Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nybygg uten plan for lading

Startet av elektrolux, mandag 18. februar 2019, klokken 08:43

« forrige - neste »

elektrolux

Er det i det hele tatt lov i 2019?

Tenker på at utbygger må forholde seg til en haug med andre regler og forskrifter, og at tilrettelegging for enkel infrastruktur for ladin g også burde være en del av et nybygg.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Skulle ikke  tru det var nødvendig med regler; enhver utbygger med et halvt våkent øye må da se hvorhen det bærer?  ::)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

SHN

Utbyggere har i dag ingen økonomiske insentiver til å tilrettelegge for lading. For de er dette ren business. Hvis vi også legger til grunn at rundt 10% av landets biler er elbil eller ladbar hybrid, så er det et stort flertall av potensielle kjøpere som ikke bryr seg om det ikke er tilrettelagt for lading, selv om det koster mer å tilrettelegge for lading i ettertid når behovet melder seg.
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

Klykken

Vi spesifiserer det på våre tegninger av større bygg.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Vollis47

Sitat fra: SHN på mandag 18. februar 2019, klokken 09:50
Utbyggere har i dag ingen økonomiske insentiver til å tilrettelegge for lading. For de er dette ren business. Hvis vi også legger til grunn at rundt 10% av landets biler er elbil eller ladbar hybrid, så er det et stort flertall av potensielle kjøpere som ikke bryr seg om det ikke er tilrettelagt for lading, selv om det koster mer å tilrettelegge for lading i ettertid når behovet melder seg.

For beboerne kan det ofte bli rimeligere å ordne dette i ettertid. En utbygger bryr seg ikke like mye om å gjøre det rimelig og det blir gjerne flere som vil legge inn litt avanse.

Men det kan likevel "lønne seg" å få det inn i prosjektet, for i ettertid blir det jo en kamp med styre og eiermøte.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Wibla

Sitat fra: Klykken på mandag 18. februar 2019, klokken 22:59
Vi spesifiserer det på våre tegninger av større bygg.

Jobber du som prosjekterende? Isåfall: kudos!

Man trenger ikke nødvendigvis nøkkelferdig ladeinfrastruktur, men at det er satt av kapasitet på inntak og satt av plass og kapasitet i tavle/fordeling som er i nærheten av garasje/parkeringsanlegg vil jo lette jobben betraktelig senere.
2018 Tesla Model S 75D

Carl Anton Stenling

Her varierer det vel fra kommune til kommune hvilke krav som stilles. Det er flere kommuner som praktiserer at plan- og bygningsloven ikke oppfylles med mindre lademulighet er på plass. Dette kan f.eks. være fastsatt i parkeringsnormer el.l.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Klykken

Sitat fra: Wibla på tirsdag 19. februar 2019, klokken 04:16
Sitat fra: Klykken på mandag 18. februar 2019, klokken 22:59
Vi spesifiserer det på våre tegninger av større bygg.

Jobber du som prosjekterende? Isåfall: kudos!

Man trenger ikke nødvendigvis nøkkelferdig ladeinfrastruktur, men at det er satt av kapasitet på inntak og satt av plass og kapasitet i tavle/fordeling som er i nærheten av garasje/parkeringsanlegg vil jo lette jobben betraktelig senere.
Driver et arkitektkontor, og prosjekterer litt selv også.
Jeg er veldig på dette med at det skal legges opp ladeinfrastruktur! Vet med sikkerhet at det vil bli et issue i fremtiden, og det koster så lite å få det inn fra dag én fremfor å ta det i ettertid. Fremsnakker det til våre kunder. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

cra

 :+1:
Om noen har tenkt på hvordan det kan gjøres så er jo mye av jobben gjort. Så kan man som andre nevner installere selve boksene seinere. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

trew123

Sitat fra: elektrolux på mandag 18. februar 2019, klokken 08:43
Er det i det hele tatt lov i 2019?
Enkelte ting her i samfunnet kan vel overlates til markedskreftene ?

Carl Anton Stenling

Mye av elbilsuksessen handler om at man ikke har ventet på markedskreftene.
Det er litt ulik tolkning av plan- og bygningsloven, men i §3 er det angitt "ta klimahensyn, herunder gjennom løsninger for energiforsyning og areal og transport". Å tillate nybygg som låser oss fast i fossile transportløsninger kan nok sies å være på tvers av hensikten med §3.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

KjellG

Sitat fra: trew123 på tirsdag 19. februar 2019, klokken 20:24
Sitat fra: elektrolux på mandag 18. februar 2019, klokken 08:43
Er det i det hele tatt lov i 2019?
Enkelte ting her i samfunnet kan vel overlates til markedskreftene ?

Men bak TV er det krav om 6 stikkontaker! En kan undres, til hva?

Rollep

Sitat fra: KjellG på onsdag 20. februar 2019, klokken 22:28
Sitat fra: trew123 på tirsdag 19. februar 2019, klokken 20:24
Sitat fra: elektrolux på mandag 18. februar 2019, klokken 08:43
Er det i det hele tatt lov i 2019?
Enkelte ting her i samfunnet kan vel overlates til markedskreftene ?

Men bak TV er det krav om 6 stikkontaker! En kan undres, til hva?
Det trenger en overhode ikke å undre over. Det er lenge siden man kun trengte kontakter for TV og VHS spiller. Selv har jeg TV, PS3, HD-PVR, BD spiller, Media spiller, Receiver og Effektforsterker som alle trenger strøm. Hadde ikke vært særlig smart å koble opp hele denne gjengen på en kontakt :D


xyzzy

Sitat fra: KjellG på onsdag 20. februar 2019, klokken 22:28
Sitat fra: trew123 på tirsdag 19. februar 2019, klokken 20:24
Sitat fra: elektrolux på mandag 18. februar 2019, klokken 08:43
Er det i det hele tatt lov i 2019?
Enkelte ting her i samfunnet kan vel overlates til markedskreftene ?

Men bak TV er det krav om 6 stikkontaker! En kan undres, til hva?

At det er ønskelig med minst 6  er jo selvsagt, men er det et byggteknisk krav?

Selv trenger jeg 14 uttak nær TVen, til enheter som står der fast.

elektrolux

Kona var ikke fornøyd da jeg monterte 6 stikk under kjøkkenbenken.

Klager ikke nå lenger med vannkoker, Kaffetrakter, bønnemaler, toaster, og div mixere tilkoblet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA