Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lease eller kjøpe

Startet av Canillas, onsdag 20. februar 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

Canillas

Skal prøvekjøre og sannsynligvis skrive kontrakt i morgen.

Har noen noen tanker om jeg bør lease eller kjøpe bilen?

Min smertegrense er ca 850-900k.  Trenger noen råd til en kurrant konfig av bilen?
Konfig må selvsagt inneholde vinterhjul på felg, varme i rattet samt det beste B&O anlegget

Håper på noen gode råd




Crown

Hvis du vil ha varme i rattet er det best du finner deg en annen bil :-)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Pippus

Sitat fra: Crown på onsdag 20. februar 2019, klokken 19:44
Hvis du vil ha varme i rattet er det best du finner deg en annen bil :-)

Du får varme i rattet, men dette er i konflikt med andre assistensystemer. Man må velge......

Jon65

#3
Hvis du leaser må du betale moms på leasingbeløpet når det innføres moms på elbiler (hvis det skjer i løpet av leasingperioden). Hvis du kjøper slipper du moms.
Hvis du leaser vet du kostnaden (utenom evt momspåslag).
Se på hva leasingselskapet tror om verditap. Hvis du tror de har tatt i for mye bør du kjøpe istedenfor.
Hvis du vil slippe usikkerheten med verditap leaser du.
Så leasingen blir litt som forsikring eller fastrentelån. Det koster ofte litt ekstra men du slipper overraskelser.

tgarmann

#4
*slettet, var feil informasjon*

s_limstrand

Det er ikke mva på leasing av elbil.
Endret fra og med 1 Juli 2015

Crown

Sitat fra: Pippus på onsdag 20. februar 2019, klokken 20:28
Sitat fra: Crown på onsdag 20. februar 2019, klokken 19:44
Hvis du vil ha varme i rattet er det best du finner deg en annen bil :-)

Du får varme i rattet, men dette er i konflikt med andre assistensystemer. Man må velge......

Jo, men han ville ha et kurant oppsett, en e-tron uten adaptiv cruisekontroll er slett ikke kurant :-)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Pippus

Sitat fra: Crown på onsdag 20. februar 2019, klokken 22:25
Sitat fra: Pippus på onsdag 20. februar 2019, klokken 20:28
Sitat fra: Crown på onsdag 20. februar 2019, klokken 19:44
Hvis du vil ha varme i rattet er det best du finner deg en annen bil :-)

Du får varme i rattet, men dette er i konflikt med andre assistensystemer. Man må velge......

Jo, men han ville ha et kurant oppsett, en e-tron uten adaptiv cruisekontroll er slett ikke kurant :-)

Tja..si det til alle som har Ampera-e. Men er jo forøvrig helt enig i din konklusjon 8)

navyelsen

Sitat fra: s_limstrand på onsdag 20. februar 2019, klokken 22:14
Det er ikke mva på leasing av elbil.
Endret fra og med 1 Juli 2015

Ikke per i dag. Men hva skjer dersom man har en 5 års leasingavtale, og mva innføres fra 2021?
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

s_limstrand

Ikke sikkert det vil påvirke allerede kjøpte biler og inngåtte kontrakter. Bilen er kjøpt eks mva. Dvs varen som videreselges ikke nødvendigvis kan/må legges til mva. I utgangspunktet får du da en logisk brist i mva regnskapet.
Dersom det blir mva, kan det bli mva på påslag/fortjeneste og rente, evnt andre utgifter leasingselskapet pålegges leasingavtalen?


navyelsen

Tror ikke det finnes noe fasitsvar i dag på leasing og mva-fritak, da det er en situasjon regjeringen må ta stilling til når det blir aktuelt. Men det er ihvertfall en risiko, hvor man i verste fall risikerer at prisen økes med 25% i løpet av kontraktsperioden.

En ting er sikkert: Mva på elbiler kommer! spørsmåler er bare når det skjer, og i hvilken grad. Jeg er temmelig sikker på at det vil skje innen 5 år, og hadde derfor aldri tatt sjansen på leasing hvis og når forholdene er såpass usikre rundt mva.
Innføring av mva vil for øvrig føre til økte nybilbriser, noe som jeg tror gjør at bruktbilprisene vil holde seg bra. Kjøp fremfor leasing er derfor min anbefaling!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Lepet65

Er det ikke bare å få skrevet inn i kontrakten at hvis det blir pålagt moms kan du bryte kontrakten og levere tilbake bilen.

navyelsen

Det er jo også en risiko ved at da er innskuddet tapt. Kjipt å levere bilen tilbake etter 2 år pga mva-innføring, når kontrakten og innskuddet er ment å dekke inntil 5 år...
Da må en nesten vurdere hva som er største kostnad: økt månedsleie på 25% eller tapt innskudd for tre år.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

forzaman

Sitat fra: Lepet65 på torsdag 21. februar 2019, klokken 11:22
Er det ikke bare å få skrevet inn i kontrakten at hvis det blir pålagt moms kan du bryte kontrakten og levere tilbake bilen.

Tror du skal slite stort med å få en sånn kontrakt. Tviler sterkt på at leasingfirmaene vil akseptere at ting de ikke er herre over skal være grunn til å bryte kontrakten.

daktari

Med leasing så kjøper banken eller leasingselskap bilen. Den selges uten mva og er mvafri resten av sin levetid., Ikke mva på brukte varer.

Når det gjelder månedlig leasing kost så er det vel ikke mva på månedsbeløpet uansett biltype? Derimot kanskje kan mva på gebyrer etc tilkomme?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA