Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Takstativ for glasstak (ikke pano) nå tilgjengelig

Startet av mthoring, fredag 22. februar 2019, klokken 13:02

« forrige - neste »

Øyvind.h

Anbefaler en lettere boks. Jeg hadde Thule Motion 900 xxl. Gigantisk boks. Veide bare 24kg da den er i plast.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sense

Synes ikke jeg kan ha en gigantisk takboks, når man har en svært aerodynamisk bil. Vil tro det reduserer rekkevidden unødig også.
Har brukt en svært lav, men bred glassfiber takboks fra Packline, som har holdt i mange år. Den lager veldig lite vindsus også. Synes den passer best til Teslaen form.   

Er ikke tilhenger av plast heller egentlig, og skulle man være uheldig og oppleve en kollisjon er jeg redd plasten ikke tåler belastningene så godt som glassfiber.

Kan ikke si jeg er overbevist over festeordningene Tesla tilbyr nå heller på model S med kun glasstak. Vil hele glasstaket knuse hvis man har en takboks festet til den under en kollisjon?


Alfa Bergen

#17
Jeg var hos Tesla på Kokstad i går og snakket om mulig kjøp av en inventory Model S med glasstak. Et av spørsmålene mine var om det var mulig å montere takstativ på bilen siden det er et must om jeg skal bestille bilen selgeren svarte at det IKKE er mulig, men at det kunne gå an å montere et stativ med sugekopper.

Da jeg sa at jeg hadde lest at det skulle være mulig med et feste slik som på Model 3, svarte han at de  fått info om at det KAN komme en løsning men at han ikke kunne love noe. Da jeg sa at jeg ikke kan kjøpe bilen om takstativ ikke kan monteres, trakk han på skuldrene og gjentok det med sugekoppfeste.

Får sende ham en link på Mail til det amerikanske takstativet og se hva han sier til det.
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Contango

Tesla har sin egen installasjonsbeskrivelse som de burde kunne klare å lese selv. Mulig man trenger å være logget inn på Tesla konto for å få opp.
https://www.tesla.com/no_NO/support/model-s-roof-rack-installation
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Sense

Jeg er kanskje blitt litt konservativ. Men å la sugekopper være det eneste som holder igjen en 65 kg tung skiboks og takstativ fra å løsne i en kollisjon, har jeg vanskelig med å etablere tillit til.
For at sugekopper skal sitte forutsetter det kjemisk rene flater, at gummien er ny og myk, og at temperaturen ikke endres underveis.

Jeg har et sugekoppstativ til mobilen som festes i fronruta. Ikke mye vekt å holde som trekker den ned, med andre ord. Likevel faller den innimellom. Jeg forsøker å holde flatene så rene som mulig. Men når sol og regn endrer temperaturen på frontruta, kommer stativet gjerne seilende ned.

Hvordan kan man da stole på at sugekopper utsatt for både vind, sol, regn samt litt urene flater og etterhvert gammel gummi, ska kunne holde 65 kg. i en frontkollisjon uten å løsne?

Jeg har sett en takboks komme fykende av et biltak og inn bilen foran under brå oppbremsing, fordi den var festet for dårlig. Det var ikke et pent syn.

lognvik

Sitat fra: Alfa Bergen på fredag 24. mai 2019, klokken 07:24
Jeg var hos Tesla på Kokstad i går og snakket om mulig kjøp av en inventory Model S med glasstak. Et av spørsmålene mine var om det var mulig å montere takstativ på bilen siden det er et must om jeg skal bestille bilen selgeren svarte at det IKKE er mulig, men at det kunne gå an å montere et stativ med sugekopper.

Da jeg sa at jeg hadde lest at det skulle være mulig med et feste slik som på Model 3, svarte han at de  fått info om at det KAN komme en løsning men at han ikke kunne love noe. Da jeg sa at jeg ikke kan kjøpe bilen om takstativ ikke kan monteres, trakk han på skuldrene og gjentok det med sugekoppfeste.

Får sende ham en link på Mail til det amerikanske takstativet og se hva han sier til det.
Mange inkompetente rundt om... Er vitterlig mulig da

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk


Golding

Noen som har fått på plass dette takstativet for glasstak på biler bestilt/produsert etter februar ennå?

Tilgjengelig i amerikansk nettbutikk, men ikke i norsk ennå ser det ut som.



Står jo at man fint skal kunne montere dette selv, og hvis festepunktene/konstruksjonen har bedret seg siden februar, noe jeg vil gå ut fra, så burde det være en veldig grei sak. Prisen er jo grusom, men får håpe det er inkludert montering og evt retrofitting. Selve stativet, når det blir tilgjengelig i Norge, kan vel ikke koste 5000 kroner om man monterer selv?

mthoring

Var innom for å få klargjort bilen og montert takstativ i går (pluss noen småting). Bestilte time for dette i vinter.

Etter en stund ble jeg ringt opp og informert om at det ikke kom til å koste 5.000 men ca 13.000 totalt for modifisering og stativ.
Deler for modifisering måtte spesialbestilles fra USA, og de regnet med 1 måned leveringstid. Virket som de hadde stativet på lager, uten at jeg kan si det sikkert.

For å modifisere bilen må vist glasstaket fjernes, så skjønner at det er litt jobb.

Sitter nå litt på gjerdet.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

daktari

Sitat fra: mthoring på torsdag 27. juni 2019, klokken 15:23
Var innom for å få klargjort bilen og montert takstativ i går (pluss noen småting). Bestilte time for dette i vinter.

Etter en stund ble jeg ringt opp og informert om at det ikke kom til å koste 5.000 men ca 13.000 totalt for modifisering og stativ.
Deler for modifisering måtte spesialbestilles fra USA, og de regnet med 1 måned leveringstid. Virket som de hadde stativet på lager, uten at jeg kan si det sikkert.

For å modifisere bilen må vist glasstaket fjernes, så skjønner at det er litt jobb.

Sitter nå litt på gjerdet.
Dette tyder på at de enten bytter taket, men mest sannsynlig skrur på en liten metallbøyle (under taket) som man hekter den L-greien inn i. Har alltid lurt på hvordan glasset skulle klare å holde igjen en skiboks på 75 kg i en bråbrems!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

mthoring

Sitat fra: daktari på fredag 28. juni 2019, klokken 11:38
Dette tyder på at de enten bytter taket, men mest sannsynlig skrur på en liten metallbøyle (under taket) som man hekter den L-greien inn i. Har alltid lurt på hvordan glasset skulle klare å holde igjen en skiboks på 75 kg i en bråbrems!

Forstod det som at de må ta av glasstaket for å montere feste ja. Hadde nok kostet mye mer hvis de måtte bytte selve glasset også.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Alfa Bergen

Noen som har fått levert takstativ til biler med glasstak ennå, eller som vet om dette finnes på lager i Norge? Vår bil ble levert i mai og har anvisninger på glasstaket hvor festene skal monteres.
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Vidar1979

Sitat fra: mthoring på fredag 28. juni 2019, klokken 23:45
Sitat fra: daktari på fredag 28. juni 2019, klokken 11:38
Dette tyder på at de enten bytter taket, men mest sannsynlig skrur på en liten metallbøyle (under taket) som man hekter den L-greien inn i. Har alltid lurt på hvordan glasset skulle klare å holde igjen en skiboks på 75 kg i en bråbrems!

Forstod det som at de må ta av glasstaket for å montere feste ja. Hadde nok kostet mye mer hvis de måtte bytte selve glasset også.
Jeg har forstått det som at Tesla selv ikke tar arbeid med glass men ønsker at glassverkstedene tar det.

kirky

De som har nye biler med glasstak slipper vel denne modifiseringen sant? Det er "bare" å bestille og sette på?
2019 Long Range S, HW3, CCS.

Alfa Bergen

Sitat fra: kirky på tirsdag 23. juli 2019, klokken 14:54
De som har nye biler med glasstak slipper vel denne modifiseringen sant? Det er "bare" å bestille og sette på?
Det skal ikke være noe behov for modifisering av de nye bilene (som har like merkinger i glasstaket som Model3), men jeg lurer på om Tesla HAR disse takbøylene på lager i Norge/ Europa. Selgeren min i Bergen visste ikke, og antok «ganske sikkert» at de ville komme før skisesongen
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

OlaM

Lurer litt på den gummipakningen, der man stikker en del under. Det blir jo antagelig ikke helt perfekt tett.
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA