jeg har den på service. Bare gøy å høre hvordan batteriet er etter de få km jeg har kjørt.  :)

Joachim@sancon.no

#31
Ser at min typical endres for hver gang jeg lader og den går både opp og ned uten at jeg kan se noe mønster. Teslafi rapporterer også en økning på 0,38% Max range på 100% siden jeg fikk bilen i mars med 5100km. Den har nå nesten 11000km.

Anbefaler Teslafi om man vil nerde litt med tall.




Peppa gris

Da har jeg kjørt litt til, og min typical er stadig synkende fra 259 på 80% når den var gått noen tusen til 251 på 80% typical nå.

Noe rart skjedde når jeg var på Danmarkstur forrige uke. Ladet til 100% på supercharger. Laderen var tom og jeg hadde litt tid. Den gjorde seg liksom aldri ferdig med ladingen. Så når jeg avbrøt etter hvert og kjørte av gårde gikk bilen 12 km før den begynte å telle nedover på typical visning?

Ladet forøvrig til 316 km på 100%

Veldig rart at den er såpass off på denne visningen..

Øggen

Har kun kjørt på prosent siste året, men testa no kun fordi ej såg tråden.
14° utetemp, lada 3 tima på 32A/230V(altså ikke varmt batt)
Fikk da 253km ved 80%
X75 levert Nov 17, 51tkm
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Peppa gris

Sparker i gang denne igjen.

Flere som opplever stading synkende rekkevidde på bilen.

Nå opplever jeg 247km på typical ladet til 80%

Har forsøkt å kjøre bilen ned under 10%, så opp igjen til 100%, men får bare 310km på max.

Bilen har forøvrig gått 23.000 km og er en nov 18 mod.

Har forsøkt å si noe om dette når jeg hadde den på service, men de sier bare at tallet blir påvirket av kjørestil.
Dette er vel feil?

Noen som har liknende erfaringer med synkende rekkevidde?

Hodetelefoner

Batteriet degraderer seg fort den første tiden. Så holder det seg stabilt.
Helt normalt å miste en del.

Mange med 85 batteri som tror deres 70kWh batteri bare har mistet noen få km rekkevidde :)

jkirkebo

Sitat fra: Peppa gris på onsdag 13. november 2019, klokken 09:55
Sparker i gang denne igjen.

Flere som opplever stading synkende rekkevidde på bilen.

Nå opplever jeg 247km på typical ladet til 80%

Har forsøkt å kjøre bilen ned under 10%, så opp igjen til 100%, men får bare 310km på max.

Bilen har forøvrig gått 23.000 km og er en nov 18 mod.

Har forsøkt å si noe om dette når jeg hadde den på service, men de sier bare at tallet blir påvirket av kjørestil.
Dette er vel feil?

Noen som har liknende erfaringer med synkende rekkevidde?

Tja, vår X75D fra mars 2017 lader til 313km, tror det er ganske normalt? Den har gått 72kkm da. Ny så ladet den til 326km mener jeg å huske.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kilroy

#37
Ser på Teslafi.com hos meg at den har laveste på 247km på 80% (X75, 2016). Har aldri ladet til 100%, så usikker der, men ser at jeg har 288km på 93% som laveste. (kjørt litt over 70.000km)

Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

geear

I følge Teslafi hadde min en dip ned til 313 km den 7. november, som vel var kaldeste dagen så langt her i høst, og nå er den oppe på 319 km igjen, basert på 65 % lading i går kveld. Det meste er egentlig basert på 65 %. Ser jeg har en 80 % for 1,5 måned siden, da viste den 255,4 km. To år, har gått ca. 30k, mener den viste 327 km ny.

Peppa gris

Ser ut som det er en del variasjoner ute og går. Får bare smøre seg litt med tålmodighet, og se hvordan dette barker i vei.

Grunnen til at jeg henger meg så opp i dette er at den forrige x jeg hadde stod banket på 327 km på 100% og 262 km på 80% så lenge jeg hadde den (18000 km)uten variasjon.. Det var en 17 modell. Den nye synker jo en km ukentlig  :) :) 

Mulig dette har noe med SW oppgraderinger eller noe.

Er det noen som har prøvd å balansere dette tallet, og vet hvordan det helt konkret utføres?

daktari

Såvidt jeg har forstått er rekkevidde oppgitt av bilen basert på en konstant som representerer forbruk. Konstanten ganges med en variabel som representerer "usable capacity" fra batterisystemet. Når batteriet slites og eldes, så reduseres usable capacity og rekkevidde vil vises som lavere. fk x capa = rated km

Det er jo fullt mulig for Tesla å endre den konstanten, og det er mulig for dem å justere på usable capacity ved å legge inn en sperre på topplading, ie buffer - som noen eksempler. Så er det dette med balansering av spenningen i alle cellene som er en fysisk sak, og dette med "kalibrering av BMS" som jeg ikke aner om egentlig er reelt.

Når eiere oppgir 5-10 km forskjell i oppgitt rekkevidde så representerer jo det kun 1-2 kWh forskjell i kapasitet, og innenfor variasjonen det er mulig å få når man kobler sammen en slik batteripakke. Det er også normalt at batteriene eldes, mine mobiler føler jeg mister 30%-50% kapasitet på bare ett år.

Det man kan passe på er at tallet ikke dropper for langt ned for fort. Det er også folk som kan hjelpe til å lese av variabler fra batteriet for å si noe om utnyttbar kapasitet med ScanMyTesla og en egen kabel.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Peppa gris

Sitat fra: daktari på fredag 15. november 2019, klokken 11:52
Såvidt jeg har forstått er rekkevidde oppgitt av bilen basert på en konstant som representerer forbruk. Konstanten ganges med en variabel som representerer "usable capacity" fra batterisystemet. Når batteriet slites og eldes, så reduseres usable capacity og rekkevidde vil vises som lavere. fk x capa = rated km

Det er jo fullt mulig for Tesla å endre den konstanten, og det er mulig for dem å justere på usable capacity ved å legge inn en sperre på topplading, ie buffer - som noen eksempler. Så er det dette med balansering av spenningen i alle cellene som er en fysisk sak, og dette med "kalibrering av BMS" som jeg ikke aner om egentlig er reelt.

Når eiere oppgir 5-10 km forskjell i oppgitt rekkevidde så representerer jo det kun 1-2 kWh forskjell i kapasitet, og innenfor variasjonen det er mulig å få når man kobler sammen en slik batteripakke. Det er også normalt at batteriene eldes, mine mobiler føler jeg mister 30%-50% kapasitet på bare ett år.

Det man kan passe på er at tallet ikke dropper for langt ned for fort. Det er også folk som kan hjelpe til å lese av variabler fra batteriet for å si noe om utnyttbar kapasitet med ScanMyTesla og en egen kabel.


Takker for god og utfyllende svar.

Hadde vært morro å måle dette. Får se om jeg får tak i noen. Tesla sa bare dette var innenfor normalen. Noe det sikkert er :)

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kim-

Da var min falt til 311 km på 100%.

Flere som fikk en dipp i range fra 2019.32.2 til 2019.32.12?

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

nie


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA