Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil Tesla model 3 som sedan floppe fordi det ikke er crossover/SUV

Startet av Arthur Morgan, tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:21

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: Polo på lørdag 23. februar 2019, klokken 08:25
Yes, du får studere registreringstatistikken til TMS og TMX etter at I-pace og nå e-tron er på gang, og se utviklingen utover våren og året. Bomstopp. TM3 går ut i bra tall frem til sommeren, så blir det bomstopp. Blir jo litt vanskelig å diskutere amerikansk byggkvalitet med de mest fanatiske sektmedlemmene. "He-He", :-) . Avslutter der, så kan vi ta opp diskusjonen på slutten av året.

I desember solgte TMS og TMX ti ganger mer enn I-PACE. Hva var det du sa igjen, sa du?

Alle disse konkurrentene du snakker om konkurrerer mot Tesla fra 2015 eller så. De ligger mange år bak.

Sitat fra: Polo på lørdag 23. februar 2019, klokken 10:07Tesla vil bare være i en nisje med litt halvdårlig byggkvalitet, 4 modeller og litt slitsomme eiere i sosiale sammenhenger.

Bra med saklig argumentasjon for en gangs skyld.

emurof

Sitat fra: tuono på onsdag 20. februar 2019, klokken 17:28
Først: Er rekkevidde egentlig så viktig lengre når biler med 30-35....kanskje 40 mils rekkevidde som bruker 20-25 kWh selger som de gjør? Og det leveres en god del biler med den rekkevidden og det forbruket nå. Noen med snillere forbruk og større rekkevidde også. Men da i en lavere prisklasse.

Tror ikke det er rakettforskning å se at det er et kjempestort marked for en helelektrisk greit priset familiesuv med firehjulstrekk, grei rekkevidde og hengerfeste. Heller ikke å lese seg til at mange har kjøpt et, for dem, midlertidig kompromiss i form av e-Niro, TM3, Kona etc. i påvente av en slik bil.

Eller har latt vær å bytte sin eksisterende fossilbil siden ingen så langt har kommet med en slik bil.

Klart det er marked for dette, men poenget er at man ikke nødvendigvis kan overføre vaner fra fossilbiler til elbiler. Enten man liker det eller ikke så er rekkevidde mer relevant, og Model 3 vil ha litt lavere pris og litt lengre rekkevidde enn tilsvarende Model Y. Det tror jeg er viktigere for mange enn det ville vært hvis det var to fossilbiler man sammenlignet.

tuono

Er vel der vi muligens er uenige. Den dagen noen kan komme med en greit priset elektrisk familieSUV/crossover med hengerfeste, firtrekk etc (tilsvarende en ICE "folkeSUV") så er jeg sikker på at folk glatt vil overse litt høyere forbruk/litt lavere rekkevidde kontra en sedan, og i veldig stor grad gå for denne kontra en lav sedan (eller "sedan"  for de som er uenige i denne betegnelsen på TM3).

Her snakker jeg da om rekkevidde som man ser på "rekkeviddelederne" innen de forskjellige prisklasser av i dag.   

hemi

Enig i at folk ikke nødvendigvis er så klar for sedan.

E-tron og i-pace har nå vist at rekkevidde og litt stor bil er umulig, så er nok noen år unna.

e-niro og kona er bare trist, og utgår.

tuono

Ingenting er umulig. eNiro har vel så vidt skrensa innom noe innenfor Hvermansen-segmentet, men det er et par hovedkriterier (firtrekk og brukbart hengerfeste) som ennå gjenstår med den bilen. Om man ser bort fra leveringsdyktighet da.....

Wibla

Sitat fra: hemi på onsdag 27. februar 2019, klokken 14:04
Enig i at folk ikke nødvendigvis er så klar for sedan.

E-tron og i-pace har nå vist at rekkevidde og litt stor bil er umulig, så er nok noen år unna.

e-niro og kona er bare trist, og utgår.

Tesla har jo bevist at det går med TMX, men Jaguar innehar jo ikke den tekniske kompetansen til å bygge elektrisk drivverk som er effektivt nok til å utnytte et ellers ganske greit karosseri.
2018 Tesla Model S 75D

turfsurf

Sitat fra: emurof på onsdag 27. februar 2019, klokken 09:40
Klart det er marked for dette, men poenget er at man ikke nødvendigvis kan overføre vaner fra fossilbiler til elbiler. Enten man liker det eller ikke så er rekkevidde mer relevant, og Model 3 vil ha litt lavere pris og litt lengre rekkevidde enn tilsvarende Model Y. Det tror jeg er viktigere for mange enn det ville vært hvis det var to fossilbiler man sammenlignet.
Rekkevidde er viktig helt til det er nok. Model 3 LR og Model Y LR er i klassen mer enn nok for mange. Jeg har flere her på jobben som har lyst på Model 3 og har god råd til den, men ser ikke poenget i å betale ekstra for LR når de ytterst sjelden har bruk for rekkevidden. Lade ett par ganger i året tror jeg de fleste tar med knusende ro.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jokke

Sitat fra: emurof på onsdag 27. februar 2019, klokken 09:40
Sitat fra: tuono på onsdag 20. februar 2019, klokken 17:28
Først: Er rekkevidde egentlig så viktig lengre når biler med 30-35....kanskje 40 mils rekkevidde som bruker 20-25 kWh selger som de gjør? Og det leveres en god del biler med den rekkevidden og det forbruket nå. Noen med snillere forbruk og større rekkevidde også. Men da i en lavere prisklasse.

Tror ikke det er rakettforskning å se at det er et kjempestort marked for en helelektrisk greit priset familiesuv med firehjulstrekk, grei rekkevidde og hengerfeste. Heller ikke å lese seg til at mange har kjøpt et, for dem, midlertidig kompromiss i form av e-Niro, TM3, Kona etc. i påvente av en slik bil.

Eller har latt vær å bytte sin eksisterende fossilbil siden ingen så langt har kommet med en slik bil.

Klart det er marked for dette, men poenget er at man ikke nødvendigvis kan overføre vaner fra fossilbiler til elbiler. Enten man liker det eller ikke så er rekkevidde mer relevant, og Model 3 vil ha litt lavere pris og litt lengre rekkevidde enn tilsvarende Model Y. Det tror jeg er viktigere for mange enn det ville vært hvis det var to fossilbiler man sammenlignet.
Rekkevidde? I gjennomsnitt kjører hver personbil i Norge 3,5 mil hver dag. Veldig sjelden de fleste nordmenn trenger 30-40-50 mil

daktari

Rekkevidden på I-PACE er jo lett 25-35 mil på vinteren, det er da absolutt akseptabelt. Banebrytende, nei, men ikke elendig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

S4e

Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. februar 2019, klokken 15:57
Sitat fra: emurof på onsdag 27. februar 2019, klokken 09:40
Klart det er marked for dette, men poenget er at man ikke nødvendigvis kan overføre vaner fra fossilbiler til elbiler. Enten man liker det eller ikke så er rekkevidde mer relevant, og Model 3 vil ha litt lavere pris og litt lengre rekkevidde enn tilsvarende Model Y. Det tror jeg er viktigere for mange enn det ville vært hvis det var to fossilbiler man sammenlignet.
Rekkevidde er viktig helt til det er nok. Model 3 LR og Model Y LR er i klassen mer enn nok for mange. Jeg har flere her på jobben som har lyst på Model 3 og har god råd til den, men ser ikke poenget i å betale ekstra for LR når de ytterst sjelden har bruk for rekkevidden. Lade ett par ganger i året tror jeg de fleste tar med knusende ro.

For bil nummer to som for mange brukes jobb turer m.m. så er ikke rekkevidde sååå viktig. Men er det eneste bil så tipper jeg mange som ikke har elbil i dag undervurderer hvor viktig det er.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

stefse

Husk at det pr i dag, kun er, og har vært Tesla som kan tilby en grei hurtigladeopplevelse. Alle andre sliter med mangel på ladestasjoner, ladestasjoner som ikke virker eller frykt for at de ikke virker, treg lading om vinteren, ladekø, ladekø-angst osv.

Med dette i mente skjønner man at folk ønsker en bil som kan ta dem hele veien uten å hurtiglade. Så rekkevidde vil helt klart være veldig relevant også de nærmeste år, og egentlig senere også.
Hurtiglading i seg selv er knapt nok kommersielt lønnsomt, og prisene på dette kan forventes å bli høye, med unntak av hos Tesla, som anser ladenettverk som endel av det man betaler for når man kjøper bilen. Men først må man bli vant til å bruke Tesla's ladenettverk, deretter kan man begynne å vurdere rekkeviddebehovet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

Sitat fra: jokke på onsdag 27. februar 2019, klokken 16:54
Rekkevidde? I gjennomsnitt kjører hver personbil i Norge 3,5 mil hver dag. Veldig sjelden de fleste nordmenn trenger 30-40-50 mil
Det er ikke gjennomsnittet en kan kjøpe bil for!
Det er om en kan nå alle de tingene en har behov for på en dårlig dag midtvinters.  Da må du gjerne starte med 80-90% og på grunn av temperatur og føre og kaldstarter blir de resterende prosentene halvert. For at du da skal slippe å engste deg så er dagens rekkeviddemestere egentlig akkurat passe.

Philip Marlowe

Det har jo heller ikke vært uvanlig at noen bilprodusenter introduserer sedanmodellene først, og så kommer stasjonsvognen senere. BMWs 3-serie er et slikt eksempel.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2019/03/Testet-Nye-BMW-3-serie?r=refresh

Det er vel nettopp BMW 3-serie-markedet som Tesla angriper med Model 3.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Autowinder

Sitat fra: SKYNET på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:21
Crossover/SUV salget vokser nå raskest i verden, «ingen vil ha lav bil lenger» hverfall ikke sedan som tm3. For min del så er crossover/SUV og foretrekke da det er godt og slippe og gå ned eller opp fra bilen, godt og kunne stige rett inn. Hva mener dere ? Blir spennende og se model 3 salget fremover og antall biler registrerert  på veien. Sedan er ikke i vinden for tiden for og si det mildt. Lave Tesla model 3 sedan kommer til og slite tror jeg. Hva tror dere ?

Denne antagelsen din viste seg jo å være en total skivebom,  SKYNET, nå ca 12 måneder senere ? :laugh:

Alle SUV'ene (Etron 55/50, EQC, iPace og Tesla X) kommer nederst på listen når det gjelder rekkevidde pr krone innkjøpspris for billigste modell.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

DeepFu

Sitat fra: Autowinder på fredag 31. januar 2020, klokken 10:00
Sitat fra: SKYNET på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:21
Crossover/SUV salget vokser nå raskest i verden, «ingen vil ha lav bil lenger» hverfall ikke sedan som tm3. For min del så er crossover/SUV og foretrekke da det er godt og slippe og gå ned eller opp fra bilen, godt og kunne stige rett inn. Hva mener dere ? Blir spennende og se model 3 salget fremover og antall biler registrerert  på veien. Sedan er ikke i vinden for tiden for og si det mildt. Lave Tesla model 3 sedan kommer til og slite tror jeg. Hva tror dere ?


Denne antagelsen din viste seg jo å være en total skivebom,  SKYNET, nå ca 12 måneder senere ? :laugh:

Alle SUV'ene (Etron 55/50, EQC, iPace og Tesla X) kommer nederst på listen når det gjelder rekkevidde pr krone innkjøpspris for billigste modell.
Ser for min egen del: Vil gjerne ha lav bil, da jeg stort sett kjører på veien, og er funksjonsfrisk så jeg kommer meg inn og ut av en vanlig bil. Vil ikke ha sedan, men har kjøpt en TM3. Og vil i alle fall ikke ha en crossover-SUV, da jeg anser det som den mest meningsløse karosseriformen ever. Likevel kommer jeg til bestille en TMY så snart hengerfeste er BEKREFTET i konfiguratoren. Hvorfor? Fordi man må jo bare ta det man får, og Tesla lager ikke stasjonsvogner, som er det jeg egentlig vil ha. Og med vårt bruksmønster er det kun Tesla som fungerer på Nordkalotten fordi det er ingen andre som har bygd ut ladere med noenlunde vettig ladehastighet. Mellom Narvik og Luleå f.eks er det KUN Tesla som har ladere med høyere hastighet enn 7kW... Og skal man noen plass opplever jeg 50kW som helt i det nedre skiktet av hva som er akseptabelt.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA