Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtig/lyn-lading av Etron - ladekart?

Startet av tkjoerlaug, tirsdag 19. februar 2019, klokken 11:51

« forrige - neste »

tkjoerlaug

Jeg har kjørt Tesla i 4 år og har nå bestilt Etron. Jeg tror og håper at det meste blir bedre med Audi, men infrastruktur rundt lading regner jeg med at blir en reise 3-4 år tilbake i tid i forhold til hva jeg er vandt med fra Tesla.  Jeg prøver derfor å få litt oversikt over hvordan jeg blir påvirket på typiske langturer jeg kan komme til å kjøre fremover (Trondheim-Åre, Trondheim-Oslo, Trondheim-Valdresflya-Lærdal-Voss-Bergen).

Finnes det noe sted der man kan se en oversikt over CSS ladere i Norge som har høyere effekt enn standard kW i dag, evt. hva som er planlagt? Fortum har vel allerede åpnet minst en, Ionity har noen, og jeg leser at Circle K kommer til å satse sterkt på elbil fremover, men de kartløsninger (Fortum, ladestasjoner.no++) ser ut til å bare kunne filtrere på CSS og skiller ikke mellom hurtig/lynlading.



daktari

Enig, kartene burde skilt mellom CCS <50 kW og CCS > 50 kW.
Usikker på om dette er data Fortum &Co publiserer på egne sider, regner med at ladekartene bare gjenbruker original data fra ladefirmaet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jamez

Fram til lynladere er på plass så vil nok langtur med e-tron være mindre effektivt enn Tesla ja.

https://abetterrouteplanner.com/ kan du sjekke ut for å se lademuligheter på strekningene som er aktuelle for deg. Den skiller mellom 150 og 50kW og kalkulerer ladetid og totaltid på rute iforhold til dette.

150kW laderne er i fåtall enda.
Det er jo en på Dombås, men burde vært en i Østerdalen i tillegg, og så håper jeg det kommer på plass noe nord for Trondheim også.

Tror det kan komme flere lynladere ganske kjapt. Forsto det slik at Fortum kommer til å oppgradere flere av sine mest brukte ladestasjoner fortløpende. Tipper at om et år så er situasjonen en ganske annen - men er mer skeptisk til at det ikke bygges ut nok punkter per ladested. Nå kommer det MANGE nye elbiler på veiene framover og bruksmønsteret på disse går fra å være bare bybiler til å bli mer langkjøringsbiler så tror pågangen på ladestasjonene blir mye større enn de har vært til nå.

(Trondheim - Åre - Trondheim burde vel nesten gå uten lading. Noen timer på en vanlig stikkontakt eller noen få minutter på en 50kW så er du hvertfall trygg. )

4Matic Fanatic

Sitat fra: jamez på tirsdag 19. februar 2019, klokken 12:50
(Trondheim - Åre - Trondheim burde vel nesten gå uten lading. Noen timer på en vanlig stikkontakt eller noen få minutter på en 50kW så er du hvertfall trygg. )
Det blir såvidt over 30 mil, så enten litt lading i Åre eller en shop-stop på Coop Storlien er vel det du trenger på vinteren. På sommeren bør dette gå greit uten ladestopp.

tkjoerlaug

Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:03
Sitat fra: jamez på tirsdag 19. februar 2019, klokken 12:50
(Trondheim - Åre - Trondheim burde vel nesten gå uten lading. Noen timer på en vanlig stikkontakt eller noen få minutter på en 50kW så er du hvertfall trygg. )
Det blir såvidt over 30 mil, så enten litt lading i Åre eller en shop-stop på Coop Storlien er vel det du trenger på vinteren. På sommeren bør dette gå greit uten ladestopp.

Nja - nei. Trondheim - Åre - Småkjøring i åre - Åre - Trondheim går ikke bra.

Orbit

Elbilforeningens app (krever medlemskap) kan filtrere på effekt, og viser stasjoner på tvers av de fleste operatører. Tynt med høyeffekt CCS så langt, men i alle fall 800+ steder med >100kW i Europa.

Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

AJ82

Sitat fra: Orbit på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:25
Elbilforeningens app (krever medlemskap) kan filtrere på effekt, og viser stasjoner på tvers av de fleste operatører. Tynt med høyeffekt CCS så langt, men i alle fall 800+ steder med >100kW i Europa.

Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.

Viser denne Ionity? Ser ikke den i Larvik...

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Orbit

Ionity i Larvik (og Strømstad) blir pakket inn i de 7 østlandslokasjonene på det zoom-nivået. Men f.eks. Circle-K sine 175kW stasjoner er ikke med så langt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tkjoerlaug

Er circle-K og ionity to forskjellig initiativ, eller det samme? På denne siden står det noe om ionty-ladere på Circle-K stasjoner:
http://retailmagasinet.no/nyhetsarkiv/circle-k-tidobler-ladekapasiteten

forzaman

Sitat fra: tkjoerlaug på onsdag 20. februar 2019, klokken 11:27
Er circle-K og ionity to forskjellig initiativ, eller det samme? På denne siden står det noe om ionty-ladere på Circle-K stasjoner:
http://retailmagasinet.no/nyhetsarkiv/circle-k-tidobler-ladekapasiteten

Ja, mener dette er to forskjellige initiativer. Ionity bygger sitt nettverk, men har en avtale med Circle-K på at noen av Ionity sine ladere plasseres på/ved Circle-K stasjoner. I tillegg holder Circle-K på å bygge ut ladere på eget initiativ på mange andre Circle-K stasjoner. Har prøvd å finne en oversikt over planene til Circle-K når det gjelder hurtigladere, men har ikke finnet noen god oversikt.

4Matic Fanatic

Fra skryteteksten på hjemmesiden:
" I tillegg til at vi etablerer hurtigladere i egen regi, samarbeider vi med Grønn Kontakt, Ionity og Tesla om utbygging av hurtigladere på våre stasjoner. Sammen bygger vi fortløpende ut et nettverk av ladestasjoner rundt om i landet, med den siste teknologien og innovasjonen som finnes."

Utbygging har jeg ikke funnet annet enn denne generelle GPP'n..

elektro

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 20. februar 2019, klokken 17:19
Fra skryteteksten på hjemmesiden:
" I tillegg til at vi etablerer hurtigladere i egen regi, samarbeider vi med Grønn Kontakt, Ionity og Tesla om utbygging av hurtigladere på våre stasjoner. Sammen bygger vi fortløpende ut et nettverk av ladestasjoner rundt om i landet, med den siste teknologien og innovasjonen som finnes."

Utbygging har jeg ikke funnet annet enn denne generelle GPP'n..

Det er i allefall lynladere under bygging på Circle K Økern og Lørenskog. Dette er vel deres egne.. Har ikke funnet noe bedre enn elbilforeningens app foreløpig for å fange alle og sortere på hastighet. Hva med Plugshare?

Visjonen til Audi er vel at alt skal inn i deres app- og i bilens navi, med hastighet og driftsstatus og automatisk autentisering ved tilkobling. Men det er klart, det er vanskelig å få til når man ikke eier stasjonene selv..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Dagens oppdatering av myAudi app (iOS) inkluderer ladekart for e-tron. Må ha en autentisert bil koblet mot appen for at dette skal fungere, så får ikke testet selv.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ToWalkOrDrive

Noen som vet om det finnes en eneste CCS-lader i dag i Sandnes/Stavanger som har mer enn 50kW? Ser at Ionity er i gang og bygger ved Cirkle K ved Kvadrat Kjøpesenter, men den er ikke ferdig.
Tesla Model Y                         2021-

Siggen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 03. mars 2019, klokken 18:03
Noen som vet om det finnes en eneste CCS-lader i dag i Sandnes/Stavanger som har mer enn 50kW? Ser at Ionity er i gang og bygger ved Cirkle K ved Kvadrat Kjøpesenter, men den er ikke ferdig.

Møller Bil Audi Forus får to stykk men de er stuck i Oslo eller ett annet sted. Skulle vært her i Januar. Er nok ikke langt borte :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA