Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Svakheter med e-NV200?

Startet av tomrh, søndag 17. februar 2019, klokken 19:55

« forrige - neste »

tomrh

Dere som har hatt 24 kWh versjonen en stund vet kanskje litt om hvilke svakheter bilen har, hva man bør passe ekstra på ifm vedlikehold etc? Hva ville dere gjort om igjen med en splitter ny evalia?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Haheim

Har selv hatt fire år med uproblematisk bilhold med min.
Av preventive ting som jeg kan tenke på så er det:
- Plastikk-profilen på skyvedøren foran bakhjulene er veldig utsatt for steinsprut fra framhjulene til tross for skvettlapper. Om det er mulig å foliere den eller noe, så kan det kanskje hjelpe?
- Jeg har de originale aluminiumsfelgene også til vinterdekkene, og klarlakken på dem begynte å "krakelere" allerede etter første vinteren. Nå flasser klarlakken av, og de blir erstattet på garanti. Mulig nye leveranser er bedre, men verdt å følge med på og dokumentere.
- Reservehjulet henger under varerommet bak. Dette er jo veldig utsatt for skitt/salt og hadde små rustflekker allerede etter første vinteren.
- Jeg har bilen på årlig service hvor de smører opp bremsene. I tillegg bremser jeg innimellom opp med bilen i N. Etter 50 000km ser bremsene fortsatt tilnærmet ut som nye og uten slitekant.

tomrh

#2
Takk for grundig svar!  :+1: Det med felgene hørtes litt bekymringsverdig ut, har også vinterdekka på de originale. For originale felger pleier jo generelt å være blant de mest solide. Skal følge nøye med.

Hvordan er det med høytrykkspyling og Nissan-emblem på disse? På vår 12-Leaf flasset lakken av enda høytrykkspyleren var blant de billigste og svakeste, tør jo nesten ikke spyle i emblem-områdene.

Pleier det forresten å skje at TPMS-varsellampa av og til lyser pga manglende signaler fra sensorer? Bilen er kliss ny så sensorene bør jo være tipp-topp.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Ebe

Etter 10.000km har TPMS-lampa i min 40kwh-evalia aldri lyst...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

tomrh

Sitat fra: Ebe på søndag 24. februar 2019, klokken 21:13
Etter 10.000km har TPMS-lampa i min 40kwh-evalia aldri lyst...
Nå når jeg skiftet dekk oppdager jeg at det ruller en løs gjenstand inne i tre av dekkene. Akkurat de samme tre dekkene som har hatt TPMS-problemer i vinter.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Colourmaker

Vi har en splitter ny e-NV200. Setene foran er så vonde og sitte i at det er helt krise.
Skal undersøke med forhandler om det går an å oppgradere fordi dette er det verste jeg har opplevd i mine 29 år som bilist.

tomrh

Er enig i at setene ikke er de beste. Ok, men ikke egnet til langtur, mangler bl.a. å kunne justere helningsvinkel på selve setet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Obk77

Sitat fra: tomrh på søndag 17. februar 2019, klokken 19:55
Dere som har hatt 24 kWh versjonen en stund vet kanskje litt om hvilke svakheter bilen har, hva man bør passe ekstra på ifm vedlikehold etc? Hva ville dere gjort om igjen med en splitter ny evalia?

Hei..
Nesten lettere og skrive det som ikke er svakheter på nv200.
En MØKKA bil etter min Mening. Etter et år,bog bare problemer. Slakt, ratt,shev bakstilling, dårlig lys, dårlig bakvisker, ryggekamera dårlig. Meget ræva varme og kjøleanlegg, altfor liten til hele kuppen. Navigasjon er utdatert og dritt. Aktiv kjølingen som ikke fungerer. Sneglefart av huriglading. 20-33kw Max.  Batteri opphetet får ofte.
Plast list bakre, rust oppsamler.

leafnor

Sitat fra: Obk77 på tirsdag 30. juli 2019, klokken 19:26
Sitat fra: tomrh på søndag 17. februar 2019, klokken 19:55
Dere som har hatt 24 kWh versjonen en stund vet kanskje litt om hvilke svakheter bilen har, hva man bør passe ekstra på ifm vedlikehold etc? Hva ville dere gjort om igjen med en splitter ny evalia?

Hei..
Nesten lettere og skrive det som ikke er svakheter på nv200.
En MØKKA bil etter min Mening. Etter et år,bog bare problemer. Slakt, ratt,shev bakstilling, dårlig lys, dårlig bakvisker, ryggekamera dårlig. Meget ræva varme og kjøleanlegg, altfor liten til hele kuppen. Navigasjon er utdatert og dritt. Aktiv kjølingen som ikke fungerer. Sneglefart av huriglading. 20-33kw Max.  Batteri opphetet får ofte.
Plast list bakre, rust oppsamler.
Hvis det nesten er lettere å skrive det som ikke er svakheter, så må det bety at det er flere gode sider enn dårlige.
Det var enda godt for bilen og Nissan. 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Vi har hatt 5-seter siden januar, godt fornøyd med kjøpet så langt, kjenner meg ikke igjen i Obk77's beskrivelse.

Varmeapparat er tilstrekkelig om vinteren i 5-seteren som har ei stor hatthylle over størsteparten av lastevolumet bak, mulig 7-seteren sliter med større volum? Bruk av resirkulasjon kan hjelpe å få opp varmen raskere i mange minus. Forvarming gir behagelig varme fra start. AC oppleves tilstrekkelig om sommeren, greit å gjennomlufte først med alle vinduer åpne slik det er i alle biler som har stått i solsteiken.

Ryggekamera virker som det skal, men enig i at det peker litt for mye ned - likevel helt innafor og til å leve med.

Navigasjon blir utdatert og koster en formue å oppdatere, men er akkurat som på Leaf og blir da som forventet for de som har eid Leaf. Langt fra det viktigste da man har google maps på mobil.

Hurtiglading er rask nok om man kjører rolig og ikke over 90, som diskutert i andre tråder, man kan unngå rapidgate. Batterikjøling virker men kunne nok vært kraftigere.

Eneste å virkelig sette fingeren på for vår del har vært feil på dekktrykksensorer, men det har forhandler lovet å fikse på første service.

En svakhet er imidlertid forsikringspremien! MYE dyrere enn Leafen vår.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Obk77

Ac fungerer jo når en sitter rett foran, jeg mener får dem på bakerste rad. Sist sommer kokte mine barn, og med de små dukke vinduene på skyvedørene blir jo ikke det mye luft bak. Nå har jeg satt Inn ekstra soting på rutene og det har hjulpet mot varmen de siste dagene. Men igjen anlegget er lite og svakt for kjøling til de bak. 

Når jeg snakket om opphetet batteri, er jo klart hastigheten under 90km
Problem med den jeg har er at aktivkjølingen ikke fungerer under kjøring, bare ved lading, og ikke huriglading men ved AC lading.

På et år, har jeg klart fått nær 40kw 4 ganger. Ligger alltid rundt 25-26kw og det har ikke noe og si om det er 20- eller 30+ om det er første lading eller andre. Om batteriet er varmt eller ikke.

I vinter prøvde jeg flere ganger og forvarme batteri uten og lykkes. Alt fra 30 til 2 timer.
kanskje jeg har en mandagsbil? Har snakket med flere og de er fornøyd som du beskriver det selv. 

Mye av problem ligger også med gammel teknologi som Nissan. Opperer med.  Hjelper ikke og kaste inn større batteri. Når den ikke blir bevart med nyere tek.

Hadde Kia soul I 3 år uten noe problem med varmt batteri, ikke mye ladetap.  På en strekning
450km kom jeg 1t23m raskere frem med kia'n en nv200 pga ladetid og varmt batteri.

Positivt med bilen er jo at den klarer fint 200km med 7 personer. 
Og store fine sidespeil.😄

leafnor

Obk77, har du forsøkt å ha bilen på igjen under hurtiglading? Da skal vist den aktive kjølingen gå.
Se her på tidspunkt 11:58 ut i denne video:

https://www.youtube.com/watch?v=9c5LykE4J28
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Myrvang

Har 24 kW og den lader på 45-47 kW opp itl va 70% SOC, så at den lader dårlig er jeg ikke med på. Mulig den nye med 40kW er dårligere? på hurtiglading?
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Ebe

Lader som regel alltid med 45kw på første lading, og batterikjøleren fungerer hos meg selv når bilen er avslått under hurtiglading.

Enig med at klimaanlegget er litt underdimensjonert, men det fungerer greit nok. Største problemet er dugg.

Eller kjøper man en stor 7-seter til rett over 300.000, så allverden til kvalitet burde man kansnje ikke forvente :)

Batteriet kan du ikke forvarme i særlig grad. Men det ville jeg ikke gjort heller. Man får rapidgate i -10 grader også, så kaldt batteri har aldri vært et problem for meg.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Rosstopher

e-NV200 har mange svakheter, men det er en svært romslig elbil til en rimelig pris. Skal man ha 7 seter eller tilsvarende mye plass i en annen elbil må man doble prisen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA