Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ampera. Bergen-geilo vinterstid. Erfaring??

Startet av Oddiue, torsdag 21. februar 2019, klokken 21:55

« forrige - neste »

Oddiue

Skal opp til Geilo fra Bergen i vinterferien. Noen som har erfaring på vinterstid om det går å kjøre opp uten å lade på veien? Litt usikker om jeg skal lade en liten halvtime på hurtiglader på Voss for å være 100 prosent sikker.

Camilla00

Har dessverre ingen erfaring på strekken du skal på, men om det hjelper går min Ampera 2019 modell fra Hafjelltoppen til klokkarstua(hurum) på en lading. Det er 25 mil, hadde 5 mil å gå på når jeg kom frem. Men det er også en del nedover. Må lade når jeg kjører opp dit.

Stinger

Kjørte turen i Bergen - Hol via Geilo i høstferien 2017. Temperaturen var da ca. 2 grader. Kom frem med rikelig margin, så Geilo er neppe noe problem når det er så mildt som nå.
e-Golf feb. 17-
Ampera-e aug. 17- 21 (solgt)
Polestar 2 des. 20 -

Oddiue

Hmm..litt usikker ble jeg nå. Er 237 km til Geilo og opp fra Eidfjord er det bratt så det holder. Så hvis man må lade for å kjøre 250 km med noe oppover, er jeg redd for at jeg bør lade en gang. Flere som har erfaringer??

Kjelli

Hvis du er usikker så lad litt på veien. Neste gang har du mer erfaring med ditt eget forbruk. Selv tror jeg det skal gå greit, men mitt forbruk er ikke nødvendigvis likt ditt. Har aldri hørt noen som klaget over at de hadde for mye strøm ved ankomst :)

Oddiue

Da er vi vel fremme på Geilo. Ladet 30 min på Voss. Regnet på det og fant ut at jeg ville hatt på minimum 55 km igjen dersom jeg ikke ladet. Så nå blir det spennende å se hvor mye batteri det er igjen på returen.

saphran

Kjørte Åsane-Hagafoss ved 8 grader for en måned siden. Var kun 13 km igjen ved Hagafoss, så ikke store marginen.

Da var kjørestilen ganske snill og effektiv. Litt overrasket over at den ikke var mer gjerrig (lest litt mange tester nå med gode resultater...).

Ett ladestopp på veien er nok nødvendig på vinteren, men det tar jeg tross alt også med Model S85en vår og da.
Litt margin for uforutsett energibehov er uansett lurt i vinterværet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA