Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Omtale av e-Niro

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), mandag 18. februar 2019, klokken 14:30

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Broom har prøvekjørt e-Niro.
https://www.tv2.no/broom/10394223/

Jeg synes dette er en av de mest dekkende omtalene av både positive og negative egenskaper.

navyelsen

Reagerte på utsaget om at
Sammenligner du med konkurrenter som Nissan Leaf og VW e-Golf, er e-Niro langt fra noen rimelig bil.

Når jeg spekker opp en e-Golf med tilsvarende utstyr som e-Niro FE ender jeg på 390.000.
Leaf 3.0+ med 60KWh batteri er vel nærmest å sammenligne med, og koster fra 383.000.

Så joda, e-Niro er fortsatt prisgunstig sammenlignet med konkurrentene!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Bjoris

Sitat fra: navyelsen på mandag 18. februar 2019, klokken 15:13
Reagerte på utsaget om at
Sammenligner du med konkurrenter som Nissan Leaf og VW e-Golf, er e-Niro langt fra noen rimelig bil.

Når jeg spekker opp en e-Golf med tilsvarende utstyr som e-Niro FE ender jeg på 390.000.
Leaf 3.0+ med 60KWh batteri er vel nærmest å sammenligne med, og koster fra 383.000.

Så joda, e-Niro er fortsatt prisgunstig sammenlignet med konkurrentene!

De tenker selvsagt på 35-40 kwh versjonen av disse bilene. Det er absolutt ett poeng, det er 100.000 opp til fra f.eks en N-Connect Leaf 40. Jeg sliter selv med å rettferdiggjøre å bruke såpass mye mer på en bil som ikke er noe bedre utenom rekkevidden. En kan lade mye for 100.000:)

Når en først er på +400 så blir det også litt vanskelig å velge bort TM3:)

geear

Ja, men en first edition med LKAS og vinterhjul (for å komme over de nevnte 400k) må da sammenlignes med en LR med autopilot og vinterhjul. Plutselig så snakker vi om 400k mot 520k, og 120k er fortsatt penger.

Ingen tvil om at en lett kan forsvare 120k med teknikk, brukervennlighet, etikk og moral hos produsenten, AWD og ytelser, dersom en vil.. ;)

Scrooge

MR vil ha tilsvarende rekkevidde som e-Niro, raskere lading, lavere forbruk og spesielt bedre rekkevidde i høye hastigheter. MR er med andre ord mer rett å sammenlikne mot når den kommer hit. Men ja, med AP.  Da er det trolig snakk om ca 60k differanse.

xyzzy

Sitat fra: gr på mandag 18. februar 2019, klokken 19:14
Ja, men en first edition med LKAS og vinterhjul (for å komme over de nevnte 400k) må da sammenlignes med en LR med autopilot og vinterhjul. Plutselig så snakker vi om 400k mot 520k, og 120k er fortsatt penger.

Ingen tvil om at en lett kan forsvare 120k med teknikk, brukervennlighet, etikk og moral hos produsenten, AWD og ytelser, dersom en vil.. ;)

I tillegg har Tesla M3 et førermiljø uten instrumenter og knapper, man må se på en skjerm nede til venstre og bla gjennom den for å gjøre noe. Medieanlegget  mangler noe så grunnleggende som CarPlay/Android Auto. Amerikansk byggekvalitet, og en serviceorganisasjon i krise. Samt at det er en sedan, og vel uten både hengerfeste og og takstativ. Setene har falsk lær.

På plussiden er bedre ytelser, lenger rekkevidde, AWD, en fabrikant som er god til å forbedre bilen etter at den er solgt (den eneste som vel har bevist særlige evner der så langt), appstøtte og det beste ladenettverket.

Jeg hadde valgt Niro m/app rett og slett på grunn av at førermiljøet og service er kritisk, men med ordentlige instrumenter (kanskje bare en HUD) og en fungerende serviceorganisasjon kunne valget blitt et annet.

Elbilbjorn


Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: xyzzy på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:33
Sitat fra: gr på mandag 18. februar 2019, klokken 19:14
Ja, men en first edition med LKAS og vinterhjul (for å komme over de nevnte 400k) må da sammenlignes med en LR med autopilot og vinterhjul. Plutselig så snakker vi om 400k mot 520k, og 120k er fortsatt penger.

Ingen tvil om at en lett kan forsvare 120k med teknikk, brukervennlighet, etikk og moral hos produsenten, AWD og ytelser, dersom en vil.. ;)

I tillegg har Tesla M3 et førermiljø uten instrumenter og knapper, man må se på en skjerm nede til venstre og bla gjennom den for å gjøre noe. Medieanlegget  mangler noe så grunnleggende som CarPlay/Android Auto. Amerikansk byggekvalitet, og en serviceorganisasjon i krise. Samt at det er en sedan, og vel uten både hengerfeste og og takstativ. Setene har falsk lær.

På plussiden er bedre ytelser, lenger rekkevidde, AWD, en fabrikant som er god til å forbedre bilen etter at den er solgt (den eneste som vel har bevist særlige evner der så langt), appstøtte og det beste ladenettverket.

Jeg hadde valgt Niro m/app rett og slett på grunn av at førermiljøet og service er kritisk, men med ordentlige instrumenter (kanskje bare en HUD) og en fungerende serviceorganisasjon kunne valget blitt et annet.

Etter over 3000km med Model 3 og Kona electric vil jeg påstå at Model 3 har et overraskende enkelt brukergrensesnitt som faktisk er helt genialt etterhvert. Kona er OK på brukermiljø, men overlesset med knapper og brytere.
På Kona (el gamle Soul) er det en del ting man likevel greit finner igjen; f.eks radio er øverst til venstre på infotainment skjermen, navi oppe til høyre. På e-Niro el Ionioq er det lesset på med knapper og ingen logisk plassering som f.eks slik Kona og Soul har på infotainment skjermen. Med Niro er det let, finn, trykk med øynene borte fra veien.

Min påstand; Model 3 er enklere å betjene enn e-Niro på førermiljø :D

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Elbilbjorn på mandag 18. mars 2019, klokken 10:11
The 2019 Kia Niro EV is what Tesla Model 3 shoppers should be buying:

https://www.caranddriver.com/reviews/a26144426/2019-kia-niro-ev-driven/

En ting de glemmer i Car  Driver; tilgjengelighet:
mens alle norske kunder som vil kjøpe en Model 3 kan få den etter 3-5 uker (sånn ca 20-30.000 nordmenn), kan det se ut som om bare muligens 5-600 kunder kanskje får muligheten til en e-Niro i år.

Kia i Sør-Korea sier selv at hele årsproduksjonen på bare 10.000 biler allerede er utsolgt.

Man kan ikke anbefale en bil som ikke er mulig å få tak i. Om 1 år kommer VW med ID.3 "Neo" + Skoda og Seat med sine biler på VAG sin MEB plattform med gode priser og rekkevidder.

Først da er det reelle konkurrenter til Model 3 når det gjelder masseproduksjon og tilgjengelighet som gir et reelt alternativ til Model 3.

trykkertor

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på mandag 25. mars 2019, klokken 22:48
Etter over 3000km med Model 3 og Kona electric vil jeg påstå at Model 3 har et overraskende enkelt brukergrensesnitt som faktisk er helt genialt etterhvert. Kona er OK på brukermiljø, men overlesset med knapper og brytere.
På Kona (el gamle Soul) er det en del ting man likevel greit finner igjen; f.eks radio er øverst til venstre på infotainment skjermen, navi oppe til høyre. På e-Niro el Ionioq er det lesset på med knapper og ingen logisk plassering som f.eks slik Kona og Soul har på infotainment skjermen. Med Niro er det let, finn, trykk med øynene borte fra veien.

Min påstand; Model 3 er enklere å betjene enn e-Niro på førermiljø :D

Der er nok folk forskjellige.
I vår familie har vi hatt e-Niro, har nå Kona Electric og en Telsa Model 3.
Og hvis det er noe jeg og min frue savner i Tesla Model 3, så er det knapper til direkte funksjoner.
For oss blir det tungvindt å stadig skulle innom en eller annen undermeny på en skjerm for å få valgt en funksjon, for så å returnere til kart eller mediaskjerm.

De fleste mennesker lærer seg rimelig hurtig hvor de forskjellige knappene er og hva de gjør. Da er direkte tilgang til knapp og tilhørende funksjon å foretrekke for mange, i stedet for å skulle rote rundt i menyer på en skjerm.
Bare så enke ting som å ha et taktilt justeringshjul for temperatur gjør en stor forskjell.
Å hurtig kunne velge rett hastighet på viskere, å med ett enkelt knappetrykk velge radio, eller å kunne åpne hanskerommet uten å skulle velge en meny først.
Klart jeg setter pris på det rene interiøret i TM3. Men hadde ikke gjort meg om jeg kunne fått noen faste knapper jeg vi fikk velge funksjon på selv.

arthur

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på mandag 25. mars 2019, klokken 22:51
Sitat fra: Elbilbjorn på mandag 18. mars 2019, klokken 10:11
The 2019 Kia Niro EV is what Tesla Model 3 shoppers should be buying:

https://www.caranddriver.com/reviews/a26144426/2019-kia-niro-ev-driven/

En ting de glemmer i Car  Driver; tilgjengelighet:
mens alle norske kunder som vil kjøpe en Model 3 kan få den etter 3-5 uker (sånn ca 20-30.000 nordmenn), kan det se ut som om bare muligens 5-600 kunder kanskje får muligheten til en e-Niro i år.

Kia i Sør-Korea sier selv at hele årsproduksjonen på bare 10.000 biler allerede er utsolgt.

Man kan ikke anbefale en bil som ikke er mulig å få tak i. Om 1 år kommer VW med ID.3 "Neo" + Skoda og Seat med sine biler på VAG sin MEB plattform med gode priser og rekkevidder.

Først da er det reelle konkurrenter til Model 3 når det gjelder masseproduksjon og tilgjengelighet som gir et reelt alternativ til Model 3.

5-600 E-niro i løpet av året er vel litt vel pessimistisk for det er allerede registrert 325 og det står 60-70, muligens enda høyere tall klare på brygga i Drammen. Har sett listen over skulderen på en forhandler. Hvorfor disse ikke er klargjort/utlevert kan, gjentar kan, skyldes at de venter på avklaring mht hengerfeste og det er mulig, gjentar mulig, at dette blir informert om i denne uken da det er forhandlermøte om to dager, 28. mars.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA