Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trangt om plassen på supercharger fremover?

Startet av tornaldo, onsdag 20. februar 2019, klokken 19:40

« forrige - neste »

tornaldo

Ryktene sier det skal utleveres uhorvelige mengder Model 3 fremover. Vi har et brukbart utbygget nettverk av superladere, og mange bygges stadig ut med større antall ladeplasser.

MEN hvis det blir flere tusen Model 3 i løpet av året, vil det unektelig bli trangere om plassen enn det er i dag. Selv på de store som Rygge og Nebbenes med 40+ plasser er ofte mer enn halvparten opptatt i de travleste tidene på døgnet. Det betyr ofte «halv» fart, eller mindre. Dvs hjelper lite med 120 kW potensiale når naboen bruker 80 av de. Har på følelsen at Tesla ikke bygger ut så mye at kapasiteten opprettholdes på dagens nivå.

Noen som tenker langturer vil ta hakket lenger tid fremover?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Wibla

Det blir nok trangere om plassen, men samtidig er det ny versjon av SuC på vei...

Kvalifisert gjetning/spekulasjon:

Om de oppgraderer neste versjon av SuC (V3) til 180-200kW per par vil nok den gjennomsnittlige ladetiden gå ned, og frustrasjonen rundt det å komme til mer enn halvfull lader vil forsvinne litt, da man vil  få mer effekt tilgjengelig selv som bil nummer to på et par.
2018 Tesla Model S 75D

Amoss

... og i tillegg kan man huske på at i alle fall TM3 i utgangspunktet kommer uten gratis SuC-tilgang. Forvent derfor ett lavere gjennomsnittbruk av SuC for disse bilene enn man er vant med for TMS/X.


De som har fått henvisningskode har rett nok fått 6 måneders fri tilgang, så litt trangt kan det nok bli helt i starten, men det går jo kjapt over.
Model S 85D

OlaM

Enn så lenge er det litt begrenset utleveringstakt og begrenset antall CCS-plugger. På den annen siden har jo Model 3ene lengre rekkevidde enn de fleste Model Ser, så de kan lettere klare seg uten.
'21 3LR

JorEl

Trangt om plassen, betyr vel egentlig at Tesla gjør det bra. Og som Teslaeier synes jeg det er betryggende. Vi som har Tesla er de elbileierne som har det best.
(Jeg har vel 3mnd igjen av gratis SCh :'( )
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

SoftwareGeek

Sitat fra: OlaM på onsdag 20. februar 2019, klokken 20:25
Enn så lenge er det litt begrenset utleveringstakt og begrenset antall CCS-plugger. På den annen siden har jo Model 3ene lengre rekkevidde enn de fleste Model Ser, så de kan lettere klare seg uten.

Ikke med de gigantiske skiboksene som folk vil plassere på taket

Øyvind.h

Sitat fra: SoftwareGeek på onsdag 20. februar 2019, klokken 21:11
Sitat fra: OlaM på onsdag 20. februar 2019, klokken 20:25
Enn så lenge er det litt begrenset utleveringstakt og begrenset antall CCS-plugger. På den annen siden har jo Model 3ene lengre rekkevidde enn de fleste Model Ser, så de kan lettere klare seg uten.

Ikke med de gigantiske skiboksene som folk vil plassere på taket
Ja Model S ble en bra feriebil med stor takboks.

Litt kort rekkevidde da. 25 mil i 140km/t.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thor2014

Må sette den i low så den ikke stanger i taket   :laugh:

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

SoftwareGeek

TMS100D er fortsatt elbilen med lengst rekkevidde av alle. Med den kan jeg kjøre tur-retur uten å lade.

OlaM

Sitat fra: SoftwareGeek på torsdag 21. februar 2019, klokken 06:52
TMS100D er fortsatt elbilen med lengst rekkevidde av alle. Med den kan jeg kjøre tur-retur uten å lade.

Tror du mangler et parameter i den ligningen. Alle elbiler kan kjører tur/retur uten å lade.  :laugh:
'21 3LR

fonberg

Alle 3-erne har lavere forbruk enn S og X, de må betale for SC (med unntak av de første månedene for enkelte), og de lader flere km/t enn Teslaene som er på veien nå (=blir fortere ferdig). Dessuten har LR-utgavene som kommer nå først lengre rekkevidde enn de aller fleste S-er og X-er.
Alle disse faktorene bidrar til å begrense 3-ernes innvirkning på redusert SC-tilgang.

Tipper dog at vi får se tilfeller av at 3-ere står i kø på CCS-stallene her og der de nærmeste månedene samtidig som det ikke er kø for de med S og X.. 3-erne kan jo ikke bruke alle SC-stallene pr. i dag.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

SoftwareGeek

Her tar mange skrekkelig feil. Husk at TM3 har lokket frem det som kan krype og gå av sunnmøringer, nettopp de som ikke koster på seg lading hjemme. De vil kjøre til superlader og bruke den som hjemmelader. Superlader vil i mange tilfeller være billigere enn å anskaffe lader og lade hjemme

fonberg

Sitat fra: SoftwareGeek på torsdag 21. februar 2019, klokken 12:56
Her tar mange skrekkelig feil. Husk at TM3 har lokket frem det som kan krype og gå av sunnmøringer, nettopp de som ikke koster på seg lading hjemme. De vil kjøre til superlader og bruke den som hjemmelader. Superlader vil i mange tilfeller være billigere enn å anskaffe lader og lade hjemme

Tull. Ladenisser (de finnes allerede, i alle fylker jeg har ladet i) kjøper heller brukt TMS med ubegrenset gratis SC-lading, enn en ny 3-er hvor SC-lading koster noen kroner.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA