Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Diverse Tester av model 3

Startet av magnetic, mandag 18. februar 2019, klokken 18:18

« forrige - neste »

trykkertor

Det som jeg finner sykt irriterende med forvarmingen av batteriet til Model 3, er at når den er aktiv, avgir den en rimelig inaverende og irriterende høyfrekvent pipelyd i bilen. Tipper meget få har hørsel til å plukke opp denne lyden. Men for slike som meg som hører svake lyder høyt opp på Hz-skalaen, så var det ikke til å leve med særlig lenge for meg. For dem som kjører med hund, vil nok dyret også plukke opp denne lyden.
Det er heller ikke gitt at alle bilene gir fra seg denne lyden. Min i vår LR AWD er den godt hørbar i kupeen under ferdsel.

"Fordelen" min er at jeg kan høre når forvarmingen av batteriet slår inn og er aktiv. Men jeg har kun testet den 1 gang, og da var det kun noen få km til superladeren. Så jeg vet ikke hvor tidlig i forkant den aktiverer seg.

GOS

Sitat fra: trykkertor på torsdag 30. mai 2019, klokken 14:57
Det som jeg finner sykt irriterende med forvarmingen av batteriet til Model 3, er at når den er aktiv, avgir den en rimelig inaverende og irriterende høyfrekvent pipelyd i bilen. Tipper meget få har hørsel til å plukke opp denne lyden. Men for slike som meg som hører svake lyder høyt opp på Hz-skalaen, så var det ikke til å leve med særlig lenge for meg. For dem som kjører med hund, vil nok dyret også plukke opp denne lyden.
Det er heller ikke gitt at alle bilene gir fra seg denne lyden. Min i vår LR AWD er den godt hørbar i kupeen under ferdsel.

"Fordelen" min er at jeg kan høre når forvarmingen av batteriet slår inn og er aktiv. Men jeg har kun testet den 1 gang, og da var det kun noen få km til superladeren. Så jeg vet ikke hvor tidlig i forkant den aktiverer seg.

Er du sikker på at det er det du hører?

På vinteren så mener jeg den blir værende på nesten alle turer om du har kupe-varmeren på. (Med mindre du har kjørt veldig langt da)

Jeg kan ikke skjønne at det forskjell i forbruk ved å kjøre med og uten varmeanlegget på Model 3 en del mil vinterstid er kun kupevarme. Min erfaring, og sammenlignet med S'en hvor mye som går til kupevarme, så betviler jeg det du sier stemmer. Men det kan jo vær det kommer en intens lyd når den starter (og gjerne produserer som mest) men så reduseres. Jeg hører den når den står i ro, men har ikke slik hørsel at jeg hører den når jeg kjører.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

trykkertor

Sitat fra: GOS på torsdag 30. mai 2019, klokken 20:00
Er du sikker på at det er det du hører?
Rimelig sikker. Var ute og kjørte, tenkte jeg skulle prøve en SuperLader for første gang. Satte navigasjonen på nærmeste superlader. Den var vel 8-10km unna da. La merke til en meget lys hyle-lyd som om noen strøm gikk gjennom en spole. Etter en stund, trykket jeg "cancel" på navigasjonen som var satt til superlader, og lyden forsvant umiddelbart. Reaktiverte navigasjon til superlader, og lyden var tilbake.
Kunne også se på "forventet forbruk til destinasjon" at med superlader lagt som destinasjon fikk jeg 2% mindre SoC enn når jeg satte navigasjonen til kjøpesenteret som ligger like ved. Så den viste altså å trekke eksta strøm for å varme batteriet, og jeg kan tydelig høre lyden når systemet er aktivert.

GOS

@trykkertor

Kanskje 8-10 km til SuC førte til at den måtte pøse på med ineffektiv motor (høy varmeproduksjon). Om du velger en SuC som et lenger vekk, men helst ikke mer en 40-60 km eller noe slikt, får du samme lyden da?

Er det samme lyd du hører fra bakre motor om du står på utsiden av bilen, med kaldt batteri, og setter på varme? (Nattetemperatur er kald nok til at du hører batterivarmeren). Test gjerne med og uten ladekabel tilkoblet.

Skal selv teste en gang jeg har kaldt batteri og er nærme en SuC for å se om jeg hører lyden da.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Autowinder

Tesla Model 3 review: prices cut as UK sales begin: Published:20 June 2019
"Steering is sublime - beautifully weighted and superbly accurate. In addition, this is one of the quickest steering racks we've experienced on a mainstream saloon since the original Alfa Romeo 156; it lends a pointy agility to the way the Model 3 drives.
Equally impressive is the handling. You think it into a corner and it darts into the apex with all the alacrity of a Ferrari V8. It's seriously fast to react, yet it doesn't feel nervous or on edge at a motorway cruise"

https://www.carmagazine.co.uk/car-reviews/tesla/tesla-model-3-2018-review/
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Autowinder

"The Tesla Model 3 made a strong debut with a perfect score in the frontal offset deformable barrier crash test, a mainstay of Euro NCAP's assessment since its inception in 1997. Its performance in the Safety Assist tests particularly impressed, thanks to its superb driver assistance systems like lane support, speed assist and autonomous emergency braking. The Tesla's 94 percent score in 2019 Safety Assist tests is the best yet under Euro NCAP's most recent protocol."

https://www.euroncap.com/en/results/Tesla/Model-3/37573
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

daktari

Tar like gjerne EuroNCAP-videoen.  Kjøreassistanse helt på slutten.

https://youtu.be/cMiZa3HgRVE
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Autowinder

#37
Sitat fra: daktari på onsdag 03. juli 2019, klokken 11:11
Tar like gjerne EuroNCAP-videoen.  Kjøreassistanse helt på slutten.

Jepp, det går med noen biler, men siden de ikke har reklamebudsjett ser det ut til å være vel anvendte midler ;)

Edit: La ikke merke til det første gangen, men det er faktisk airbagen på passasjersiden som knuser frontruta innenfra i den delvise frontalkrasjen med rød TM3...
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

mikaelf

 :+1:
Det hadde vært veldig interessant å få vite om firmware versjonen til bilene som de har testet.
TMY - LR AWD (2022 HW3)


daktari

Litt råning fra ærverdige Tiff Needell (som jeg tror var den opprinnelige the Stig).
https://youtu.be/tBCFOQP7kW0
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D




magnetic

australsk test (ikke europeisk, men inntresang fra et europeisk/engelsk synspunkt)
https://www.youtube.com/watch?v=gPebnPDTDgw

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA