Skrevet av Emne: Bremsesvikt på elbiler - forskjell fra ICE-biler?  (Lest 760 ganger)

OhmPaPa

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 469
    • Vis profil
Bremsesvikt på elbiler - forskjell fra ICE-biler?
« på: Torsdag 21. Februar 2019, klokken 20:40 »
I det siste er det skrevet om at forskjellige elbiler har problemer med bremsene.

På mange elbiler er bremseprosedyrene forskjellige fra ICE-biler. Mange har regen-funksjon som gjør at bremseskivene skjeldnere blir brukt. Bremseeffekten tas tildels ut ved at bilen regenererer strøm og lader batteriet når man skal senke farten. De fysiske bremsene brukes bare når man bremser kraftigst.

Kan det være at dette er en felles utfordring uavhengig av bilmerke? At vi elbilister må lære oss å behandle bilene på en annen måte enn før da vi kjørte ICE?

Hva er i såfall beste måte å bruke elbilene på?


Her er noen innlegg om temaet:

Nissan: https://elbilforum.no/index.php?topic=38781.msg668415

Tesla: https://elbilforum.no/index.php?topic=44374.0

Tesla: https://elbilforum.no/index.php?topic=44380.msg766622

Volkswagen: https://elbilforum.no/index.php?topic=43325.0

Renault: https://elbilforum.no/index.php?topic=37395.0

BMW: https://elbilforum.no/index.php?topic=31706.0

BMW: https://elbilforum.no/index.php?topic=32400.0

Tesla: https://elbilforum.no/index.php?topic=26163.0
« Siste redigering: Torsdag 21. Februar 2019, klokken 20:44 av OhmPaPa »

erik e

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1214
    • Vis profil
Sv: Bremsesvikt på elbiler - forskjell fra ICE-biler?
« Svar #1 på: Fredag 22. Februar 2019, klokken 14:47 »
Tips:  Smør og rens bremser ved hjulskift vår og høst. Koster noen hundre kroner ekstra men sparer deg for tusener ved første PKK.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011
Rød met. Renault Clio stv. 2014 dci
Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.     
Svart Renault Fuego 1981 veteran
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

OhmPaPa

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 469
    • Vis profil
Sv: Bremsesvikt på elbiler - forskjell fra ICE-biler?
« Svar #2 på: Fredag 22. Februar 2019, klokken 14:50 »
Tips:  Smør og rens bremser ved hjulskift vår og høst. Koster noen hundre kroner ekstra men sparer deg for tusener ved første PKK.

Er det noe man klarer selv hvis man ikke har for mange tommeltotter?

erik e

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1214
    • Vis profil
Sv: Bremsesvikt på elbiler - forskjell fra ICE-biler?
« Svar #3 på: Mandag 25. Februar 2019, klokken 19:18 »
Jepp,men ikke mer enn 4. Bremser er viktig.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011
Rød met. Renault Clio stv. 2014 dci
Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.     
Svart Renault Fuego 1981 veteran
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Trekkoppbil

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1927
    • Vis profil
Sv: Bremsesvikt på elbiler - forskjell fra ICE-biler?
« Svar #4 på: Tirsdag 26. Februar 2019, klokken 18:12 »
Det gjelder vel å bruke friksjonsbremsene av og til, og kjøre dem varme, for å hindre rust. Hva med å kjøre dem litt varme rett før man parkerer i vått vær?

P-brems bør man også bruke av og til, for at mekanismen skal holde seg bevegelig.


erik e

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1214
    • Vis profil
Sv: Bremsesvikt på elbiler - forskjell fra ICE-biler?
« Svar #5 på: Onsdag 27. Februar 2019, klokken 06:08 »
Vel. Hva skjer med varmt stål og kaldt fuktig vær ?  Kondens ?  Ja. Stål og vann = rust = sitter fast = ja. Løsning= smøring av bevegelige deler.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011
Rød met. Renault Clio stv. 2014 dci
Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.     
Svart Renault Fuego 1981 veteran
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

ok67

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 388
    • Vis profil
Sv: Bremsesvikt på elbiler - forskjell fra ICE-biler?
« Svar #6 på: Onsdag 27. Februar 2019, klokken 07:44 »
Det vil ikkje kondensere på varmt stål i fuktig ver, på kaldt stål derimot kan det oppstå kondens.
Tesla Model 3 AWD-LR
iMiev 2013 som jr. har overtatt

erik e

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1214
    • Vis profil
Sv: Bremsesvikt på elbiler - forskjell fra ICE-biler?
« Svar #7 på: Onsdag 27. Februar 2019, klokken 16:34 »
Det er nok helt riktig.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011
Rød met. Renault Clio stv. 2014 dci
Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.     
Svart Renault Fuego 1981 veteran
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

OhmPaPa

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 469
    • Vis profil
Sv: Bremsesvikt på elbiler - forskjell fra ICE-biler?
« Svar #8 på: Onsdag 27. Februar 2019, klokken 17:03 »
Er det noen av elbilene som tar hensyn til dette og venter med regen avogtil  så de fysiske bremsene blir brukt?

Greit at noen av oss her på forumet bremser hardt av og til - men skal det fungere for folk flest inkl min pappa f.eks. så må bilen passe på dette for oss.

erik e

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1214
    • Vis profil
Sv: Bremsesvikt på elbiler - forskjell fra ICE-biler?
« Svar #9 på: Onsdag 27. Februar 2019, klokken 17:36 »
Bilen gjør det.  :+1: Varsler service hver 20000km/12mnd.. :)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011
Rød met. Renault Clio stv. 2014 dci
Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.     
Svart Renault Fuego 1981 veteran
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

tomrh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5459
    • Vis profil
Sv: Bremsesvikt på elbiler - forskjell fra ICE-biler?
« Svar #10 på: ſøndag 31. Mars 2019, klokken 10:15 »
Tips:  Smør og rens bremser ved hjulskift vår og høst. Koster noen hundre kroner ekstra men sparer deg for tusener ved første PKK.

Er det noe man klarer selv hvis man ikke har for mange tommeltotter?
Med «smøring av bremser» er det i hovedsak glideboltene i caliperen som smøres. Det er to lett tilgjengelige bolter med en skrue i enden, og boltene smøres inn med caliperfett (55 kr på Biltema) eller kobberpasta som noen sverger til. Så lenge boltene er smurt jevnlig, kommer de lett ut og dette er noe alle får til. Hvis man ikke smører, blir de sittende fast og klossene vil slites ujevnt, man får rust på bremseskiven der klossene ikke tar, og det blir til slutt en større utgift med bytte av både bremseskiver og klosser.

Jeg har nettopp fikset bremsene på en 7 år gammel ventefossil vi kjøpte i høst der den ene glidebolten *ikke* var smurt. Var helt fastrustet og klossene skevslitte. Men den andre bolten var perfekt smurt, for bilen var EU-godkjent i 2017 på et merkeverksted som tydeligvis hadde sluntret unna å få løs den fastrustede bolten og bare godkjent den. Fikk den løs selv tilslutt etter mye jobb og diy-tips fra youtube, men måtte bytte den. Smørejobben er lurt å gjøre selv, så vet man at det blir ordentlig gjort, man kan ikke alltid stole på verkstedet...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 175.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 165.000 km