Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Model 3 med eller uten EAP?

Startet av Genax, søndag 17. februar 2019, klokken 13:43

« forrige - neste »

Lynkjapp

Sitat fra: Vesel på mandag 18. februar 2019, klokken 13:55
EAP = AP per i dag. Man får ikke AP om man ikke kjøper EAP på Model 3, kun dum cruise control og alle sikkerhetsfunksjoner. AP er bare betegnelsen på Autopilot-en fra Mobileye på eldre Model S-er, før Tesla begynte å utvikle selvkjøringsløsninger selv. Enhanced Autopilot, EAP, er betegnelsen de begynte å bruke for sine egenutviklede selvkjøringsløsninger. Ofte brukes begrepene om hverandre, selv om det bare er EAP som egentlig er korrekt på Model 3.
Sorry, men det der er bare forvirrende å skrive. Bedre å forholde seg til hva manualen faktisk sier, og det er følgende, uansett hva som er historikken fra tidligere:

Autopilot (AP):
• Filskifteassistent
• Kollisjonsvarselassistent
• Hastighetsassistent
• Automatisk fjernlys

Forbedret Autopilot (EAP) har i tillegg:
• Aktiv Cruise Control
• Autostyring
• Autoparkering (inkludert Summon)

JorEl

AP er kjekkest i den tiden man eier bilen ;) Det blir i hvert fall mange flere TM3 en SogX, så det kan være litt kjipt å selge bilen når 20-200andre TM3er er til salgs med AP (og Adaptiv). Men jo eldre bil,
jo vanskeligere å få 40k mer for bilen.

Merker at der AP nekter å slå seg på, så setter jeg nå på adaptiv. Jeg bruker AP mer og mer,  til og med kona bruker den av og til. Hun nektet å bruke noe Adaptiv på E-golfen gjennom 3,5år.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Vesel

Sitat fra: Lynkjapp på mandag 18. februar 2019, klokken 14:22
Sitat fra: Vesel på mandag 18. februar 2019, klokken 13:55
EAP = AP per i dag. Man får ikke AP om man ikke kjøper EAP på Model 3, kun dum cruise control og alle sikkerhetsfunksjoner. AP er bare betegnelsen på Autopilot-en fra Mobileye på eldre Model S-er, før Tesla begynte å utvikle selvkjøringsløsninger selv. Enhanced Autopilot, EAP, er betegnelsen de begynte å bruke for sine egenutviklede selvkjøringsløsninger. Ofte brukes begrepene om hverandre, selv om det bare er EAP som egentlig er korrekt på Model 3.
Sorry, men det der er bare forvirrende å skrive. Bedre å forholde seg til hva manualen faktisk sier, og det er følgende, uansett hva som er historikken fra tidligere:

Autopilot (AP):
• Filskifteassistent
• Kollisjonsvarselassistent
• Hastighetsassistent
• Automatisk fjernlys

Forbedret Autopilot (EAP) har i tillegg:
• Aktiv Cruise Control
• Autostyring
• Autoparkering (inkludert Summon)
Aha, da har jeg misforstått. Men EAP har mer enn dette da, som automatisk filskifte og Navigate on Autopilot. Sistnevnte har kanskje ikke kommet til Europa ennå?
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Lynkjapp

Sitat fra: Vesel på mandag 18. februar 2019, klokken 14:27
Aha, da har jeg misforstått. Men EAP har mer enn dette da, som automatisk filskifte og Navigate on Autopilot. Sistnevnte har kanskje ikke kommet til Europa ennå?
"Automatisk filskifte er tilgjengelig når Autostyring er aktiv" står det i manualen, så de ser tydeligvis automatisk filskifte som en underfunksjon til autostyring.

Og nei, navigate on autopilot må man vente litt til på.

bno

#34
Nå fikk jeg lyst til å bestille FSD. Bilen er produsert, men det skulle vel ikke begrense muligheten nå et par uker før levering?
https://www.dn.no/motor/tesla/ark-invest/elon-musk/elon-musk-lover-helt-selvkjorende-tesla-i-ar/2-1-547685

robinbj

Sitat fra: bno på onsdag 20. februar 2019, klokken 08:02
Nå fikk jeg lyst til å bestille FSD. Bilen er produsert, men det skulle vel ikke begrense muligheten nå et par uker før levering?
https://www.dn.no/motor/tesla/ark-invest/elon-musk/elon-musk-lover-helt-selvkjorende-tesla-i-ar/2-1-547685

Spennende. Veit du om det er mulig å ettermontere om et par år? Frister ikke å bestille det nå.
2015 VW e-Golf, Hvit, Har alt untatt Lane assist, Ambient lys og innfellbare speil.

2017 Hyundai Ionic, Svart, Teknikk, Skinn

Magnus Hansen

Elon Musk i 2015:

Sitat


We're going to end up with complete autonomy, and I think we will have complete autonomy in approximately two years.


bno

Sitat fra: robinbj på onsdag 20. februar 2019, klokken 08:28
Sitat fra: bno på onsdag 20. februar 2019, klokken 08:02
Nå fikk jeg lyst til å bestille FSD. Bilen er produsert, men det skulle vel ikke begrense muligheten nå et par uker før levering?
https://www.dn.no/motor/tesla/ark-invest/elon-musk/elon-musk-lover-helt-selvkjorende-tesla-i-ar/2-1-547685

Spennende. Veit du om det er mulig å ettermontere om et par år? Frister ikke å bestille det nå.
Har oppfattet det slik, men om man får det med nå så er Tesla forpliktet til oppgradering av hardware kostnadsfritt til det HW nivået som trengs.
Svaret er Ja, men det må noen av de som har vært med Tesla en stund kunne verifisere.

georglu

Lurer på om Elon Musk tar høyde for at bilen også kan være selvkjørende i snestorm og klare å ta meg sovende opp på nedsnødde hytteveier? :P
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

DagfinnN

Sitat fra: georglu på onsdag 20. februar 2019, klokken 09:20
Lurer på om Elon Musk tar høyde for at bilen også kan være selvkjørende i snestorm og klare å ta meg sovende opp på nedsnødde hytteveier? :P
Med elscooter i bagasjerommet ja...
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Vesel

#40
Jeg har lite tro på at bilen så plutselig skal bli fullstendig selvkjørende slik Musk hevder. Hvorfor gjør han det egentlig? Derimot mener jeg det er godt mulig at de vil begynne å rulle ut de første funksjonene som vil kreve FSD i løpet av de neste 1-2 årene. Tenker da på at bilen f.eks. vil kunne navigere av seg selv i lyskryss eller rundkjøringer, og at dette er funksjoner man ikke får bare ved å ha EAP. Derfor jobber jeg likevel for tida med å få kjøpt bilen med FSD, uten at det skal påvirke leveringstida.

For øvrig, sjekk datoen: https://twitter.com/elonmusk/status/823727035088416768
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Fornybarbil

Hvem ville uansett turt å sove i bilen? Jeg tror ikke på noen som sier at de ville gjort det.

Vesel

Sitat fra: Fornybarbil på onsdag 20. februar 2019, klokken 12:07
Hvem ville uansett turt å sove i bilen? Jeg tror ikke på noen som sier at de ville gjort det.
Jeg kunne gjort det lett!  :D Innen level 4 eller 5 selvkjøring slippes kan du banne på det er tryggere enn 90% av sjåfører. For meg personlig, trolig flere ganger tryggere.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Handyman

Sitat fra: Fornybarbil på onsdag 20. februar 2019, klokken 12:07
Hvem ville uansett turt å sove i bilen? Jeg tror ikke på noen som sier at de ville gjort det.
Ikke at jeg tror det har vært med vilje men flere sjåfører er observert tilsynelatende sovende i Teslaer i USA.
Om ikke alt for mange år kjører nok bilene stort sett selv.
Fint å kunne åpne Appen og "bestille" bilen når man er på byen og vil hjem, eller ungene skal kjøres/hentes på fritidsaktiviteter :-)
Vi kommer dit etter hvert.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Fornybarbil


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA