Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rattet låser seg under kjøring

Startet av Kim-, fredag 03. januar 2020, klokken 22:32

« forrige - neste »

Kim-

Har opplevd et par-3-4 ganger at plutselig, stort sett alltid i når jeg er litt nærme hvitlinjen at det kommer en ukjent pipelyd fra speedometeret, den er ikke lik som de andre plingene i bilen, men nesten som disse gamle høyttaleren som var integrert i hovedkortene før i tiden når man holdt inne flere taster på tastaturet. Samtidig som dette skjer så låser rattet seg fast i et halvt sekund, og man må bruke kraft på samme måte som man tar over når autopilot er aktivert, om rattet "løsner" etter kort tid er jeg usikker på da det skjer så fort, og man drar godt til for å unngå sammenstøt/utforkjøring. Det er ingen indikasjon på noe unormalt i speedometeret.

Har noen opplevd noe sånt?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

k1

Nærmeste jeg kommer denne beskrivelsen er at lane assist slår inn, men ser da dette markert i dashdisplayet med blå linje på hvilken linje jeg er i ferd med å krysse.

Larsebass

Opplevde det samme hjem fra fjellet. Teslaen reddet rompa og bilen min ved å dra inn meg fra fysisk skille mellom to kjørefelt som plutselig snevret seg inn. Det er vel tre raske pip på rad når Teslaen tae over?
Tesla X75D.

Kim-

Har fått det noen få ganger at bilen har vridd på rattet, men da har det blitt indikert blå stripe på siden, ofte hvis blinklys kommer på litt sent på flerfelts vei, eller rød den gangen jeg testet funksjonen når den kom. Men her er det 1 pip på 1 sekund og rattet låser seg, den svinger ikke
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

geear

Da stopper du og ringer teknisk support, ber de sjekke logger, og ber de bekrefte at det er forsvarlig å kjøre videre...

Hodetelefoner

Lane assist slår inn. Hvorfor ringe teknisk support? 😆

Hodetelefoner

"Hei. Jeg klarer ikke bruke blinklys, lane assist slår inn"

Øyvind.h

Pipet du snakker om er sensorene på siden som mener du er for nære noe, eksempelvis betongskille eller autovern. Da vil den styre unna. Får den fra til annen ved litt aggressivt sporvalg i noen byggeområder :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kim-

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 04. januar 2020, klokken 14:23
Pipet du snakker om er sensorene på siden som mener du er for nære noe, eksempelvis betongskille eller autovern. Da vil den styre unna. Får den fra til annen ved litt aggressivt sporvalg i noen byggeområder :)

Får du noe mer beskjed enn bare pipet?

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Det har skjedd noen ganger på samme sted, smal vei og betongkanter på siden, men man må godt inntil der når man møter buss/lastebil.

Burde den ikke ha gitt noe mer beskjed, enn å låse rattet? For den svinger ikke heller. Mener å ha lest at disse systemene ikke ble aktivert før rundt 65? og så høy fart har jeg ikke der..
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Hodetelefoner

Kamera som leser linjer. Ikke bare sensorer. Da hadde bilen oppført seg rart i tuneller, møtende trafikk og flere felts vei. Ikke mange cm klaring. Rattet låser seg heller ikke. Motoren er veldig veldig svak..

oto

Jeg opplever dette nesten ukentlig i en høyresving der det (for meg) føles naturlig å ligge ganske nær autovernet i høyre veikant. Bilen foretrekker visst større avstand enn meg.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Daniel80

Jeg opplevde dette nylig på vei uten gul midlinje, og med stiplet hvit sidelinje for å kunne kjøre på veiskulder. Møtte en buss og holdt siden min godt da bilen pluttselig begynte å pipe å svinge mot venste , noe som hadde sendt meg front mot front inn i bussen.. Røkket rattet løs og svingte tilbake til siden min, og da jeg stoppet og sjekket så jeg at lane assistant nå ikke er mulig å skru av lenger. Jeg har hatt det avslått tidligere, men etter siste oppdatering kan den kun deaktiveres frem til neste kjøretur. Den er altså fast på ved start. Fantastisk irriterende og plagsomt siden den ikke fungerer skikkelig. Hver eneste dag piper den og låser rattet på samme sted på vei til jobb, der veien smaler inn i en sving som det er naturlig å bruke veiskulderen. Hater at den funksjonen ikke kan skrus av.. men sånn er livet med Tesla. Man må ta driten med de positive egenskapene, eller så få man gå tilbake til gamle dager i fortidsbiler.
Håper Tesla ordner så det enten fungerer bedre eller kan slås av snart da.
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

Hodetelefoner

Må stå i park. Kan skru av eller velge lyd da

Daniel80

Sitat fra: Hodetelefoner på lørdag 04. januar 2020, klokken 23:44
Må stå i park. Kan skru av eller velge lyd da
Nei det står i klartekst at den skrur seg på igjen automatisk ved neste kjøretur. Den kan bare deaktiveres for en tur av gangen nå, og ikke slås av permanent. Før kunne den slås helt av.
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA