Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil Tesla model 3 som sedan floppe fordi det ikke er crossover/SUV

Startet av Arthur Morgan, tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:21

« forrige - neste »

Arthur Morgan

Sitat fra: SKYNET på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:45
Sitat fra: emurof på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:17
"Nesten ingen vil kjøpe TM3" er et merkelig utsagn i lys av alt som har skjedd i USA og som er i ferd med å skje i Europa.

Og det har ingen ting med at det er en elbil og gjøre ? Sedaner selger fortsatt bra der nede, godt hjulpet av at det er nettopp en elbil,
i Europa vil «alle» ha crossover/SUV

Se på nederste alternativ i avstemningen min, Innlegget mitt ble skrevet i dag, når begynte Tesla og selge model 3 i usa ?

Balrog

Sitat fra: Øggen på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:40
Sitat fra: Balrog på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:34

Herlig pensjonistargument fra trådstarter med at det er digg å klarte opp i bilen i stedet for å sette seg ned i bilen. Det gjelder vel bare om man er over 80 eller veier over 120 kg? "Erna i Ferrari"...


Vel, ikkje heilt pensjonist, men midt i livet, lett korpulent og 188cm lav. Tross min sporty kropp,blir både Model S og Model 3 "trange" å komme seg inni i forhold til det å "sette seg rett inn" i en Model X.

Høyde er et helt annet argument ja - godt innspill for SUV. Med kroppshøyde over 190 sitter man dårlig i de fleste biler og sitter man greit er gjerne speilet plassert midt i synsfeltet, og kan selvsagt ikke flyttes. Det tar mye av sikten min også enda jeg er noen cm lavere enn du. Alle på din høyde må prøvesitte bil før man bestiller.

Er SKYNET bare en tullebruker?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

ToWalkOrDrive

Jeg tipper mange vil ha Model 3 uansett, fordi den er en veldig bra bil med god rekkevidde osv. Men dersom jeg kunne kjøpt en elektrisk 2019 RAV4 for 500.000 hadde jeg kjøpt den på flekken pga hengerfeste og takbøyler (som jeg hadde tatt som en selvfølge på en SUV nå). Nå er det mange som går med på store kompromisser for å få en elbil, mens det i løpet av de neste to årene sannsynligvis finnes mye mer å velge i. De neste årene synes jeg litt synd på Suzuki og Subaru, som kommer til å slite mer når Model Y, VW, Skoda osv ruller ut elektrisk som kommer mye bedre ut prismessig på anskaffelse og bruk.....hvis de vil produsere nok.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: Balrog på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:34

Vent det er mer: SUV med tohjulstrekk... hehehe
Det er det mest idiotiske som finnes!

«La oss lage en bil som ser ut som den kommer seg frem, men vi tar bort den viktigste egenskapen» Nei jeg tror jeg sier;

INGEN VIL KJØPE SUV. FLOPP?
ALLE VIL HA ELBIL MED LANG REKKEVIDDE!!!!!

TheKid

Sitat fra: romeoS på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:36
Tja, du har et poeng, men det drukner desverre i kategorisk og dårlig begrunnet argumentasjon. Mest solgte bil også i Norge, de siste år er Golf, før Leaf tok over ifjor. Sjansen er svært stor for at det i 2019 blir Tesla model 3. Alle vil ha SUV blir litt feil utgangspunkt for debatten, alle vil ha en bil som dekker sitt behov, og som er tilgjengelig for levering. Sikkert riktig at Tesla kunne solgt enda flere modell Y i Norge, og det kommer. Inntil da er alternativet Kona og Rio, med planlagt årsproduksjon tilsvarende 1-2 måneders produksjon av Tesla 3. Poenget er at trad. bilindustri ikke er oppe i tilstrekkelige volumer før langt inn på 2020 tallet. Jeg personlig er mest enig med sjefen for VW gruppen, Tesla har 50% av elbilmarkedet i lang tid, og VW posisjonerer seg for å være hovedaktør for resterende 50%. For redelighetens skyld gjør jeg oppmerksom på at jeg er posisjonert i Tesla aksjer basert på denne analysen.

Well said.

emurof

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:48Jeg tror Model Y vil langt på vei utradere salget av Model 3 i Norge. Kanskje redusere det med omkring 80%, antatt at Model Y koster noe sånt som 25.000-50.000 kroner ekstra.

Tja, det blir litt som Model S og X. Med Model X får man en større og dyrere bil med kortere rekkevidde enn Model S med samme batteripakke.

Model Y vil være litt dyrere enn Model 3, og på grunn av formen vil den ha litt kortere rekkevidde. Ikke alle vil sette større plass i bagasjerommet foran lavere pris og lengre rekkevidde.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: emurof på tirsdag 19. februar 2019, klokken 15:23Tja, det blir litt som Model S og X. Med Model X får man en større og dyrere bil med kortere rekkevidde enn Model S med samme batteripakke.

Model Y vil være litt dyrere enn Model 3, og på grunn av formen vil den ha litt kortere rekkevidde. Ikke alle vil sette større plass i bagasjerommet foran lavere pris og lengre rekkevidde.
Ikke alle, nei, men jeg tror noe sånt som 80% vil gjøre det. Sedan er generelt ganske upopulært i Norge.

Men skal ikke utelukke at Model 3 egenhendig klarer å gjøre sedan populært igjen. Men tør ikke vedde på det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

OlaM

Model 3 hører ikke så veldig strengt hjemme i sedan-kategorien synes jeg. Du kan jo legge ned setene, bagasjerommet er ikke isolert fra kupéen. Den skulle jo egentlig være samme konfig som Model S, men da ble takhøyden for lav i baksetet.
'21 3LR

hELgenen

Hadde model 3 vært høyere,hatt normale rails,hengerfeste og vanlige dørhåndtak hadde jeg kjøpt den på dagen. Det samme kan sies om TMX uten falkevinger - da hadde jeg beholdt den. Tror,nei vet,at potensialet på SUV,crossover ee mye større enn sedan i NORGE.

jkirkebo

Sitat fra: Balrog på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:34
Det hjelper liksom ikke å ha verdens raskeste elefant. Ingen tror at den er rask, så da må man kjøre som en idiot for å vise at det er verdens raskeste elefant. Og etter å ha gjort akkurat dette vil de fleste nok nikke anerkjennende og tenke "Jepp en idiot", ikke "for en rask elefant". Derfor synes seg grisetunge raske SUVer (Model X, Cayenne, X6) er noe av det rareste jeg ser på veien utenom griseharry pickups.

Hva med min X75D som bruker 6,2 sek. på 0-100 og står permanent i chill model, kvalifiserer den også til rar? ;)
Nå kjører jeg ikke som en idiot heller da ;)

Sitat
Herlig pensjonistargument fra trådstarter med at det er digg å klarte opp i bilen i stedet for å sette seg ned i bilen. Det gjelder vel bare om man er over 80 eller veier over 120 kg? "Erna i Ferrari"...

Ingen tvil om at det er mer behagelig med høye biler. Jeg hadde en Model S som lånebil en ukes tid nylig og det er helt klart mye mer jobb å sette seg inn i og gå ut av den enn i Model X. Merket det ikke før når jeg hadde Model S selv, men nå som jeg byttet mellom de ble forskjellen veldig tydelig. Jeg foretrekker klart sittestilling og inn/utgang i TMX fremfor TMS.

SitatHva er egentlig argumentet for SUV? Bakkeklaring? Min Model 3 har i praksis samme bakkeklaring som Model S med luftfjæring på HIGH. Når i all verden trenger man mer? Når man skal gjete sauer mens man sitter i bilen? Eller forresten: SUV er jo praktisk når man skal kjøre fort over fartsdempere...

Jeg brukte bakkeklaringen senest i går når jeg satte TMX i Very High for å komme inn på en P-plass for å lade. Det lå en lav brøytekant foran, uten å sette den i very high hadde spoileren foran gått rett i isklumpene.
Alternativet hadde vært å fått tak i en spade og ryddet kanten selv. Enklere å trykke på en knapp. TMS i very high hadde blitt for lav.

Sitat
En ting jeg alltid har forundret meg over er hvor lite plass det er i en SUV. Det ser ut som de har plass til hele garderoben til Erna, men KONA har vel akkurat samme innvendige plass som en E-Golf.

Gjelder ikke TMX ihvertfall, langt mer plass i den enn i TMS. Det fant jeg fort ut når jeg skulle lempe alt jeg skulle ha med meg på hytta over i lånebilen. Den Tetris-følelsen...;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stefse

Pr. nå og i nær fremtid er det TM3 som gir mest rekkevidde for pengene. Så enkelt er det.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

18650

La oss anta at Model 3 kom i 5 forskjellige versjoner. Ikke helt utenkelig. Mange andre bilprodusenter gjør dette for å melke segmentene på samme plattform. Tesla gjør det selv også med S/X.

1. Sedan
2. Hatchback
3. Stasjonsvogn
4. Stasjonsvogn med forhøyet bakkeklaring (a la Volvo XC90)
5. SUV (Model Y)

Hvordan tror dere salgsfordelingen hadde sett ut?

Når det er sagt så finnes det bare versjon 1 av Model 3 - foreløpig. Og når det da ikke finnes rimelige el-SUV'er med AWD, er det i praksis ingen mettet konkurranse i markedet. Salget av TM3 i USA viser jo dette med blokkbokstaver. I et sedanmarked i totalt frittfall, selger den vanvittig bra. Den selger bra PÅ TROSS AV av å være en sedan. TM3 er således allerede en anti-flopp. Om reell konkurranse dukker opp - spesielt hvis det kommer SUV-alternativ fra både Tesla og andre samtidig, kan det nok hende nybilsalget buklander og bruktverdien får en korreksjon. Det er nok mer sikkert enn hypotetisk slik jeg ser det.

Forresten, jeg hadde gått for alternativ 4. En jacked-up Model 3 stasjonsvogn med plasthjulbuer, takrails og skliplater under batteripakken.  ;)

geear

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:32
Liker å sitte høyere ja. Men i motsetning til fossil har forbruk mye å si for batteribehov og dermed kostnad. Lavere biler vil dermed bli billigere/ha vesentlig bedre rekkevidde.
Ikke pose og sekk som med fossil.
Samtidig så har en høy fossilbil ulemper i at de svært ofte har elendige kjøreegenskaper på grunn av høy vekt og høyt tyngdepunkt. El-suvene kjører godt til tross for høy vekt, på grunn av ekstremt gunstig plassering av vekten, og ikke minst masse effekt tilgjengelig når som helst.

Vesel

Jeg kjøper fordi det er sedan, ikke på tross av. Denne bilen er som skapt for motorveien og Autobahn.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

stefse

Sitat fra: Balrog på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:34
Å kjøre SUV er jo som å ri på en elefant. Alt av assosiasjon til sportslig kjøring/kjøreglede forsvinner. Det eneste argumentet jeg ser for å velge Model X eller Y måtte være hengerfeste for campingvognentusiaster eller om man produserer veldig mye søppel så man må på dynga hver uke. Top Gear har solid testet og dokumentert denne bilklassen.

Det hjelper liksom ikke å ha verdens raskeste elefant. Ingen tror at den er rask, så da må man kjøre som en idiot for å vise at det er verdens raskeste elefant. Og etter å ha gjort akkurat dette vil de fleste nok nikke anerkjennende og tenke "Jepp en idiot", ikke "for en rask elefant". Derfor synes seg grisetunge raske SUVer (Model X, Cayenne, X6) er noe av det rareste jeg ser på veien utenom griseharry pickups.

Herlig pensjonistargument fra trådstarter med at det er digg å klarte opp i bilen i stedet for å sette seg ned i bilen. Det gjelder vel bare om man er over 80 eller veier over 120 kg? "Erna i Ferrari"...

Trådtittelen er jo episk.

Hva er egentlig argumentet for SUV? Bakkeklaring? Min Model 3 har i praksis samme bakkeklaring som Model S med luftfjæring på HIGH. Når i all verden trenger man mer? Når man skal gjete sauer mens man sitter i bilen? Eller forresten: SUV er jo praktisk når man skal kjøre fort over fartsdempere...

En ting jeg alltid har forundret meg over er hvor lite plass det er i en SUV. Det ser ut som de har plass til hele garderoben til Erna, men KONA har vel akkurat samme innvendige plass som en E-Golf.

Kona er forresten en meget bra bil (om noen ble lei seg)

Vent det er mer: SUV med tohjulstrekk... hehehe
Dette tror jeg må være et av de beste innleggene jeg har lest på elbilforum.no  :D
Ser man en boeing 747 på vei inn for landing ser det nesten rart ut at elefanten faktisk klarer å fly. En F-16 i omtrent samme fart ser derimot ut som en veps på flukt i forhold.
Edit: SUV er i praksis frakting av luft.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA