Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ettermontere Gabrielsen?

Startet av Elbil-entusiast, onsdag 02. januar 2019, klokken 20:06

« forrige - neste »

Øyvind.h

Ulempen med å vente med å varsle krav om hengerfeste er at omfanget da ikke blir synlig før mye senere i prosessen.

Regner med det kommer info selv om jeg har valgt at hengerfeste er krav.

Virker dog merkelig om alle biler leveres med hengerfeste kun for sykkel? Hva er rasjonale bak det? Eller mente de at bilen leveres med mulighet for den typen feste?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

svingen

@Øyvind.h litt dårlig formulert av meg,det han mente var att alle vil få mulighet til og montere feste til sykkelstativ,(er kun det jeg vil ha) vedrørende vanlig Gabrielsen med mulighet til og trekke faktisk henger,så er det enda ukjent (som vi alle vet)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Ragged_Glory

Hva er lov å ha på et slikt "hengerfeste"? Er det tillatt å ha en bagasjeboks som denne? https://www.thule.com/nb-no/no/cargo-carrier/towbar-cargo-carriers
K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
K̶i̶a̶ ̶e̶-̶N̶i̶r̶o̶ ̶P̶l̶a̶t̶i̶n̶u̶m̶ ̶G̶r̶a̶p̶h̶i̶t̶e̶,̶ ̶2̶0̶1̶9̶
Škoda CITIGOe iV, 2020
Hyundai Ioniq 5, P45, Phantom Black

svingen

den som er i lista som kia vil selge er den her http://accessoires-kia.be/rio/transport/E823055001/
den er godkjent får 60kg.
Erfaring fra tidligere blir det veldig mye belastning på bilen hvis man tar på 4 sykler (har det her https://www.thule.com/nb-no/no/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-velocompact-3-13-pin-_-926002 + https://www.thule.com/nb-no/no/bike-rack/accessories/thule-velocompact-4th-bike-adapter-_-926101) så jeg ville nok vært litt forsiktig med hvor mye du laster på. (spesialt siden det blir så langt bak til de som står yterst)
Mener og det står i vognkort hvor mye belastning man kan ha på "kula" men usikker?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

PBL

Det har nettopp kommet priser i Danmark (onsdag), og en forhandler skriver nå, at de forventer 600kg tillatt.

SitatMen hvad med træk?
Tallene er ikke officielt godkendte endnu, hvorfor man ikke kan sige noget med 100 % sikkerhed. Det forventes dog, at KIA e-Niro må trække omkring 600 kg. på krogen - den kan altså godt trække en trailer, det kan de andre el-biler ikke.

Hvor de har det fra vet jeg ikke.

Limodriver

Er det noen som har hørt noe vedrørende hengerfeste?

Mars nærmer seg slutten og da forventet vel BOS informasjon om eNiro blir godkjent for hengerfeste.

Kårepåsporet

Sitat fra: Limodriver på tirsdag 19. mars 2019, klokken 11:15
Er det noen som har hørt noe vedrørende hengerfeste?

Mars nærmer seg slutten og da forventet vel BOS informasjon om eNiro blir godkjent for hengerfeste.

Ikke hørt noe. Lurer på om andre merker snart kan bekrefte hengerfeste. Da blir det et definitivt farvel til Kia og BOS for min del.
Jeg er forøvrig veldig imponert over presset Kia Norge legger på Koreanerne. Virkningsfullt.

navyelsen

Tviler på det kommer, koreanerne bryr seg nok ikke.
Og hvorfor skulle de? Har forstått at det er 6-12 mnd venteliste i flere land hvor bilen er lansert: Sverige, Nederland, Tyskland osv...
Med en så lav produksjonstakt selger de samtlige produserte biler uansett. De bryr seg neppe om et par hundre kunder kansellerer kontrakten i Norge, bilene går bare videre til nestemann på lista.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Trond.m

Men er det noen grunn til at man ikke kan ettermontere hengerfeste for sykkelstativ. Blir det ikke montert dette også på utgående modell av Soul, eller er det noe jeg har drømt ?

Zuexi

Geir Sverre på Facebook gruppa skal montere krok for sykkelstativ på e-Niro.

Counterpointer

ALLE biler kan montere hengerfeste for sykkelstativ, dette trenger ikke godkjenning.

Trond.m

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 21. mars 2019, klokken 23:00
ALLE biler kan montere hengerfeste for sykkelstativ, dette trenger ikke godkjenning.
Ja, i prinsippet. Spørsmålet er mer om det finnes et feste som kan monteres enkelt (ferdige festepunkter) med eltilkobling, uten at dette går ut over garantien.

Counterpointer

Sitat fra: TM på fredag 22. mars 2019, klokken 06:52
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 21. mars 2019, klokken 23:00
ALLE biler kan montere hengerfeste for sykkelstativ, dette trenger ikke godkjenning.
Ja, i prinsippet. Spørsmålet er mer om det finnes et feste som kan monteres enkelt (ferdige festepunkter) med eltilkobling, uten at dette går ut over garantien.
Jeg vet ikke om noen det ikke kan tilpasses til. Mulig det finnes unntak selvfølgelig, men det er veldig spesielt.

Trond.m

Jeg vet iallefall om flere unntak. BMW hybrid 2,3 og 5 serie er det ikke mulig å montere hengerfeste på og heller ikke forberedelse for sykkelstativ. Det kan sikkert være teoretisk mulig, men det er jo uaktuelt med en løsning hvor garantien bortfaller.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA