Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har peiling på dekk og felger?

Startet av snowman, søndag 17. februar 2019, klokken 13:24

« forrige - neste »

snowman

En liste over størelser i 19, 20 og 21 tommer for felg og dekk.
Må innrømme at jeg ikke skjønner bæra når jeg eks går inn på vianor sine sider.
Så om noen som har peil gidder å lage en tabell som det går an å benytte så tror jeg flere en meg blir takknemlige.
Vurderer selv å kjøpe felger hos annen leverandør og bytte over dekkene fra de 20" som følger bilen.

På forhånd takk.

olavxxx

Finn rulleomkrets kalkulator.
Så ser du hva som er org dekkstørrelse.

Deretter velger du om du feks vil opp til la oss si 21".
Start da med 21" og org bredde, prøv så å lek med profil. Går du fra 20" til 21" er det ofte ca 5 i profil endring.

Det er lov med avvik på +-5%, men avvik gir feil hastighet på speedometeret. Så prøv å få så nær 0% avvik som mulig.

Innpress og felgbredde vet du vel fra før.
De fleste dekkforhandlere kan finne ut av dette for deg på et par sekunder.

M8Biker

Her er noen eksempler du kan gå utifra, dette er Audi original felger og dekk størrelse:
19" 8,5" brede felger leveres med 255/55 R19 dekk
20" 9,0" brede felger leveres med 255/50 R20 dekk
21" 9,5" brede felger leveres med 265/45 R21 dekk

Husk at du må ha rett innpress og senter-diameter må passe dersom du skal kjøpe felger løst.

olavxxx

Sitat fra: M8Biker på mandag 18. februar 2019, klokken 20:11
Her er noen eksempler du kan gå utifra, dette er Audi original felger og dekk størrelse:
19" 8,5" brede felger leveres med 255/55 R19 dekk
20" 9,0" brede felger leveres med 255/50 R20 dekk
21" 9,5" brede felger leveres med 265/45 R21 dekk

Husk at du må ha rett innpress og senter-diameter må passe dersom du skal kjøpe felger løst.
255/45-21 skal også gå, kan da kjøre på 21x8.5" hvis man ønsker.
Men man kan også regne seg frem til ting, her ser vi at 21" felgen har 265 dekk.
Så hvis man da vet innpress (ET), kan man regne seg frem til innpress man kan trygt bruke ved å gå for 8.5" felg.

Så hvis innpress på 9.5" felgen er X og man vil ha 8.5" felg i 21", men ikke så mye luft i hjulbuen, kan man regne ut slik: ((9.5 tommer - 8.5 tommer) /2 sider )*2.54 cm i tommer = (1/2 tomme)*2.54 cm i tommer = 1.27 cm.

Det jeg i praksis gjorde her var å regne ut forskjell i bredde på felg, så delte jeg på to på grunn av at forskjell i felgbredde må deles på antall sider av felgens senter (der man har kontaktflaten).

Så er innpresset til felgen oppgitt i ET (avvik fra senter av felgen). Innpress på 0 ville betydd at bremseskivens kontaktflate lå midt i felgen. Nå bare finner jeg på et tall her, men la oss si at innpress på 21" felgen er 35 (millimeter) og den da er 9.5" bred. Så vil man som eksempel ovenfor da ha 8.5" felg og vil den skal stikke like langt ut som 21" med ET35 (som jeg fant på, jeg vet ikke hva den har). Da kan man trekke fra innpressets differanse. Greien er nemlig den at lavere tall (nærmere null) = felgen mer mot senter. Så man ønsker jo da å få felgen lenger ut fra bilens senter for å fylle hjulbuene bedre.

Pippus

Sitat fra: olavxxx på mandag 18. februar 2019, klokken 20:46
Sitat fra: M8Biker på mandag 18. februar 2019, klokken 20:11
Her er noen eksempler du kan gå utifra, dette er Audi original felger og dekk størrelse:
19" 8,5" brede felger leveres med 255/55 R19 dekk
20" 9,0" brede felger leveres med 255/50 R20 dekk
21" 9,5" brede felger leveres med 265/45 R21 dekk

Husk at du må ha rett innpress og senter-diameter må passe dersom du skal kjøpe felger løst.
255/45-21 skal også gå, kan da kjøre på 21x8.5" hvis man ønsker.
Men man kan også regne seg frem til ting, her ser vi at 21" felgen har 265 dekk.
Så hvis man da vet innpress (ET), kan man regne seg frem til innpress man kan trygt bruke ved å gå for 8.5" felg.

Så hvis innpress på 9.5" felgen er X og man vil ha 8.5" felg i 21", men ikke så mye luft i hjulbuen, kan man regne ut slik: ((9.5 tommer - 8.5 tommer) /2 sider )*2.54 cm i tommer = (1/2 tomme)*2.54 cm i tommer = 1.27 cm.

Det jeg i praksis gjorde her var å regne ut forskjell i bredde på felg, så delte jeg på to på grunn av at forskjell i felgbredde må deles på antall sider av felgens senter (der man har kontaktflaten).

Så er innpresset til felgen oppgitt i ET (avvik fra senter av felgen). Innpress på 0 ville betydd at bremseskivens kontaktflate lå midt i felgen. Nå bare finner jeg på et tall her, men la oss si at innpress på 21" felgen er 35 (millimeter) og den da er 9.5" bred. Så vil man som eksempel ovenfor da ha 8.5" felg og vil den skal stikke like langt ut som 21" med ET35 (som jeg fant på, jeg vet ikke hva den har). Da kan man trekke fra innpressets differanse. Greien er nemlig den at lavere tall (nærmere null) = felgen mer mot senter. Så man ønsker jo da å få felgen lenger ut fra bilens senter for å fylle hjulbuene bedre.

Jeg blir bare så seriøst imponert over kunnskapsnivået dere har over et såpass «smalt» tema :+1:
Da vet jeg hvem å spørre hvis det er noe man lurer på :D

AJ82

Hvis ikke du ønsker å regne ut er denne kalkulatoren også veldig fin.

https://www.willtheyfit.com/

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA