Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Betydelige forsinkelser!

Startet av Bjoris, fredag 22. februar 2019, klokken 10:29

« forrige - neste »

Bjoris

https://www.electrive.com/2019/02/21/kia-niro-ev-customers-have-to-wait/?fbclid=IwAR2_iqo6O-yTo8bnNO1541BVE2WEGozNL47mxYLkLgHO5UqyRMQnO4esQs0

Jeg vet ikke om vi skal le eller grine av Kia? Større etterspørsel og samtidig blir allerde avtalte leveringer nå på våren betydelig utsatt... Bare fjas fra ende til annen.

Elon må le hele veien til banken...

navyelsen

Jeg finner det merkelig at de skal produsere nye Soul med samme drivlinje og batteri som eNiro. Og lanserer også en ny elektrisk konseptbil i mars. Men de klarer ikke engang å dekke etterspørselen etter biler som allerede er bestilt...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

geear

Regner ikke med at det påvirker meg siden min allerede skal være veldig nær Norge, men det er dessverre nok en compliance car.  :-1:

De kommer ikke til å levere nok før de MÅ for å ikke få straff/bøter for salg av fossilbiler.

lirekassa

Har lest om dette tidligere, og også nevnt det i en annen tråd.

Men dette er noe jeg helst vil ha rett fra kilden - noen som har sett noe fra KIA selv angående dette?

Fansypantsy

Sitat fra: lirekassa på fredag 22. februar 2019, klokken 13:40
Har lest om dette tidligere, og også nevnt det i en annen tråd.

Men dette er noe jeg helst vil ha rett fra kilden - noen som har sett noe fra KIA selv angående dette?

Hvis man ikke skal tro at det er bløff at Kia har sendt ut en melding til sine forhandlere så sier de jo:

Thus states a letter to dealers in which Kia explains that "Europe-wide demand clearly exceeds expectations and current battery production capacity".

Videre sier de :
In the letter, Kia further states that the delay applies both to new orders of their electric car and to already concluded orders for the e-Niro.

Kan ikke tolke dette som annet enn at her blir det forsinkelse.

Synes dette også rimer med at Kia Norge  faktisk ikke har sagt noe om hva som blir levert i mars/april/mai.  Informasjon som er kommet hittil er:

29. januar ankommer det 83 biler
9. februar ankommer det  24 biler
23. februar ankommer det 249 biler

Totalt 356 biler.

At det ikke har kommet noe informasjon utover dette, støtter slik jeg ser dessverre opp under de "ryktene" som er kommet ut. Kia burde jo når vi er i slutten av februar kunne si noe om leveransen videre, hvis det faktisk kommer noen biler i mars eller april.

Roy Aasen

Slapp av...det kommer sikker flere biler før Jul. Min påstand er at ingen av disse produsentene er det fjerneste interessert i å produsere elbiler.

Foreløpig så er det Leaf  (40kw) og noen få 60kw.  + Tesla. Det er jo det triste faktum.

Trøst dere med at frem til 2025 så kommer det mange nye modeller...har jeg hørt.

Det er jo så en skulle tro at elbil ikke blir tatt særlig seriøst av produsentene, utenom en!

Og Kia klager (angivelig) på batterimangel..kanskje de skulle spørre pent hos Elon å få kjøpe litt

10000 e-niro ville jo ha vært noe.  Eller modell 3 som stasjonsvogn.   Begge deler blir nok en drøm.

geear

De tallene stemmer ganske godt med lista jeg fikk se hos Kia for noen uker siden, tror jeg kom frem til at det var ca. 370 biler allokert til Norge der. Og alle de var ikke produsert engang i følge selger.

Hadde KIA vært interessert i å levere elbiler så hadde de skaffet batterier. Det er en sånn ting man får til om man vil nok - det funker å hive penger på det.

Fansypantsy

Sitat fra: gr på fredag 22. februar 2019, klokken 14:48
De tallene stemmer ganske godt med lista jeg fikk se hos Kia for noen uker siden, tror jeg kom frem til at det var ca. 370 biler allokert til Norge der. Og alle de var ikke produsert engang i følge selger.

Hadde KIA vært interessert i å levere elbiler så hadde de skaffet batterier. Det er en sånn ting man får til om man vil nok - det funker å hive penger på det.

Betyr dette at vi kan glemme 2000 biler i år? Det eneste jeg forventer er et svar fra Kia på forventet leveranser. Hvis det ikke kommer flere enn 500 biler i år så kan jeg forholde meg til det, men det å ikke få noe info er for dårlig. Hadde jeg vist at det kom  f.eks. kun 500 biler i år så hadde jeg kunnet slått fra med Kia (som jeg har veldlig lyst på) og heller kjøpt meg noe annet, Sånn som det er nå så vil jeg jo gjerne ha Kia, men aner ikke om jeg får i år eller neste år!

Roy Aasen

Skal vi tippe på 1000 til 1500 biler for hele Europa i 2019?

Ser på tyske forum at det spekuleres i den retning...om det medfører riktighet er jo en annen sak. 

En trøst kan jo være at det helt sikker kommer "flere Soul" i år, skal vi tippe på 50 stykk? Er jo bare tøv hele Kia.

Ikke noe er bedre enn at jeg tar feil selvsagt.

navyelsen

Reservasjon av nye Soul med 64kWh batteri åpner 04.03.19.
Kia lover de første kundebilene til Norge i løpet av sommeren 2019. Noen som tror på dette?
Hvordan henger dette sammen, når det knapt er mulig å oppdrive nok eNiro?

Ser for øvrig at nye Soul kommer med både liten og stor batteripakke, samt tre utstyrsnivå. Når kommer disse mulighetene til eNiro?

https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/no/nn/assets/prislister-brosjyrer/19.02.25/2020_e-Soul-utstyr-og-tekniske-data.pdf?_ga=2.99758232.749165411.1551079964-1368396478.1548229991
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Vroom

"In 2017, Kia Motors sold about 2.7 million vehicles to customers around the world"

Dvs 7397 biler pr dag. Til sammenligning...  Blir jo uansett tydelig at EL foreløpig ikke er et stort satningsområde for en slik stor bil-produsent.



https://www.statista.com/topics/2388/kia-motors/

HvemPrompa

Når alle produsenter omsider evner å levere el-biler, så har staten allerede innført avgifter og tatt vekk incentivene. Lurer på hvor lenge folk er villige til å gamble med å vente på ny el-bil...Spent på om det blir Leaf eller Model 3 som blir tidenes mest solgte el-bil i Norge...holder en knapp på sistnevnte :)

Cral

Rimelig sikker på at det ikke blir noen av dem.  Selv om vi sier tidens mest solgte elbil model frem til 2030, så tror jeg ikke den bilen er på markedet enda. Men i 2019, blir nok TM3 mest solgte elbil
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

HvemPrompa

#13
Sitat fra: Cral på mandag 25. februar 2019, klokken 16:12
Rimelig sikker på at det ikke blir noen av dem.  Selv om vi sier tidens mest solgte elbil model frem til 2030, så tror jeg ikke den bilen er på markedet enda. Men i 2019, blir nok TM3 mest solgte elbil

Nei, er nok enig i det - mener tidenes mest solgte i kortere tidsperspektiv. Men at Tesla kommer til å levere tidenes mest solgte el-bil (av ukjent modell) over en lengre tidshorisont tror jeg faktisk. Vi får se, Kina kan plutselig få en produsent som virkelig satser...samt at ny og spennende batteriteknologi fort kan snu alt på hodet de neste 10 årene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA