Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Snitthastighet ved hurtiglading er 30kw

Startet av Trekkoppbil, søndag 17. februar 2019, klokken 21:07

« forrige - neste »

hanche

Jeg har aldri skjønt hvorfor man publiserer artikler på nett som omtaler innholdet i en rapport som finnes på nett – uten å lenke til rapporten som omtales.

Her er sammendraget av rapporten (direkte til PDF-utgaven).

Transportøkonomisk institutt gjør det samme her.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Wibla

Stussa fælt på tallene inntil jeg forsto at de ikke har med data fra Tesla sine Superchargere... ;)
2018 Tesla Model S 75D

Biltesteren.no

Elbilblogger og fulltime YouTuber

Lars C. Krogenæs

Det er en dårlig idé å kun se i sladrespeilet for å finne ut hvordan veien går fremover. Her har vi kanskje et eksempel på noe som er utdatert allerede ved utgivelse...

Materialet som er analysert er hentet ut før vi fikk elbiler som lader raskere enn 50kW. Nå er nok realiteten en annen, og normen er vel nå fremover fra 100kW og oppover. Av nye biler er det vel kanskje bare Leaf&Golf som henger igjen med lav hurtigladehastighet. En analyse av snittfarten vil derfor ikke ha så mye å si for hva vi har i vente.

Mange har nok latt være å kjøpe elbil fordi de ikke har dekket behovet for langkjøring. Nå som rekkevidden har doblet seg de siste 2 årene, vil nok bildet for bruken av hurtiglading også endre seg. De som brukte elbil til hytta før, får nå elbiler som ikke har behov for hurtiglading på vei til hytta, hvis de kan saktelade når de kommer frem. De som før skulle så langt at elbil var uaktellt, har nå mulighet for elbil, med kun ett eller 2 stopp underveis. Det hadde derfor vært mye mer spennende å analysere hvordan Tesla sine biler har blitt brukt, for å kunne overføre dette til andre elbiler som nå får lang rekkevidde og hvordan dette vil påvirke bruken av hurtigladere. 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Biltesteren.no

Det er sjeldent jeg ser lange ladekøer lenger nå unntaket på Skøyen i Oslo. Virker som folk har byttet ut sine biler med Teslaer eller langrekkevidde elbiler.
Jeg kjører kort rekkevidde elbil og klarer meg så lenge jeg kommer til en ledig lader. Lader man til 65-70% så går ladefarten ganske greit, men jeg kjører solide tester siden den som har fått mest slakt er 24 kWh Leafen når det kommer til ladefart.
Elbilblogger og fulltime YouTuber

Trekkoppbil

Poenget er at visst  man ikke følger med på ladehastigheten når man lader, og man er bevisst på hvilke hastigheter man lader med under ulike forhold, så er det ganske bingo hvilke hastighet man får. Det gjelder å planlegge kjøring , parkering og lading, så man lader mens batteriet har låg SOC og gunstig temperatur, for å få høy ladefart og å hindre at batteriet blir unødig varmt så det eldes. Det gjelder også å unngå å lade batteri som er for kaldt. Jo eldre batteriet er, jo vanskeligere blir det å få høy ladefart, og fortere blir batteriet varmt, så problemetstillingen blir mer og mer aktuell. Nå er det varslet å komme 100kw-biler uten kjølevæske på batteriet, og da kan det bli ekstra viktig å planlegge så man får skånsom og rask lading.

Trekkoppbil

Jeg stussa over utsagnet her:
"98% av de som hurtiglader på en dag gjør det en gang, rundt 2% gjør det flere ganger. "
Det høres jo overraksende ut. Skal man få rask og skånsom lading, må man ofte ta hyppige og kortvarige ladestopp på låg SOC, og ofte bør man begrense seg til noen få minutters lading. (Nå tipper jeg statistikken er unøyaktig, og at man ikke har oversikt over bilister som lader hos ulike operatører)

Denne statistikken stemmer overens med fenomenet man opplever at enkelt driver maratonlading og lader 30-60 minutter med låg hastighet, mens man kunne kjørt videre til neste ladestasjon og fått kanskje mange ganger så høye ladehastighet.
Regner man litt på køteorier, så er det ganske ugunstig at enkelte lader over en halvtime, mens det er kø av bilister som venter. Skal det bli flyt i trafikken, bør man ha kortvarige ladestopp, hvor man forter seg å kjøre videre til neste ladeplass.

I vinter prøvde jeg å lade en 2012 Leaf på ca 50%SOC og ca 6C. Jeg fikk ca 8kw, men det varierte hele tida og var nok vesentlig lågere også. Jeg avslutta straks jeg var trygg på  å kjøre videre 4 mil til neste stasjon. Der var batteriet kommet opp på ca 12C, og SOC var lågere, og da fikk jeg ca 32 kw.
På vinteren ser man av og til bilister som lader biler med langt høyere SOC, og med svært låg hastighet, over lang tid mens man kanskje slapper av i bilen, eller man har forlatt bilen, mens det er kø med bilister bak.

Jeg har også kjørt 30 mil med 2012 Leaf mellom Kristiansand-området og Oslo-området med 40 minutter lading, hvor jeg har fått full fart på ca 47 kw nesten hele tida. Da lada jeg 8-10 minutter hver 5. mil.
En annen gang lånte jeg bort 2012 Leaf til en som skulle kjøre 8 mil hjemmefra, og han hurtiglada 40 minutter på den strekningen.

m0nkey

98% av mine hurtigladebesøk er kun fordi det ikke var ledig på offentlige ladestasjoner/destinasjonsladere. Det er nok flere som er i samme båt som meg som ikke har god nok tilgang på lading hjemme og/eller på jobb. Da blir det ofte slike ikke-optimale hurtigladerbesøk. En økning i offentlig tilgjengelig sakteladetilbud og destinasjonslading vil nok også hjelpe på å avlaste hurtigladenettverket.
KIA Soul EV Classic (2015)

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 13. mars 2019, klokken 19:46
Jeg stussa over utsagnet her:
"98% av de som hurtiglader på en dag gjør det en gang, rundt 2% gjør det flere ganger. "
Det høres jo overraksende ut. Skal man få rask og skånsom lading, må man ofte ta hyppige og kortvarige ladestopp på låg SOC, og ofte bør man begrense seg til noen få minutters lading. (Nå tipper jeg statistikken er unøyaktig, og at man ikke har oversikt over bilister som lader hos ulike operatører)

Nå tror jeg svært mange turer med hurtiglading innlagt ikke er lengre enn at man klarer seg med én hurtiglading. Om man da vet at man kan komme frem med å lade til f.eks 85%, skal man da ta sjansen på å kjøre videre med 60%? Man risikerer jo at neste ladestasjon er opptatt eller defekt. Jeg tror mange føler at det er tryggere å lade nok når man først har fått igang lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Biltesteren.no

Jeg kjører med LeafSpy Pro og forholder meg til rest kWh og det er sjeldent jeg lader mer enn 70% selv på vinteren. På vinteren har jeg lada til 70% i Drammen og kommet til Skøyen med 19% igjen og dette med full varme i bilen og fulgt trafikken og farten til alle andre biler, men kjører man som typisk Leaf fører så ville jeg ha hatt igjen 49% og ikke hatt på varme noe særlig grad annet enn litt på og av. Men kan neve at man setter seg ofte ut av komfortsonen om man skal lenger og laderen er opptatt på Skøyen. Stort sett står Tesla Model S P100D som er drosjer å lader til 100% på Grønn Kontakt's ladere og så finner man BMW i3 førere som sier de er i hastverk og står å nilader sin BMW i3 til 100% og har plenty med rekkevidde. Altså holdninger til folk som kjører rundt i disse doningene har ofte hatt BMW, Audi, Merchedes, Porsche Cayenne hvor egotripp fortsatt henger godt igjen i stedetfor å lade kortere og kjøre til neste lader om man så absolutt må lade. At det er så få ladere i Oslo er temmelig håpløst og langt ute av takt med å få ned ladekøene. Ja, jeg har sittet noen ganger i 2 timer og 30 minutters ladekø på Skøyen strømtom på grunn av snøvær over Lierskogen som ble til slapseføre. Men det har skjedd noen få ganger, spesielt ettermiddagstider. Laderen til Fortum ved Høvik har jo stadig problemer med Veefil laderen og ABB laderen funker, men ofte står fossile kjøretøy å blokkerer når det egentlig er ledig fordi fossilfolket ikke orker å gå 30 meter for å komme seg bort til oblatautomaten for piggdekk... Og står gjerne der lang tid for å ta toalettbesøk og matpause uten å flytte seg.
Elbilblogger og fulltime YouTuber

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA