Skrevet av Emne: Tesla Model 3 med eller uten EAP?  (Lest 6877 ganger)

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2139
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
Sv: Tesla Model 3 med eller uten EAP?
« Svar #45 på: onsdag 20. februar 2019, klokken 12:52 »
Dere er modige altså :D
Pr nå ja, men ikke når selvkjøring vil være tryggere enn å kjøre selv. ;-)
LR AWD, EAP, Aero S/V, VIN 218xxx

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1852
    • Vis profil
Sv: Tesla Model 3 med eller uten EAP?
« Svar #46 på: onsdag 20. februar 2019, klokken 13:00 »
Aha, da har jeg misforstått. Men EAP har mer enn dette da, som automatisk filskifte og Navigate on Autopilot. Sistnevnte har kanskje ikke kommet til Europa ennå?
"Automatisk filskifte er tilgjengelig når Autostyring er aktiv" står det i manualen, så de ser tydeligvis automatisk filskifte som en underfunksjon til autostyring.

Og nei, navigate on autopilot må man vente litt til på.
Automatisk filskifte virker idag og i Norge, og har gjort det en stund. Bare ta ut retningsviseren, så skifter den fil hvis det er klart bakfra. Men hold i rattet.
S75D - 2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - Delskinn

Tulle

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 113
    • Vis profil
Sv: Tesla Model 3 med eller uten EAP?
« Svar #47 på: onsdag 20. februar 2019, klokken 14:21 »
Hvem ville uansett turt å sove i bilen? Jeg tror ikke på noen som sier at de ville gjort det.
Sove eller andre ting - ja jeg vil!

model3citizen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 784
    • Vis profil
Sv: Tesla Model 3 med eller uten EAP?
« Svar #48 på: onsdag 20. februar 2019, klokken 14:24 »
Hvem ville uansett turt å sove i bilen? Jeg tror ikke på noen som sier at de ville gjort det.

Å sove under landbasert transport er generelt ubehagelig, så nei. Eneste unntak er sovekupe i tog, det går.

Men, jeg tror den amerikanske drømmen er å sovne bak rattet.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

OlaM

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 900
    • Vis profil
Sv: Tesla Model 3 med eller uten EAP?
« Svar #49 på: onsdag 20. februar 2019, klokken 14:37 »
Jeg tror ikke disse bilene noen gang blir selvkjørende til level 4 eller 5, muligens utenom noen beta-områder i California. Men kanskje det kommer om noen bilgenerasjoner. Det hadde vært digg med en bil som funket som et nattog, med seter man kunne legge ganske flatt eller annen liggeplass. Bilen kjørte rolig på motorveien gjennom natten og når du våknet sto den på lading ved en avkjørsel.

stefse

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1361
    • Vis profil
Sv: Tesla Model 3 med eller uten EAP?
« Svar #50 på: onsdag 20. februar 2019, klokken 18:37 »
Selvkjøring vil vanskelig bli oppnåelig i Norge uten et eller annen form for kommunikasjon mellom vei og bil. Man kan fint selvkjøre hele E-18 under normale værforhold, men man må bli vekket og ta over rattet når bilen skal svinge av.
Å forlange at bilen skal takle alle veier og forhold vil forsinke selvkjøringsmulighetene vesentlig.
Jeg har bestilt med EAP, og vil naturlig nok la bilen dele alt den vil med Tesla.
eGolf
Tesla Model3 LR, Perlehvit, H.F.

ladov

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1083
    • Vis profil
Sv: Tesla Model 3 med eller uten EAP?
« Svar #51 på: onsdag 20. februar 2019, klokken 18:37 »
For litt siden ble GM bedømt til å være lengst fremme på autonomi, fordi de baserte seg på nøyaktige kart i begrensede områder. Hvis vi følger den tankegangen videre kan det bety at når de største byene og de største ferdselsårene blir dekket vil du om morgenen kunne fraktes autonomt fra Stor-Oslos ytterkant til jobb i sentrum, og tilbake igjen på kvelden når du har drukket deg sjarmerende salongberuset. Du vil  også kunne kjøre autonomt i retning Sørlandet men siste par kilometerne til hytta i Tvedestrand må du nok klare selv..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

stefse

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1361
    • Vis profil
Sv: Tesla Model 3 med eller uten EAP?
« Svar #52 på: onsdag 20. februar 2019, klokken 19:01 »
Hvis man følger den tankegangen at man kan drikke seg salongberuset, så ser jeg for meg at bilen møter opp på et selvkjørings startpunkt rett ved en hovedvei, og setter deg av på et tilsvarende sted der du bor. Bilen slipper å tråkle seg fram til døra på baren, og du får en kort spasertur som du sannsynligvis har behov for :P
eGolf
Tesla Model3 LR, Perlehvit, H.F.

e-Stig

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 90
    • Vis profil
Sv: Tesla Model 3 med eller uten EAP?
« Svar #53 på: onsdag 20. februar 2019, klokken 19:31 »
EAP = AP per i dag. Man får ikke AP om man ikke kjøper EAP på Model 3, kun dum cruise control og alle sikkerhetsfunksjoner.
Bedre å forholde seg til hva manualen faktisk sier, og det er følgende, uansett hva som er historikken fra tidligere:

Autopilot (AP):
• Filskifteassistent
• Kollisjonsvarselassistent
• Hastighetsassistent
• Automatisk fjernlys

Betyr dette at man må ha AP for å få automatisk fjernlysassistent? Det har jo vært en revolusjon på lysteknologien de siste årene (Matrix, LED, etc.) så dette er viktig å få med på en ny bil. De dynamiske frontlysene på e-Golf er helt fantastiske på norske veier der skogen står helt inntil veibanen. Prøvde å finne svar på hjemmesidene til Tesla men jeg fant ingen god oversikt der.
e-Golf 2018

Lynkjapp

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 436
    • Vis profil
Sv: Tesla Model 3 med eller uten EAP?
« Svar #54 på: onsdag 20. februar 2019, klokken 20:10 »
Betyr dette at man må ha AP for å få automatisk fjernlysassistent?
Du får ikke kjøpt Model 3 uten AP så spørsmålet blir ikke helt relevant. Husk, AP er inkludert. Det er EAP som koster 42 000,- ekstra.

GOS

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1978
    • Vis profil
Sv: Tesla Model 3 med eller uten EAP?
« Svar #55 på: onsdag 20. februar 2019, klokken 22:24 »
Betyr dette at man må ha AP for å få automatisk fjernlysassistent?
Du får ikke kjøpt Model 3 uten AP så spørsmålet blir ikke helt relevant. Husk, AP er inkludert. Det er EAP som koster 42 000,- ekstra.

Dette er jo helt feil. Det er IKKE AP med på model 3. AP var betegnelsen på den første AutoPilot softwaren som var basert på MobileEye sitt system. Når Telsa laget sitt eget så kalte de sitt eget for EAP (Enhanced AutoPilot).

Så om du IKKE bestiller EAP så får du Model 3 uten AP!
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Vesel

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 464
    • Vis profil
Sv: Tesla Model 3 med eller uten EAP?
« Svar #56 på: onsdag 20. februar 2019, klokken 22:33 »
Dette er jo helt feil. Det er IKKE AP med på model 3. AP var betegnelsen på den første AutoPilot softwaren som var basert på MobileEye sitt system. Når Telsa laget sitt eget så kalte de sitt eget for EAP (Enhanced AutoPilot).

Så om du IKKE bestiller EAP så får du Model 3 uten AP!
Var det jeg også trodde, men han hevder at i manualen eller på Teslas hjemmeside så står det at standard sikkerhetsfunksjonene + dum cc har fått betegnelsen AP. https://elbilforum.no/index.php?topic=44383.msg767222#msg767222
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3, utlevert 12. mars 2019 i Kristiansand.
Long Range, AWD, premium svart interiør, blå, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

MooCow

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 115
    • Vis profil
Sv: Tesla Model 3 med eller uten EAP?
« Svar #57 på: onsdag 20. februar 2019, klokken 22:44 »
EAP = AP per i dag. Man får ikke AP om man ikke kjøper EAP på Model 3, kun dum cruise control og alle sikkerhetsfunksjoner.
Bedre å forholde seg til hva manualen faktisk sier, og det er følgende, uansett hva som er historikken fra tidligere:

Autopilot (AP):
• Filskifteassistent
• Kollisjonsvarselassistent
• Hastighetsassistent
• Automatisk fjernlys

Betyr dette at man må ha AP for å få automatisk fjernlysassistent? Det har jo vært en revolusjon på lysteknologien de siste årene (Matrix, LED, etc.) så dette er viktig å få med på en ny bil. De dynamiske frontlysene på e-Golf er helt fantastiske på norske veier der skogen står helt inntil veibanen. Prøvde å finne svar på hjemmesidene til Tesla men jeg fant ingen god oversikt der.

No er det dessverre ikkje dynamisk lysassistent Tesla har, berre det same som du kan gjera manuelt, altså skru heilt av eller på langlysa, ingen utskygging av motgåande køyretøy :(

GOS

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1978
    • Vis profil
Sv: Tesla Model 3 med eller uten EAP?
« Svar #58 på: onsdag 20. februar 2019, klokken 22:49 »
Dette er jo helt feil. Det er IKKE AP med på model 3. AP var betegnelsen på den første AutoPilot softwaren som var basert på MobileEye sitt system. Når Telsa laget sitt eget så kalte de sitt eget for EAP (Enhanced AutoPilot).

Så om du IKKE bestiller EAP så får du Model 3 uten AP!
Var det jeg også trodde, men han hevder at i manualen eller på Teslas hjemmeside så står det at standard sikkerhetsfunksjonene + dum cc har fått betegnelsen AP. https://elbilforum.no/index.php?topic=44383.msg767222#msg767222

Står ingenting om det i manualen (Ihvertfall ikke i den Noske)

Det som står er:

Disse sikkerhetsfunksjonene for autopilot er tilgjengelig på alle Model 3-biler:
• Filskifteassistent (se Filskifteassistent på
side 88).
• Kollisjonsvarselassistent (se
Kollisjonsvarselassistent på side 90).
• Hastighetsassistent (se
Hastighetsassistent på side 93).
• Automatisk fjernlys (se Fjernlys på side
54).

Men det er ingenting der som sier at dette kalles AP (selv om de nevner at noen av sikkerhetsfunksjonene fra autopilot er med)....og tviler på at Tesla kaller det AP på sine nettsider, men har ikke sjekket,
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Wibla

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 537
    • Vis profil
Sv: Tesla Model 3 med eller uten EAP?
« Svar #59 på: onsdag 20. februar 2019, klokken 22:52 »

Betyr dette at man må ha AP for å få automatisk fjernlysassistent? Det har jo vært en revolusjon på lysteknologien de siste årene (Matrix, LED, etc.) så dette er viktig å få med på en ny bil. De dynamiske frontlysene på e-Golf er helt fantastiske på norske veier der skogen står helt inntil veibanen. Prøvde å finne svar på hjemmesidene til Tesla men jeg fant ingen god oversikt der.

No er det dessverre ikkje dynamisk lysassistent Tesla har, berre det same som du kan gjera manuelt, altså skru heilt av eller på langlysa, ingen utskygging av motgåande køyretøy :(

Lys var en av de store skuffelsene da jeg bytta fra ganske ny Mazda3 til ny S75D, de såkalte dynamiske frontlyktene er ikke akkurat dynamiske sammenlignet med bi-xenon som følger svingene med nær+fjernlys, og fjernlysassistenten er marginalt bedre på en 4 år nyere bil, og burde (siden det er LED) hatt sektor-dimming for møtende trafikk.

Tesla har mye å hente her.
2018 Tesla Model S 75D