Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bruktbilpriser model 3

Startet av Superelbilen, lørdag 23. februar 2019, klokken 14:10

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: MooCow på lørdag 23. februar 2019, klokken 18:40
Sitat fra: daktari på lørdag 23. februar 2019, klokken 16:48
Tror forøvrig at Model Y, avhengig av layout, vil være største trusselen mot 3 i Norge. I-pace og e-tron er egentlig  "Y", men er så mye dyrere.

Hvilke andre konkurrenter kommer egentlig?

Volkswagen Neo/ID er venta neste år. Golfstørrelse utvending, Passatstørrelse innvendig.
Det vet du også er marketing bull. Golf er Golf, begrenset hvor mye plass det blir på 4,5 m.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

MooCow

Sitat fra: trykkertor på lørdag 23. februar 2019, klokken 18:47
Sitat fra: Nickelilltroll på lørdag 23. februar 2019, klokken 16:30
Tviler på att det blir full avgift over natta, heller mot 10/15/20/25% i löpet av noen år men 2020 så skjer det helt sikkert noe.

Ikke lenge dit...
Men nordmenn blir helt ville i blikke straks en nevner avgiftsinnfasing. Bare å annonsere 10% vil gjøre at folks strømmer til for å bestille bil. Og idag ser vi 2 års ventetid på flere populære modeller.
Noe som gir en viss risiko for at dem som er sent inn i enkelte av køene, risikerer 2 trappetrinn på moms/avgift innen levering.

Ser jo bare hvor mye hurlumhei folk skaper bare for om det er 6 eller 9mnd gratis supercharging på Model 3. Noe som totalt utgjør 0,- for enkelte, og kanskje noen få tusenlapper for de ekstreme.

Straks norske stat varsler moms og/eller avgift på elbil, vil en del sprette opp av stolen og tenke, "nå haster det". Selv om vi snakker 5% på første trinn gir det en effekt som skaper køer.

Blir garantert gradvis innfasing ja. Men klart 10% utgjer jo fort 50 000,- kr på ein Model 3 med dagens prisar så difor eg sit på reservasjonen min endå. Dersom det ikkje er komme noko gode nok konkurrentar innan dei faser inn momsen så kastar eg nok meg på. Er jo og forventa at batteriprisane og prisane på elbilar skal gå nedover, så ideelt sett så håpar ein at bilprisane synk like mykje som innfasinga av momsen :)

MooCow

Sitat fra: daktari på lørdag 23. februar 2019, klokken 18:57
Sitat fra: MooCow på lørdag 23. februar 2019, klokken 18:40
Sitat fra: daktari på lørdag 23. februar 2019, klokken 16:48
Tror forøvrig at Model Y, avhengig av layout, vil være største trusselen mot 3 i Norge. I-pace og e-tron er egentlig  "Y", men er så mye dyrere.

Hvilke andre konkurrenter kommer egentlig?

Volkswagen Neo/ID er venta neste år. Golfstørrelse utvending, Passatstørrelse innvendig.
Det vet du også er marketing bull. Golf er Golf, begrenset hvor mye plass det blir på 4,5 m.

Motoren tek jo ein del plass på fossilbilar, så om han er utvendig på størrelse med ein fossilgolf så er han fort nærmare fossilpassat innvendig :)

JorEl

Til trådstarter SuperSigurd ang batteripakker; klart at dette vil utvikle seg til bedre og billigere, men TM3 ligger i front og det blir lenge før noen andre enn Tesla kjører i fra 8)
Selv har jeg hoppet opp fra TM3 til en simpel lagervare-modelS (75D) med "gammel" batteriteknologi, men jeg kommer meg fra superlader til superlader og da er jo det egentlig godt nok for meg i hvert fall.
Missunner de som har holdt seg i skinnet lenge for å komme til dekket TM3-bord  :-\
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

S4e

Sitat fra: daktari på lørdag 23. februar 2019, klokken 18:57
Sitat fra: MooCow på lørdag 23. februar 2019, klokken 18:40
Volkswagen Neo/ID er venta neste år. Golfstørrelse utvending, Passatstørrelse innvendig.
Det vet du også er marketing bull. Golf er Golf, begrenset hvor mye plass det blir på 4,5 m.

Stemmer delvis. Se på Ampera-e og andre modeller som er bygd fra grunn som el-bil. Mye mere plass...  Men ikke en Passat i bagasjerom nei.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

daktari

Avsporing dette, men sikker på at Ampere E har mer plass enn Citröen C3 Picasso?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: S4e på lørdag 23. februar 2019, klokken 22:19
Sitat fra: daktari på lørdag 23. februar 2019, klokken 18:57
Sitat fra: MooCow på lørdag 23. februar 2019, klokken 18:40
Volkswagen Neo/ID er venta neste år. Golfstørrelse utvending, Passatstørrelse innvendig.
Det vet du også er marketing bull. Golf er Golf, begrenset hvor mye plass det blir på 4,5 m.

Stemmer delvis. Se på Ampera-e og andre modeller som er bygd fra grunn som el-bil. Mye mere plass...  Men ikke en Passat i bagasjerom nei.
Enig. Det er muligheter i ren elbilplattform. Men GM valgte tynne seter og begrenset bagasjeplass. Er ikke uten kompromisser. Når de sier Golf utvendig og Passat innvendig er det nok bare kupé de snakker om ikke bagasjeplass.

Counterpointer

Når det gjelder bruktbilpris vil også valutautvikling og internasjonale økonomiske forutsettninger spille inn. Disse kan gå begge veier og med så mye ustabile ledere så er det umulig å spå.

Jeg regner med å tape en god del penger på min Model 3, men ikke så mye som de dyrere langrekkeviddebilene (S,X, E-tron, EQC, Polestar 2).

S4e

Sitat fra: daktari på lørdag 23. februar 2019, klokken 23:36
Avsporing dette, men sikker på at Ampere E har mer plass enn Citröen C3 Picasso?
Aner ikke. Men Ae har veldig god plass i kupe i forhold til lengde på bilen.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

arthur

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 23. februar 2019, klokken 23:49
Når det gjelder bruktbilpris vil også valutautvikling og internasjonale økonomiske forutsettninger spille inn.

Tesla er vel en ren "dollarbil"; går dollaren opp så går prisen opp, og omvendt, mens mange (de fleste?) andre bilprodusentene kjører et slags "averaginggame" hvor prisen i et marked kan bli "subsidiert" av et annet marked/land. I min tid har dollaren svingt mellom 4.50 og 10 kroner, i dag 8,60 så jeg vil si at i "histoirens" lys så er det større sjanse for fall i dollar enn omvendt.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: arthur på søndag 24. februar 2019, klokken 05:49
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 23. februar 2019, klokken 23:49
Når det gjelder bruktbilpris vil også valutautvikling og internasjonale økonomiske forutsettninger spille inn.

Tesla er vel en ren "dollarbil"; går dollaren opp så går prisen opp, og omvendt, mens mange (de fleste?) andre bilprodusentene kjører et slags "averaginggame" hvor prisen i et marked kan bli "subsidiert" av et annet marked/land. I min tid har dollaren svingt mellom 4.50 og 10 kroner, i dag 8,60 så jeg vil si at i "histoirens" lys så er det større sjanse for fall i dollar enn omvendt.
Er enig i denne vurderingen
Siste året så virker det imidlertid som om Tesla ikke justerte norsk pris mot dollarsvingninger, men heller justerte mot andre forhold. De har jo en aktiv politikk på pris og ikke minst aktiv bruk av rentesponsing på finansiering.


Counterpointer

En ting som vil påvirke bruktpris mye, er om de nå om forholdsvis kort tid leverer nye biler med luftfjæring og hengerfeste. Da får vi som kjøpte først et større press på bruktprisen.

Tror imidlertid at dette ikke vil komme raskt, om det kommer i det hele tatt. Totalt sett tror jeg Tesla vil ha større utbytte av å komme med dette på Y. Synes alle analyser jeg har sett om dette tyder på at avklaringen kommer når Y presenteres.

Oddaa

Sitat fra: MooCow på lørdag 23. februar 2019, klokken 18:58
Blir garantert gradvis innfasing ja. Men klart 10% utgjer jo fort 50 000,- kr på ein Model 3 med dagens prisar så difor eg sit på reservasjonen min endå. Dersom det ikkje er komme noko gode nok konkurrentar innan dei faser inn momsen så kastar eg nok meg på. Er jo og forventa at batteriprisane og prisane på elbilar skal gå nedover, så ideelt sett så håpar ein at bilprisane synk like mykje som innfasinga av momsen :)

Antar at det er vanskelig å garantere noe som helst i denne diskusjonen. En ekstra utfordring ved gradvis innføring kan være at EU-lovverket kun tillater to reduserte satser i tillegg til normal sats for MVA. I Norge er vel disse 15% og 12%.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Måkemannen

Sitat fra: Oddaa på søndag 24. februar 2019, klokken 11:28
Sitat fra: MooCow på lørdag 23. februar 2019, klokken 18:58
Blir garantert gradvis innfasing ja. Men klart 10% utgjer jo fort 50 000,- kr på ein Model 3 med dagens prisar så difor eg sit på reservasjonen min endå. Dersom det ikkje er komme noko gode nok konkurrentar innan dei faser inn momsen så kastar eg nok meg på. Er jo og forventa at batteriprisane og prisane på elbilar skal gå nedover, så ideelt sett så håpar ein at bilprisane synk like mykje som innfasinga av momsen :)

Antar at det er vanskelig å garantere noe som helst i denne diskusjonen. En ekstra utfordring ved gradvis innføring kan være at EU-lovverket kun tillater to reduserte satser i tillegg til normal sats for MVA. I Norge er vel disse 15% og 12%.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Har mer tro på den løsningen, og en form for tilbakebetaling.

Skal vi si fra.. neste år? Om de rekker å innføre det fra da av.

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk


Roy Aasen

Intet skjer før 1.1.2021 når det gjelder innføring av moms. Denne siste perioden må evaluerer etter to år, altså etter 1.1.2020. Da får vi muligens en viss peiling på hvordan det blir de neste årene. (Altså etter 1.1.2021.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA