Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nybegynner med autopilot i Model 3

Startet av Balrog, tirsdag 19. februar 2019, klokken 03:50

« forrige - neste »

Balrog

Uten noe erfaring med autopilot fra før vil sikkert mange synes tråden og spesielt dette innlegget er helt på jordet, men kanskje vi kan hjelpe hverandre litt i gang med erfaringer fra norske forhold, og kanskje kan tråden være av interesse for de som lurer på om de skal velge autopilot eller ikke...

Min første tur med autopilot på ordentlig: Tenkte det var lurt å teste ut dette rundt midnatt, så jeg ikke lagde for mye sirkus i trafikken...

Kortfattet: Model 3 er en sykt fet og lettkjørt kvikk sportsbil. Å forsøke å bruke autopilot til slik "aktiv kjøring" gir deg en hvilepuls på langt over 100. Bruk av autopilot på jevn vei med godt tilpassede fartsgrenser i slapp-av-hastigheter fungerer derimot overraskende bra.

Litt om farta først:

Adaptiv Cruise Control (kun tilgjengelig på EAP-pakken) Utrolig deilig funksjon. Mange kjenner til dette fra før av og er bortimot så bra at det forsvarer EAP alene. Man slipper den stadige på og av med cruise controllen og Model 3 holder rimelig avstand (justerbar) til bilen foran, uten at kjøringen blir rykkete. Genialt å justere farten med scrollehjulet på rattet. Supert ved køkjøring.

Model 3 kan også holde fartsgrensene som bilen oppfatter (oppdatert fra Google maps?) og man kan øke eller redusere dette. under settings på autopilot +- 10km. Mer på scrollehjulet på rattet.

Digg å kunne holde fartsgrensene uten å følge med, men man må følge med fordi alle fartsgrenseendringer er ikke oppdatert i kartene på bilen.

Autopilot funker som bare det på motorvei og god landevei, og veier ned til 40 som har enkelt trafikkbilde uten for krappe svinger. Ja man må holde i rattet, men uten å styre.

Begrensningene er blant annet: Eksempelvis på vei inn til det lille tettstedet Vollen i Asker tror bilen at det er 60-sone når det er 40 med fartsdempere. Setter man den til å være +10 km betyr det at man kjører over en 40-sone fartsdemper i 70 om man ikke følger med til fare for alle medtrafikanter og man settes direkte i fengsel uten å passere Start.
Rundkjøringer er registrert som 40 eller 50-sone og bilen bremser på ingen måte ned. Fartsdempere bremses det ikke opp for, heller ikke fotgjengerfelt eller trafikkerte kryss. Her må man ta kontrollen selv. Er veien svingete og fartsgrensen for høy blir turen med autopilot ubehagelig og like spennende som fjellklatring uten tau. Det samme gjelder ved mye møtende trafikk. Setter man farten ned går det derimot helt fint

Er veien dårlig (hullete) er også autopilot ubrukelig, ettersom majoriteten av de store hullene i veien gjerne er midt i hjulsporene i veibanen. Det blir rimelig ubehagelig å kjøre rett oppi alle disse uten at farten reduseres så mye som en km/t. Autopiloten skrus av bare du vrir på rattet, på samme måte som cruise control skrus av når du trykker på bremsen.

Det er svært imponerende hvor godt bilen holder seg i feltet enda de nedslitte refleksstripene i veien er tildekket med sand, grus, is og snø. Motorvei går supert og med tålmodighet fungerer feltskifte-funksjonen utmerket (sett på blinklyset, vent og bilen skifter felt når det er klart)

Hver eneste gang jeg kjører bil framover når jeg er litt sliten eller spesielt interessert i omgivelsene vil autopilot bli brukt. Alle gamle i trafikken burde ha dette som krav når de kjøper bil i stedet for at bilen må være en Toyota i samme sølvgrå farge som håret deres.

Det er en del piping og meldinger fra autopiloten når den skrur seg av og på, og litt forvirrende at cruisecontrollen fortsetter når bilen slipper styringa, så jeg trenger nok en del timer med dette før jeg helt skjønner hvordan det fungerer best.

Håper at alle lar Tesla samle inn data om trafikk og veier så dette blir best mulig. Noen som vet hvordan man får meldt inn gale fartsgrenser?

Summon: kjøre bilen inn eller ut av (trang) parkerings- eller garasjeplass. Funker bra, man må holde forward eller reverse-knappen inne på mobilen mens man står maks noen meter fra bilen. Genialt når man har lite plass, eller er blitt parkert inne. Og ikke minst når du kan få andre til å se på at du kjører bilen utenfra med mobilen om du vil imponere naboer og sånt.

Har ikke testet autopark-funksjonen ennå.

"Naviger til" er ikke tilgjengelig før bilen min får lastet ned siste versjon av kart via wifi, som jeg ikke ser noe sted at jeg kan tvinge den til å gjøre.

Har heller ikke installert minnepinne til dashcam-et

Er autopilot verdt pengene?

Om all kjøringa di er til og fra nærbutikken og du ikke bor i Finnmark: Definitivt nei.

Jo lenger du har tenkt å ha bilen og jo mer du kjører, spesielt på litt større veier, desto mer verdi tror jeg den vil ha. Og det er ingen tvil om at den gjør det lettere å få solgt bilen når du eventuelt bytter den ut.

Jeg tror følgende testspørsmål er det enkleste: (om du har bil med cruise control fra før) Bruker du cruise control relativt mye fra tidligere: Velg autopilot-pakka. Har bilen din hatt cruise control, men du har aldri brukt den, da er autopilot neppe noe for deg.

Er autopilot vanskelig å bruke? Nei. Du vipper spaken på rattet ned to ganger og bilen svarer med et pip. Men det er jo noen blant oss som ikke klarer å håndtere de enkleste digitale hjelpemidler eller ikke klarer å kildesortere papir og plast, så det er neppe noe alle klarer å bruke.

Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

z4rd

bno, vi har fått med oss at du er en spreking, og du trenger nok ikke å ta alle kampene på vegne av «de eldre». Jeg har f.eks foreldre som er på din alder som ikke bruker cruise control på sin bil, selvom de har det. Faren min tar til og med seg sin egen TomTom og monterer den opp når han skal kjøre, fordi han ikke har lært seg bilens navi-system. (Som de betalte ekstra for) :)

Vi kan enes om at folk er forskjellige - og når det kommer til det tekniske aspektet trenger ikke alder ha så mye å si... foreslår tilbake til topic.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Motorwatt

SitatHver eneste gang jeg kjører bil framover når jeg er litt sliten eller spesielt interessert i omgivelsene vil autopilot bli brukt.

Ville vel sagt motsatt. AP er nok for upålitelig til å ikke være fullt skjerpet. Mange vil erfare fantombremsinger hvor bilen plutselig bråbremser i ett sekund eller to. Ikke morsomt i 110 km/t. Eller på en noe innsnevret vei hvor en trailer kommer i motsatt retning er heller ikke festlig. På en firefelts-vei hvor den hvite stripen til høyre mangler (ved påkjøringsramper) er det anbefalt å holde godt i rattet. Da drifter bilen plutselig ganske mye til høyre. Så full skjerping ved bruk av AP.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

bno


Fornybarbil

Høres ut som en oppskrift på katastrofe å tro at autopilot er så bra at du kan følge med på naturen og omgivelsene. Slike holdninger kommer til å gjøre det forbudt i Norge..

Fornybarbil

Mulig det er mitt tidlig på morgen og at han bare ønsket å poengtere hvor avslappende det kan være i riktig setting. Jeg mener likevel det er viktig å være obs på at man absolutt må være skjerpet ved bruk av AP, uansett veier.

Klykken

SitatSummon: kjøre bilen inn eller ut av (trang) parkerings- eller garasjeplass. Funker bra, man må holde forward eller reverse-knappen inne på mobilen mens man står maks noen meter fra bilen. Genialt når man har lite plass, eller er blitt parkert inne. Og ikke minst når du kan få andre til å se på at du kjører bilen utenfra med mobilen om du vil imponere naboer og sånt.
Husk at det er like trangt for nabobilene ved den trange parkeringsplassen, så ikke bli forbauset om du kommer tilbake til en bulket og oppstripet bil.

Ellers, som de andre påpeker, AP er et betaprodukt og på ingen måte ferdigutviklet og godt nok til å ikke følge med på veien. Les advarslene i bilen vedr bruk av autopilot.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

RuneW

#7
Sitat fra: Balrog på tirsdag 19. februar 2019, klokken 03:50
Kortfattet: Model 3 er en sykt fet og lettkjørt kvikk sportsbil. Å forsøke å bruke autopilot til slik "aktiv kjøring" gir deg en hvilepuls på langt over 100.

...

Begrensningene er blant annet: Eksempelvis på vei inn til det lille tettstedet Vollen i Asker tror bilen at det er 60-sone når det er 40 med fartsdempere.

...

Rundkjøringer er registrert som 40 eller 50-sone og bilen bremser på ingen måte ned. Fartsdempere bremses det ikke opp for, heller ikke fotgjengerfelt eller trafikkerte kryss.

Jeg kjenner jeg får høy puls bare av å lese dette... Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg kommer til å bruke god tid til å gjøre meg kjent med autopiloten på veier den er ment til å brukes. Bruk i tettbygd strøk er på ingen måte anbefalt, hverken for nybegynnere eller andre.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

HvemPrompa

#8
Meh...autopilot er en artig feature, men jeg betaler ikke 42k for noe som er i beta. Har vært "early adopter" for mange ganger, mulig jeg aktiverer dette i ettertid (hvem vet, kanskje det kommer som et black friday tilbud en eller annen gang  :D).

Uansett, på de riksveiene jeg kjører så passer normal cruise control helt greit. Var en gang jeg kjørte fra Nittedal til hytta (200km) kun ved å benytte rattknappene for cruise-control, var ikke borti pedalene en eneste gang (bortsett fra stillestående kryss). Fikk tidenes laveste forbruk på dieselen noen sinne (0.33/mil på en 2004 Touran).

Klykken

Benytt autopilot hovedsaklig på veier utenfor tettbygde strøk, samt motorveier. På svingete landeveier er dette litt slitsomt.
Og, det kan hende at den plutselig finner på å bråbremse, samt gjøre unnamanøvre, svinge inn i busslommer etc, så for all del følg med og hold hendene på rattet. Den tar heller ikke hensyn til lyskryss, kryss med vikeplikt, rundkjøringer eller annet som krever litt ekstra tankevirksomhet.

Men, det som er moro er at autopilot blir bedre og bedre, så "i morgen" kan det hende at mye av ulempene er ordnet opp i og har blitt bedre.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

RuneW

Sitat fra: HvemPrompa på tirsdag 19. februar 2019, klokken 09:27
Meh...autopilot er en artig feature, men jeg betaler ikke 42k for noe som er i beta.

13 poster tok det før dette dreide mot en skal ha / skal ikke ha autopilot-tråd...  ;)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

e-Stig

Sitat fra: HvemPrompa på tirsdag 19. februar 2019, klokken 09:27
Meh...autopilot er en artig feature, men jeg betaler ikke 42k for noe som er i beta.

(0.33/mil på en 2004 Touran).

Syns også det er svindyrt, men har blitt helt avhengig av adaptiv cruisekontroll så jeg kommer ikke til å kjøpe en bil uten. Tror det er lett for å aldri oppgradere hvis man ikke tar det med fra starten. Førti tusen kroner er plutselig mye penger når bilen har kommet i hus. Rart det ikke er mulig å bare kjøpe ACC ettersom alt uansett blir styrt av dataprogram.

Ellers syns jeg det er interessant at noen beskriver autopiloten som å være ute i båt midtfjords mens andre sier den går snorrett som et lokomotiv.

Jeg hadde også en 2004 Touran som jeg ofte kjørte ned mot 0.36 l/mil over en strekning på 50-60 mil.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

DeepFu

Etter å ha hatt et par biler med adaptiv cruise kan jeg ikke se for meg å IKKE ha det. Innkjøpsprisen blir fort glemt. Planlegger ca 1000 mil gjennom Europa i sommer, og på de lange transportstrekkene gjennom Sverige og Tyskland mener jeg adaptiv cruise og kanskje også autopilot er uvurderlig. Selvfølgelig må man være våken og følge med på trafikken rundt seg, men jeg mener likevel det øker sikkerheten. Det har vært ganger jeg kanskje har vært litt uoppmerksom, enten for at jeg har vært sliten, eller det har skjedd noe annet som har tatt oppmerksomheten bort fra veien, og hvor adaptiv cruise og automatisk nødbrems har berget ræva mi.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

GL1

Sitat fra: e-Stig på tirsdag 19. februar 2019, klokken 10:39
Sitat fra: HvemPrompa på tirsdag 19. februar 2019, klokken 09:27
Meh...autopilot er en artig feature, men jeg betaler ikke 42k for noe som er i beta.

(0.33/mil på en 2004 Touran).

Syns også det er svindyrt, men har blitt helt avhengig av adaptiv cruisekontroll så jeg kommer ikke til å kjøpe en bil uten. Tror det er lett for å aldri oppgradere hvis man ikke tar det med fra starten. Førti tusen kroner er plutselig mye penger når bilen har kommet i hus. Rart det ikke er mulig å bare kjøpe ACC ettersom alt uansett blir styrt av dataprogram.

Ellers syns jeg det er interessant at noen beskriver autopiloten som å være ute i båt midtfjords mens andre sier den går snorrett som et lokomotiv.

Jeg hadde også en 2004 Touran som jeg ofte kjørte ned mot 0.36 l/mil over en strekning på 50-60 mil.

Mener jeg har hørt at EAP i etterkant koster 59K, så «kun 42K» ved bestilling er jo rasende billig!...
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

Kenneth Mokkelbost

#14
Jeg bruker autopilot veldig mye på min TMS, og kunne ikke tenkt meg å ha en bil uten.

Dagens utgave av autopilot er fungerer ikke i bytrafikk, men er herlig med en gang man kommer på en hovedvei. Vel og merke hvis den har veimerking.

Men autopiloten er ikke feilfri. For eksempel bremser den (hos meg) alltid ned rett før broen over Ring 3 når jeg kjører nordover fra Helsfyr på E6. Den sliter også med å forstå norsk veimerking når det gjelder påkjøringsfelt på motorvei. I Norge slutter stipletlinjen før påkjøringsfeltet er ferdig og går over i et fletteområde, og da tror autopiloten ofte (men ikke alltid) at den skal midtstille seg i et bredt kjørefelt. Så det gjelder å være oppmerksom og holde hende på rattet.

Et annet element som jeg håper kommer snart, er at AP2 gjenkjenner skilt. Per nå er all fartsinfo basert på kartdata/GPS, og denne databasen er ganske utdatert for diverse områder i Norge. Spesielt gjelder dette nye deler av E6 i Gudbrandsdalen, hvor bilen tror at mange strekninger som nå er 80-soner fortsatt er 70-soner.

Jeg kjører strekningen Oslo-Kristiansund noen ganger i året, og på strekningen Karihaugen-Oppdal vil jeg anta at jeg kjører på autopilot omtrent 80 % av veien (når veiene er snøfrie). Fra Oppdal til Kristiansund, med svingete veier og dårlig veimerking, er autopiloten knapt i bruk (unntatt ACC, vel og merke). Og omtrent hver gang har autopiloten blitt bedre som følge av ny software.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA