Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppstart-disclaimer og manglende basisfunksjon på GPS

Startet av Rekkeviddeangst, torsdag 21. februar 2019, klokken 08:19

« forrige - neste »

Rekkeviddeangst

Jeg har en 2014 Leaf.  Jeg irriterer meg over et par ting: først er det denne disclaimer-meldingen som kommer opp ved hver start, og må trykkes OK på. Er det mulig å gjøre noe med dette, eller må man faktisk godta meldingen hver fordømte gang man starter?  Det andre: GPS-navigatoren er den eneste jeg noen gang har sett som faktisk ikke viser basisinformasjonen virkelig hastighet. Så lenge GPS'en er aktiv har den jo hele tiden informasjon tilgjengelig om hastighet, hvorfor i all verden skal den da ikke vises, når speedometeret også på denne bilen har nokså mye misvisning? På vår andre bil med en frittstående Garmin gløtter jeg stadig på denne for å sjekke reell hastighet. Det hadde den gamle TomTom'en også. Men altså ikke Nissans innebygde... Eller er det et valg for å få frem dette, som jeg ikke har funnet? Det blir bare for dumt om det ikke finnes....  Lie dumt som at Nissan skal rane brukerne for rundt 2000 for en kartoppdatering, mens man kan kjøpe en frittstående GPS med gratis livstidsoppdateringe for langt lavere pris...

EV-FTW

Det er det faktisk lett å svare på, NEI du kan ikke skru advarselen av, du må bare bli «venn» med at den kommer opp hver gang. Er andre tråder om det, men konklusjonen er den samme.

Og NEI, du har ikke mulighet for å vise fart på GPS. Dette er heller ikke mulig i nye Leaf. For å si det sånn, eksterne GPS enheter fungerer 100 ganger bedre enn det enormt dårlige navigasjonssystemet som Nissan har i Leaf, og mange andre av sine biler. Og selv om du skulle oppdatere til nyeste versjon, er denne også helt utdatert. Den varsler meg om fotobokser som ble fjernet for flere år siden. Er så mye jeg kunne snakket negativt om ang infotainment systemet til Leaf, men sier bare at det er veldig dårlig!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

tomrh

Du kan trykke Status-knappen og beholde denne visningen på når du slår av bilen. Da kommer startskjermen opp med status istedetfor denne disclaimeren.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Trekkoppbil

Det er idioti at dette varselet også kommer for det om man ikke bruker Carwings, og man ikke har noe fungerende SIM-kort.

Løsningen kan være å velge billigutgaven av Leaf, som Visia eller S, som er produsert uten Carwings.

Speedometeret er etter min erfaring svært nøyaktig på USA-Leafer. Det er gjerne et avvik på 1km/t fra vegvesenets skjermer langs veien, ut fra det jeg har erfart med en rekke Leafer, men jeg har større avvik fra andre Leafer på motoroveien. Dekkslitasje kan gi et utslag på 2%, og uoriginal dekkdimensjon kan gi avvik på 5%, og har du dårlig dekktrykk så kan du få utslag. Det er mulig det er unøyaktig meter på Leafer med europeisk typegodkjenning.

Når det gjelder navigering, så synes jeg det er greist å holde seg til 3. partsløsninger. Aller helst bør man se på kartet og orientere seg før avreise. Har man billig-leafen med liten skjerm, kan man bytte ute hele hovedenhenten med en 2 DIN Android-enhet. Det er litt knot å få til, og faren er at mange Androidenheter ikke lar deg oppdatere OS eller legge inn sikkerhetpatcher, og Android er vel i stor grad basert på spionvare.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA