Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil Tesla model 3 som sedan floppe fordi det ikke er crossover/SUV

Startet av Arthur Morgan, tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:21

« forrige - neste »

Geir K

Litt artig dette. Jeg går fra hybrid SUV, 4 WD til en Model 3P. Har fått den, og den er pakket for Trysil tur idag. Synes valget er bra. Så tenker jeg gjennom de bilene som jeg har solgt fra f eks siden 2008. Alle har blitt solgt raskt, så tankegangen min tror jeg er ganske vanlig, så jeg er ikke bekymret nå heller. Det viktigste er at jeg kjøper en bil jeg liker.
Mer spennende er om EL-bil virkelig er det ideelle. Det opptar meg mer. MEN, alt kan selges og alt kan kjøpes. Men med 4 biler, skal ned i 3 og motorsykkel, tror jeg dette blir bra :)

olavxxx

Sitat fra: Geir K på fredag 22. februar 2019, klokken 09:25
Litt artig dette. Jeg går fra hybrid SUV, 4 WD til en Model 3P. Har fått den, og den er pakket for Trysil tur idag. Synes valget er bra. Så tenker jeg gjennom de bilene som jeg har solgt fra f eks siden 2008. Alle har blitt solgt raskt, så tankegangen min tror jeg er ganske vanlig, så jeg er ikke bekymret nå heller. Det viktigste er at jeg kjøper en bil jeg liker.
Mer spennende er om EL-bil virkelig er det ideelle. Det opptar meg mer. MEN, alt kan selges og alt kan kjøpes. Men med 4 biler, skal ned i 3 og motorsykkel, tror jeg dette blir bra :)
Går fra X til 3P selv, med barn og barnevogn.

GRS

Noen må fortelle disse at de er helt på villspor. Ingen vil ha sportssedaner! :D Alle vil ha SUV. Spesielt de som ikke trenger det. ;) :D

https://www.autoexpress.co.uk/105005/bmw-i4-exclusive-images-pictures

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/2019-jaguar-xj-be-reborn-high-tech-electric-flagship

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/porsche-taycan-specs-sale-date-performance

https://www2.astonmartin.com/live/news/2018/09/12/rapide-e-secrets-of-first-all-electric-aston-martin-revealed

Og hvem er alle tullingene jeg ser i Giulia, BMW 3-serie sedan, S90 eller Jaguar XE? De har jo overhodet ikke skjønt det heller... :) Noen kjører til og med rundt i 911 eller Subaru BRZ. Folk er gærne! Heldigvis. ;)

For alle som har valgt Performance er iallefall "oppskriften" perfekt. Skjønner at det er mange andre som vil ha høyere bil med enklere inn og utstigning, men det kommer jo snart med Y.

Begge kommer til å selge, og valgmulighetene blir heldigvis større. Mulig TMY kommer til å selge mer enn TM3, men at sportssedaner flopper/forsvinner tror jeg ikke mye på. :) Kanskje en TM3 coupe dukker opp etterhvert? Det kunne blitt artig. :)
TM3P sort/sort

turfsurf

Sitat fra: olavxxx på fredag 22. februar 2019, klokken 09:41
Går fra X til 3P selv, med barn og barnevogn.
Skal og bytte ned så fort eldste ikke gidder å være med på tur lengre. Model 3 er perfekt størrelse for meg. Men kommer den ikke med hengerfeste blir det nok Y.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: SKYNET på fredag 22. februar 2019, klokken 00:48
Veldig enig, kona, niro og soul er perfekt crossover/«SUV» størrelse for meg også, det ser man jo også på  salgsstatistikken, nordmenn elsker feks Mazda cx3, Toyota chr osv, veldige praktiske biler etter min mening, og som ikke går på bekosting av kjøreglede, samtidg som man går «rett inn i bilen» andre valget mitt måtte bli  vanlig kombi biler som e-golf og leaf, også veldig veldig bra biler, men fin sittestilling, og ikke så lavt som model 3 sedan.

Nordmenn elsker Mazda CX-3? Den havnet på 50. plass i 2018, med 855 solgte eksemplarer, i et totalmarked på 147.929 biler. C-HR (som forøvrig er en grusom unnskyldning for en bil) havnet på 13. plass med 3098 solgte. Til sammenlikning solgte Nissan 12.303 Leaf og VW 9859 Golf.

Av andre interessante utdrag fra statistikken er første "arbeiderklasse-SUV" Mitsubishi Outlander på 5. plass, den solgte 4323 eksemplarer - altså en drøy tredjedel av Leaf. Blant topp 20 i Norge er det kun 8 SUV/Crossover, og da er jeg snill med definisjonen, og totalsalget av disse var 25.306 mot 54.846 blant "vanlige" biler. Og det er lite som tyder på ting vil endre seg mye i 2019, med jevn strøm av toppselgerne og introduksjon av Model 3.

Av rene el-SUV'er så var førstemann bak Model X Jaguar I-Pace på 33. plass, med 1081 solgte, men den hadde jo heller ikke et fullt års salg.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

tornaldo

Det var nok dårlige eksempler på SUV/crossover som kom der, men han har jo et godt poeng.

Selvfølgelig er det naturlig at små og billige biler er favoritter på statistikken. Topp 10 i Norge i 2018 er:
1 Leaf
2 Golf
3 i3
4 Model x
5 Outlander
6 Yaris
7 CX60
8 Model S
9 RAV4
10 Zoe

Ser man bort fra el-bilene, der folk går på alle mulige kompromisser for å kjøpe den enkelte bil, domineres lista av små billige biler, eller SUV/crossover. Og etterhvert noen stasjonsvogner.

Hva med sedan? Ingen på topp 20. Model 3 forandrer jo det, men det er jo ikke fordi vi vil ha sedan....
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Arthur Morgan

Sitat fra: olavxxx på fredag 22. februar 2019, klokken 07:28
Sitat fra: SKYNET på fredag 22. februar 2019, klokken 00:48
Sitat fra: daggad på tirsdag 19. februar 2019, klokken 22:04
Jeg liker disse små "SUV" bilene jeg. Og E-Niro er en veldig god utvikling. Praktisk karosseri men masse minuser på den bilen også.
M3 er lav og sette seg inn i og gå ut av. Spesielt som nevnt over her med eldre mennesker kan det bli en liten prøvelse. Den er veldig sportsbilaktig.
Har hatt SUV, stasjonsvogner, kombibiler, 7-setere og min soleklare favoritt:BMW 3 serie. Bare en slapp 318, men du verden som jeg trivdes bak rattet på den bilen !  8)


Veldig enig, kona, niro og soul er perfekt crossover/«SUV» størrelse for meg også, det ser man jo også på  salgsstatistikken, nordmenn elsker feks Mazda cx3, Toyota chr osv, veldige praktiske biler etter min mening, og som ikke går på bekosting av kjøreglede, samtidg som man går «rett inn i bilen» andre valget mitt måtte bli  vanlig kombi biler som e-golf og leaf, også veldig veldig bra biler, men fin sittestilling, og ikke så lavt som model 3 sedan.
Nissan leaf solgte mest i fjor, golf på 2. Plass.
Hvor har du statistikken din fra? Bibelen?


Sagt det før og sier det for siste gang, e-golf og leaf er kombibiler, TM3 er en veldig lav sedan. Du sitter enda lavere i den en e-golf og leaf,

TM3 kommer til selge for noen,  men på langt nær som andre elbiler, ioniq ev er en mye mer bil for penga, model 3 til over 500 har jo ikke engang rattvarme.

Dessuten har ikke service tiden vært best for Tesla kunder, for og si det mildt,
Ventetider på flere måneder for og fikse småtterier, Så Tesla bjørn sa på live stream at det ikke har blitt noen bedre, tross lovnader fra Tesla,
Tesla Model 3 er i hardt vær for påliteligheten i en ny kundeundersøkelse. Det gjør at Consumer Reports fjerner sin anbefaling på bilen. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)
Consumer Reports fjerner sin Tesla Model 3-anbefaling – igjen
Mange kunder rapporterer om problemer med bilen.

https://www.tek.no/artikler/consumer-reports-fjerner-sin-tesla-model-3-anbefaling-igjen/458682

Blir nok ikke noe bedre nå nei.

daktari

E-Tron har dessverre heller ikke rattvarm. Tipper snittprisen på kontrakter ligger god over 800k.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Man sitter nok like lavt i e-golf som i Model 3. I I-pace sitter jeg vesentlig høyere enn i begge.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Speeder

Sitat fra: SKYNET på fredag 22. februar 2019, klokken 12:06

Sagt det før og sier det for siste gang, e-golf og leaf er kombibiler, TM3 er en veldig lav sedan. Du sitter enda lavere i den en e-golf og leaf,
Hva er høyden fra bakken til seteputen på de tre bilene?

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Arthur Morgan

Sitat fra: daktari på fredag 22. februar 2019, klokken 12:28
Man sitter nok like lavt i e-golf som i Model 3. I I-pace sitter jeg vesentlig høyere enn i begge.


Jeg kan bekrefte at du sitter ENDA lavere i TM3.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: tornaldo på fredag 22. februar 2019, klokken 11:56
Det var nok dårlige eksempler på SUV/crossover som kom der, men han har jo et godt poeng.

Selvfølgelig er det naturlig at små og billige biler er favoritter på statistikken.

Du slår jo trådstarter sitt poeng ganske effektivt ihjel med denne setningen. Om «alle» vil ha små og billige biler (noe som ikke er helt riktig, men la oss leke med tanken) så er det jo i liten grad plass til salg av SUV i det hele tatt.

At sedan ikke er en favoritt er riktig, men i den klassen Model 3 opererer (Mercedes C, BMW 3-serie, Audi A4, Alfa Romeo Giulia og Jaguar XE) selges det fremdeles en viss andel sedaner. Men at Model Y vil være mer populær er ikke vanskelig å se for seg, på samme måte som en stasjonsvogn av denne ville solgt i mye større antall.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Polo

TM3 vil jo selge helt greit, i en kort periode til fansen som trenger bil raskt. TM3 blir bil nummer 2 hos eksisterende Tesla blodfans.  Dvs helt til folk skjønner at det kommer 3-4 gode alternativer i SUV/Crossover segmentet allerede til i 2020. Deriblant Model Y for Teslasekten, Byton for de som tenner på skjerm, ID Cross, etron Q5, BMW, EQC ++ for de som vil ha gjennomtenkt byggkvalitet. Ytterligere ett dårlig sammenskrudd Tesla produkt vil ta knekken på serviceapparatet og muligheten til å selge til ett bredere segment enn til nettbrett fansen i Norge. "Ingen" kjøper en sedan med brevsprekk som bagasjeluke nå, og vil heller ikke gjøre det når SUV/Crossover alternativene på el kommer. Blir vel en de bilene med størst verdifall.

1000kwh

Sitat fra: Polo på lørdag 23. februar 2019, klokken 07:35
TM3 vil jo selge helt greit, i en kort periode til fansen som trenger bil raskt. TM3 blir bil nummer 2 hos eksisterende Tesla blodfans.  Dvs helt til folk skjønner at det kommer 3-4 gode alternativer i SUV/Crossover segmentet allerede til i 2020. Deriblant Model Y for Teslasekten, Byton for de som tenner på skjerm, ID Cross, etron Q5, BMW, EQC ++ for de som vil ha gjennomtenkt byggkvalitet. Ytterligere ett dårlig sammenskrudd Tesla produkt vil ta knekken på serviceapparatet og muligheten til å selge til ett bredere segment enn til nettbrett fansen i Norge. "Ingen" kjøper en sedan med brevsprekk som bagasjeluke nå, og vil heller ikke gjøre det når SUV/Crossover alternativene på el kommer. Blir vel en de bilene med størst verdifall.
Ja, Teslakillere er alltid rett rundt hjørnet  :D Selvfølgelig med overlegen og preeemium byggkvalitet.. hehe

Polo

Yes, du får studere registreringstatistikken til TMS og TMX etter at I-pace og nå e-tron er på gang, og se utviklingen utover våren og året. Bomstopp. TM3 går ut i bra tall frem til sommeren, så blir det bomstopp. Blir jo litt vanskelig å diskutere amerikansk byggkvalitet med de mest fanatiske sektmedlemmene. "He-He", :-) . Avslutter der, så kan vi ta opp diskusjonen på slutten av året.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA