Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Ingen 150kW planlagt Oslo-Beitostølen?  (Lest 1828 ganger)

ok67

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 531
    • Vis profil
Sv: Ingen 150kW planlagt Oslo-Beitostølen?
« Svar #15 på: Lørdag 16. Februar 2019, klokken 09:40 »
Tesla dine superchargere fungerer kun på Tesla.
Tesla Model 3 AWD-LR
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Trekkoppbil

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2204
    • Vis profil
Sv: Ingen 150kW planlagt Oslo-Beitostølen?
« Svar #16 på: Lørdag 16. Februar 2019, klokken 13:47 »
Men hvordan foregår sjekken?
Hvis man endrer vin-nummeret på bilen til et Tesla-nummer, vil man da kunne lade?

sjokomelk

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1396
    • Vis profil
Sv: Ingen 150kW planlagt Oslo-Beitostølen?
« Svar #17 på: Lørdag 16. Februar 2019, klokken 15:25 »
Tesla Supercharger styres via CANbus direkte av bilen selv. Proprietær styring og ladeplugg.
Tilgangen styres av bilen selv. Den er programmert med "Tilgang til Supercharger uten betaling", "Tilgang til Supercharger med betaling" eller "Ikke tilgang til Supercharger".
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

Trekkoppbil

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2204
    • Vis profil
Sv: Ingen 150kW planlagt Oslo-Beitostølen?
« Svar #18 på: Lørdag 16. Februar 2019, klokken 19:58 »
Det var litt rart.
CCS  bruker normalt en låghastighetsbuss, i motsetning til Chademo og den gamle Supercharger for Model S som bruker Can-bus.

Hvis Tesla kjører can-bus over en fysisk CCS-port, så må det være en propretiær løsning i stedet for CCS-standard.

Betyr det at det kan være mulig å lage en CCS-Chademo-apdapter så Chademo-biler kan lades på Teslas ladere?

Wibla

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 699
    • Vis profil
Sv: Ingen 150kW planlagt Oslo-Beitostølen?
« Svar #19 på: Lørdag 16. Februar 2019, klokken 20:16 »
Sånn jeg forsto det ut ifra samtale med tekniker fra Tesla så måtte de oppgradere firmware i laderne for å snakke protokollen som CCS bruker på de laderne som får nye kabler.

I mitt hode tilsier det at Tesla har valgt å følge CCS-standarden "fullt ut" når det kommer til protokoller m.m.
2018 Tesla Model S 75D

sjokomelk

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1396
    • Vis profil
Sv: Ingen 150kW planlagt Oslo-Beitostølen?
« Svar #20 på: Lørdag 16. Februar 2019, klokken 20:58 »
Supercharger bruker Combo2-pluggen. Og den MÅ ikke være CCS.
Softwareoppdateringen er nok for å kunne styre kontaktoren som kobler vekk den kabelen som ikke er i bruk.

Du kan kjøre hva du vil gjennom Combo2. Du kan kjøre lading via CCS i den, eller du kan kjøre Tesla Supercharger i den. Det blir litt som å si at alle kontakter i verden som er 8P8C (mest kjent er RJ45) er Ethernet. Men det er ikke sannheten. Samme pluggen brukes for bl.a. ISDN, analog telefoni, RS485, T1, ADSL osv. Samme gjelder her.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

elektro

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1341
    • Vis profil
Sv: Ingen 150kW planlagt Oslo-Beitostølen?
« Svar #21 på: Onsdag 27. Februar 2019, klokken 17:43 »
Ettersom RV3 er så mye raskere og kortere, samt E6 pepret med veiarbeid for tiden, er man farlig nære «må» på Rv3 ja. Men sånn var det med Tesla i 2013 også. Kun Dombås og Lillehammer var åpent.

Edit - så nå at det kun er Dombås åpent. Da er ikke Oslo-Trondheim dekket.

Er vel bare 30 min forskjell på Google å kjøre Østerdalen vs. Dombås, så for de fleste av oss som kjører den distansen ca. aldri, går det nok bra. :)

Det går også mindre strøm på RV4 enn E6.. 318 km. fra Oslo Sentrum bør hode fint året rundt, men jeg vil nok uansett ønske å kjøpe en kaffe før Dombås, så 5 min. på en 50 kW f.eks. på Lygnaseter, hvor det er 3 stk. v. Shell rett ved veien, går bra. God burger der også. :) Ellers er det flusst av andre steder å stoppe. Men normalt vil det holde med 25-30 min. på Dombås. Da er du i Trondheim på 7t30min uten å bryte fartsgrensen.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11985
    • Vis profil
Sv: Ingen 150kW planlagt Oslo-Beitostølen?
« Svar #22 på: Onsdag 27. Februar 2019, klokken 18:34 »
En kamerat testet nylig Ionity laderne på Dombås. Ingen virket.
Men ja - klart du kan kjøre noen omveier, stoppe litt ekstra her og der så går det fint. Basert på min erfaring med 50kW ladere vil jeg dog ikke satse på dem uten å ha god tid og diverse utsjekkede fallbackplaner.

Kjørte for øvrig selv RV4 i helgen som var. Synes det var en fin og jevn vei. Forbruket fra hytta og hjem ble bare 245Wh/km selv med boggihenger på slep og lite regen ned til E6 pga kaldt og fullt batteri.
Men blir veldig bra med 4-5 mil ny firefelts i år. Det går litt fortere.
« Siste redigering: Onsdag 27. Februar 2019, klokken 18:37 av Øyvind.h »
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013