Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Model 3 med eller uten EAP?

Startet av Genax, søndag 17. februar 2019, klokken 13:43

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Fornybarbil på onsdag 20. februar 2019, klokken 12:22
Dere er modige altså :D
Pr nå ja, men ikke når selvkjøring vil være tryggere enn å kjøre selv. ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Sitat fra: Lynkjapp på mandag 18. februar 2019, klokken 14:39
Sitat fra: Vesel på mandag 18. februar 2019, klokken 14:27
Aha, da har jeg misforstått. Men EAP har mer enn dette da, som automatisk filskifte og Navigate on Autopilot. Sistnevnte har kanskje ikke kommet til Europa ennå?
"Automatisk filskifte er tilgjengelig når Autostyring er aktiv" står det i manualen, så de ser tydeligvis automatisk filskifte som en underfunksjon til autostyring.

Og nei, navigate on autopilot må man vente litt til på.
Automatisk filskifte virker idag og i Norge, og har gjort det en stund. Bare ta ut retningsviseren, så skifter den fil hvis det er klart bakfra. Men hold i rattet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Tulle

Sitat fra: Fornybarbil på onsdag 20. februar 2019, klokken 12:07
Hvem ville uansett turt å sove i bilen? Jeg tror ikke på noen som sier at de ville gjort det.
Sove eller andre ting - ja jeg vil!

Strøm Tycoon

Sitat fra: Fornybarbil på onsdag 20. februar 2019, klokken 12:07
Hvem ville uansett turt å sove i bilen? Jeg tror ikke på noen som sier at de ville gjort det.

Å sove under landbasert transport er generelt ubehagelig, så nei. Eneste unntak er sovekupe i tog, det går.

Men, jeg tror den amerikanske drømmen er å sovne bak rattet.

OlaM

Jeg tror ikke disse bilene noen gang blir selvkjørende til level 4 eller 5, muligens utenom noen beta-områder i California. Men kanskje det kommer om noen bilgenerasjoner. Det hadde vært digg med en bil som funket som et nattog, med seter man kunne legge ganske flatt eller annen liggeplass. Bilen kjørte rolig på motorveien gjennom natten og når du våknet sto den på lading ved en avkjørsel.
'21 3LR

stefse

Selvkjøring vil vanskelig bli oppnåelig i Norge uten et eller annen form for kommunikasjon mellom vei og bil. Man kan fint selvkjøre hele E-18 under normale værforhold, men man må bli vekket og ta over rattet når bilen skal svinge av.
Å forlange at bilen skal takle alle veier og forhold vil forsinke selvkjøringsmulighetene vesentlig.
Jeg har bestilt med EAP, og vil naturlig nok la bilen dele alt den vil med Tesla.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

ladov

For litt siden ble GM bedømt til å være lengst fremme på autonomi, fordi de baserte seg på nøyaktige kart i begrensede områder. Hvis vi følger den tankegangen videre kan det bety at når de største byene og de største ferdselsårene blir dekket vil du om morgenen kunne fraktes autonomt fra Stor-Oslos ytterkant til jobb i sentrum, og tilbake igjen på kvelden når du har drukket deg sjarmerende salongberuset. Du vil  også kunne kjøre autonomt i retning Sørlandet men siste par kilometerne til hytta i Tvedestrand må du nok klare selv..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

stefse

Hvis man følger den tankegangen at man kan drikke seg salongberuset, så ser jeg for meg at bilen møter opp på et selvkjørings startpunkt rett ved en hovedvei, og setter deg av på et tilsvarende sted der du bor. Bilen slipper å tråkle seg fram til døra på baren, og du får en kort spasertur som du sannsynligvis har behov for :P
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

e-Stig

Sitat fra: Lynkjapp på mandag 18. februar 2019, klokken 14:22
Sitat fra: Vesel på mandag 18. februar 2019, klokken 13:55
EAP = AP per i dag. Man får ikke AP om man ikke kjøper EAP på Model 3, kun dum cruise control og alle sikkerhetsfunksjoner.
Bedre å forholde seg til hva manualen faktisk sier, og det er følgende, uansett hva som er historikken fra tidligere:

Autopilot (AP):
• Filskifteassistent
• Kollisjonsvarselassistent
• Hastighetsassistent
• Automatisk fjernlys

Betyr dette at man må ha AP for å få automatisk fjernlysassistent? Det har jo vært en revolusjon på lysteknologien de siste årene (Matrix, LED, etc.) så dette er viktig å få med på en ny bil. De dynamiske frontlysene på e-Golf er helt fantastiske på norske veier der skogen står helt inntil veibanen. Prøvde å finne svar på hjemmesidene til Tesla men jeg fant ingen god oversikt der.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Lynkjapp

Sitat fra: e-Stig på onsdag 20. februar 2019, klokken 19:31
Betyr dette at man må ha AP for å få automatisk fjernlysassistent?
Du får ikke kjøpt Model 3 uten AP så spørsmålet blir ikke helt relevant. Husk, AP er inkludert. Det er EAP som koster 42 000,- ekstra.

GOS

Sitat fra: Lynkjapp på onsdag 20. februar 2019, klokken 20:10
Sitat fra: e-Stig på onsdag 20. februar 2019, klokken 19:31
Betyr dette at man må ha AP for å få automatisk fjernlysassistent?
Du får ikke kjøpt Model 3 uten AP så spørsmålet blir ikke helt relevant. Husk, AP er inkludert. Det er EAP som koster 42 000,- ekstra.

Dette er jo helt feil. Det er IKKE AP med på model 3. AP var betegnelsen på den første AutoPilot softwaren som var basert på MobileEye sitt system. Når Telsa laget sitt eget så kalte de sitt eget for EAP (Enhanced AutoPilot).

Så om du IKKE bestiller EAP så får du Model 3 uten AP!
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Vesel

Sitat fra: GOS på onsdag 20. februar 2019, klokken 22:24
Dette er jo helt feil. Det er IKKE AP med på model 3. AP var betegnelsen på den første AutoPilot softwaren som var basert på MobileEye sitt system. Når Telsa laget sitt eget så kalte de sitt eget for EAP (Enhanced AutoPilot).

Så om du IKKE bestiller EAP så får du Model 3 uten AP!
Var det jeg også trodde, men han hevder at i manualen eller på Teslas hjemmeside så står det at standard sikkerhetsfunksjonene + dum cc har fått betegnelsen AP. https://elbilforum.no/index.php?topic=44383.msg767222#msg767222
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

MooCow

Sitat fra: e-Stig på onsdag 20. februar 2019, klokken 19:31
Sitat fra: Lynkjapp på mandag 18. februar 2019, klokken 14:22
Sitat fra: Vesel på mandag 18. februar 2019, klokken 13:55
EAP = AP per i dag. Man får ikke AP om man ikke kjøper EAP på Model 3, kun dum cruise control og alle sikkerhetsfunksjoner.
Bedre å forholde seg til hva manualen faktisk sier, og det er følgende, uansett hva som er historikken fra tidligere:

Autopilot (AP):
• Filskifteassistent
• Kollisjonsvarselassistent
• Hastighetsassistent
• Automatisk fjernlys

Betyr dette at man må ha AP for å få automatisk fjernlysassistent? Det har jo vært en revolusjon på lysteknologien de siste årene (Matrix, LED, etc.) så dette er viktig å få med på en ny bil. De dynamiske frontlysene på e-Golf er helt fantastiske på norske veier der skogen står helt inntil veibanen. Prøvde å finne svar på hjemmesidene til Tesla men jeg fant ingen god oversikt der.

No er det dessverre ikkje dynamisk lysassistent Tesla har, berre det same som du kan gjera manuelt, altså skru heilt av eller på langlysa, ingen utskygging av motgåande køyretøy :(

GOS

Sitat fra: Vesel på onsdag 20. februar 2019, klokken 22:33
Sitat fra: GOS på onsdag 20. februar 2019, klokken 22:24
Dette er jo helt feil. Det er IKKE AP med på model 3. AP var betegnelsen på den første AutoPilot softwaren som var basert på MobileEye sitt system. Når Telsa laget sitt eget så kalte de sitt eget for EAP (Enhanced AutoPilot).

Så om du IKKE bestiller EAP så får du Model 3 uten AP!
Var det jeg også trodde, men han hevder at i manualen eller på Teslas hjemmeside så står det at standard sikkerhetsfunksjonene + dum cc har fått betegnelsen AP. https://elbilforum.no/index.php?topic=44383.msg767222#msg767222

Står ingenting om det i manualen (Ihvertfall ikke i den Noske)

Det som står er:

Disse sikkerhetsfunksjonene for autopilot er tilgjengelig på alle Model 3-biler:
• Filskifteassistent (se Filskifteassistent på
side 88).
• Kollisjonsvarselassistent (se
Kollisjonsvarselassistent på side 90).
• Hastighetsassistent (se
Hastighetsassistent på side 93).
• Automatisk fjernlys (se Fjernlys på side
54).

Men det er ingenting der som sier at dette kalles AP (selv om de nevner at noen av sikkerhetsfunksjonene fra autopilot er med)....og tviler på at Tesla kaller det AP på sine nettsider, men har ikke sjekket,
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Wibla

Sitat fra: MooCow på onsdag 20. februar 2019, klokken 22:44
Sitat fra: e-Stig på onsdag 20. februar 2019, klokken 19:31

Betyr dette at man må ha AP for å få automatisk fjernlysassistent? Det har jo vært en revolusjon på lysteknologien de siste årene (Matrix, LED, etc.) så dette er viktig å få med på en ny bil. De dynamiske frontlysene på e-Golf er helt fantastiske på norske veier der skogen står helt inntil veibanen. Prøvde å finne svar på hjemmesidene til Tesla men jeg fant ingen god oversikt der.

No er det dessverre ikkje dynamisk lysassistent Tesla har, berre det same som du kan gjera manuelt, altså skru heilt av eller på langlysa, ingen utskygging av motgåande køyretøy :(

Lys var en av de store skuffelsene da jeg bytta fra ganske ny Mazda3 til ny S75D, de såkalte dynamiske frontlyktene er ikke akkurat dynamiske sammenlignet med bi-xenon som følger svingene med nær+fjernlys, og fjernlysassistenten er marginalt bedre på en 4 år nyere bil, og burde (siden det er LED) hatt sektor-dimming for møtende trafikk.

Tesla har mye å hente her.
2018 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA