Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil Tesla model 3 som sedan floppe fordi det ikke er crossover/SUV

Startet av Arthur Morgan, tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:21

« forrige - neste »

ok67

Sitat fra: tornaldo på søndag 24. februar 2019, klokken 10:08
Alle vil ha elbil som crossover/SUV: Nei, vi vil alt mulig, men helst ikke sedan hvis vi kan velge
Jo, eg vil ha sedan, men skulle gjerne hatt hengarfeste. Dieselbilen som blir bytta ut var sedan (og hadde hengarfeste).
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Dani3l

Sitat fra: ok67 på søndag 24. februar 2019, klokken 11:31
Sitat fra: tornaldo på søndag 24. februar 2019, klokken 10:08
Alle vil ha elbil som crossover/SUV: Nei, vi vil alt mulig, men helst ikke sedan hvis vi kan velge
Jo, eg vil ha sedan, men skulle gjerne hatt hengarfeste. Dieselbilen som blir bytta ut var sedan (og hadde hengarfeste).

Samme, sedan ftw. Lei av å frakte luft nå som barnevognperioden er et tilbakelagt stadie.
2022 Nio ES8 Signature Edition 6s
2019 Tesla Model X - 100D m/FSD
2019 Tesla Model 3 - LR AWD m/FSD

Autodidact

Sånn jeg ser min situasjon;

Kommer fra ICE SUV, som jeg er veldig fornøyd med og veldig glad i. Føler den/det er meg med tanke på stil/utseende.

Likevel gikk jeg nylig for 3'ern fordi den har såpass god rekkevidde uten å koste for mye - og fordi den var kjapt tilgjengelig. Jeg pendler 1 time til jobb, og tanken på besparelse i driftskostnad ble for fristende.

Jeg likte innledningsvis ikke 3'ern, men både utvendig og innvendig design har vokst på meg. Teknologien og ytelsen gjør det til det beste alternativet - nå. Men jeg er "redd" for at å bytte til modell Y kan bli veldig aktuelt, om jeg får minst det 3'ern tilbyr i en grei SUV innpakning.

Det er smårykter om at min nåværende SUV vil komme med elektrisk drivlinje, og forutsatt at det ikke suger i forhold til hvor Tesla er på det tidspunktet - eller blir "latterlig" dyrt, vil jeg mest sannsynlig oppgradere.

Så for meg er altså sedan et midlertidig prosjekt, gitt hva som er tilgjengelig og hva ting koster.

Håkon

Handyman

Sitat fra: Autodidact på søndag 24. februar 2019, klokken 12:00
Så for meg er altså sedan et midlertidig prosjekt, gitt hva som er tilgjengelig og hva ting koster.
Mine midlertidige prosjekter/løsninger har en tendens til alt for ofte å bli "permanente"  ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

gruffalo

Alle design har sine fordeler og ulemper. SUV har fordeler i ulendt terreng, og stasjonsvogn har masse plass. Hvis man ikke har bruk for de to egenskapene, sitter man igjen med ulempene.

Sedan har et par store  fordeler: de er stivere i karosseriet og det er mindre støy i coupeen. Det gjør at jeg foretrekker sedan, spesielt fordi jeg ikke har bruk for å frakte store gjenstander.

Jeg foretrekker også å sitte lavt i bilen, fordi jeg synes det gir bedre kjørefølelse.

I gamle dager fantes det til og med todørs sedaner! :)

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

E-tron 55 sportback 2022

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: tornaldo på søndag 24. februar 2019, klokken 10:08
At noen små biler er favoritter, betyr ikke at alle vil ha det. Nå er det vel kanskje bare Yaris som er en ekte småbil på topp 10, men mange andre er relativt små. Men det er naturlig at det selges mange, både for de som ikke har behov for plass, eller bor i byer, eller vil ha billig bil (Yaris) eller som bil nr 2. Utover det dominerer SUV/crossover og etterhvert stasjonsvogn.

At trådstarter skrev at alle vil ha SUV/crossover var å sette det på spissen, det forstår de fleste. Det selges jo alle mulige typer biler i landet, men mange dominerer ikke statistikken. Som sedan og pickup. Mange som kjøper det, men det blir jo ikke akkurat noen vinnere på totalen.

Jeg tror elbiler gir et litt skjevt bilde av statistikken, siden mange kjøper de ulike modellene pga det er elbil, ikke fordi de nødvendigvis er den typen modell de ønsker seg.

Mulig jeg tolker statistikken feil, men en ting er det umulig å komme bort fra. Sedan er laaaaaangt nede på lista. Dog er ikke Model 3 en helt tradisjonell sedan i form, det hjelper jo mye.

Så for å summere min mening mot trådstarter:
Ingen vil kjøpe Model 3? Jo i aller høyeste grad
Flopp? På ingen måte i 2019, kanskje i 2021/22
Alle vil ha elbil som crossover/SUV: Nei, vi vil alt mulig, men helst ikke sedan hvis vi kan velge

Hva «alle» vil ha er jo i og for seg ikke særlig relevant så lenge det ikke kjøpes av kundene. ;) De aller minste har sjelden vært bestselgere i Norge, selv om Yaris alltid har gjort der bra. Men også Zoe og i3 er små biler som selger. Kompaktklassen har derimot alltid vært en dominerende faktor både i Norge og Europa. Og du har nok rett i at markedet i Norge er litt underlig nå pga mangel på utvalg av elbiler, men det er ikke til å komme fra at feks VW Golf har vært en salgsvinner både før og etter eGolf kom.

Men når det kommer til SUV og Crossover, så er det uomtvistelig at de står for godt under halvparten av salget til andre biler når du ser på topp 20. Og det er ikke et nytt fenomen.

Sedan er langt nede på lista ja, så Model 3 vil gjøre store utslag i den kategorien. Men minner som sagt om at i klassen der Model 3 konkurrerer er salget av sedaner fremdeles tilstedeværende nok til at de forskjellige aktørene ser seg tjent med å hele tiden lansere nye, enn så lenge iallefall. Salget i 2020 kommer neppe til å stoppe opp, men fra 2021 -> vil det jo naturlig avta noe. På samme måte som det alltid gjør på modeller som har noen år på markedet.

Som en kommentar på bruktpriser (generelt nå, ikke rettet mot deg) så er det ikke sånn at bruktverdien på Model 3 går i bunnen, bare fordi Model Y lanseres. En tommelfingerregel er alltid at om en bil er populær som ny, så er den også populær som brukt, og brukte Model Y tar det lang tid før vi ser. Og da er Model 3 såpass gammel at verditapet gjenspeiles av endel andre faktorer enn hva som finnes på nybilmarkedet. Unntaket er selvsagt om rammebetingelsene endres betydelig, slik som vi har sett med bensin/diesel.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Rolf Gjerdsjø

2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

jkirkebo

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på søndag 24. februar 2019, klokken 12:51
Sitat fra: gruffalo på søndag 24. februar 2019, klokken 12:37
I gamle dager fantes det til og med todørs sedaner! :)

BMW holder fremdeles på med det i form av 2-serie coupé.  :D

Og 4-serie samt 8-serie Coupé. Det kan godt hende at en Model 3 Coupé hadde solgt bra, ihvertfall i USA.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. februar 2019, klokken 13:00
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på søndag 24. februar 2019, klokken 12:51
Sitat fra: gruffalo på søndag 24. februar 2019, klokken 12:37
I gamle dager fantes det til og med todørs sedaner! :)

BMW holder fremdeles på med det i form av 2-serie coupé.  :D

Og 4-serie samt 8-serie Coupé. Det kan godt hende at en Model 3 Coupé hadde solgt bra, ihvertfall i USA.

Jaggu, de hadde jeg ikke tenkt på engang!  :D
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

daktari

Sitat fra: daktari på lørdag 23. februar 2019, klokken 14:19
Hva definerer egentlig en flopp?

I USA har Model 3 absolutt ikke floppet, med topp 10 passering blant biler og utklassing vs premium-merkene.

I Norge og Europa kan vi se på atall salg sedan/touring for A4, 3-serie f.eks. og se om Model 3 overgår disse. Da er det en suksess. En andel på samme nivå er også ok. En flopp vil være redusert andel.

Eks. Hvis BMW selger 4000 3er touring og 1000 sedan, så vil 1000 solgte Model 3 være bra. Over er suksess, under er flopp.
Eller?
Hav er forventningene deres til salg av Model 3, jmfr innlegget mitt over? Jeg tipper Norges mest solgte i år, med økende salg etterhvert som venners venner får prøvd.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

#145
Jeg tror det blir enten eller.

For suksess:
Bilen viser seg å ha bra kvalitet
Verkstedsituasjonen forbedrer seg betydelig
Det kommer en billigere versjon
Ingen store endringer i avgiftspolitikken
Tesla følger opp med meningsfylte oppdateringer
Konkurrenter lar vente på seg

Mot suksess:
Det motsatte
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

moderator 2

#146
Hei godt folk!

Da er jeg tilbake fra en hyggelig vinterferie på fjellet :-)

Temaet i denne tråden var i utgangspunktet interessant, om noe spissformulert.

Denne spissformuleringen trigget nok endel brukere, og vi fikk en dabatt som ikke var like fruktbar som den kanskje burde ha vært, og tråden gled ut mer og mer, med steile fronter av troll.

Håper alle har fått seg en hvilepause, spist noen boller på CircleK, mens man har ladet opp batteriene og senket skuldrene. Det er ikke nødvendig å "vinne" alle diskusjoner og det er lov å ha forskjellige meninger!

Et ti-talls inlegg er fjernet, mens noen er moderert/redigert. Dersom noen føler at deres inlegg var knakende godt, men likevel nå har blitt slettet, beklager jeg det. Legg det gjerne inn på nytt, dersom du føler at det er konstruktivt for emnet og bidrar positivt. Diskusjon av trolling og hvem som har skrevet hva dropper vi fremover. 

Emnet i tråden er forøvrig moderert noe, men jeg håper det fremdels får med seg essensen i tråden.

Lars
Forum admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

HCO

@Lars, kan du ikke like godt slette hele tråden? Denne kommer aldri til å komme inn på noe konstruktivt spor igjen, og selv om du nå har endret tittelen er mange av de tidlige innleggene farget av den svært ladede opprinnelige tittelen.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

moderator 2

Dropp å les nye innlegg i tråden, hvis du finner den uinteressant.

Jeg kan ikke drive sensur av meninger fordi de er teite, men vi kan la ting ligge og gå videre.

Lars
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

emurof

Sitat fra: SKYNET på fredag 22. februar 2019, klokken 12:06TM3 kommer til selge for noen,  men på langt nær som andre elbiler, ioniq ev er en mye mer bil for penga, model 3 til over 500 har jo ikke engang rattvarme.

Med forvarming fra app kommer man til god og varm bil. Det er ikke nødvendig med rattvarme.

SitatTesla Model 3 er i hardt vær for påliteligheten i en ny kundeundersøkelse. Det gjør at Consumer Reports fjerner sin anbefaling på bilen. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)
Consumer Reports fjerner sin Tesla Model 3-anbefaling – igjen
Mange kunder rapporterer om problemer med bilen.

https://www.tek.no/artikler/consumer-reports-fjerner-sin-tesla-model-3-anbefaling-igjen/458682

Blir nok ikke noe bedre nå nei.

Dette er basert på data fra tidlig 2018, og er ikke representativt for de bilene som er produsert mot slutten av fjoråret og i år.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA