Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Model 3 med eller uten EAP?

Startet av Genax, søndag 17. februar 2019, klokken 13:43

« forrige - neste »

Vesel

Fikk du lagt til FSD etter at bestillingen var lagt inn? Hvordan gikk du fram? Jeg la inn bestilling i desember, og nå sliter jeg med å få det lagt til i ettertid. Trodde ikke det skulle være så vanskelig når bilen ennå ikke er levert.  :-\
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Jeppe

Ja eg bestilte bil i desember og la til FSD i dag. Ringte inn på formiddagen, han eg snakka med ante ikkje kva FSD var, men eg insisterte på at det var ein opsjon og etter å ha snakka med nokon andre så sa han at eg kunne få det ved å bekrefte over e-post.
Nokon minuttar etterpå kom e-posten som eg svarte bekreftande på.
Eg ville gjerne ha ein bekreftelse på at det var lagt til så eg ringte opp på nytt på ettermiddagen og snakka med nokon på engelsk som kikka på det. Han ordna opp og litt etterpå fekk eg ein oppdatert kjøpsavtale på e-post. Med "Fullverdig selvkjørende egenskaper kr. 25.100" påført. :)

Vesel

Aha. Men hadde du fått VIN før du la til FSD? Samme VIN nå? Ikke utsatt levering?
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Motorwatt

Som nevnt tidligere, er FSD kun en avkrysning i Tesla-systemet at det er betalt for denne opsjonen. Det gjøres ikke noe med bilen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Jeppe

#79
Eg hadde ikkje VIN og eg vart forsikra om at det ikkje ville forsinke leveringa. Han sa også at "Everyone in Norway will get their car by march".

Han sa også at hardware var på plass og at det kun var snakk om softwareoppgradering i ettertid, men det tar eg ikkje som ein definitiv bekreftelse på at alle bilar til norge har HW3 endå.

Handyman

Sitat fra: Jeppe på fredag 22. februar 2019, klokken 19:24
...Hvis Tesla tilbyr noko du har lyst på, kjøp det!....
Saken her er jo at de ikke tilbyr noe som helst, før kanskje en gang i fremtiden. Hvis man ikke har byttet bilen da.
Tesla vil sikkert vente i det lengste med å oppdatere bilene med FSD, stor utgiftspost som blir billigere jo lengre de venter. De kan sikkert også introdusere ny funksjoner til de med HW3 uten at de trenger å oppgradere bilene til de som har kjøpt FSD.
Kanskje de med ikke trenger å gjøre det før FSD er godkjent av myndighetene i som level 4/5?
Da kan det bli lenge til. Ikke sikkert man eier bilen da.
Mulig jeg er vel pessimistisk, men jeg tror de som ønsker å kjøpe FSD må like å gamble.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Vesel

Sitat fra: Jeppe på fredag 22. februar 2019, klokken 22:59
Eg hadde ikkje VIN og eg vart forsikra om at det ikkje ville forsinke leveringa. Han sa også at "Everyone in Norway will get their car by march".

Han sa også at hardware var på plass og at det kun var snakk om softwareoppgradering i ettertid, men det tar eg ikkje som ein definitiv bekreftelse på at alle bilar til norge har HW3 endå.
Aha, isåfall fikk du helt forskjellig svar fra meg da jeg ringte for noen uker siden. Da sa hun jeg snakket med at det var noe ved hardwaren som var forskjellig for biler med FSD, og at om jeg la det til ville det føre til minst noen ukers forsinkelse av utleveringen. Det var før jeg fikk tildelt, eller ihvertfall se, mitt VIN. Får ta en ny telefon!
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Motorwatt

#82
Veldig lite sannsynlig at HW3 er i bilen. Computer swappes når det er klart. Men det er titusener av biler før dere med Model 3 som har ventet i opptil 3 år. Så det er nok som Handyman sier. Dette tar laaang tid.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vesel

#83
Sitat fra: Handyman på fredag 22. februar 2019, klokken 23:12
Mulig jeg er vel pessimistisk, men jeg tror de som ønsker å kjøpe FSD må like å gamble.
Tar den sjansen. Skal ha bilen i minst 10 år regner jeg med, og jeg har troa på at de kan begynne å rulle ut enklere funksjoner til FSD allerede i år eller til neste år. Sier ikke nei takk til hvassere hardware til Autopiloten heller om jeg kan få det. Koster 25 000 kr å kjøpe FSD nå, i forhold til 50 000  (40 400 + MVA) kr ved senere tidspunkt. Dersom de faktisk oppnår FSD om ikke for mange år, så antar jeg den reelle verdien av noe sånt mer vil være 100-200 000 kr. Ihvertfall langt høyere enn de unnseelige 25 000.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Handyman

Sitat fra: Vesel på fredag 22. februar 2019, klokken 23:17
Sitat fra: Handyman på fredag 22. februar 2019, klokken 23:12
Mulig jeg er vel pessimistisk, men jeg tror de som ønsker å kjøpe FSD må like å gamble.
Tar den sjansen. Skal ha bilen i minst 10 år regner jeg med, og jeg har troa på at de kan begynne å rulle ut enklere funksjoner til FSD allerede i år eller til neste år. Sier ikke nei takk til hvassere hardware til Autopiloten heller om jeg kan få det. Koster 25 000 kr å kjøpe FSD nå, i forhold til 50 000  (40 400 + MVA) kr ved senere tidspunkt. Dersom de faktisk oppnår FSD om ikke for mange år, så antar jeg den reelle verdien av noe sånt mer vil være 100-200 000 kr. Ihvertfall langt høyere enn de unnselige 25 000.
Du tror altså at Tesla oppgraderer til ny HW fordi de lanserer nye EAP funkjsoner før FSD er lansert som et ferdig produkt? Da tror jeg du er meget optimistisk.
Reell verdi kan jo aldri overstige kostnaden den har som tilvalg til en ny bil, altså vil verdistigning være mindre enn 25000,- (forutsatt at Tesla ikke setter opp prisen på FSD).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Det Vesel snakker om er kostnaden dersom du bestiller FSD etter at bilen er levert. Og det stemmer bra med prisen han oppgir.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 23. februar 2019, klokken 00:26
Det Vesel snakker om er kostnaden dersom du bestiller FSD etter at bilen er levert. Og det stemmer bra med prisen han oppgir.
Ja det er jeg jo klar over, det er ikke det jeg stiller spørsmål ved.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vesel

#88
Sitat fra: Handyman på lørdag 23. februar 2019, klokken 00:24
Du tror altså at Tesla oppgraderer til ny HW fordi de lanserer nye EAP funkjsoner før FSD er lansert som et ferdig produkt? Da tror jeg du er meget optimistisk.
Ja, jeg tror ihvertfall at de ved et punkt kommer til å begynne å lansere selvkjøringsfunksjoner som krever at man har FSD og ikke bare EAP. Ser nemlig ikke for meg at de plutselig bare slipper hele den gigantiske pakka som er FSD i én softwareoppdatering. Ser mer for meg inkrementelle oppdateringer og nye funksjoner, bit for bit over mange år, som til sammen til slutt vil utgjøre level 4 eller 5 FSD.

Sitat fra: Handyman på lørdag 23. februar 2019, klokken 00:24
Reell verdi kan jo aldri overstige kostnaden den har som tilvalg til en ny bil, altså vil verdistigning være mindre enn 25000,- (forutsatt at Tesla ikke setter opp prisen på FSD).

Med reell verdi mener jeg den prisen Tesla kunne tatt for å maksimere profitt. FSD er så verdifullt og vil være så ettertraktet at jeg tror de lett kunne tatt 200 000 kr, kanskje mer, for noe sånt i dag om det faktisk eksisterte. Nå har de riktig nok lovet oss dette for 40 400 kr + MVA, så får håpe det ikke blir noe tøys. Etterhvert som tida gikk og konkurransen hardnet til ville FSD selvsagt blitt langt billigere. Om 20 år er kanskje selv 40 000 ekstra for FSD en ublu pris, for da kommer alle biler med det standard.

Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Handyman

Sitat fra: Vesel på lørdag 23. februar 2019, klokken 01:13
Sitat fra: Handyman på lørdag 23. februar 2019, klokken 00:24
Du tror altså at Tesla oppgraderer til ny HW fordi de lanserer nye EAP funkjsoner før FSD er lansert som et ferdig produkt? Da tror jeg du er meget optimistisk.
Ja, jeg tror ihvertfall at de ved et punkt kommer til å begynne å lansere selvkjøringsfunksjoner som krever at man har FSD og ikke bare EAP. Ser nemlig ikke for meg at de plutselig bare slipper hele den gigantiske pakka som er FSD i én softwareoppdatering. Ser mer for meg inkrementelle oppdateringer og nye funksjoner, bit for bit over mange år, som til sammen til slutt vil utgjøre level 4 eller 5 FSD.
Jeg er ikke uenig i fremgangsmåten du skisserer, men jeg tror altså ikke at de som forhåndsbetaler for FSD får delta i denne utviklingen. Jeg tror i værste fall at ingen HW blir oppgradert før FSD er ferdig utviklet som produkt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA