Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 lading 3 fas 230V max 19A

Startet av jog, tirsdag 19. februar 2019, klokken 21:06

« forrige - neste »

jog

Når jeg lader med Model 3 på min Teslalader som har 32A 230v  3fas(2 fas ikke 400V) får jeg opp 19A som max.
Men den viser 45km/t  men det er vel feil som før.  Men hadde vel ventet å få mere en 19A. Den viser 3 fas symbol når den lader.   Med model S og Dobelt lader får jeg 38km/t .  Er det bare 19A jeg kan regne med?
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

geear

Distansevisning er riktig på S/X iallfall, og 45km/t høres riktig ut opp mot 34km/t som jeg får på X med samme ladeløsning. Det er på energivisning det går skeis, da viser den 22kW på 32A kvasi 3-fas, når det egentlig er ~8kW.

jlan

Hva viser X på strømmen da gr? Det er vel max 24A på hver lader der hvis du har den største. Får du likevel 32A på N leder?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Den viser 32/32A og et 3-tall. Den skjønner tydeligvis at den skal oppgi mest belastede leder.

Har 24A varianten ja (16,5kW). Den henter, såvidt jeg forstår, ca 4,25kW på to av de tre delladerne (som hver er 5,5kW), totalt 8,5kW. Siden 3 har tre delladere på 3,6kW (som jeg har forstått det?) så vil den ikke få 8,5kW på dette oppsettet, men skal få 7,4kW (3,6kW på to delladere)?

geear

Her er eks.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

ok67

Med 32 A i L3 vil du få 32/sqrt(3) i L1 og L2, som er ca 18,5 A. Kanskje bilen viser straumen i dei to minst belasta fasane, sjølv om det eigentleg ikkje gir meining...
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

geear

Tenkte og på det, men det gjelder vel bare X og S, siden 3 bare har 11kW lader vil den vel bare få 2x16A og 28,5A på fellesleder? Eller tenker jeg feil?

jog

18,5 kan være riktig da den viser 18/19A når den ladet men avogtil spratt opp til 19/19 et lite sekund.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

jlan

Nye "strømmålere" har en mulighet for å lese ut øyeblikkseffekt(kW) og strøm(A) på hver leder. Du kan jo prøve å lese av endringen der når du starter lading.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jog

Lot den lade i en time, den hadde da ladet fra 255 til 299  så det stemmer nok at jeg fikk 43 km pr time.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

jlan

Sitat fra: Magne Fagereng på søndag 10. mars 2019, klokken 07:23
Dipswitch 2 skal stå i nedre posisjon på TWC for å oppnå 32 A 3fas på IT anlegg.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

NorBil

I bruksanvisningen står det at dipswitch 2 alltid skal stå oppe. Hvordan skal man da skjønne at den skal stå nede? (Og jeg tør ikke uten videre endre dette)

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

magnaral123

Kan noen bekrefte at å sette dip 2 i nedstilling (legacy) gjør at man kan lade Model 3 på 32A 230V 3-fas? Noen som har forsøkt?

Jeg har samme problemet hos meg, fikk installert TWC i går, og min Model 3 lader på maks 19A (med 3-tall ved siden av for 3-fas), ca 30 km/time, har installert en smart måler på denne kretsen og den ser ut til å trekke kun 5 kW, noe som er langt mindre enn jeg hadde håpet på.

thasle

Sitat fra: magnaral123 på onsdag 20. mars 2019, klokken 21:47
Kan noen bekrefte at å sette dip 2 i nedstilling (legacy) gjør at man kan lade Model 3 på 32A 230V 3-fas? Noen som har forsøkt?

Jeg har samme problemet hos meg, fikk installert TWC i går, og min Model 3 lader på maks 19A (med 3-tall ved siden av for 3-fas), ca 30 km/time, har installert en smart måler på denne kretsen og den ser ut til å trekke kun 5 kW, noe som er langt mindre enn jeg hadde håpet på.

Funket ikke for meg.  Fikk feilmelding og utkobling i bilen, og TWC blinker (5 røde blink), over current protection. Reduserte ladestrøm til 25A i TWC, samme resultat.  Reduserte ladestrøm i bilen til 20A, samme resultat.  Satte dip-switch tilbake (opp), og kom tilbake til 7 kW.

Målte strømstyrke med tangamp, 19,5A på hver leder før TWC.

Jeg tror forklaringen er følgende: TM3 bruker 2 ladere (2-fas), og kobler ikke om internt fra stjerne til delta. Hver lader er 3,6 kW (230V 16A), og kun ved TN-nett (400V), vil alle tre laderne være i bruk. Når ladestrømmen øker utover 16A (på hver lader), vil laderen overbelastes, og kobles ut.
Er ikke sikker på om de rapportene som bekrefter at TWC lader 11 kW på M3 er korrekte, displayet vil vise 230V også på TN-nett (400V).
Model 3, blå, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 09.03.19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA