Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Model 3 med eller uten EAP?

Startet av Genax, søndag 17. februar 2019, klokken 13:43

« forrige - neste »

Motorwatt

Etter det jeg har lest er for eksempel ikke Matrix-lys tillatt i USA, så her i Europa blir vi sendt ut i det dypeste mørke. Nesten som å kjøre med solbriller om natten som sammenligning.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Løve

Sitat fra: Fornybarbil på onsdag 20. februar 2019, klokken 12:07
Hvem ville uansett turt å sove i bilen? Jeg tror ikke på noen som sier at de ville gjort det.

En powernap i bilen på vei hjem fra jobb? Ja takk! tenk å få 15 minutter med søvn før en henter i BHG. En drøm for både foreldre og barn.

e-Stig

Sitat fra: Wibla på onsdag 20. februar 2019, klokken 22:52
Sitat fra: MooCow på onsdag 20. februar 2019, klokken 22:44
Sitat fra: e-Stig på onsdag 20. februar 2019, klokken 19:31Betyr dette at man må ha AP for å få automatisk fjernlysassistent?
No er det dessverre ikkje dynamisk lysassistent Tesla har, berre det same som du kan gjera manuelt, altså skru heilt av eller på langlysa, ingen utskygging av motgåande køyretøy :(
Lys var en av de store skuffelsene da jeg bytta fra ganske ny Mazda3 til ny S75D, de såkalte dynamiske frontlyktene er ikke akkurat dynamiske sammenlignet med bi-xenon som følger svingene med nær+fjernlys, og fjernlysassistenten er marginalt bedre på en 4 år nyere bil, og burde (siden det er LED) hatt sektor-dimming for møtende trafikk.

Tesla har mye å hente her.

Utrolig rart at det ikke blir stilt krav til gode frontlykter. Det burde bli prioritert lenge før autopiloten. Dette er vel ikke mulig å etterbestille heller? Bi-xenon som følger svingene hadde jeg på den ti år gamle Golfen. Nå har vi e-Golfen som lyser opp grøftekantene langt forbi bilen som ligger foran. Den senker frontlyktene etter hvert som møtende biler nærmer seg og sørger for at det blir "dobbelt opp med lys" når både nærlys og fjernlys er samlet. Det er bare tre timer siden jeg unngikk å treffe en hjort fordi jeg så den så tidlig.

Nå kommer mange bilprodusenter med nattsyn også. Regner med Tesla henger seg på der.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Lynkjapp

Sitat fra: GOS på onsdag 20. februar 2019, klokken 22:49
Men det er ingenting der som sier at dette kalles AP (selv om de nevner at noen av sikkerhetsfunksjonene fra autopilot er med)....og tviler på at Tesla kaller det AP på sine nettsider, men har ikke sjekket,
Ok, jeg skal moderere meg litt. Det som står gjentatte ganger i manualen om de funksjonene som er på alle Model 3 er f eks "de følgende autopilotkomponentene" og "sikkerhetsfunksjonene for autopilot". Når de nevner funksjonalitet som kun følger med EAP så er de nøye på å skrive "forbedret autopilot".

Siden dette er rimelig forvirrende for folk som ikke er som oss og altså ikke har lest hele den engelske og hele den norske manualen og har sittet hundrevis av timer på Youtube og diverse fora og FB-sider så hadde det vært bra om man kunne finne benevninger som normale mennesker også kan skjønne.

Jeg synes det er veldig bra hvis folk skriver "EAP" eller "forbedret autopilot" når de snakker om den pakken som koster 42000,-. Og når jeg snakker om det som inngår uansett så skal jeg huske og skrive om "autopilotkomponenter som inngår" eller noe tilsvarende. Å bare skrive "autopilot" blir heretter meningsløst, siden ingen da kan være sikker på om man mener EAP-spesifikke funksjoner eller generelle sikkerhetsfunksjoner som bruker deler av autopilotsystemet.

S4e

Sitat fra: e-Stig på onsdag 20. februar 2019, klokken 23:57
Sitat fra: Wibla på onsdag 20. februar 2019, klokken 22:52
Sitat fra: MooCow på onsdag 20. februar 2019, klokken 22:44
Sitat fra: e-Stig på onsdag 20. februar 2019, klokken 19:31Betyr dette at man må ha AP for å få automatisk fjernlysassistent?
No er det dessverre ikkje dynamisk lysassistent Tesla har, berre det same som du kan gjera manuelt, altså skru heilt av eller på langlysa, ingen utskygging av motgåande køyretøy :(
Lys var en av de store skuffelsene da jeg bytta fra ganske ny Mazda3 til ny S75D, de såkalte dynamiske frontlyktene er ikke akkurat dynamiske sammenlignet med bi-xenon som følger svingene med nær+fjernlys, og fjernlysassistenten er marginalt bedre på en 4 år nyere bil, og burde (siden det er LED) hatt sektor-dimming for møtende trafikk.

Tesla har mye å hente her.

Utrolig rart at det ikke blir stilt krav til gode frontlykter. Det burde bli prioritert lenge før autopiloten. Dette er vel ikke mulig å etterbestille heller? Bi-xenon som følger svingene hadde jeg på den ti år gamle Golfen. Nå har vi e-Golfen som lyser opp grøftekantene langt forbi bilen som ligger foran. Den senker frontlyktene etter hvert som møtende biler nærmer seg og sørger for at det blir "dobbelt opp med lys" når både nærlys og fjernlys er samlet. Det er bare tre timer siden jeg unngikk å treffe en hjort fordi jeg så den så tidlig.

Nå kommer mange bilprodusenter med nattsyn også. Regner med Tesla henger seg på der.

Litt tidlig å konkludere med at TM3 har dårlige lys?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

MooCow

Sitat fra: S4e på torsdag 21. februar 2019, klokken 07:17
Sitat fra: e-Stig på onsdag 20. februar 2019, klokken 23:57
Sitat fra: Wibla på onsdag 20. februar 2019, klokken 22:52
Sitat fra: MooCow på onsdag 20. februar 2019, klokken 22:44
Sitat fra: e-Stig på onsdag 20. februar 2019, klokken 19:31Betyr dette at man må ha AP for å få automatisk fjernlysassistent?
No er det dessverre ikkje dynamisk lysassistent Tesla har, berre det same som du kan gjera manuelt, altså skru heilt av eller på langlysa, ingen utskygging av motgåande køyretøy :(
Lys var en av de store skuffelsene da jeg bytta fra ganske ny Mazda3 til ny S75D, de såkalte dynamiske frontlyktene er ikke akkurat dynamiske sammenlignet med bi-xenon som følger svingene med nær+fjernlys, og fjernlysassistenten er marginalt bedre på en 4 år nyere bil, og burde (siden det er LED) hatt sektor-dimming for møtende trafikk.

Tesla har mye å hente her.

Utrolig rart at det ikke blir stilt krav til gode frontlykter. Det burde bli prioritert lenge før autopiloten. Dette er vel ikke mulig å etterbestille heller? Bi-xenon som følger svingene hadde jeg på den ti år gamle Golfen. Nå har vi e-Golfen som lyser opp grøftekantene langt forbi bilen som ligger foran. Den senker frontlyktene etter hvert som møtende biler nærmer seg og sørger for at det blir "dobbelt opp med lys" når både nærlys og fjernlys er samlet. Det er bare tre timer siden jeg unngikk å treffe en hjort fordi jeg så den så tidlig.

Nå kommer mange bilprodusenter med nattsyn også. Regner med Tesla henger seg på der.

Litt tidlig å konkludere med at TM3 har dårlige lys?

Lysa som er på Model 3 er ikkje dårlige i den forstand, men synes det er veldig svakt at dei ikkje er adaptive og skyggar ut motgåande køyretøy. Burde kunne forventa det av ein "tech-bil".
Sjølve lysa i seg sjølve er gode, sjå linkane under :)
https://electrek.co/2018/12/27/tesla-model-3-heaglights-iihs/
https://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/tesla/model-3-4-door-sedan

Motorwatt

Dette er en amerikansk test, og de amerikanske reglene er forskjellige fra de vi er vant til i Europa. Bl. a. er Matrix-lys visstnok ikke tillatt i USA. Sammenlignet med moderne europeiske lys, ligger Tesla dessverre langt bak.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

#67
Jeg kan til dels forstå hvorfor marix er forbudt i USA da det ikke er alltid kameraet fanger opp lys på møtende kjøretøy rett. De aller verste bilene å møte blendingsmessig er nye VW Golf og Passat. Usikker på hvorfor, men de er desidert skarpest og mest ubehagelig å møte. Om det skyldes matrix eller at de bare generelt pusher grensene for hva som er ok å kjøre rundt med vet jeg ikke. Men problemet er primært på småveier der matrix ville vært utenkelig å kjøre med så det handler nok om hva de har tillatt seg ift lysets utforming.

På Model X synes jeg nærlysene er gode. Savner skikkelige adaptive lys, selv om led diodene Tesla leverer faktisk gir bedre lys i type nabolagsveikryss.
Men det ble ledbar på meg nå. Fjernlyset er nå helt rått. Langt foran hva man kan få fabrikkmontert. Kostet ikke mange tusenlapper :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

Jeg har kjørt e-Golf et par år, og har aldri opplevd at noen motkommende biler har indikert at lysene er for sterke. De er rett og slett fantastiske å kjøre med. Teslabjørn har testet dem (se YouTube), og han var veldig imponert. Ønsket at Tesla kunne levere noe tilsvarende.

Skjønte ikke helt hva du mente med denne:
SitatMen problemet er primært på småveier der matrix ville vært utenkelig å kjøre med.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

Har aldri blinket for jeg vet de er så sterke.
Med småveier mener jeg rundt i nabolag der folk bor og matrix ville ført til blending av gående eksempelvis.

At de er fantastiske for sjåføren kan vel være en indikasjon på at det kan være slitsomt for møtende. Det er helt klart ikke fjernlys man møter. Men nærlys som pusher grensene for hva som er akseptabelt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

Det er første gang jeg hører en slik påstand. Men la gå. Min mening er dog at Tesla dessverre ligger lysår etter på lysfronten, eller frontlysene....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

e-Stig

Sitat fra: MooCow på torsdag 21. februar 2019, klokken 18:15
Sitat fra: S4e på torsdag 21. februar 2019, klokken 07:17
Sitat fra: e-Stig på onsdag 20. februar 2019, klokken 23:57
Sitat fra: Wibla på onsdag 20. februar 2019, klokken 22:52
Sitat fra: MooCow på onsdag 20. februar 2019, klokken 22:44
Sitat fra: e-Stig på onsdag 20. februar 2019, klokken 19:31Betyr dette at man må ha AP for å få automatisk fjernlysassistent?
No er det dessverre ikkje dynamisk lysassistent Tesla har, berre det same som du kan gjera manuelt, altså skru heilt av eller på langlysa, ingen utskygging av motgåande køyretøy :(
Lys var en av de store skuffelsene da jeg bytta fra ganske ny Mazda3 til ny S75D, de såkalte dynamiske frontlyktene er ikke akkurat dynamiske sammenlignet med bi-xenon som følger svingene med nær+fjernlys, og fjernlysassistenten er marginalt bedre på en 4 år nyere bil, og burde (siden det er LED) hatt sektor-dimming for møtende trafikk.

Tesla har mye å hente her.
Utrolig rart at det ikke blir stilt krav til gode frontlykter. Det burde bli prioritert lenge før autopiloten. Dette er vel ikke mulig å etterbestille heller? Nå har vi e-Golfen som lyser opp grøftekantene langt forbi bilen som ligger foran. Den senker frontlyktene etter hvert som møtende biler nærmer seg og sørger for at det blir "dobbelt opp med lys" når både nærlys og fjernlys er samlet.

Nå kommer mange bilprodusenter med nattsyn også. Regner med Tesla henger seg på der.
Litt tidlig å konkludere med at TM3 har dårlige lys?
Lysa som er på Model 3 er ikkje dårlige i den forstand, men synes det er veldig svakt at dei ikkje er adaptive og skyggar ut motgåande køyretøy. Burde kunne forventa det av ein "tech-bil".

Jeg tror heller ikke lysene til TM3 er dårlige. Tvert imot, Tesla byttet vel frontlykter på TM3 i 2018? Jeg mener bare at hvis frontlyktene ikke tilpasser seg trafikken bedre enn at de slår av langlysene når man møter biler så er teknologien til Tesla langt bak Volkswagen og Audi og de andre premiummerkene som klarer å legge skygger på andre biler i trafikken og lyse opp alt rundt.

Jeg har ikke hatt e-Golf i to år som Motorwatt, men jeg har kjørt 10 000 kilometer siden august og kan skrive under på at det frontlyktene gjør er veldig imponerende. Tror man må prøve dette selv for å skjønne hvor bra det fungerer.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

olavxxx

Model 3 fikk nye lys ja, det var eneste de fikk trekk for i sikkerhetstesten, så lagde de nye lys.
Hvor bra de er, vet jeg ikke. Jeg hadde late 17 Model X som jeg synes hadde bra lys (LED). sies model3 har bedre lys enn X, men det er jo andres erfaringer da, jeg har ikke fått model 3 enda :)

Motorwatt

Morgan believes some of the problems being identified by the insurance group can be easily fixed.
Headlight-leveling technology can be used to re-aim headlights if, for example, a vehicle takes on a heavy trailer that weighs it down in back. That technology is required in Europe but not in the U.S.
Other advancements that tend to receive higher ratings from the insurance group include light-swiveling functions and high-beam assist.
Morgan and Brumbelow agree that adaptive driving beams, which allow high beams to light a driver's entire path, with the exception of any oncoming vehicles, are the next big advancement. The technology appears in Europe and Japan, but U.S. regulations don't permit it.

"It's not yet legal on the road in the United States, which is really a shame because this is a huge advancement in safety," Morgan said. "Everything is automated."
NHTSA is now doing research on the use of adaptive driving beams in other countries. It declined to comment on the progress of that research.
While NHTSA does have standard requirements for headlamp beams and limits for maximum and minimum intensity, the group declined to comment on the possibility of headlight regulations for issues such as aim.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Jeppe

I dag bestilte eg FSD. Litt fordi eg har vurdert det lenge, litt pga Elon sitt intervju i ARK Invest podcasten nylig og litt på grunn av noko eg har hørt frå Model 3 Owners Club fleire gonger; Hvis Tesla tilbyr noko du har lyst på, kjøp det! Sjangsen for at opsjonen blir borte eller blir dyrare seinare er overhengande stor.

Eg har også planlagt å ha bilen i meir enn tre år, og om så lang tid så trur eg ikkje alle 25.000kr eg nå betalar for FSD er "tapt" når det gjeld gjensalgsverdi.

Men mest av alt så bestilte eg av nyskjerrighet, fordi dette er noko eg vil være med på. Og fordi eg ikkje ville bruke rundt ein halv million kroner og eitt år etterpå sjå at andre fekk meir avanserte funskjonar enn meg når eg kunne betalt 25 laks ekstra og hatt akkurat det same.
Om det var lurt? Det får tida vise...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA