Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 lading 3 fas 230V max 19A

Startet av jog, tirsdag 19. februar 2019, klokken 21:06

« forrige - neste »

magnaral123

Sitat
Funket ikke for meg.  Fikk feilmelding og utkobling i bilen, og TWC blinker (5 røde blink), over current protection. Reduserte ladestrøm til 25A i TWC, samme resultat.  Reduserte ladestrøm i bilen til 20A, samme resultat.  Satte dip-switch tilbake (opp), og kom tilbake til 7 kW.

Målte strømstyrke med tangamp, 19,5A på hver leder før TWC.

Jeg tror forklaringen er følgende: TM3 bruker 2 ladere (2-fas), og kobler ikke om internt fra stjerne til delta. Hver lader er 3,6 kW (230V 16A), og kun ved TN-nett (400V), vil alle tre laderne være i bruk. Når ladestrømmen øker utover 16A (på hver lader), vil laderen overbelastes, og kobles ut.
Er ikke sikker på om de rapportene som bekrefter at TWC lader 11 kW på M3 er korrekte, displayet vil vise 230V også på TN-nett (400V).

Høres ut som dårlige nyheter. Er det ingen her som har klart å lade Model 3 på mer enn 18/19A med trefas 230V og Tesla Wall Connector?

7 kW effekt, er det en verdi du leser av fra displayet i bilen? Jeg ser bare km/time, og den ligger ganske stabilt rundt 30, noe jeg vil tro er lavere enn 7 kW. Smartmåleren jeg har koblet på kretsen viser ca 5 kW, og det ser ut til at strømmen på de tre fasene er 10.4A, 10.9A og 18.3A (se vedlagt bilde).

thasle

Sitat fra: magnaral123 på onsdag 20. mars 2019, klokken 22:37

Høres ut som dårlige nyheter. Er det ingen her som har klart å lade Model 3 på mer enn 18/19A med trefas 230V og Tesla Wall Connector?

7 kW effekt, er det en verdi du leser av fra displayet i bilen? Jeg ser bare km/time, og den ligger ganske stabilt rundt 30, noe jeg vil tro er lavere enn 7 kW. Smartmåleren jeg har koblet på kretsen viser ca 5 kW, og det ser ut til at strømmen på de tre fasene er 10.4A, 10.9A og 18.3A (se vedlagt bilde).

Visning av effekt kan styres i Setup/Display, sett til Energi for visning av kW.  Får 45km/t. Du har omtrent 4,5 kW. Er batteriet nesten fullt?

Rated forbruk er snaue 160 W/km eller drøye 6 km/kW.  7kW gir omtrent 7x6 = 42 km, når man ser bort fra desimaler.
Model 3, blå, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 09.03.19.

Wibla

Kryssposter denne fra relevant tråd i Model 3-forumet:

Sitat fra: trykkertor på onsdag 20. mars 2019, klokken 22:43
Ja. Så og si.
Skulle lade fra litt over 20% til 90%. Det gjorde bilen på ca 4.5 timer.
Er kanskje noe svinn i prosessen. Men det gikk unna.
Vår Kona Electric får kun 5.5kW ut av samme ladeoppsett. (Den benyttet da 230V 25amp 1fas).
Tar da over 8 timer for Kona Electric å lade ca 40kWh (20-80% på 64kwh-batteri) versus Model 3 som bruker vel 4.5 timer på 50kwh (20-90% på 75kwh-batteri)

Nå er det en kjent sak at det er noen bugs med lading av Model 3, tilogmed Bjørn Nyland har truffet på disse problemene...
2018 Tesla Model S 75D

jkirkebo

#18
Sitat fra: thasle på onsdag 20. mars 2019, klokken 22:12
Jeg tror forklaringen er følgende: TM3 bruker 2 ladere (2-fas), og kobler ikke om internt fra stjerne til delta. Hver lader er 3,6 kW (230V 16A), og kun ved TN-nett (400V), vil alle tre laderne være i bruk. Når ladestrømmen øker utover 16A (på hver lader), vil laderen overbelastes, og kobles ut.
Er ikke sikker på om de rapportene som bekrefter at TWC lader 11 kW på M3 er korrekte, displayet vil vise 230V også på TN-nett (400V).

Hva er da forklaringen på at dette fungerer fint med EcoLite? Jeg har flere kunder som nå lader med 6,2kW på 3x16A og 11kW på 3x32A med Model 3 på EcoLite. Ladehastighet i km/t ser ut til å stemme bra med effekten som oppgis, og de som har målt med tangamperemeter oppgir ca. 15,5A per faseleder på 3x16A 230V.

Jeg tror heller problemet er at TWC har for mye elektronikk og ekstra kommunikasjon med bilen (med dip-switch 2 opp) og så er det ett eller annet som krøller da TWC ikke er forberedt for 230V 3-fase til Model 3. Mulig de kan fikse dette med en fw-oppgradering til den senere. Hvorfor det ikke virker med dip-switch 2 ned skjønner jeg ikke.
EcoLite er enklere bygget og gjør ingenting med L2 eller L3 annet enn å sende det rett igjennom kontaktoren. Ikke noe måling av strøm og slikt pr. faseleder.

En mulig forklaring kan være samme problem folk har på BMW i3. TWC "lekker" spenning til faseledere som ikke er i bruk, pga. det driver et rele i i3 å kobler inn og ut for å prøve 3-fase lading i ett sett når den er koblet på en TWC som er tilkoblet 1-fase lader. Det kan være at TWC lekker spenning til L3 (som ikke er tilkoblet med 230V 3-fase) og at Model 3 derfor ikke kobler om fra stjerne til delta siden den måler spenning også på L3. Dere som har problemer kan da prøve å koble fra L3 i type 2 kabelen i TWC og se om det hjelper. Test så både med dip 2 oppe og nede. Å koble fra L2+L3 var løsningen for i3-eiere med samme problem, evt. kunne de bruke en 1-fase type 2 kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

magnaral123

Sitat fra: thasle på onsdag 20. mars 2019, klokken 23:00
Visning av effekt kan styres i Setup/Display, sett til Energi for visning av kW.  Får 45km/t. Du har omtrent 4,5 kW. Er batteriet nesten fullt?

Rated forbruk er snaue 160 W/km eller drøye 6 km/kW.  7kW gir omtrent 7x6 = 42 km, når man ser bort fra desimaler.

Batteriet ladet seg vel fra 80 til 90% (som er cap) omtrent. Forstår ikke hvorfor jeg får så mye skjevlast på fasene.

jlan

#20
Sitat fra: magnaral123 på torsdag 21. mars 2019, klokken 08:37
Forstår ikke hvorfor jeg får så mye skjevlast på fasene.
Dine verdier samsvarer med "tofase IT" lading slik S/X lader. Altså at en av faselederene belastes med strømtrekk fra to ladere, mens de andre to bare får last fra en lader hver. Det blir altså ca. slik: 
I3(N)=I1*cos(30)+I2*cos(30).
I3(N)=10.4*0.866+10.9*0.866=18.4

Altså kobler ikke din bil inn den tredje laderen. Jeg anbefaler å følge rådet fra jkirkebo over, altså at ingenting er koblet til L3 i boksen, hverken mot nettet eller mot bilen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

magnaral123

Sitat fra: jlan på torsdag 21. mars 2019, klokken 09:23
Dine verdier samsvarer med "tofase IT" lading slik S/X lader. Altså at en av faselederene belastes med strømtrekk fra to ladere, mens de andre to bare får last fra en lader hver. Det blir altså ca. slik: 
I3(N)=I1*cos(30)+I2*cos(30).
I3(N)=10.4*0.866+10.9*0.866=18.4

Altså kobler ikke din bil inn den tredje laderen. Jeg anbefaler å følge rådet fra jkirkebo over, altså at ingenting er koblet til L3 i boksen, hverken mot nettet eller mot bilen.

Ifølge monteringsveiledningen for TWC skal 230V trefase uten nøytral kobles på L1, L2 og N (L3 skal være ubenyttet). Har ikke åpnet boksen enda for å se hvordan det faktisk er koblet, men dette er et firma som har installert en haug med TWC, så litt merkelig om de har gjort det feil.

Men du tenker at de sannsynligvis har koblet på L1, L2 og L3, uten N?

jlan

Sitat fra: magnaral123 på torsdag 21. mars 2019, klokken 10:09
Men du tenker at de sannsynligvis har koblet på L1, L2 og L3, uten N?
Det bør også sjekkes, men forslaget fra jkirkebo, slik jeg oppfatter det, består i å koble fra L3 på den fastmonterte kabelen som går ut til bilen (og som elektrikeren vanligvis ikke vil gjøre noe med).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

thasle

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. mars 2019, klokken 05:11

Hva er da forklaringen på at dette fungerer fint med EcoLite? Jeg har flere kunder som nå lader med 6,2kW på 3x16A og 11kW på 3x32A med Model 3 på EcoLite. Ladehastighet i km/t ser ut til å stemme bra med effekten som oppgis, og de som har målt med tangamperemeter oppgir ca. 15,5A per faseleder på 3x16A 230V.

Jeg tror heller problemet er at TWC har for mye elektronikk og ekstra kommunikasjon med bilen (med dip-switch 2 opp) og så er det ett eller annet som krøller da TWC ikke er forberedt for 230V 3-fase til Model 3. Mulig de kan fikse dette med en fw-oppgradering til den senere. Hvorfor det ikke virker med dip-switch 2 ned skjønner jeg ikke.
EcoLite er enklere bygget og gjør ingenting med L2 eller L3 annet enn å sende det rett igjennom kontaktoren. Ikke noe måling av strøm og slikt pr. faseleder.

En mulig forklaring kan være samme problem folk har på BMW i3. TWC "lekker" spenning til faseledere som ikke er i bruk, pga. det driver et rele i i3 å kobler inn og ut for å prøve 3-fase lading i ett sett når den er koblet på en TWC som er tilkoblet 1-fase lader. Det kan være at TWC lekker spenning til L3 (som ikke er tilkoblet med 230V 3-fase) og at Model 3 derfor ikke kobler om fra stjerne til delta siden den måler spenning også på L3. Dere som har problemer kan da prøve å koble fra L3 i type 2 kabelen i TWC og se om det hjelper. Test så både med dip 2 oppe og nede. Å koble fra L2+L3 var løsningen for i3-eiere med samme problem, evt. kunne de bruke en 1-fase type 2 kabel.

Endrer oppfatning om antall ladere, siden belastningen er helt symmetrisk, må alle tre laderne være i bruk, og koblet i delta internt i bilen. Da skulle det være mulig å lade på 11 kW, dvs 28A på hver fase. Skulle gjerne sett strøm og spenning inn på Ecolite når den lader 11 kW.

Sjekket frakobling av L3 til ladekabel, men det var ikke enkelt, fordi reléet er plassert på en slik måte at skrujern ikke kommer til. Måtte fjerne et innerdeksel først.  Litt for mye jobb å løsne reléet, og ville ikke kappe.  Klarte derfor ikke å frakoble L3-lederen, men målte spenning på alle lederne til ladekabel - i hvile og under lading. I hvile var spenningen på L3 selvsagt 0, men under lading, var L3 koblet sammen med N (spenningsforskjell på 2V). Jeg tror denne sammenkoblingen kommer fra bilen, og at laderen ikke lekker strøm til L3. Spenning mellom N og L1/L2 var som forventet 230V.

Det som ikke er  forsøkt, er å sette dip-switch 1 ned (TN), det tør jeg ikke, og det er ikke sannsynlig at det vil fungere.  Men for all del, hvis noen som helt sikkert  har 230V 3-fas klarer å lade 11 kW fra TWC, så kom med det, som sagt med bilder og avlesning av strømstyrke og spenning målt på sikring, og setting på dip-switcher.

Ellers må man bare håpe på en oppdatering av software i bilen eller TWC. Men dette er utelukkende et norsk problem (IT-nett), så det er ikke sikkert at  at det prioriteres så høyt.

Verd å nevne at 3-fas uansett er gunstig måte å lade på, fordi belastningen på fasene er balansert.
Model 3, blå, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 09.03.19.

magnaral123

Har gjort noen flere undersøkelser på min side i kveld, forsøkte blant annet dip-switch 2 i legacy (ned). Det som skjedde var at bilen først begynte å lade på 28A med en tilsynelatende ganske frisk effekt, men deretter bare koblet den seg fra (ingen feilmelding på skjermen, bare beskjed om at laderen var frakoblet, melding på appen om "charging interrupted") . Prøvde også å stille ned fra 32A til 25A internt i boksen, men den koblet seg fremdeles fra.

Jeg ser også at det virker ganske komplisert å koble av L3-lederen til kabelen mot bilen, gjorde derfor ikke noe forsøk på det.

Alt så forøvrig ut til å være koblet riktig, var koblet mot L1, L2 og N, L3 mot nettet var ubrukt.

Det betyr at jeg fremdeles er stuck på ca 5 kW, med ca 18.5/10.5/10.5A på de tre fasene. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette videre.

Noen som klarer å lade Model 3 på mer enn 5 kW i et IT-nett med Tesla Wall Connector?

thasle

 Se mitt innlegg https://elbilforum.no/index.php?topic=44856.msg785052#msg785052

Sjekk at du har dip-switch 1 opp (IT). Jeg får 7,5kW, 19A på hver fase, helt jevn belastning. Bilen viser 7-8kW.

Foreslår at du sender en epost til ChargingInstallation-EUR@tesla.com
Model 3, blå, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 09.03.19.

magnaral123

Sitat fra: thasle på lørdag 23. mars 2019, klokken 09:33
Se mitt innlegg https://elbilforum.no/index.php?topic=44856.msg785052#msg785052

Sjekk at du har dip-switch 1 opp (IT). Jeg får 7,5kW, 19A på hver fase, helt jevn belastning. Bilen viser 7-8kW.

Foreslår at du sender en epost til ChargingInstallation-EUR@tesla.com

Begge dipswitchene er stilt opp. Uforståelig hvorfor jeg får skjevlast når ikke andre får det, kan det være noe med fordelingen av faselaster i huset forøvrig som klusser det til?

daktari

Kan hele kursen være koblet feil i sikringsskapet, er det i det hele tatt mulig?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jlan

Sitat fra: magnaral123 på lørdag 23. mars 2019, klokken 19:28
Uforståelig hvorfor jeg får skjevlast når ikke andre får det, kan det være noe med fordelingen av faselaster i huset forøvrig som klusser det til?
Lite sannsynlig at det skyldes feil ellers i huset. Kanskje du kan finne en Model 3 eier i nærheten som du kan kryss-teste med? Eller klippe den ledningen til L3 og få bekreftet/avkreftet jkirkebos teori.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

magnaral123

Sitat fra: jlan på lørdag 23. mars 2019, klokken 23:38
Sitat fra: magnaral123 på lørdag 23. mars 2019, klokken 19:28
Uforståelig hvorfor jeg får skjevlast når ikke andre får det, kan det være noe med fordelingen av faselaster i huset forøvrig som klusser det til?
Lite sannsynlig at det skyldes feil ellers i huset. Kanskje du kan finne en Model 3 eier i nærheten som du kan kryss-teste med? Eller klippe den ledningen til L3 og få bekreftet/avkreftet jkirkebos teori.

Svogeren min får levert sin neste uke, så får invitere han til å teste laderen. Klippe L3 til ladekabelen er jeg ikke så interessert i, men å koble den fra på sivilisert måte skulle jeg gjerne kunnet gjøre.

Jeg har montert en smartmåler på kretsen (z-wave), kan det være at den messer opp noe slik at det blir skjevlast?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA