Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan andre enn Tesla elbiler lades på Tesla ladestasjoner

Startet av Furukollen, mandag 18. februar 2019, klokken 13:13

« forrige - neste »

Cral

Sitat fra: Furukollen på onsdag 20. februar 2019, klokken 11:31
Det bør jo ikke være  slik at Tesla kan lade alle steder mens KUN tesla kan bruke egne ladere. Det blir bare for dumt.

Hvorfor det? Så lenge Tesla ikke får støtte til utbygging av av ladestasjonene sine, så må de vel få lov å velge hvem de vil selge til? De andre laderene er satt opp av selskap som flere steder har fått støtte, og som ønsker å selge lading.

Eller sagt på en annen måte, siden naboen har tankanlegg for røddiesel, er han nødt til å selge meg røddiesel? Traktoren hans kan jo fylles på alle andre offentlige steder?
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Rav4_EV

Jeg bruker min forbrukermakt til å kjøpe elbil fra Tesla fordi de har ordnet et skikkelig ladenettverk. Når folk kjøper elbil fra selskap som ikke bryr seg om ladeinfrastruktur får de skylde seg selv. At min elbilleverandør skal blø fordi andre skal snylte på ladenettet synes jeg lite om. En slags sosialisme. :o
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

arnkl

Sitat fra: Furukollen på onsdag 20. februar 2019, klokken 11:31
Når nå model3 for Europa leveres med ccs  er det nettopp for å kunne benyttes på samtlige ladestasjoner som tilbyr dette. Derved må model 3 tilfredstiller standarden og kan ikke være propritær Tesla.
Da må nødvendigvis ccs kontakten på Tesla sine ladestasjoner også snakke standard ccs.

Slik som eg har forstått det er det berre kontakta på superladarane som er CCS. Kommunikasjonsprotokollen er den same som tidlegare. Men Model 3 forstå både SuC-protokollen og protokollen som er standard i CCS. Dermed kan bilane lade begge stader.

Det kan også virke som Model 3 ladar litt raskare på 150 kW CCS ladarar (127 kW i følge målingar Fastned har gjort) enn på superladarar (der 117 kW er rapportert).
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

OhmPaPa

Sitat fra: Furukollen på onsdag 20. februar 2019, klokken 11:31
Det bør jo ikke være  slik at Tesla kan lade alle steder mens KUN tesla kan bruke egne ladere. Det blir bare for dumt.

Disse ladestasjonene er en del av markedsføringen til Tesla. Nå har jo alle som har kjøpt Tesla betalt for å ha tilgang til disse ladestasjonene. I tillegg betaler man for strømmen man bruker.

Hvis Tesla åpner opp for at alle kan lade der vil de selge færre Tesla-biler. Og taper derfor penger.

Hvis andre vil lade der må de derfor betale for tilgangen. Og deretter for strømmen.

De andre bilmerkene ser ikke poenget i dette da de tenker det er nok ladestasjoner rundtomkring. Ingen grunn til å kjøpe seg inn hos Tesla i tillegg.

Limodriver

Nettverket av Teslaladere har definitivt en verdi. Blir Tesla presset nok eller trenger tilførsel av likvide midler vil jeg tro dette nettverket selges og da vil åpnes for lading av andre bilmerker.

Wibla

Tviler på at det skjer med mindre selskapet går konkurs. Nå er det jo stadig færre biler som lader gratis også, så inntektene fra superladerne vil øke og dekke kostnadene i større grad.
2018 Tesla Model S 75D

Ingeniøren

Sitat fra: Wibla på onsdag 20. februar 2019, klokken 18:59
Tviler på at det skjer med mindre selskapet går konkurs. Nå er det jo stadig færre biler som lader gratis også, så inntektene fra superladerne vil øke og dekke kostnadene i større grad.

Det har vel aldri vert gratis. De som ikke betalte hadde forhåndsbetalt en relativ stor sum. De fleste som regnet på dette fant ut at de hadde betalt inn mye mer enn de noen gang ville klare å bruke så lenge de hadde bilen....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Motorwatt

Jeg har ikke forhåndsbetalt noe (etter det jeg vet), og har gratis lading så lenge jeg har bilen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Wibla

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 21. februar 2019, klokken 10:06
Jeg har ikke forhåndsbetalt noe (etter det jeg vet), og har gratis lading så lenge jeg har bilen.

Det er bakt inn i prisen på bilen, eller det har vært referral-gave.
2018 Tesla Model S 75D

cra

Sitat fra: Furukollen på onsdag 20. februar 2019, klokken 11:31
Da må nødvendigvis ccs kontakten på Tesla sine ladestasjoner også snakke standard ccs.
Det er ingenting som hindrer meg i å bruke standard shucko-kontakter til å sende likestrøm eller datatrafikk gjennom. Det at standart kontakt er benytte "betyr ingenting".

Sitat fra: Furukollen på onsdag 20. februar 2019, klokken 11:31
Det bør jo ikke være  slik at Tesla kan lade alle steder mens KUN tesla kan bruke egne ladere. Det blir bare for dumt.

Javel? De komersielle stasjonene som "alle" kan benytte ønsker flest mulig kunder TM3 kan bruke dem, ogh øker kundegrunnlaget, og formodentlig også lønnsomheten. Det burde gi mer utbygging, og er bedre for alle. Enig?

Ang. andre påTesla sine stasjoner så har Tesla tilbudt hvem som helst å kjøpe seg inn i et anøegg de har bygget ut helt på egenhånd og for egen regning for å tilby kundene et fortrinn. SC-nettverket var en viktig grunn til at jeg kjøpte min første Tesla for mange år siden. At de andre produsentene ikke ser verdien av et slikt nettverk får du nesten ta opp med dem. Det er ingen grunn til at Tesla skal måtte gi det fra seg vederlagsfritt, eller nektes å bruke andre nettverk. Skulle den første produsenten av mobiltelefoner med WiFi nektes å bruke GSM fordi de hadde et egen alternativ? Hadde det vært mer riktig å nekte dem dette om det var et proprietært nett og ikke vanlig WiFi?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

fredag

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 19. februar 2019, klokken 08:36
Tesla sin standard med hurtiglading via type 2 kontakten er proprietær og det er også Tesla sin hurtiglading med CCS2 pluggen hvis de ikke implementerer CCS protokollen i tillegg.

Derimot så har Ionity ikke noen proprietær standard. Den har både CCS2 plugg og følger CCS protokoll standarden som EU har vedtatt som felles standard (men ikke forbud for operatørene i å tilby andre i tillegg slik som for eksempel CHAdeMO). I tillegg så er Ionity åpen for alle med CCS2 plugg og kan kommunisere via CCS protokollen. Ikke låst til ett fler flere merker for så å ekskludere andre.

(Forbehold om jeg kan ha misforstått om hvem som vedtok CCS2 som europeisk standard)

EU har vedtatt at combo2-pluggen skal være EU-standard, men EU-direktivet nevner kun den fysiske pluggen, ikke underliggende kommunikasjonsprotokoll.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Amatøren

Mulig jeg tar feil, men jeg har forstått det slik at det er en vedtatt standard for kommunikasjon mellom bil og lader også.

======

SitatThis is an overview of two automotive-industry standards, SAE J1772 and IEC 61851, with some additional information about charging station connectors. The standards define the voltages and currents allowable and the handshake protocol that the charging station and vehicle must follow.

SitatIn Europe, the standard is IEC 61851.

======

SitatIEC 61851 is an international standard for electric vehicle conductive charging systems, parts of which are currently still under development.

SitatIEC 61851-24: Digital communication between a DC EV charging station and an electric vehicle for control of DC charging
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Rav4_EV

Det finnes mange internasjonale standarder. Det er ingen av disse som åpner for at man kan tvinge seg til å lade hos Tesla. Skjønner ikke helt denne greia om at andre på død og liv skal lade hos Tesla.
Det er lange køer hos Teslas servicenter. Kanskje Teslaeiere skal tvinge VW bilverksteder til å ta garantijobber på deres biler?
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Ellemelle

Sitat fra: Amatøren på torsdag 21. februar 2019, klokken 23:17
SitatIEC 61851-24: Digital communication between a DC EV charging station and an electric vehicle for control of DC charging
Men dette omhandler vel kommunikasjon generelt, og ikke en spesifikk protokoll?
Denne standarden er fra 2012, så da skulle aldri Chademo vært introdusert i EU.

Myrvang

Sitat fra: Furukollen på onsdag 20. februar 2019, klokken 11:31

Det bør jo ikke være  slik at Tesla kan lade alle steder mens KUN tesla kan bruke egne ladere. Det blir bare for dumt.

Jeg har kjøpt meg en bil. Jeg har fortsatt lov å ta bussen. I følge deg betyr det at alle andre på bussen også må få lov å bruke bilen min siden jeg får lov å bruke bussen...
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA