Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeinfrastruktur for sameie/borettslag

Startet av Krede, mandag 18. februar 2019, klokken 13:20

« forrige - neste »

Krede

Vi er et sameie med felles garasjeanlegg, som har behov for å legge bedre til rette for lading av elbil.

Per i dag har vi en "fritt frem" løsning, hvor man kan koble på hva som helst, og man betaler en fast pris i året. Kapasiteten på dette er ikke god nok, og vi tenker at når flere får elbil blir det også relevant å "intelligent" kunne fordele kapasitet.

Vårt faste elektrikerfirma anbefaler en løsning for dette, der man kun kan bruke Salto-ladere.

Vi er noe skeptisk, da dette blir "vendor lock-in" - alle må bruke samme lader, og prisen på dette blir deretter. Ser også at prisen i utgangspunktet på oppsett av Salto-lader var ganske stiv, i forhold til for eksempel en Tesla-lader.

Så det vi (tror at) vi helst ønsker oss, er en infrastruktur som kan fordele kapasitet (og eventuelt kostnader) på en god måte, men som lar en bruke de laderne man vil.

Hvilke muligheter finnes i dag? Hva er anbefalt for å kunne sette opp en fremtidsrettet lade-infrastruktur i et sameie?

Erik Ola Ulvestad

Ladestasjoner med OCPP og egendrifta EVCC som feks "SBC Supervisor EM edition" med OCPP driverprotokoll er det du vil ha. Då blir det "multi vendor" ladestasjon kompatibelt og full kontroll i 'eige hus', dynamisk laststyring , rapportering, m.m.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Krede

@Erik: Det høres spennendes ut..

Hvordan går vi frem for å sette opp dette? Vi har vel grovt regnet i overkant av 50 parkeringsplasser, og det er veldig fordelaktig om vi kan "outsource" oppsett og drift av dette. Styret skiftes ut jevnlig, og har ikke nødvendigvis teknisk kompetanse til å legge inn nye patcher/versjoner av OCPP o.l.

For meg virker det som de fleste leverandører tilbyr "pakkeløsninger", som f.eks zaptec, fortum og salto, der man må bruke deres lader.

TB

En løsning basert på OCPP er spennede, og vil gi støtte for mange ulike typer og modeller av ladebokser, treng ikkje låse seg til en bestemt leverandør. Spørsmålet er standardisering og det arbeid som må legges ned for å det til å fungere oppveier for kostnaden som spares inn?

Som du skriver, det vil være fordelaktig å "outsource" oppsett og drift , der jeg tro at drift av en OCPP løsning fort vil bli kostbart å sette ut? Skal dette gå opp økonomisk vil en måtte legge ned en betydelig egeninnsats.

Tenkte litt på det samme før vi valgte system i borettslaget jeg bor i. Men, vil valgte å gå for ZapCharger Pro da det var løsningen som i 2017 virket å være mest "fremtidsrettet". I den løsningen ligger all styring i hver enkelt boks, og vi slipper egne kontrollere, og egne kurser for hver boks. Dvs, det er praktisk for gradvis utbygging. (Har 18 bokser fordelt på 110 plasser nå).

Det som nok vill være enklere å installere - og drifte er å gjøre klar alle plasser samlet med en rimelig ladeboks, som støtter OCPP. Da ville alle lade-boksene være lik, og løsningen trenger ikke tilpasses nye bokser. "If it works, don't touch it" kan da til en viss grad benyttes.

Men, investeringen for å komme igang blir større.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Griffel

#4
Meshcrafts er jo f.eks en av de som tilbyr slike tjenester.
Da kan alle OCCP 1.6 kompatible ladestasjoner benyttes.

Priser på dette antydes her:
https://meshcrafts.com/price/

Enkelte funksjoner som bygges inn i daestasjonen er kanskje ikke tilgjenglig for alle typer. For eksempel Zaptec's fasebalansering er avhengig av releer innebygget i ladestasjonen.

For andre merker er en da avhengig av å fordele ladestasjonene statisk på faser.

I et TN nett hvor en også kan ha lading på tre faser er dette en stor fordel. Det vil i praksis bli uhåndterlig og tillate 3 faseet lading om alle kan velge type stasjon blant de som er kompatible.
Hvor stor praktisk betydning det har i et IT nett hvor en uansett må lade på en fase er usikkert.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: Griffel på onsdag 20. februar 2019, klokken 12:10
For eksempel Zaptec's fasebalansering er avhengig av releer innebygget i ladestasjonen.

For andre merker er en da avhengig av å fordele ladestasjonene statisk på faser.

I et TN nett hvor en også kan ha lading på tre faser er dette en stor fordel.

Zaptec sin fasevalgfunksjon gir vel inga meining for 3fase lading?
Den kan sjølvsagt rotere på tilbudte fasar så "1fase bilar" får den minst belasta fasegruppa på sin L1-L2, og då vil det ha ein viss funksjon. Eg meinar å ha  sett påstand om 60% betre utnytting med fasebalansering. Er det nokon som kjenner grunnlaget for denne verdien?
Blir det foretatt faseomkobling i inneværende ladesesjon og kva er evt kriterie/grenseverdi for omkobling?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

TB

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 21. februar 2019, klokken 17:27
Sitat fra: Griffel på onsdag 20. februar 2019, klokken 12:10
For eksempel Zaptec's fasebalansering er avhengig av releer innebygget i ladestasjonen.
For andre merker er en da avhengig av å fordele ladestasjonene statisk på faser.
I et TN nett hvor en også kan ha lading på tre faser er dette en stor fordel.
Zaptec sin fasevalgfunksjon gir vel inga meining for 3fase lading?
Den kan sjølvsagt rotere på tilbudte fasar så "1fase bilar" får den minst belasta fasegruppa på sin L1-L2, og då vil det ha ein viss funksjon. Eg meinar å ha  sett påstand om 60% betre utnytting med fasebalansering. Er det nokon som kjenner grunnlaget for denne verdien?
Blir det foretatt faseomkobling i inneværende ladesesjon og kva er evt kriterie/grenseverdi for omkobling?
Av den erfaring jeg har så langt gjør Zaptec fase omkobling i pågående lade sesjon. Lading av trilling viste seg å være upålitelig første tiden etter anlegget ble installert pga. dette. Trilling liker ikke at strømmen blir borte. Måten jeg tror det ble løst på var å unngå fase omkobling for denne typen biler. Det har fungert etter det kom ny programvare høsten 2017. (Og det har kommet mye ny programvare etter den tid også.)

Slik jeg har oppfattet fordelen med Zaptec sin løsning er når en bygger ut gradvis vil en slippe å måtte ta stilling til valg av faser. Så langt har jeg ikke oversikt over hvor god balanseringen faktisk er, har bare utført noen stikkprøver noen få ganger - da har balansen vært helt ok.

Også annen bruk på anlegget som kan påvirke dette. Vi har ikke installert måleutstyr eller kobling mot måler, slik at Zaptec anlegget kjenner ikke ikke til faktisk belastning på anlegget.

Ulempen med løsningen til Zaptec er mange rele innebygget i ladestasjonen. Om et av disse feiler vil ladestasjonen ikke fungere som den skal. Så lenge det er garanti på ladeboksen er dette ingen stor sak, men når garantien går ut blir det spørsmål hvilken pris et slikt relebytte settes til. På den andre side - feil på rele kan skje på andre ladebokser med færre innebygget rele også.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA