Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.4.2

Startet av zbk, tirsdag 19. februar 2019, klokken 08:00

« forrige - neste »

Vhagar

Sitat fra: cra på onsdag 20. februar 2019, klokken 15:34
Sitat fra: zbk på onsdag 20. februar 2019, klokken 12:56
Bilen flytta seg fra California og hjem når jeg starta å kjøre.

Virker som GPS-posisjon bare oppdaterer seg når bilen faktisk kjører. Litt irriterende når man tar ferger (som jeg gjør ofte her på Vestlandet); før kunen man se hvor langt man var kommet på kartet. Nå står man tilsynelatende på avreisekaia til bilen kjører på land.  ::)

Siden jeg fikk bilen for ett år siden så har ikke gps oppdatert seg i bilen når bilen har stått på ferge. Testet i dag og hverken bil eller app oppdaterer seg etter at man har stoppet og satt bilen i park. Ikke før man har kjørt 100 meter så hopper gps'en fra ene siden av fjorden til den andre. (tripptelleren bikket 0,1 når gps oppdaterte kartet).

Det hjalp ikke å sette bilen i N, D eller R på ferga. Hjalp heller ikke å rulle noen meter frem/tilbake (god plass på ferga). Og ingen endring om app'en ble startet før/under/etter alle slike forsøk. Den stod igjen på kaia ferga seilte fra helt til bilen hadde rullet 100 meter på andre siden av fjorden.

Det er vel litt vanskelig for den å vite at den er på ferge og ikke bare parkert (siden de neppe sjekker alle koordinater som ikke er på land) så for å spare strøm skrur de muligens av gps?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

cra

Kan ikke fatte at å slå av GPS skal spare nok strøm til at det gir utslag på noe som helst. Skal prøve å følge med på appen når jeg skal hjem i dag (hvis jeg husker det). Vet at GPS fulgte ferga tidligere, husker ikke hvilken oppdatering som tok knekken på det. Mulig det forsvant med V8?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

turfsurf

Sitat fra: cra på mandag 25. februar 2019, klokken 10:25
Vet at GPS fulgte ferga tidligere, husker ikke hvilken oppdatering som tok knekken på det. Mulig det forsvant med V8?
Det har vært sånn leeenge. Må ha vært v6 eller noe.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vhagar

Etter en baljetur i dag så kan jeg bekrefte at gps'en absolutt er "på" hele tiden. Både når bil er i D, N, P og "power off". Oppgitt nøyaktiget er ca 1 meter og den oppdaterer minst en gang i sekundet. Det er heller ikke noe tegn til den 100 meters forsinkelsen etter start (etter ferge). Så konklusjonen må inntil videre være at Tesla da faktisk skrur av kartoppdatering i bilen og app'en så lenge bilen beveger seg "over vann". Mulig dette er en boolsk variabel (eller LUT) i forhold til kartdata og sånn sett enkelt å forholde seg til.

Forsinkelen etter ilandkjøring kan da skyldes enten at nevnte boolske variabel er for "grov" eller at det rett og slett tar så lang tid før den rutinen fanger opp endringene (jeg heller mot dette svaret). Godt mulig at de 100 meterene jeg observerte ikke går på distanse men tid f.eks.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

jlan

Kan det være at speedometer input vektes så høyt at den overstyrer GPS når hjulene står stille? Kanskje for å være robust mot GPS jamming? Jeg ser jo at bilen navigerer i tunneler også, ved hjelp av kompass og speedometer antagelig. Jeg ser tydelig at den drifter "inn i fjellet" når tunnelene er lange. Men da lar den seg greit trekke inn igjen av GPS når den får signal.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Vhagar

Det kan jo forklare at kartet ikke oppdaterer seg, selv om bilen har info om hastighet fra GPS (som viser fergens fart helt ok hvertfall). Men det forklarer ikke forsinkelsen som oppstår når en kjører i land. Å få oppdatert info vil jo maks ta 1 sekund. Det er jo ingen slik forsinkelse ved stop/start på land. Så det er nok en bevisst handling fra Tesla å deaktivere gps lokasjonsdata på kart i biilen og i app når bilen er ombord i ferger.

Kjøring i tunell trenger absolutt ikke gi noen avvik fra veien, det er bare latskap fra Tesla sin side. De kunne helt fint hatt en "snap to road" funksjon. Tror ikke bilen har kompass? Den får jo "heading" fra GPS. I tillegg kompenserer den for svinger i tunellene ved andre kalkuleringer.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Motorwatt

#51
I tuneller og andre steder uten GPS-dekning mener jeg å ha hørt at det er ABS-sensorene som overtar.

ps. Fant denne:

The ABS sensors provide information not only for the system itself, but also for such other systems as the gearbox, satellite navigation systems, the TCS or ASR (Traction Control Systems), chassis control systems, the ESP (Electronic Stability Program) system or the incline control system, which likewise make use of it.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vhagar

Som nenvt, "I tillegg kompenserer den for svinger i tunellene ved andre kalkuleringer."

Det er rart de sliter med å holde bilen "på veien" i kartet generelt men også i tuneller. De har sensorene som trengs og softwaren, det er bare en bråte bugs. I siste software sliter de med mye bugs knyttet til geolocation, se under "kart" i min post her: https://elbilforum.no/index.php?topic=44492.msg771661#msg771661

Tre sitater bare for å vise hvordan ABS data (kan) brukes til dette:
"[...]a real-time positioning method for Extended Kalman Filter (EKF) and Back Propagation Neural Network (BPNN) algorithms based on Antilock Brake System (ABS) sensor and GNSS information."
"[...]Pre-EKF to fuse the four wheel speed, yaw rate and steering wheel angle data from the ABS sensor to obtain a more accurate vehicle speed and heading angle velocity."
"After-EKF fusion vehicle speed, heading angle velocity and GNSS data were used and low-noise positioning data were obtained. The heading angle speed error is extracted as target and part of low-noise positioning data were used as input for training a BPNN model. When the positioning is invalid, the well-trained BPNN corrected heading angle velocity output and vehicle speed add the synthesized relative displacement to the previous absolute position to realize a new position."

Kilde:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6164620/

Og Furuno har jo også en hyllevare (nevner ikke ABS, men ordleggingen kan tyde på det):
https://www.furuno.com/en/gnss/technical/tec_dead
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

cra

Det eneste jeg kan tenke meg det kan påvirke må være forbruket; at kalkulasjonen skal bli riktigere om man ikke tar med bevegelse når bilen står stille. Men dette burde det være enkelt å filtrere bort på et litt annet nivå i software? Å kunne spore bilen om den står på ferge eller planbil i det minste på appen hadde vært najs, og jeg savner det litt når jeg er på fergestrekninger jeg ikke kjører til vanlig. Det var greit med en pekepinn på hvor langt man var kommet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jlan

Sitat fra: cra på onsdag 27. februar 2019, klokken 08:00
jeg savner det litt når jeg er på fergestrekninger jeg ikke kjører til vanlig. Det var greit med en pekepinn på hvor langt man var kommet.
Så lenge du er i bilen selv så er det vel greit å finne ut hvor du er. For eksempel med www.marinetraffic.com, da ser du hvor lenge det er til fergen kommer mens du venter på fergeleiet også. Fungerer bedre på mobil app enn på skjermen i bilen.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

cra

Sitat fra: jlan på torsdag 28. februar 2019, klokken 12:14
Så lenge du er i bilen selv så er det vel greit å finne ut hvor du er. For eksempel med www.marinetraffic.com

Joda, og det er ikke noe stort problem. Bare en sånn liten ting som var litt bedre før. Noen ganger står jeg oppe på hengedekk, og da kan jeg ofte se akkurat hvor vi er. Men siden kartet likevel må være på skjermen så hadde det vært greit om det ganske enkelt bare oppdaterte posisjon. :) (Og mtp. tjuveri av bil så burde det i alle fall være i appen, men jeg regner med Tesla kan koble seg til å sjekke alltid, uansett.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA